تصمیم جدی گوگل برای توسعه عینک هوشمند
دانش و فناوری
بزرگنمايي:
ایران پرسمان - ایسنا /گوگل بیش از یک دهه پیش توسعه عینکهای هوشمند را آغاز کرد. اما متاسفانه، این ایده بلندپروازانه در آن زمان به نتیجه نرسید. برخی میگویند که گوگل کمی جلوتر از زمان خود بوده است. اما به نظر میرسد که یک بازگشت قاطع پیش رو داریم.
گوگل در مراحل پیشرفته بحث برای تصاحب شرکت AdHawk Microsystems است. این شرکت متخصص فروش فناوری ردیابی چشم کامل است که در حال حاضر به شکل یک ابزار پوشیدنی در دسترس قرار دارد.
به نقل از دیجیتالترندز، به گفته افراد مطلع، غول فناوری گوگل قصد دارد این استارت آپ کانادایی را به قیمت 115 میلیون دلار خریداری کند. جالب اینجاست که متا که در حال حاضر با محصولاتی مانند آریا، اوریون و متا ریبن وارد عرصه عینکهای هوشمند شده است، قصد داشت در سال 2022 این شرکت را بگیرد.
چرا AdHawk یک هدف مناسب است؟
شرکت اسیلور لوکساتیکا (Essilor Luxottica) که برند ری-بن (Ray-Ban) را زیر مجموعه خود دارد از سرمایهگذاران AdHawk است. ریبن عینکهای هوش مصنوعی مجهز به دوربین محبوبی را با همکاری متا ساخته است. سایر سرمایه گذاران در AdHawk عبارتند از اچپی (HP)، سامسونگ و اینتل (Intel).
فراتر از شرکای سرمایه گذار، آنچه مهم است، پیشینه فناوری است. در سال 2024، Mindhawk عینک هوشمند MindLink Air مجهز به فناوری ردیابی چشم را معرفی کرد.
نیل سارکار (Neil Sarkar)، مدیرعامل AdHawk میگوید: ما از آن برای اسکن پرتوی نور در سراسر چشم کاربر هزاران بار در ثانیه استفاده میکنیم و سپس انعکاسهای آن را برای مدلسازی انواع چیزهای مختلف در مورد چشمهای کاربر ثبت میکنیم.
ردیابی چشم یکی از اجزای اصلی تجهیزات واقعیت تعمیمیافته XR) است، به ویژه آنهایی که دارای برنامههای واقعیت افزوده فراگیر هستند. اپل یک سیستم ردیابی چشم پیچیده را روی هدست ویژن پرو خود پیادهسازی کرده است. عینک هولوگرافی متا به نام اوریون نیز بر یک سیستم پیشرفته ردیابی چشم تکیه دارد.
گوگل جاه طلبیهای خود را پنهان نمیکند
در چند سال اخیر، گوگل چشمانداز اجمالی قابل توجهی از نحوه ادغام هوش مصنوعی در زندگی روزمره ما ارائه کرده است. یکی از این ایدههای جاهطلبانه در عینکهای هوشمند نهفته است.
سال گذشته، مجیک لیپ قراردادی با گوگل برای پیادهسازی اپلیکیشنهای هوش مصنوعی جمینای (Gemini AI)، پروژه آسترا (Project Astra)، واقعیت تعمیم یافته اندروید (Android XR) و گوگل پلی (Google Play) روی یک عینک هوشمند واقعیت افزوده امضا کرد.
بازار نیز برای ورود گوگل آماده است. بازیکنانی مانند Solos، RayNeo و TCL در چند سال گذشته مجموعهای از عینکهای هوشمند را به فروش رساندهاند.
شاید گوگل شانس خود را از دست داده باشد و ورود رسمی آن به بازار عینکهای هوشمند هنوز بلاتکلیف مانده و دیر شده باشد. اما اهداف تجاری آن نشانه واضحی از این است که عینکهای هوشمند جزو برنامههای آینده این شرکت هستند.
لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/1230445/