ایران پرسمان

آخرين مطالب

کف‌نشینی بورس؛ ارزش دلاری بورس تهران به دی ماه 98 برگشت اقتصاد روز

کف‌نشینی بورس؛ ارزش دلاری بورس تهران به دی ماه 98 برگشت
  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - دنیای اقتصاد /بورس در هفته‌ای که گذشت با کارگردانی دو متغیر مهم یعنی برخی سیاستگذاری‌های اقتصادی و تنش‌های سیاسی در یک چرخش ناگهانی هم کانال 2.1میلیونی را از دست داد و هم از منظر ارزش دلاری به کمترین مقدار از دی ماه 98 رسید ‌تا التهابات جدیدی را تجربه کند. شاخص‌کل بورس تهران در واپسین روز معاملاتی هفته و پس از ریزش قابل‌توجه چند روز اخیر، با کاهشی محدود به سطح دو‌میلیون و 65هزار واحد رسید. افت 3هزار‌واحدی نماگر اصلی درحالی رقم خورد که سطح ارزش دلاری معاملات بورس در چند روز گذشته به 21میلیون دلار نیز رسیده‌است. علاوه‌بر این، ارزش دلاری بورس تهران (بدون فرابورس و بازار پایه) به 101میلیارد دلار رسیده که از 21دی ماه 1398 بی‌سابقه است.
این وضعیت در حالی رقم خورده که کارخانه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های بزرگی به مجموع سهام لیست‌شده در بورس تهران افزوده شده‌اند. علاوه‌بر آن نسبت P/E بورس تهران به زیر 6واحد برگشت. برخلاف گذشته که حضور P/E‌گذشته‌نگر بازار در کانال 5واحد، بازار را به فاز‌رونق و رشد قیمت می‌کشاند، اکنون بازار تمایل دارد که P/E بازار در کف 6واحد باقی‌مانده و حضور در کانال 5واحد را هم برای چندمین‌بار تجربه کند. اگر فضای سیاستگذاری به سمت رونق تولید و فضای کسب‌وکار هدایت شود، بازار سهام در بهترین نقطه برای رشد شارپی قیمت است. بازار برای بهبود P/E در کوتاه‌مدت به کاهش نرخ سود (درصورت کاهش انتظارات تورمی)، کاهش تنش‌های سیاسی و نظامی و کاهش اختلاف دلار نیاز دارد.
نماگرها متعادل شدند؟
شاخص‌کل بورس با افت بیش از 3هزار واحد به 2میلیون و 65هزار واحد رسید. شاخص هموزن نیز با کاهش قابل‌توجهی به 680هزار واحد رسید. به‌نظر می‌رسد، بازار تا حدودی متعادل شده‌است. به‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌رغم آنکه رفتار غیرقابل پیش‌بینی شاخص‌کل بورس برای ساخت زیان در پرتفوی سهامداران، آرام‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تر شده‌است، شاخص هموزن کاهش ارتفاع زیادی را به‌ثبت رسانده‌است.

به‌نظر می‌رسد تا زمانی‌که فضای بورس، مبهم و غبارآلود باقی‌بماند، سهام کوچک به دلیل نقدشوندگی پایین، کاهش قیمت زیادی را تجربه کند، به‌طوری‌که نماگر اصلی بازار، می‌تواند با متوقف‌کردن شاخص‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌سازان در کف 2میلیون واحد تثبیت شود و در صورتی‌که تنش‌ها تشدید شود، احتمالا شاخص‌کل به‌طور موقت مهمان کانال1.9میلیون‌واحدی خواهد بود. با این تفاسیر سهام کوچک بنیادی متعددی در بازار یافت می‌شود که به لحاظ نسبت P/E و گزارش‌های خوبی که از صنایع کوچک منتشر می‌کنند، می‌توانند در دوران رونق بازار، رشد به‌مراتب تند و تیزتری را تجربه کنند. ارزش دلاری بورس به سبب تحولات اخیر و برخی از سیاستگذاری‌های اقتصادی به 101میلیارد دلار رسیده‌است. رقمی که از دی ماه 98بی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌سابقه بوده‌است. رویکردهایی که اثر آن، در گزارش‌های مالی شرکت‌ها نیز مشاهده‌شده و حاشیه سود شرکت‌ها را به‌شدت کاهش داده‌است.
ارزش دلاری معاملات چند روزی است که زیر 50میلیون دلار است، به‌طوری‌که در نیمه مهرماه، ارزش دادوستدهای بورسی به 12میلیون دلار نیز رسید‌که رقم عجیب و بی‌سابقه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای است، در صورتی‌که به‌طور نرمال ارزش معاملات دلاری باید از مرز 100میلیون دلار عبور کند. از ابتدای سال‌نیز بیش از 20هزار‌میلیارد‌تومان پول حقیقی از بازار سهام خارج شده‌است که در صورت آشتی این سرمایه با بازار سهام، تحول مثبت و نسبی در بازار ایجاد خواهد شد. علاوه‌بر این، جذابیت صندوق‌های درآمد ثابت سبب شده‌است تا این صندوق‌ها میزبان خوبی برای بیش از 23هزار‌میلیارد‌تومان پول حقیقی باشند.
گزارش‌های مالی خبر می‌دهند
ارزش دلاری بازار سرمایه درحالی به‌شدت کاهش‌یافته‌است که همچنان سود دلاری بازار نسبت به فصول و سال‌قبل، روند کاهشی را تجربه می‌کند. سود بهار امسال شرکت‌های تولیدی بورس، نسبت به بهار سال‌قبل کاهش 7درصدی را تجربه کرده و این درحالی است که قیمت دلار نیما روندی افزایشی را دنبال کرده‌است. گزارش‌های تابستانه خوبی در انتظار بازار نیست و احتمالا شاهد کاهش حاشیه سود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها خواهیم بود.
 تا زمانی‌که با مدیریت تورم هزینه‌ها و رشد قیمت‌های جهانی سود دلاری بازار تقویت نشود، نمی‌توان از بورس انتظار داشت تا بازدهی دلاری را در بلندمدت برای سرمایه‌گذاران به ارمغان آورد، اما ارزش دلاری بازار آنقدر در سطوح پایین قرار گرفته‌است که با محرک اقتصادی و بنیادی قوی، رشد شارپی بورس آغاز خواهد شد. بازار در بلندمدت بدون‌توجه به P/E رشد سودآوری شرکت‌ها را رصد می‌کند، در صورتی‌که شرکت‌های بورسی پتانسیل رشد سودآوری خوبی را از خود نشان دهند، با کاهش نرخ سود بانکی و کاهش بازدهی موردانتظار بازار، P/E بازار نیز تقویت شده و افزایش قیمت سهام با اهرم P/E را نصیب سرمایه‌گذاران خواهد کرد.
متعادل‌شدن نرخ خوراک پتروشیمی‌ها و تعدیل ضریب نرخ گاز سوخت و تعادل هزینه انرژی، در صنعت سیمان، فولاد و پتروشیمی‌ها اثر خود را خواهد گذاشت، ضمن آنکه کاهش ضریب حقوق دولتی و بهره مالکانه معدن در نهایت بر تمام زنجیره فولاد به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین صنایع بورس اثرگذار است. با توجه به نزدیک‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شدن به فصل بودجه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌بندی به‌نظر می‌رسد‌ تکرار اشتباه سنوات گذشته می‌تواند بورس را به ورطه نابودی بکشاند، اما بهبود فضای اقتصادی در گزارش‌های پاییز و زمستان نمود پیدا خواهد کرد که به موجب آن، ممکن است در آینده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای نزدیک تکانه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌هایی در بازار دیده ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود.

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/1176666/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

گشتی در جزیره سیارگائوی فیلیپین

گوناگون/ مروری بر بزرگ‌ترین و کشنده‌ترین طوفان‌های تاریخ

قائم‌پناه: «رضایت مردم» یکی از شاخص‌های اساسی دولت است

عکسی از دیدار سخنگوی دولت با مادر همسر پزشکیان

حمله پهپادی مقاومت عراق به هدفی نظامی در اراضی اشغالی

رسانه‌های صهیونیستی: عملیات ترور السنوار روز گذشته انجام شده بود

اوکراین مجوز حمله به عمق خاک روسیه را با اف16 دریافت کرد

انفجار ورودی یک تونل هنگام حضور نیروهای صهیونیست توسط القسام

هاله ابهام اطراف 270 همت تسهیلات کلان بانکی

مقایسه ساعت کار کارمندان دولت و بخش خصوصی

تماشای کوه های کوه سدا در ایتالیا

گوناگون/ کشف راز‌های باستانی از دلِ گورستان

سخنان زیبای اردشیر رستمی

به فرزندان خود بگویید!

مهاجری: پزشکیان باید در انتصابات تجدید نظر کند

روسیه: 13 پهپاد اوکراینی بر فراز مناطق مختلف روسیه ساقط شدند

غزه همچنان در آستانه قحطی قرار دارد

خیابان های ایتالیا غرق در آب

مسابقه خرگوش و لاک پشت در واقعیت

دبران، ستاره ای که به سرعت از ما فرار میکند

گاهی باختن، بردنه!

وزیر سابق ارتباطات:‌ اختیار رفع فیلتر دست شورای عالی فضای مجازی است

دستگیری موبایل‌قاپ‌ها، جان مرد اعدامی را نجات داد

قالیباف: اگر امام با رژیم شاه مبارزه کرد، به‌خاطر وابستگی او به آمریکا و اسرائیل بود

ریابکوف: به اسرائیل هشدار داده‌ایم که به حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران حتی فکر هم نکند

ادعای رژیم صهیونیستی مبنی بر ترور یحیی سنوار

الحوثی: همه مسلمانان باید به غزه کمک کنند

اولویت دولت در بودجه 1404 توجه به اقشار کم درآمد

کف‌نشینی بورس؛ ارزش دلاری بورس تهران به دی ماه 98 برگشت

کشتی‌ گرفتن توله‌ خرس‌ها در کوهستان‌ های ایلام

یک موجود شفاف شگفت انگیز

لحظه اتصال فضاپیمای استارلاینر به ایستگاه فضایی بین المللی

معرفی کتابی جالب در برنامه صبحانه ایرانی

توصیه عبدی به پزشکیان: اجازه ندهید مدیران صالح با گرگ‌های درنده مواجه شوند

تجلیل رهبر انقلاب از پایبندی و استقامت فرزند امام در خط امام

ریابکوف: حتی احتمال حمله به تأسیسات هسته‌ای ایران، عواقبی ویرانگر خواهد داشت

«شیخ حسینا» تحت تعقیب بین‌المللی قرار گرفت

حمله به اشغالگران در رفح با موشک؛ تداوم حملات رژیم صهیونیستی به غزه و کرانه باختری

صدراعظم آلمان: به حمایت تسلیحاتی از اسرائیل ادامه خواهیم داد

جنایت هولناک اسرائیل در مدرسه ابوحسین

رکورد صعودی بیت‌کوین تحت تاثیر انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا

رصد حساب های بانکی؛ از تکذیب تا توضیح

وقتی لقمه ی بزرگتر از دهنت برمیداری!

یک دره سوئیسی که توسط کوه های آلپ احاطه شده

بهشت پنهان در تالاب کادلائو

شیعه شدن یک اهل سنت به دلیل حمایت شیعیان از مردم مظلوم غزه

حکمت/ نیازهای مردم

با خطرناک ترین و عمیق ترین دریای جهان آشنا شوید

دنباله‌دار زیبای سوچینشان اطلس

تقریظ رهبر انقلاب بر کتاب «پاییز آمد»