ایران پرسمان

آخرين مطالب

زندگی بزرگان/ فرمانده‌ای که باعث شکست حصر آبادان شد خواندنی ها

زندگی بزرگان/ فرمانده‌ای که باعث شکست حصر آبادان شد
  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - باشگاه خبرنگاران / پنجم مهرماه به جز اینکه سالگرد پنجمین روز از آغاز جنگ تحمیلی است، سالروز آغاز عملیات ثامن‌الائمه (ع) یا شکستن حصر آبادان هم است. این عملیات و اصولاً دفاع مقدس هرچند قهرمان و شخصیت‌های تأثیرگذار و شناخته شده زیادی دارد، اما یک شخصیت خیلی مهم و البته کمتر شناخته‌شده هم دارد.
با وجود اینکه روزنامه‌ها، رادیو و تلویزیون سالی یک بار و در سالگرد عملیات شکست حصر آبادان سراغش می‌روند، اما باز هم شخصیت امیر «منوچهر کهتری» برای خیلی از نسل امروزی‌ها شناخته شده نیست. با این‌همه، فرمانده و جانباز سال‌های دفاع مقدس برای هر که ناشناخته باشد، برای دو گروه از ایرانی‌ها چهره دوست‌داشتنی و سرشناسی است. گروه اول برو بچه‌های خوزستان و به‌خصوص آبادانی‌ها هستند که اشغال نشدن شهرشان را مدیون اویند و گروه دوم، شهیدان جنگ تحمیلی که جای خالی «امیر کهتری» را میان خودشان به‌خوبی حس می‌کنند.
مثل فیلم جنگی
زندگی‌اش بهمن‌ماه 1314 در کرمانشاه آغاز می‌شود، اما آغاز زندگی‌نامه نظامی‌اش برمی‌گردد به 22 سالگی و زمانی که به ارتش می‌پیوندد تا دوره‌های مقدماتی، عالی، ستاد و هوابرد را در ایران آموزش ببیند. بچه کرمانشاه در لباس سربازی و نظامی ابتدا از مشهد، قوچان و «لشکر 77 خراسان» سر در آورد که هنوز «لشکر پیروز ثامن الائمه (ع)» نشده بود. وقتی هم جنگ تحمیلی در گرفت، او از مدت‌ها پیش با گردان153 این لشکر در مهاباد مشغول نبرد با کومله و دموکرات بود. رئیس ستاد مشترک ارتش (تیمسار فلاحی) به او دستور داد خودش را به جنوب برساند.

گردان153 وقتی به جنوب رسید با دستور «بنی‌صدر» در «فولی‌آباد» اهواز مستقر و در واقع متوقف شد! عراقی‌ها داشتند می‌کوبیدند و به سمت خرمشهر می‌آمدند، اما نیرو‌های گردان153 و گردان‌های کمکی تانک و توپخانه با فرماندهی «کهتری» در اهواز نگه داشته شده بودند تا هر روز هواپیما‌های عراقی بیایند و روی سرشان بمب بریزند! پیمانه صبر «کهتری» که سرریز شد هر جور بود با تهران و شهید بهشتی تماس گرفت، وضعیت را گزارش داد و چاره خواست. عصر همان‌روز بالگرد‌ها آمدند و نیرو‌های گردان را به آبادان منتقل کردند. هرچند دیر شده بود و خرمشهر داشت سقوط می‌کرد، اما در آبادان می‌شد جنگید و راه بعثی‌ها را بست. دشمن «ذوالفقاریه» را با همکاری منافقین گرفته بود و داشت پیشروی می‌کرد. کهتری نیروهایش را از «خسروآباد» به سمت ذوالفقاریه حرکت داد و داخل نخلستان‌ها عراقی‌ها را غافلگیر کرد. کار به جنگ تن به تن و به جایی کشید که فرمانده تنومند عراقی، پشت به کهتری ایستاده و فریاد زد: انسحاب... انسحاب... عقب‌نشینی کنید! بعد برگشت و کهتری را نزدیک خودش دید... درست شده بود مثل فیلم جنگی... کهتری حتی فرصت نکرد از سلاح کمری استفاده کند... ترجیح داد گلاویز شود... فرمانده تنومند بعثی در چشم به‌هم زدنی کهتری را به زمین کوبید... زیر فشار پنجه‌های قدرتمند دشمن نفسش داشت بند می‌آمد... لحظه‌های آخر حس کرد انگشتان عراقی کم‌کم شل شد و بعد رهایش کرد... یکی از نیروهایش با سرنیزه خدمت فرمانده عراقی رسیده بود، درست مثل فیلم‌های جنگی که حالا در نخلستان‌های آبادان رنگ واقعیت گرفته بود و خدا می‌داند هزار هزار واقعیت‌هایی مانند این که بار‌ها و بار‌ها تکرار شد و مثل راز لابه‌لای نخل‌های بلند یا در خروش امواج رودخانه «بهمنشیر» گم شد و کو تا فیلمساز، خبرنگار و نویسنده‌ای حوصله کند آنها را از لابه‌لای خاطرات «کهتری»‌ها پیدا کند و پیش روی من و شما بگذارد؟
حماسه بهمنشیر
خدا می‌داند اگر آن روز آبادان هم سقوط می‌کرد چه اتفاقی می‌افتاد؟ شاید همه خوزستان از دست می‌رفت. عراقی‌ها از ذوالفقاریه عقب نشستند، اما صبح روز بعد، نخلستان و نیرو‌های کهتری را گرفتند زیر آتش و نیمه‌شب تکاورهایشان زدند به آب‌های بهمنشیر. بر و بچه‌های گردان153، پاسدار‌هایی که برای کمک آمده بودند و نیرو‌های مردمی تنها سیاهی‌هایی را روی آب دیدند و بعد گلوله‌هایی که بی‌امان باریدند. همان اول کار گلوله خورد به کلاه آهنی کهتری و آن را از شکل و قیافه انداخت. کهتری می‌گوید: آن شب با مهمات سهمیه‌ای که به زور در اختیار ما قرار گرفته بود، با چند جعبه نارنجک تفنگی و با سلاح‌های سبک تا توانستیم به سمت بهمنشیر تیراندازی کردیم... صبح که شد ساحل رودخانه پر از جنازه تکاوران عراقی بود. این عملیات 400 کشته از گردان‌های تکاور روی دست عراقی‌ها گذاشت. 
ماجرای نبرد «ذوالفقاریه» و رشادت و ابتکار‌های عملیاتی کهتری اگرچه سبب شد فرمانده به عزیز دل اهالی آبادان تبدیل شود طوری که بعد‌ها وقتی فرزندی در آبادان متولد می‌شد برایش نام «کهتر» را انتخاب می‌کردند، اما این شهرت تنها میان آبادانی‌ها نبود. عراقی‌ها در تمام مدت جنگ و گریز برای اشغال آبادان و روز‌های محاصره شهر از رادیو به مردم پیام می‌دادند: «نگذارید کهتری بیشتر از این شما را به کشتن بدهد... دستگیرش کنید... او را بکشید و خودتان را نجات دهید...». رادیو بغداد گاه در پیام‌هایش اعلام می‌کرد: «کهتری! به سوی نیرو‌های ما بیا... عالی‌جناب صدام‌حسین منتظرند تا تو را در آغوش بگیرند...». واکنش فرمانده پس از شنیدن پیام رادیویی، تنها دو رکعت نماز شکر بود که به خاطر التماس‌های گوینده رادیو ادا می‌شد. جمله‌ای که با لبخند می‌گفت‌: به موقع‌اش می‌آیم! عراقی‌ها بعد‌ها وقتی حوصله‌شان از دعوت‌نامه دادن سر رفت، برای سرش جایزه تعیین کردند.
فرصت خوابیدن
محاصره آبادان که طولانی شد پیام امام (ره) برای شکستن محاصره رسید. برای نخستین بار از کلمه «باید» در پیام استفاده شده بود. طرح‌های مشترک ارتش و سپاه برای عملیات رسید و بررسی شد. برای نخستین عملیات منظم و مشترک ارتش و سپاه چه فرمانده‌ای بهتر از «کهتری». شهر را از اشغال حفظ کرده بود و حالا باید محاصره‌اش را می‌شکست. بامداد پنجم مهر سال60، وقتی کهتری رمز عملیات را پشت بی‌سیم اعلام کرد چیزی نزدیک به 400 روز بود که مرخصی نرفته بود! آخرین شبی که درست و حسابی خوابیده را فراموش کرده بود و حالا هم دلشوره عملیات خواب را از چشم‌هایش می‌گرفت. ساعت 12ظهر روز بعد، عملیات «ثامن الائمه (ع)» پایان یافت و محاصره آبادان شکسته شد تا شور و شادی تا چند روز دیگر فرصت خوابیدن به فرمانده را ندهد! 
فرمانده‌ای که بار‌ها تا یک‌قدمی شهادت رفت، زخم‌های ناجور برداشت و با سر و بدن مجروح عملیات شکست حصر آبادان را فرماندهی کرد هنوز جلو نامش پیشوند «شهید» نیست. اما اگر بدانیم کهتری تا آخرین دقایق مانده به پرواز هواپیمای سی130 که سقوط کرد و «فلاحی، فکوری، جهان‌آرا، کلاهدوز و...» در آن به شهادت رسیدند، جزو مسافران بود و با یک اتفاق ساده از هواپیما پیاده شد، آن وقت باور می‌کنیم گاهی لازم است یادگار‌های دفاع مقدس در میان ما باشند تا فراموش نکنیم در آن دوران، «مردانِ مرد» چطور آب و خاکشان را پاسداری کردند.

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/1169398/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

حمله موشکی حزب الله به مقر اطلاعات ارتش اسرائیل در شمال

استودیوی شبکه 13 اسرائیل در هنگام حمله موشکی حزب‌الله به تل‌آویو (زیرنویس فارسی)

کسی ادعا کند من پیرو پیامبر (ص) هستم ولی با مستکبران عالم درگیر نباشد!

شعرخوانی احمد بابایی «تیغ صهیون گلو دریده پدر»

افراد کم با بازوان قوی و قلب مطمئن

نماهنگ «اسمع یا صهیون» با نوای ابوذر روحی

کسی که باید حق را بگوید ولی ساکت است، یک شیطان دهن بسته است!

گزافه‌گویی مقام صهیونیست: آماده هدف قرار دادن محموله های ارسالی ایران به لبنان هستیم

الجزیره: حملات رژیم اسرائیل به لبنان هدفمند و براساس اطلاعات است

وزیر دفاع آمریکا: امکان انتخاب یک مسیر متفاوت از سوی اسرائیل و لبنان وجود دارد

حمدان: بایدن اگر برای پایان جنگ جدیت دارد، به حمایت تسلیحاتی از اشغالگران پایان دهد

روایت روزنامه نگار اسرائیلی از «دو هدف تل‌آویو در لبنان»

سورپرایز پاییزی بازار خودرو

«خیبر خیبر یا صهیون» با نوای مهدی رسولی

چرا ماه در افق بزرگ‌تر به نظر می‌رسد؟ / یک معمای حل نشده

شعرخوانی دلنشین از باران نیکراه

واشنگتن‌‌پست: لحن پزشکیان متفاوت بود

بخش‌هایی از نطق پزشکیان که خبر ساعت 14 تلویزیون نپسندید!

اتوبوس های نونوار وارد تهران شدند

قیمت نان بروز شد اما از داغی گران فروشی‌ها و کم فروشی‌ها کم نشد!

22 سایت غیرمجاز فروش بلیت هواپیما مسدود شد

جای پارک میلیونی در مرکز پایتخت!

سیل در خیابان های لندن

سیاره نهم اصلا سیاره نیست!

چون تو دارم همه دارم دگرم هیچ نباید

رئیس جمهور در بازگشت از نیویورک: تا حدودی دیدگاه نادرست از کشورمان با حضور ما برطرف شد

بیانیه مشترک آمریکا و شورای همکاری خلیج فارس درباره ایران و کشورهای منطقه

تصاویری از حمله رژیم صهیونیستی به جنوب بیروت

شهادت فرمانده یگان پهپادی و پدافند هوایی حزب‌الله تایید شد

تصاویری از شهر عکا درپی اصابت موشک‌های حزب‌الله

چالش FATF در دولت چهاردهم

استراحت در انفرادی مدرن؛ گزارشی از اجاره ساعتی و روزانه هتل‌های کپسولی

اعمال و فضایل شب و روز جمعه

ساخت سکوی زنجیره تامین صنعت غذا

پزشکیان: دغدغه های ایرانی های خارج از کشور را رفع خواهیم کرد تا راحت بتوانند وارد کشور شوند

تسلیت رئیس جمهور به خانواده های داغدار کارگران معدن طبس

عراقچی: حزب‌الله هیچ اقدامی بر خلاف قطعنامه شورای امنیت نکرده است

گزارش آخرین روز حضور رئیس جمهور در نیویورک از زبان عراقچی

اتفاق عجیب هنگام آب خوردن رییس شورای ریاستی انتقالی هائیتی هنگام سخنرانی در سازمان ملل

ادعای محمود عباس: کنترل غزه باید به ما واگذار شود

برگزاری دربی فقط به نفع صداوسیما است

سیگنال مثبت دولت به بورس

تصاویر زیبا از دریاچه سنت‌آن در فرانسه

زندگی بزرگان/ فرمانده‌ای که باعث شکست حصر آبادان شد

بمب اتمی نجات‌بخش می‌شود؟

شعرخوانی زیبا با صدای هوشنگ ابتهاج

رئیس‌جمهور وارد تهران شد

ایمانی: در دنده افراط افتاده‌ایم

پزشکیان: با همدردی تنها مشکل فلسطین حل نمی‌شود

اسرائیل مدعی ترور مسئول یگان پهپادی حزب الله شد