ایران پرسمان

آخرين مطالب

چشم‌اندازی برای تعامل تهران و واشنگتن وجود ندارد تحلیل روز

چشم‌اندازی برای تعامل تهران و واشنگتن وجود ندارد
  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - هم میهن /متن پیش رو در هم میهن منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست
حمیدرضا عزیزی، پژوهشگر موسسه امور بین‌الملل و امنیت آلمان| از بهار پارسال تا به امروز، از فضایی که تعامل میان ایران و آمریکا در جریان بود و این فضا وجود داشت که تهران و واشنگتن به سمت کاهش تنش میل کنند، به فضایی وارد شده‌ایم که هر روز تنش‌ها رو به افزایش است و چشم‌انداز روشنی برای تعامل میان دو طرف وجود ندارد.
با توجه به جمیع شرایط خیلی فضایی برای گفت‌وگو و کاهش تنش بین ایران و ایالات متحده آمریکا فراهم نیست. فاکتورهایی در هر دو کشور وجود دارد که باعث می‌شود در شرایط کنونی امکان گفت‌وگو و مذاکره میان ایران و آمریکا وجود نداشته‌باشد. در طرف آمریکا رویکرد واشنگتن نسبت به اقدام‌های اسرائیل در منطقه، نه‌فقط در غزه و به‌ویژه با توجه به بازخوردهایی که مقام‌های آمریکایی نسبت به رخدادهای اخیر در لبنان نشان دادند، تغییر کرده‌است. من معتقدم که رویکرد آمریکا نسبت به آنچه در چند ماه ابتدایی جنگ غزه شاهد بودیم تغییر کرده‌است.
در حال حاضر تاکیدها و تلاش‌هایی که در طرف آمریکایی در جریان بود که آتش‌بسی برقرار شود و اوضاع به ثبات برسد، دیگر وجود ندارد. این مسئله دو دلیل اصلی دارد. نخست اینکه با توجه به تحولات یک سال گذشته در غزه و مذاکراتی که چند بار تا آستانه آتش‌بس پیش رفت، برای آمریکا مشخص شد که ملاحظات داخلی بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل به صورتی است که نمی‌خواهد آتش‌بسی برقرار شود و قصد دارد در هر شرایطی عملیات خود را ادامه دهد. به همین دلیل اهرم‌هایی که ایالات متحده آمریکا تصور می‌کرد می‌تواند با استفاده از آنها اسرائیل را به سمت آتش‌بس سوق بدهد، یا ناکام ماند یا اینکه برخی اهرم‌های قدرتمندتر مانند توقف ارسال سلاح به اسرائیل به دلیل ملاحظات داخلی هرگز عملی نشدند. 
عامل دوم این بود که بعد از تحولاتی که در یک ماه اخیر رخ داد و شاهد تغییر قابل ملاحظه‌‌ای در رویکرد آمریکا نسبت به مسئله جنگ هستیم و با توجه به دستاوردهایی که اسرائیل در میدان به دست آورده‌است و ضرباتی که به حزب‌الله وارد کرده‌است و این امید را در واشنگتن ایجاد کرده‌است که پروژه‌ای که ایالات متحده آمریکا سال‌ها برای لبنان دنبال می‌کرد و نتوانست به شکلی که می‌خواست عملی کند، اکنون توسط اسرائیل در حال به نتیجه رسیدن است، واشنگتن این تحولات را به عنوان ابزاری برای تضعیف محور ایران در منطقه مشاهده می‌کند.
همانگونه که نتانیاهو بعد از ترور سیدحسن نصرالله عنوان کرده‌بود، از دیدگاه اسرائیل و واشنگتن این وقایع می‌تواند حرکتی به سمت یک نظم جدید در منطقه باشد. گزارش‌هایی که منتشر شده‌است نشان می‌دهد تا پیش از حملات اخیر اسرائیل به لبنان، مشاوران بایدن به نتانیاهو برای این اقدام‌ها چراغ سبز نشان دادند. به نظر می‌رسد که این اقدام‌ها در راستای منافع آمریکا انجام می‌شود. تا زمانی که واشنگتن این پتانسیل را در اسرائیل ببیند که موازنه قوا را در منطقه به نفع خودش تغییر دهد، آمریکا هیچ تمایلی برای کاهش تنش نخواهد داشت.
به نظر من در طرف ایرانی هم با در نظر گرفتن موقعیتی که متحدان ایران و به‌خصوص حزب‌الله در آن قرار گرفته‌اند، به شکلی است که ابراز تمایل به دیپلماسی تعبیر به ضعف می‌شود و به همین دلیل ایران هم تا جایی که من مشاهده کرده‌ام، پیام‌های خود را به طرف غربی در قالب هشدار ارائه می‌دهد و نه در قالب آمادگی برای تعامل. ایران به صورت علنی بیان می‌کند که اگر دامنه جنگ به ایران گسترش پیدا کند، ایران به شکل گسترده‌ای به آن پاسخ خواهد داد. 
به نظر من الان دو طرف برای تغییر خطوط قرمز و ترسیم خطوط قرمز جدید در حال تلاش هستند. به همین دلیل مادامی که چنین فرآیندی در جریان است و تحولات میدانی خطوط سیاسی را تغییر می‌دهد، فکر نمی‌کنم چشم‌انداز واقعی برای کاهش تنش وجود داشته‌باشد. تنها حوزه قابل تعامل، مسئله خود ایران است و ملاحظه‌ای که واشنگتن دارد این است که جنگ به یک جنگ مستقیم بین ایران و اسرائیل تبدیل نشود، وگرنه عملیات گام به گامی که اسرائیل در قالب عملیات‌های محدود علیه متحدان ایران ادامه می‌دهد، مورد حمایت ایالات متحده آمریکا است، اما اختلاف سر این است که اگر اسرائیل واکنش شدید به عملیات نظامی اخیر ایران نشان بدهد و این واکنش ورای قواعد درگیری مرسوم باشد، آنگاه ممکن است همین دستاوردهایی که اسرائیل تا به امروز به دست آورده به خطر بیفتد و از آن مهم‌تر برای واشنگتن این است که ممکن است منافع آمریکا در منطقه به خطر بیفتد. 
به همین دلایل من چشم‌اندازی برای تعامل ایران و آمریکا نمی‌بینم. باید توجه کنیم که به دلیل نزدیک شدن به انتخابات، تمرکز ایالات متحده بر انتخابات ریاست‌جمهوری چند هفته‌ی دیگر است و علاقه‌مند نیست که در حوزه سیاست خارجی تنش بزرگی رخ بدهد که تاثیرهای قابل توجه و مستقیمی روی منافع آمریکا بر جا بگذارد، به شکلی که نیاز به مداخله مستقیم چه گسترده و چه محدود از سوی ایالات متحده ‌باشد. به هر حال آمریکا علاقه‌مند است که در جریان برنامه‌های اسرائیل قرار بگیرد و سورپرایز نشود. 
در واقع واشنگتن علاقه‌مند است که دستاوردهایی که اسرائیل تاکنون در مقابله با متحدان ایران کسب کرده‌است حفظ شوند و در عین حال اتفاقی نیفتد که ایران به صورت گسترده وارد منازعه شود. فراموش نکنیم که بهار پارسال بود که گفته‌می‌شد یک تفاهم نانوشته میان ایران و آمریکا برای مبادله زندانیان و آزادسازی دارایی‌های بلوکه‌شده ایران و در عین حال کاهش تنش میان دو کشور از جمله اجتناب از حملات متحدان ایران به منافع آمریکا و همچنین عدم مداخله آمریکا در صادرات پنهانی نفت ایران ایجاد شده‌است. 
اگر در همان شرایط آقای پزشکیان به عنوان رئیس‌جمهور انتخاب می‌شد و شعار بهبود روابط با غرب را مطرح می‌کرد، قاعدتاً با وضعیت متفاوتی روبه‌رو بودیم. اما بعد از آنکه پائیز سال گذشته عملیات حماس انجام شد و جنگ در غزه آغاز شد، ما با واقعیت‌های متفاوتی در منطقه مواجه هستیم، از جمله اینکه شاهد حملات متحدان ایران به منافع آمریکا بودیم که البته بعد از کشته شدن پرسنل آمریکایی و حملات گسترده آمریکا به مواضع گروه‌های متحد ایران در عراق، بار دیگر این بخش از تفاهم قبلی تهران و واشنگتن از سر گرفته‌شد.
در نتیجه از بهار پارسال تا به امروز، از فضایی که تعامل میان ایران و آمریکا در جریان بود و این فضا وجود داشت که تهران و واشنگتن به سمت کاهش تنش میل کنند، به فضایی وارد شده‌ایم که هر روز تنش‌ها رو به افزایش است و چشم‌انداز روشنی برای تعامل میان دو طرف وجود ندارد.

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/1174890/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

میوه ای که از سیاره ای دیگر آمده است!

کارهایی که نباید در رستوران های ایتالیا انجام دهید!

4 گوشه دنیا/ پیشگویی‌ ترسناک پیرزن پیشگوی نابینا برای سال 2025

شبیه‌سازی قدرت تخریب بمب هسته‌ای!

سردار رادان: ادامه یاوه‌گویی صهیونیست‌ها با «وعده صادق 3» روبرو خواهد شد

حمله پهپادی مقاومت عراق به بندر ایلات و جولان اشغالی

وقوع دو عملیات ضد صهیونیستی در فلسطین اشغالی

تشدید نسل‌کشی ارتش اسرائیل در شمال نوار غزه

ترور هدفمند خبرنگاران توسط ارتش اسرائیل

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس: سی سال است چوب بازار غیررسمی ارز را می‌خوریم

پیش بینی بورس یکشنبه 22 مهر 1403

اصلاح ماهرانه صورت با سنگ برش!

مقبره اردشیر دوم هخامنشی ؛ پابرجا می‌ماند یا فرومی‌ریزد؟

جاده ای معلق بر روی آب در چین

نحوه ساختن ساختمان ها در ژاپن

نمایی خارق العاده از یک پلنگ زیبا

تایم لپسی زیبا از تبدیل شدن کرم به پروانه

ابرهای عدسی شکل بر فراز کوه فوجی در ژاپن

هوش این راکون شما را متعجب میکند!

قابی از قشنگی های پاییز را ببینید

برگی از تاریخ/ این روحانی برای دفاع از شهر سر داد

زمین از نگاه ایستگاه فضایی بین المللی

نامه مجنون برای لیلی

فضائلی: وضعیت منطقه به شکلی شده که برای دو طرف شرایط مرگ و زندگی است

قالیباف: به هر تجاوز رژیم صهیونیستی محکم پاسخ می‌دهیم

امانی: ایران در حمایت از لبنان و جبهه مقاومت جدی است

توضیحات قائم‌پناه درباره انتصابات اخیر نهاد ریاست‌جمهوری

مردان میدان؛ واکنش کاربران فضای مجازی درباره سفر قالیباف به بیروت در شرایط جنگی

محسن رضایی: شهادت سیدحسن نصرالله باعث تضعیف حزب‌الله نمی‌شود

انتخابات درباره پرونده‌های قانونی ترامپ تصمیم گیری می‌کند‌

تظاهرات در تل‌آویو در اعتراض به عدم حصول توافق آتش‌بس در غزه

بمباران شهر نبطیه در جنوب لبنان

ایران و اسرائیل، امریکا و روسیه

تهاجم خاموش

چه کسی دستور قتل مهرجویی و همسرش را داد‌ه است؟

از لایحه مشاغل حساس تا هجمه اخیر به ظریف

ناترازی برق و سهم ناچیز ایران در استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر

تحلیلی از آخرین وضعیت بازار سرمایه و بورس

قابی زیبا از دهکده وارنا در ایتالیا

تونلی شگفت انگیز در سیدنی استرالیا!

ترفند شاگرد مکانیک واسه فرار از کار

توکل و نماز خواندن چه فایده ای دارد؟

وقتی ورزش و کار باهم ادغام میشه

استوری/ حسن(ع)؛ آقای من

با یک تیر دو نشانه زد و دوماهی شکار کرد!

گردش خرس و سه توله‌اش در جنگل‌ رامسر!

نیش زدن مار به بادکنک را دیده اید؟

کشف شواهدی از زمان منفی

جلوگیری از مرگ سالانه 10 هزارنفر با تولید پادزهرمار و عقرب‌های سمی

حافظ یک حکیم زمینی است!