ایران پرسمان

آخرين مطالب

کمیته ضددولت؟ تحلیل روز

کمیته ضددولت؟
  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - روزنامه سازندگی /متن پیش رو در سازندگی منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست
هدا احمدی| روز گذشته خبر رسید که حمید رسایی، رئیس کمیته‌ هنر، رسانه و فضای مجازی و امیرحسین ثابتی به ‌عنوان رئیس کمیته دیپلماسی فرهنگی مجلس انتخاب شده‌اند. دو نماینده‌ی پارلمان که به مساله فرهنگ و اینترنت علاقه زیادی دارند. هرچند انتظاری جز این انتصاب‌ها هم نبود. به‌خصوص پس از آنکه جبهه پایداری با کمترین میزان مشارکت مردم در انتخابات مجلس دوازدهم به بهارستان برگشتند و کمیسیون فرهنگی مجلس رئیس این کمیته هم مرتضی آقاتهرانی که به ‌تازگی اعلام کرده است با لایحه حجاب و عفاف چهار پنجم مشکلات فرهنگی مملکت حل می‌شود. بنابراین انتظاری هم به جز شنیدن این خبر که رسایی، رئیس کمیته هنر، رسانه و فضای مجازی و ثابتی رئیس کمیته دیپلماسی فرهنگی شدند هم نمی‌رفت.
رسایی که خودش یکی از کاربران فعال و پرکار توئیتر است و انتقادهای تند‌وتیزی را از همین تریبون حواله مخالفان‌شان می‌کند و حتی به‌زعم خود، گاهی از این تریبون برای افشاگری هم استفاده کرده در آخرین اظهاراتش تاکید کرده که آنچه مخالفان «محدودیت» می‌دانند، ضوابطی عقلی برای ایجاد مصونیت داخل کشور است نه محدودیت غیرعاقلانه و برخلاف مصلحت جامعه بنابراین فیلترینگ مصونیت است نه محدودیت. در عالم رسانه هم او با هفته‌نامه 9 دی شناخته می‌شود و درباره فضای مجازی هم آن‌طور که گفته شد، طرفدار حجاب و فیلترینگ است.

امیرحسین ثابتی که مشاور سعید جلیلی در انتخابات ریاست‌جمهوری بود نیز مواضعش را برای چندمین بار در توئیتی در تاریخ 24 آذر 1402 منتشر کرد مشخص کرده بود: «اگر قرار است پلتفرمی فیلتر شود پس چرا مسئولان از توئیتر و اینستاگرام استفاده می‌کنند؟ و چرا فیلترشکن به راحتی در دسترس عموم است؟» در کمال تعجب این مجری سابق صداوسیما که اکنون نماینده مجلس شده است خودش نه ‌تنها برای پست گذاشتن از فیلترشکن استفاده می‌کند بلکه حضور فعالی در شبکه‌هایی دارد که به غیر از فیلترشکن نمی‌توان به آنها وارد شد.
حضور ثابتی و رسایی در این کمیته احتمالاً با سخنان جلال رشیدی‌کوچی، نماینده مجلس بی‌ارتباط نیست که دیروز گفته بود 10 نفر از دولتمردان که اغلب در جبهه پایداری فعالیت دارند به دنبال ادامه فیلترینگ و حتی ممنوعیت واردات و رجیستری آیفون هستند.
احتمالا از این پس پایداری‌ها در حوزه فرهنگ، موانع تازه‌ای برای دولت بگذارند و وزارت ارشاد روزهای سخت‌تری در پیش دارد. آن هم در شرایطی که موضوع فیلترینگ، کیفیت اینترنت و چگونگی حکمرانی فضای مجازی یکی از وعده‌های مسعود پزشکیان از آغاز مناظره‌هایش تاکنون است. در آخرین خبری هم که فاطمه مهاجرانی، سخنگوی دولت روز گذشته اعلام کرد این بود که «در مورد حل مشکلات اینترنت توسط دولت نمی‌توانیم تغییرات را به یک‌باره ایجاد کنیم. فرآیند بازنگری در فیلترینگ درحال پیگیری است؛ صبوری کنید.» او همچنین گفت: «این موضوع در دستور کار دولت قرار دارد و درحال پیگیری است». ستار هاشمی، وزیر ارتباطات نیز در آخرین خبر به ایلنا گفته است: «طرح کلی درخصوص موضوع رفع فیلترینگ مطرح است و سامانه‌ها یا پلتفرم خاصی را مصداقی بیان نکردیم، کلاً صحبتی که در این طرح مطرح است، یک بسته است».
به هر حال در این مقطع کنونی، رئیس‌جمهور باید درخصوص رفع فیلترینگ از ظرفیتش استفاده کند. نکته جالب توجه این است که سال گذشته و قبل از درگذشت ابراهیم رئیسی، منوچهر متکی که الان در مجلس دوازدهم حضور دارد در این ‌باره گفته بود: «مطلب اساسی ابهام در حوزه فیلترینگ است زیرا ندیدیم کسی این موضوع را گردن بگیرد. آقای رئیسی درباره رفع فیلترینگ نامه زد و در جلسه رئیس مجلس با فعالان فضای مجازی این افراد می‌شنیدند اما پیگیری نمی‌شود؛ بنابراین ابهام وجود دارد که چه کسی فیلترینگ را ارائه می‌کند و درآمد‌ها کجا می‌رود». ابهام در این موضوع در دو سال اخیر وجود داشت اما گویا این ‌بار پیگیری برای ساماندهی به آن جدی است و حتی قالیباف هم راه صبر را پیش گرفته تا ببیند که رئیس‌جمهور چه تصمیمی خواهد گرفت.
انتصاب حمید رسایی به عنوان رییس کمیته‌ هنر، رسانه و فضای مجازی و امیرحسین ثابتی به عنوان رئیس کمیته دیپلماسی فرهنگی مجلس یعنی اینکه رسایی در حوزه‌های مختلفی مانند سینما و مطبوعات هم علاوه بر فضای مجازی می‌تواند در برابر برنامه‌های دولت موانعی ایجاد کند. چه بسا که این نماینده مجلس در برنامه جهان‌آرا گفته بود:«سلبریتی‌ها هم ابزار فتنه اخیر هستند چه اینکه اینفلوئنسرهای خارجی که برخی از آنها به فساد مشهور هستند هم مورد استفاده قرار گرفته‌اند.» او همچنین در برنامه‌ای از دستگاه قضایی انتقاد کرد که چرا با علی دایی، یحیی گل‌محمدی و رضا کیانیان برخورد نمی‌کند.»
نگاه او به مطبوعات هم کاملا آشکار است. برای نمونه مدت‌ها قبل در توئیتی با هشتگ شکم‌های پر از حرام، نوشته بود:«اگر می‌خواهید بدونید چرا خبرنگارا و هنرمندایی که در طول چند سال گذشته در برابر جنایات عربستان در یمن ساکت بودن، الان برای اوکراین زبون باز کردن، ببینین از کجا ارتزاق می‌کنن. امام حسین (ع) روز عاشورا فرمودند: شکم‌هایتان از حرام پر شده برای همین نمی‌فهمید چه می‌گویم.»
او زمانی که نماینده مجلس دهم بود هم از واحد حقوقی رئیس جمهور سابق خواسته بود تا با رسانه‌هایی که به گفته وی نسبت به مصوبه اخیر شورای عالی امنیت ملی درباره قرارداد بین‌المللی نفتی و ابلاغیه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی جوسازی و فتنه‌گری کرده‌اند، برخورد کند.
او همچنین در توئیتی برای توجیه حجاب، زنان را با ماشین قیاس کرد و با انتشار تصویری از یک خودروی پوشیده با چادر نوشت:«در عجبم از مردی که از ترس خط و خش به ماشینش چادر می‌پوشاند اما همسر و دخترش را بدون چادر در کوچه و خیابان رها می‌کند.»
ثابتی هم که به عنوان رئیس کمیته دیپلماسی فرهنگی انتخاب شده است. کاری که در نطق‌ها و توئیت‌های خوب بلد است. به خصوص در انتقاد به دولت چهاردهم و تمام افراد و دولت‌هایی که دوستانش در آن جایی نداشتند. مثلا حدود یک ماه پیش توئیتی منتشر کرد که تناقض آن توئیت با سوگندی که یاد کرده بود را نمی‌شد حل کرد. او نوشت:«مرگ بر مرز و معیاری که مرا به خاطر به دنیا آمدن در سرزمینی که در آن عراقچی، ظریف و روحانی و بنی‌صدر به دنیا آمده‌اند (آشنا) با آنها می‌داند اما شیرمردان فاطمیون را چون چند کیلومتر آن‌طرف‌تر به دنیا آمده‌اند غریبه با من حساب می‌کند.» این توئیت واکنش‌های بسیاری داشت. کامبیز نوروزی، حقوقدان در واکنش به توئیت جنجالی امیرحسین ثابتی نوشت:«نام سرزمینی که امیرحسین ثابتی برایش مرگ می‌طلبد «ایران» است. او چنان در تفکرات بسته خود غرق است که به شعارهای مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل، مرگ بر ایران را هم اضافه کرده است.»

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/1175991/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

کاردستی سنتی ژاپن الهام‌بخش ساخت آنتن‌های بی‌سیم می‌شود

ترجمه و تالیف کتابی درباره مبانی هوش مصنوعی در عرصه هنر و معماری

نوای حمید علیمی در مراسم وداع با پیکر شهید نیلفروشان

بیروت: شمار شهدای لبنان به 2350 نفر افزایش یافت

حزب‌ الله 2 تانک و 3 بولدوزر رژیم صهیونیستی را منهدم کرد

نتانیاهو: با هرگونه توقف یکجانبه جنگ در لبنان مخالفم

تظاهرات مردمی در کوبا برای محکومیت رژیم صهیونیستی

ماجرای حمله پهپادی حزب‌الله به پادگان تیپ گولانی چه بود؟

انزوای صهیونیست‌ها در نشست اتحادیۀ بین‌المجالس

زنده بیرون آمدن نوزاد از زیر آوار در لبنان؛ همه خانواده‌ او شهید شدند

یورش نظامیان صهیونیست به «جنین»

تحلیل یک اقتصاددان از عدالت از دیدگاه هایک

تلاقی شگفت انگیز دو رود با یکدیگر

لحظه برخورد صاعقه قدرتمندی در آسمان شهر تشینای هند

لحظه ترسناک نجات مرد دوچرخه سوار از دست گرگ‌های گرسنه

بررسی اتصالات غیردائمی سازه‌ها با امواج فراصوت

بازتاب قرآن در ادبیات فارسی / وقتی قرآن و غزل در هم تنیده می‌شوند

جزئیات نشست شورای ائتلاف؛ تمجید از اقدام شجاعانه قالیباف و عراقچی

کنایه فاضلی به صدور کیفرخواست پرونده چای دبش

گزافه‌گویی بایدن خطاب به ایران: تلاش برای ترور ترامپ، یک اقدام جنگی تلقی می‌شود

مقام حزب‌الله لبنان: به جبهه داخلی اسرائیل میگویم که حل و فصل در آتش‌بس است

ترس و وحشت شهرک‌نشینان در حیفا بر اثر موشک‌های شلیک شده از لبنان

کاهش قیمت دلار بازار طلا و سکه را نامتوازن کرد؛ تحلیلی از وضعیت امروز بازارها

بدهی جهانی امسال از 100 تریلیون دلار فراتر می رود

پس انداز کن، خرید طلا از 100 هزار تومان

فروش11تن طلا در59حراج

فرار معجزه آسای آتش نشانان از انفجار پمپ بنزین در چچن روسیه

تصاویری از جذابیت های کوچکترین گوزن ایرانی

جایگزین احتمالی ایستگاه فضایی بین‌المللی معرفی شد

جانا ز فراق تو این محنت جان تا کی

امیرحسین ثابتی: نطق قالیباف در ژنو، تاکید خوبی بر جنایات اسرائیل بود

گالانت: به‌ دنبال جنگ جدید نیستیم

شیخ نعیم قاسم: صهیونیست‌ها به دنبال این هستند که لبنان را آلت دست خود قرار دهند

واکنش حماس به عملیات «اشدود»

تجهیز گروه‌های تروریستی در سوریه به پهپادهای اوکراینی

آمریکا و انگلیس باز هم به یمن حمله کردند

نماینده پارلمان بریتانیا: کودکان در غزه زنده‌زنده می‌سوزند، چه زمانی اقدامی می‌کنیم؟

شیخ نعیم قاسم: همان‌طور که سید ما می‌خواست موشک‌های مقاومت به حیفا و تلاویو رسیده است

خروج از تیغ مالیاتی با فرمان وزیر

اسرائیل: ضربه سختی خوردیم

رابطه ثروت و قدرت از نظر نوبلیست‌های 2024

وضعیت نامتوازن قیمت مسکوکات ادامه دار شد؛ ورود سکه امامی به کانال 50 میلیون تومان

اجرای فقط 39 درصد قانون ساماندهی صنعت خودرو با گذشت 2.5 سال

نشست هم اندیشی مدیرکل بنیاد مازندران با اعضای تشکلهای همسران شهدا

اژدهای کومودو در ساحل پرانانگ تایلند

چگونه سِحر را باطل کنیم؟

دشمنی با امیرالمؤمنین، دشمنی با خداوند است

دنیای وهم‌آلود موزه تناقض استکهلم

تولید دانش بنیان لنت ترمز خودرو

«مادر انقلاب» به بازار کتاب آمد/خاطرات مرضیه دباغ در کتابفروشی‌ها