ایران پرسمان

آخرين مطالب

افزایش طول عمر جاده‌ها، کاهش چاله‌ها و تجربه رانندگی روان‌تر با فناوری‌نانو اقتصاد روز

افزایش طول عمر جاده‌ها، کاهش چاله‌ها و تجربه رانندگی روان‌تر با فناوری‌نانو
  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - ایسنا /بریتانیا با استفاده از فناوری گرافن، جاده‌ای مقاوم‌تر و پایدارتر از همیشه ساخته است. در یک دستاورد بی‌سابقه، اولین جاده عمومی با روکش تقویت‌شده با گرافن در تی‌ساید، شمال شرق انگلستان با موفقیت آزمایش شد. این فناوری نوین، علاوه بر افزایش دوام جاده‌ها، موجب کاهش چاله‌ها و ترک‌ها شده و سطحی روان‌تر برای تردد وسایل نقلیه ایجاد می‌کند.
این پروژه حاصل همکاری شرکت یونیورسال متر جی‌بی‌آر (Universal Matter GBR Ltd)، شرکت پیشرو در ساخت جاده‌ها تارمک (Tarmac) و شورای منطقه‌ای ردکار و کلیولند است.
گرافن ماده‌ای فوق‌العاده قوی، رسانا و همه‌کاره است که از یک لایه اتم‌های کربن به شکل شبکه‌ای شش‌ضلعی تشکیل شده است. این نانوماده کربنی در صنایع مختلف از جمله الکترونیک و مواد پیشرفته کاربرد دارد.
شرکت یونیورسال متر با توسعه افزودنی نوآورانه Genable™ Pavement، گرافن را به‌طور یکپارچه در ترکیب آسفالت جای داده است. این افزودنی باعث افزایش دوام و مقاومت سطح جاده در برابر فرسایش و ترک‌خوردگی شده و به کاهش نیاز به تعمیرات مکرر کمک می‌کند. در نتیجه، هزینه‌های مربوط به نگهداری و تعمیر جاده‌ها کاهش می‌یابد و اثرات زیست‌محیطی ناشی از بازسازی‌های مکرر کمتر می‌شود.
علاوه بر این، این فناوری موجب ایجاد سطحی صاف‌تر و یکنواخت‌تر برای رانندگان می‌شود که تجربه رانندگی را بهبود می‌بخشد.
برای تولید سطح جاده تقویت‌شده با گرافن، مقدار قابل‌توجهی از این ماده فرآوری شد. در این فرآیند:
بیش از 150 تن آسفالت استاندارد با افزودنی Genable™ Pavement در کارخانه آسفالت تارمک در دورهام ترکیب شد.
آسفالت اصلاح‌شده به پارک فلتس لین (Flatts Lane Country Park) در حومه میدلزبرو منتقل شد.
این ماده برای ساخت یک جاده ورودی جدید استفاده شد، که نخستین کاربرد عمومی این فناوری در سطح جهان محسوب می‌شود.
چاله‌های جاده‌ای؛ معضل پرهزینه بریتانیا
قبل از این، آسفالت گرافنی در شرایط کنترل‌شده، از جمله پارکینگ‌ها و پیست‌های آزمایشی در آمریکا و کانادا، مورد بررسی قرار گرفته بود. آزمایش‌ها نشان دادند که این ماده قابلیت استفاده در مقیاس وسیع را دارد و می‌تواند کیفیت زیرساخت‌های جاده‌ای را بهبود بخشد.
برایان کنت، مدیر فنی شرکت تارمک، در گفت‌وگو با رسانه‌های محلی اعلام کرد: «ما همواره به دنبال راهکارهای نوین برای بهبود دوام و پایداری جاده‌ها هستیم. این پروژه فرصتی عالی برای ارزیابی عملکرد و توسعه استفاده‌های بیشتر از این فناوری است.»
معضل چاله‌های جاده‌ای در بریتانیا هزینه‌های هنگفتی را به رانندگان تحمیل می‌کند. گزارش‌ها نشان می‌دهد که در سال 2024، بیش از 579 میلیون پوند برای تعمیر وسایل نقلیه آسیب‌دیده ناشی از چاله‌ها هزینه شده است. همچنین، زیان اقتصادی ناشی از چاله‌های جاده‌ای در بریتانیا سالانه به 143.5 میلیون پوند می‌رسد.
به نقل از ستاد نانو، پژوهشگران سراسر جهان در تلاش‌اند تا با استفاده از فناوری‌های نوین، از ایجاد چاله‌های جاده‌ای جلوگیری کنند. اخیراً تیمی از محققان در دانشگاه سوانزی و کینگز کالج لندن در همکاری با پژوهشگران شیلیایی، نوعی آسفالت خودترمیم‌شونده با استفاده از هاگ‌های گیاهی توسعه داده‌اند که به‌طور خودکار ترک‌های جاده‌ای را ترمیم می‌کند.
ساخت اولین جاده گرافنی در بریتانیا، نقطه عطفی در مهندسی راه‌سازی محسوب می‌شود. استفاده از نانومواد مانند گرافن، نه‌تنها باعث افزایش مقاومت و طول عمر جاده‌ها می‌شود، بلکه می‌تواند هزینه‌های نگهداری و اثرات زیست‌محیطی را نیز کاهش دهد. این فناوری نوین، سرآغازی برای تحول در زیرساخت‌های حمل‌ونقل جهانی خواهد بود.

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/1230456/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

نصب دوربین‌های پلاک‌خوان در جایگاه‌های سوخت

گوناگون/ کشف قبر «شاهزاده سرخ جاده ابریشم»

همخوانی هماهنگ قرآن

بگو مگوی مجری و نماینده مجلس بر سر سخن نقل شده از رهبری درباره قانون عفاف و حجاب

فروپاشی اخلاقی در ارتش انگلیس؛ تجاوز، آزار و سکوت اجباری

لوکاشنکو: آمریکا طرحی برای حل و فصل جنگ اوکراین ندارد

فساد در پارلمان اروپا؛ چندین نفر در ارتباط با این موضوع دستگیر شدند

سفر وزرای خارجه و دفاع ترکیه به سوریه

پوتین: بازگشت شرکت‌های غربی می‌تواند برای همه سودمند باشد

نتانیاهو: از تسلط بر اراضی لبنانی دست نمی‌کشیم

ادامه کشتارهای شورشیان «جولانی»؛ شمار کشته‌ها از 1470 نفر گذشت

تشدید جنگ تعرفه‌ای ترامپ علیه اروپا؛ جنگ تعرفه‌ها به نوشیدنی‌های الکلی رسید

موافقت مشروط پوتین با پیشنهاد آتش‌بس در اوکراین

ارتباط با اروپا و آژانس اولویت سیاست خارجی در 1404

ترامپ میخواهد صدر اخبار باشد

مذاکره یا بازی سلطه؟

دیپلماسی روی دور تند

رئیس جمهور: شکایت نمی‌کنم و کسی حق شکایت از طرف من را ندارد

تصویر منتشر شده از 200 هزار تومانی‌های جدید

زندگی بزرگان/ شما دخالت نکنید!

سرود زیبای «حرفای دخترونه» با نوای میثم مطیعی

طنز؛ رقیبان شاهزاده وارد می‌شوند!

استفاده از فناوری یادگیری ماشین در تحلیل سیلاب‌ها

بخشی از کتاب/ ​​​​​​​زندگی شما مثل یک کتاب است

ادعای نورنیوز در مورد ارسال نامه ترامپ به ایران

تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران

ادعای مشرق؛ کانال‌های مربوط به سازماندهی تجمعات غیرقانونی مسدود شدند

حملۀ اسرائیل به «خانۀ زیاد نخاله» در دمشق؛ جهاد اسلامی می‌گوید ساختمان خالی بود

مسکو با پیشنهاد آتش‌بس موقت اوکراین مخالفت کرد

ایروان مخالفت خود را با استقرار نیروهای خارجی در مرز مشترک با جمهوری آذربایجان اعلام کرد

راشاتودی مدعی شد: پوتین امشب با ویتکاف دیدار می‌کند

امارات در نقش میانجی جدید؟

دیپلمات پیشین: سیاست همسایگی بابت تحریم‌ها شکست خورده است

غلط نامه‌رسانی با قَرقاش!

سهمیه سوخت تغییری نخواهد کرد

معمای «4 چرخه تثبیت و جهش ارزی» در 8 سال

گزارش صداوسیما از قیمت میوه شب عید در بازار تهران

نماهنگ «اشهد انّ همیشه ولی‌الله من»با صدای حنیف طاهری

محبوب ترین اولیا خداوند، معمولی ترین هاشون هستند!

ترمیم آسیب‌های زانو با غضروف بینی

سه‌گانه لارس اسونسن با «فلسفه آزادی» تکمیل شد

حواشی بازدید رئیس جمهور از دو شهرک صنعتی در شهرستان قرچک

عراقچی: همسایگان اولویت ایران هستند

جهاد اسلامی: اسرائیل یک ساختمان خالی در دمشق را هدف قرار داده است

عصبانیت شدید نتانیاهو از گزارش سازمان ملل

رهبر دروزی‌های سوریه، توافق با دولت «الجولانی» را تکذیب کرد

اردن از تصمیم اخیر ترامپ درباره غزه استقبال کرد

غزه در آستانه قحطی

رئیس اتحادیه مواد غذایی: کالا‌های اساسی 100 درصد افزایش قیمت داشته‌اند

کاهش جمعیت بیکار در کشور