ایران پرسمان

آخرين مطالب

سرمقاله تعادل/ معادله کمبود هواپیما در صنعت هوایی ایران تحلیل روز

سرمقاله تعادل/ معادله کمبود هواپیما در صنعت هوایی ایران
  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - تعادل / « معادله کمبود هواپیما در صنعت هوایی ایران » عنوان یادداشت روزنامه تعادل به قلم است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:
وضعیت حمل و نقل هوایی ایران چگونه است و ایران برای تداوم فعالیت‌های خود به چند هواپیمای جدید نیاز دارد؟ اینها پرسش‌هایی است که در هر دوره مدیریتی اجرایی کشور از سوی فعالان حوزه‌های اقتصادی و ارتباطی کشور مطرح می‌شود و پس از مدتی با اتمام دوره‌های مدیریتی به بایگانی رسانه‌ای و ناخودآگاه جمعی جامعه سپرده می‌شود تا دوره‌ای دیگر و هنگامه‌ای تازه. پس از امضای برجام، قرارداد خرید 200 هواپیما با ایرباس و بویینگ منعقد شد تا تصور نوسازی ناوان حمل و نقل هوایی ایران جدی‌تر از قبل در اذهان عمومی شکل بگیرد اما کابوس ترامپ و خروج او از برجام همه این تصورات را بر باد داد.
امیر پویان رفیعی وضعیت حمل و نقل هوایی ایران چگونه است و ایران برای تداوم فعالیت‌های خود به چند هواپیمای جدید نیاز دارد؟ اینها پرسش‌هایی است که در هر دوره مدیریتی اجرایی کشور از سوی فعالان حوزه‌های اقتصادی و ارتباطی کشور مطرح می‌شود و پس از مدتی با اتمام دوره‌های مدیریتی به بایگانی رسانه‌ای و ناخودآگاه جمعی جامعه سپرده می‌شود تا دوره‌ای دیگر و هنگامه‌ای تازه. پس از امضای برجام، قرارداد خرید 200 هواپیما با ایرباس و بویینگ منعقد شد تا تصور نوسازی ناوان حمل و نقل هوایی ایران جدی‌تر از قبل در اذهان عمومی شکل بگیرد اما کابوس ترامپ و خروج او از برجام همه این تصورات را بر باد داد. این درحالی است که در جهان امروز رشد و توسعه کشورها، رونق کسب و کارها و تغییر فضای جهانی، سفرهای هوایی را به عنوان مهم‌ترین و ایمن‌ترین شکل جابه‌جایی مطرح کرده است. این درحالی است که ایران وضعیت مناسبی در حوزه حمل و نقل هوایی ندارد و از یک ناوگان فرسوده بهره‌مند است. سن ناوگان هوایی ایران متاسفانه بالای 26 سال است. درحالی است که بسیاری کشورهای همسایه و کشورهای فرامنطقه، استانداردهایی به مراتب ایمن‌تر دارند. در واقع بسیاری از کشورها هواپیماهایی با عمر بالای 20 سال را در کشور خود راه نداده و اجازه فرود هم صادر نمی‌کنند. بنابراین یکی از مهم‌ترین پرونده‌های پیش روی دولت چهاردهم در بخش اقتصاد، خرید هواپیماهای نو و جایگزینی آنها با هواپیماهای فرسوده است.

به دلیل تحریم‌ها ایران نتوانسته به هواپیماهای نو و جدید دسترسی داشته باشد. در صنعت حمل و نقل معاهدات و پیمان‌هایی وجود دارد که میان کشورها منعقد می‌شود. کشورهایی مانند امارات و عربستان، استانداردهایی را تعریف کرده‌اند و در صورتی که کشورها این استانداردها را رعایت نکنند از مجوز فرود به هواپیماها خودداری می‌کنند. در حال حاضر براساس اعلام مسوولان ایران حدود 550 فروند نیاز دارد که تنها 180 فروند هواپیما دراختیار دارد. اگر دولت چهاردهم اقدام به خرید 25 هواپیمای جدید یا در حد نو کند، بخش قابل‌توجهی از نیازهای ایران پوشش داده می‌شود. ایران در شرایط فعلی حتی برای مسیرهای داخلی هم مشکل دارد و عمر ناوگان هوایی داخلی و خارجی ایران بسیار فرسوده است. پس از امضای برجام و بهبود مناسبات ارتباطی با غرب، ایران قرارداد خرید 220 فروند هواپیما را با بویینگ و ایرباس و شرکت‌های ایتالیایی امضا کرد، اما مدت زمان کوتاهی پس از امضای این قرارداد و درحالی که تنها تعداد انگشت‌شماری هواپیما وارد کشور شده بود، این قرارداد به دلیل خروج ترامپ از برجام کن لم یکن تلقی شد. باید توجه داشت کشورها با حمل و نقل هوایی است ک ه تصویری رشد یافته یا غیرتوسعه یافته از خود ارایه می‌کنند. ایران اما به دلیل کمبود هواپیما با تاخیرها و لغو بسیاری از پروازهای خود روبه‌رو است، روندی که باعث نارضایتی بسیاری از مسافران ایرانی شده است. بسیاری از تاخیرها و لغو سفرها در ایران به دلیل پیری ناوگان حمل و نقل عمومی است. دولت سیزدهم برای مقابله با این کمبودها اقدام به خرید هواپیماهای کارکرده و از رده خارج سایر کشورها می‌کرد. 
این خریدها هر چند در ظاهر ممکن است بخشی از کمبودها را جبران کند اما در واقع هیچ تاثیر عینی در حل مشکلات صنعت حمل و نقل هوایی ندارد، چراکه این نوع هواپیماها کارایی لازم را ندارند. فرودگاه‌های بین‌المللی هم اغلب این هواپیماها را نخواهند پذیرفت. ممکن است بتوان از این هواپیماها در خطوط داخلی بهره برد اما برای بخش بین‌المللی ایران به هواپیماهای نو و کارآمد نیاز دارد. در حال حاضر براساس اعلام تحلیلگران حدود 20 فروند هواپیمای مسافربری در کشور ارزش عملیاتی دارند که 13 فروند آن توربوپراپ با ظرفیت 70 نفر هستند که به دلیل نبود قطعات زمین‌گیر شده‌اند. می‌ماند 7، 8 فروند هواپیما که باید پرواز‌های داخلی و خارجی را به صورت همزمان انجام دهند که البته آنها هم با کمبود قطعات مواجه هستند. به عبارت دیگر، درحالی که کشور‌های امارات، قطر و ترکیه در مجموع بالای هزار فروند هواپیمای سر حال دارند، تعداد هواپیما‌های قابل اتکای ایران 7 یا 8 فروند است و باقی هواپیما‌های کشور شدیدا فرسوده شده‌اند.

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/1176512/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

معاون سازمان توسعه تجارت: موافقتنامه تجارت آزاد با اوراسیا تا ژانویه باید نهایی شود

نشست مدیرکل بنیاد مازندران با فرزندان شاهد و ایثارگر شاغل در بانک صادرات

رنگارنگ‌ترین هتلِ مراکش به سبک کاشی کاری ایرانی

حتی در آخرین لحظه هم مغرور نشو!

خوش میروی بر بام ما!

العربی‌الجدید: مصر مهمترین ایستگاه سفر منطقه‌ای «عراقچی» است

ظاهر متفاوت ظریف در مراسم تشییع شهید نیلفروشان

لحظۀ اصابت موشک به اراضی اشغالی در پخش زندۀ تلویزیونی

چین: آماده همکاری‌های سه‌جانبه با روسیه و مغولستان هستیم

تئوریسین جنگ

افزایش عرضه اوراق از چه مسیری به ریزش شاخص بورس منجر می‌شود؟

صندوق های طلا میزبان 15 همت پول

جریمه 400 هزار تومانی برای عدم رعایت مقررات حمل بار!

تا حالا قله دماوند رو از بالا دیده اید؟

مسابقه‌ دو ربات‌های انسان‌نمای چین را تماشا کنید

حزب‌الله 2 تانک مرکاوا را منهدم کرد

منطقه در پیچ خطرناک

نفت از کف قیمت 2 هفته‌ای صعود کرد

درخواست کارگران برای برگزاری شورای عالی کار

برگزاری حراج شمش طلا در 29 مهرماه

فیلم | دیدار مدیرکل بنیاد استان و فرمانده لشکر 16 زرهی قزوین با خانواده شهید تازه شناسایی شده، اکبر صفی‌صمغ‌آبادی

پرِش تماشایی گربه سیاهگوش

طراحی جالب یک یخچال فریزر قدیمی

افزایش راندمان دستگاه اکسیژن ساز با نانو ذرات طلا و نقره

حسادت به چه معناست؟

رایزنی هیات اعزامی نیروهای مسلح ایران با نیروهای مسلح عمان

مراسم تشییع پیکر شهید نیلفروشان؛ هشدار فرمانده کل سپاه به اسرائیل: اگر دست از پا خطا کنید شما را دردناک می‌زنیم

قالیباف: خدا نگذرد از کسانی که می‌خواهند تخم تفرقه بین شیعه و اهل تسنن بریزند

«حمله تروریستی» جدید به سیستم برق ونزوئلا؛ 25 درصد از کشور تحت تاثیر قرار گرفت

کابوس تازه اسرائیل؛ افزایش اتباعی که آماده کار برای ایران هستند

شرکت ملی گاز: مصرف ماهانه گاز طبیعی در کشور حدود 21 میلیارد مترمکعب است

طلای جهانی بالا رفت

حمله ناگهانیِ شیر نر گرسنه به گاومیش

طبیعت روستای ییلاقی یخچال پشت ارتفاعات بابل

ادعای واهی کشورهای شورای همکاری خلیج فارس درباره جزایر سه‌گانه ایرانی

آغاز مراسم تشییع پیکر شهید نیلفروشان در اصفهان

رای‌گیری زودهنگام در آمریکا؛ ایالت‌هایی که قبل از 5 نوامبر رای می‌دهند

سرمقاله تعادل/ معادله کمبود هواپیما در صنعت هوایی ایران

سرمقاله شهروند/ رابطه انتخابات در آمریکا و واکنش اسرائیل به عملیات موشکی ایران!

سرمقاله آرمان ملی/ تغییر در سیاست خارجه؛ آری یا خیر

سامانه «تاد» چرا نمی‌تواند صهیونیست‌ها را نجات دهد؟

درخواست دبیر انجمن قیر ایران از بانک مرکزی برای اصلاح شیوه رفع تعهدات ارزی صادرکنندگان

غذایی عجیب در چین؛ عضوی متحرک از هشت پا

دوستی زیبای بین خرس و ببر

اعطای جایزه دکتر تقی‌خانی به 5 محقق حوزه بیوشیمی و علوم زیستی

کنایه یک مقام دولتی به ادعای دبیر ستاد امر به معروف درباره فیلترینگ

ولایتی: جزایر سه‌گانه ایرانی جزو لاینفک سرزمینی ایران اسلامی است

تجاوز نظامی ائتلاف غربی به خاک یمن

انهدام دو تانک مرکاوا در کمین حزب‌الله

حمله مقاومت عراق به یک هدف حیاتی در ایلات اشغالی