ایران پرسمان

آخرين مطالب

احکام/ فلسفه حرمت طلا برای مرد چیست؟ اقتصاد روز

احکام/ فلسفه حرمت طلا برای مرد چیست؟
  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - خبرآنلاین / حرمت استفاده از طلا برای مردان در دنیا، حکمی است که بر اساس روایات معتبر صادر شده است. فلسفه احکام بر مصالح و مفاسد استوار است، اما نمی‌توان علت یک حکم را منحصر به یک مورد دانست. آیا تحریم طلای مردانه تنها به یک رویا برمی‌گردد؟ پشت پرده این حکم فقهی چه فلسفه‌ای نهفته است؟ بیایید با هم به بررسی استدلال‌ها و حکمت‌های نهفته در تحریم طلای مردانه بپردازیم.
پرسش:
بنابر روایت حوزه، آورده‌اند که پیامبر علیه‌السلام وقتی انگشتر زرّینی را در دست مردی دید، به‌سوی او رفت و انگشتری را بیرون آورد و بر زمین افکند و گفت: «یَعْمِدُ أَحَدُکُمْ إِلَی جَمْرَهٍ مِنْ نَارٍ فَیَجْعَلُهَا فِی یَدِهِ ...»(می‌روید و یک گُل آتش را بر دست خود می‌گذارید؟)؛ بنابراین، ملاحظات اقتصادی یا جنسیتی، پیامبر را به تحریم انگشتر طلا برای مردان برانگیخت، بلکه مشاهده رؤیایی ـ مثالی آن، ‌که طلا را بر دست مرد چون گل آتش دید، حکم فقهی تحریم طلا را پدید آورد.
آیا با این تحلیل موافقید؟
پاسخ:
پوشیدن طلا و زیورآلات آن مانند انگشتر، زنجیر، گردنبند، دستبند یا ساعت مچی طلا، در دنیا، برای مردان حرام است، چه در نماز باشد چه در غیر نماز؛ و نمازخواندن با آن‌ها، باطل است. درباره چرایی این حکم به علل مختلفی می‌توان اشاره کرد که در ادامه در قالب نکاتی به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.
نکته اول: فلسفه احکام
بسیاری از اندیشمندان اسلامی اعتقاد دارند که احکام وضع‌شده تابع مصالح و مفاسد هستند؛ یعنی به سبب مصالحی که در یک عمل بوده خداوند آن را واجب یا مستحب کرده است یا به سبب مفاسد و مضراتی که در عملی دیگر بوده خداوند آن را حرام یا مکروه اعلام کرده است.(1)
عالمان در توضیح علل احکام، به تدوین کتاب‌هایی اقدام کرده‌اند که در آن‌ها علت یا فلسفه احکام، بر اساس احادیثی که از معصومین علیهم‌السلام نقل شده است، تبیین می‌شود. این کتاب‌ها اصطلاحاً «علل الشرایع» خوانده می‌شوند.
علل تشریع احکام می‌تواند یک یا چند مورد باشد؛ چنانکه در برخی از روایات به چند علت برای تشریع یک حکم اشاره شده است.(2) ازاین‌رو، نباید بیانات معصومان درباره علل تشریع احکام را به‌گونه‌ای تفسیر کرد که گویا تنها علت تشریع حکم، همین است و بس؛ چراکه ممکن است علل دیگری نیز موردنظر بوده که معصوم در آن روایت، به آن‌ها اشاره نکرده است.
کوتاه‌سخن اینکه، قطعاً تشریع هر حکمی از احکام اسلامی، علت یا علت‌هایی دارد که برخی از آن‌ها در روایات آمده است و چه‌بسا علل دیگری هم هست که در روایات بیان نشده است و گمانه‌زنی عقل در این زمینه نیز راه به‌جایی نخواهد بُرد و باید به مفاد روایات بسنده کرد.
نکته دوم: فلسفه حرمت استعمال طلا برای مردان در دنیا
در اثبات حرمت استعمال طلا برای مردان در دنیا، هیچ‌یک از علمای شیعه به روایت ذکرشده در سؤال استناد نکرده‌اند و بر این اساس، فتوا به حرمت استعمال طلا برای مرد نکرده‌اند.
اصولاً مبنای فقهای شیعه روایاتی است که به‌صراحت، حکم به حرمت استعمال طلا برای مرد کرده است و استفاده از آن را در دنیا حرام دانسته است و استفاده از آن را فقط در بهشت مُجاز دانسته است.(3) حتی در کتاب‌های مشهور علل الشرایع، این روایت نقل نشده و برای حرمت استعمال طلا برای مرد علل دیگری برشمرده شده است.(4) این روایت اصولاً در کتاب‌های روایی اهل سنت ذکر شده و مورد استفاده آن‌ها بوده است.(5)
بر فرض قبول محتوای روایت نیز نمی‌توان حکم کرد که تنها علت حرمت طلا برای مردان، دیدن باطن و واقعیت طلا برای مردان توسط حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله بوده است چراکه ممکن است افزون بر این، علل دیگری هم موردنظر بوده که در بیانات معصومان نقل نشده است.
حتی بسیار معقول است که بپذیریم، مشاهده طلا در دستان مرد مثل تکه‌ای از آتش، به سبب همین مفاسد بوده است؛ یعنی این تکه آتش، تمثل آن مفاسدی است که در استعمال طلا برای مردان در دنیا وجود دارد؛ اما چون آخرت، قواعد و قوانین متناسب با خودش را دارد، استعمال طلا در آنجا اشکال ندارد و یکی از نعمت‌های بهشتی محسوب می‌شود.(6)
نتیجه گیری
تشریع احکام بر اساس مصالح و مفاسد واقعی است که برخی از آن‌ها در روایات آمده است و نمی‌توان از بیان یک یا چند مورد، نتیجه گرفت که فلان حکم، علت دیگری ندارد. درباره فلسفه حرمت استعمال طلا برای مردان نیز گفته شد که نباید میان دلیل و علت خلط کرد. دلیل حکم، روایاتی است که صریحاً استعمال طلا برای مردان در دنیا را حرام اعلام کرده است؛ اما علت حکم، می‌تواند یک یا چند مورد باشد که در روایات چندان انعکاس نیافته است.
آنچه در پرسش آمده نیز فقط در منابع اهل سنت آمده است و بر فرض قبول آن، اولاً می‌توان علل دیگری را نیز محتمل دانست و نباید همین مورد را تنها علت تشریع این حکم محسوب کرد و ثانیاً می‌توان همین مورد را نیز تمثل مفاسدی دانست که در استعمال طلا برای مردان در دنیا وجود دارد؛ پس نمی‌توان از این تصویر نتیجه گرفت که این حکم، ناظر به مفاسد واقعی نیست و علت تشریع آن، فقط دیدن این تصویر مثالی و رؤیایی توسط پیامبر صلی الله علیه و آله است!
پی‌نوشت‌ها:
1. برای مطالعه بیشتر، رک: علی دوست، ابوالقاسم، تبعیت یا عدم تبعیت احکام از مصالح و مفاسد واقعی، فصلنامه حقوق اسلامی (فقه و حقوق سابق)، 1384 ش، شماره 6.
2. به‌عنوان نمونه: صدوق، محمد بن علی، علل الشرائع، بیروت، موسسه الأعلمی، 1408 ق، ج 2، ص 20 و 32.
3. به‌عنوان نمونه: نجفی، محمدحسن، جواهرالکلام، محقق عباس قوچانی، بیروت، دار إحیاء التراث العربی، 1362 ش، ج 8، ص 111.
4. به‌عنوان نمونه: صدوق، محمد بن علی، علل الشرائع، بیروت، موسسه الأعلمی، 1408 ق، ج 2، ص 349.
5. به‌عنوان نمونه: النیشابوری، مسلم بن حجاج، صحیح مسلم، تحقیق محمد فؤاد عبد الباقی، بیروت، دار إحیاء التراث العربی، بی تا، ج 3، ص 1655.
6. سوره حج، آیه 23: «یُحَلَّوْنَ فیها مِنْ أَساوِرَ مِنْ ذَهَبٍ وَ لُؤْلُؤاً».

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/1237165/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آخرین وضعیت نهضت ملی مسکن در شهرهای جدید

جزئیات تغییرات دستمزد مبنای کسر حق‏‌بیمه در سال 1404

حکمت/ هر چه برای خود می‌پسندی

چهار اثر مهم احسان به دیگران

گوناگون/ از فلفل عقرب ترینیداد تا فلفل ایکس؛ تندترین غذای دنیا کدام است؟

تقویت طیف‌سنجی جرمی با نانوحباب‌ و بهبود قابل توجه سیگنال‌ها

حرکت در مسیر ساخت کامپوزیت‌های سازگار با منابع تجدیدپذیر

حاصلی از هنر عشق تو!

روسیه: نشست سه جانبه ایران، روسیه و چین فردا برگزار می‌شود

رشیدی کوچی خطاب به حسین شریعتمداری: پیرمرد «متعصب» و «لجوج» هستید، با یک خداحافظی همه را خوشحال کنید

نظر رئیس‌جمهور درباره برکناری معاون پارلمانی

لاوروف: اروپا به‌ دنبال تحریف تاریخ است

تاکید روسای‌جمهور مصر و فرانسه بر لزوم آتش‌بس فوری در غزه

اینجا غزه است؛ کودکانی که زنده زنده به قتل می‌رسند

نه بزرگ موریتانی به واشنگتن، سفارت آمریکا محاصره شد

فروش جنین اسب در ایران؛ 4.5 میلیون ناقابل!

اتریوم در برابر رقبای خود؛ بررسی پلتفرم‌های بلاک چین مشابه

وزیر نیرو: ناترازی برق در سال جاری از 20 هزار مگاوات عبور می‌کند

جهش قیمت‌ها در زمستان؛ تورم فصلی رکورد زد

بازمعماری کارت هوشمند سوخت و استفاده از کارت‌های بانکی

ویدئویی زیبا از پل خواجو

آرامش دل‌نشین صدای طبیعت

عینک همه چیز تمام یعنی این!

با قرآن از علی(ع) بگو!

خلاقیت شگفت انگیز درون پوست گردو

حل مشکلات با دعای هفتم صحیفه سجادیه

شجاعت آفتاب‌پرست‌ها در مواجهه با مار برای نجات هم‌نوع

یک توصیه برای افزایش اثربخشیِ برخی واکسن‌ها

پوست انار توت فرنگی‌ها را تازه نگه می‌دارد

استاد دانشگاه شریف، عضو کمیته جوان هیئت تحریریه نشریه معتبر (JMA) شد

معنی ضرب المثل "به همه جوجه‌ها دل نبند"

کتاب «بابای هادی» منتشر شد

نظر لاریجانی درباره تحریم‌ها

اتفاقی عجیب هنگام سخنرانی ولایتی در نشست سازمان ملل در سال 1362

هروی: قبول مسئولیت معاونت پارلمانی رئیس جمهور جگر شیر می‌خواهد

پزشکیان: آمریکایی‌ها باید ثابت کنند که به دنبال مذاکره واقعی هستند

نظر علی جنتی درباره شعار وفاق ملی که توسط دولت چهاردهم مطرح شد

حاجی بابایی: ایران همواره با تغییر مرزها در منطقه مخالف بوده است

اخراج سفیر رژیم صهیونیستی از مقر اتحادیه آفریقا

آلمان خواستار اقدام فوری برای مقابله با تعرفه‌های ترامپ شد

اعلام مخالفت ماکرون و السیسی با کوچ اجباری فلسطینی‌ها

نشنال‌اینترست: آمریکا نباید به جولانی اعتماد کند

سرمقاله فرهیختگان/ گروگان‌گیری با هستهٔ سخت

قطر گیت؛ پاشنه آشیل جدید نتانیاهو

ساعت معاملات صندوق‌های طلای بورس کالا تغییر کرد

جدول سن فرسودگی خودروها در سال 1404 منتشر شد

گزارشی از وضعیت اسفناک محیط زیست تا ادعای ورود برنج‌های آلوده به کشور

معافیت پرداخت بیمه برای چهار دهک پایین درآمدی

وزیر نیرو: با استخراج کنندگان غیرقانونی رمزارز برخورد می‌شود

کارشناس اقتصاد بین‌الملل: واکنش چینی‌ها به تعرفه‌های ترامپ اقدام متقابل خواهد بود