ایران پرسمان

آخرين مطالب

بمب اتمی نجات‌بخش می‌شود؟ دانش و فناوری

بمب اتمی نجات‌بخش می‌شود؟
  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - خبرآنلاین /پژوهشگران آمریکایی در یک پژوهش جدید، ایده انحراف سیارک‌های خطرناک با انفجار هسته‌ای را مورد بررسی قرار دادند و آن را به عنوان یک روش کارآمد تایید کردند.
وقتی در فیلم‌های هالیوود سیارک‌ها به سمت زمین حرکت می‌کنند، فضانوردان اغلب کلاهک‌های هسته‌ای را علیه آنها به کار می‌گیرند تا بشریت را نجات دهند. اکنون دانشمندان دریافته‌اند که این راهبرد در واقع می‌تواند به منحرف کردن برخورد کیهانی وارده کمک کند؛ البته نه با منفجر کردن یک سیارک به کمک بمب هسته‌ای، بلکه با انفجار بیش از یک مایل بالای سطح آن برای پرتاب کردن پرتو ایکس.
به نقل از ایسنا، همان طور که پایان فاجعه‌بار عصر دایناسورها در حدود 66 میلیون سال پیش نشان می‌دهد، برخوردهای کیهانی می‌توانند تأثیرات فاجعه‌باری را بر زندگی روی زمین داشته باشند. «ناتان مور»(Nathan Moore) فیزیکدان «آزمایشگاه ملی سندیا»(Sandia National Laboratories) در نیومکزیکو گفت: سیارک‌ها فقط در تاریخ نیستند؛ آنها هنوز هم بر زمین تأثیر می‌گذارند. «آپوفیس»(Apophis) یک جرم نزدیک به زمین که به اندازه استادیوم المپیک است، هفته گذشته از کنار زمین عبور کرد.
ناسا در سال 2023 با انجام دادن «آزمایش تغییر جهت سیارک دوگانه» یا «دارت»(DART) نشان داد که می‌تواند برخورد کیهانی را با کوبیدن فضاپیمای خود به قمر «دیمورفوس»(Dimorphos) منحرف کند.
اگرچه دانشمندان دریافتند که این برخورد با موفقیت مدار سیارکی با عرض تقریبا 160 متر را تغییر داده است اما خطرناک‌ترین سیارک‌ها به اندازه کوه هستند و برخورد ساده یک فضاپیما با چنین غول‌هایی حداقل تأثیر را خواهد داشت. دانشمندان پیشتر خاطرنشان کردند که این کار فقط ممکن است یک سیارک را به صورت چند قطعه درآورد و در عوض، یک گلوله را که در حال حرکت به سمت زمین است، به یک انفجار مرگ‌بار تبدیل کند.
اکنون مور و همکارانش دریافته‌اند که اگر بمب‌های هسته‌ای در بالای سطح سیارک منفجر شوند، می‌توانند از برخوردهای ویران‌گر کیهانی جلوگیری کنند. نظر آنها این است که پالس پرتو ایکس حاصل از فوران می‌تواند سنگ‌های روی سطح سیارک را تبخیر کند و در نتیجه، فشاری را به وجود بیاورد که یک برخورد فاجعه‌بار را از زمین دور کند.
مور و همکارانش در یک پژوهش جدید، از ماشین Z در آزمایشگاه ملی سندیا استفاده کردند که قوی‌ترین منبع آزمایشگاهی تشعشع در جهان است. این پالس‌های الکتریکی قوی، میدان‌های مغناطیسی و پرتو ایکس تولید می‌کنند تا مشخص شود که مواد چگونه تحت فشار و دمای بالا واکنش نشان می‌دهند. مور گفت: در حال حاضر فقط یک راه برای ایجاد انفجار پرتو ایکس قوی با هدف انجام آزمایشی مانند این وجود دارد و آن استفاده از ماشین Z است.
ماشین Z
این گروه پژوهشی از پالس‌های الکتریکی ماشین Z برای تولید میدان‌های مغناطیسی قوی استفاده کردند. این میدان‌های مغناطیسی، گاز آرگون را فشرده کردند تا پلاسما تولید کنند؛ یعنی همان شکل از ماده که رعد و برق و ستاره‌ها را می‌سازد. پلاسمای آرگون، همان انفجار پرتو ایکس را تولید کرد که پژوهشگران برای شبیه‌سازی انفجار هسته‌ای به آن نیاز داشتند.
مور گفت: شما باید قدرت زیادی -حدود 80 تریلیون وات- را در فضای بسیار کوچکی متمرکز کنید و خیلی سریع -حدود 100 میلیاردم ثانیه- به تولید یک پلاسمای آرگون به اندازه کافی داغ -چندین میلیون درجه- بپردازید تا یک انفجار پرتو ایکس قوی ایجاد شود که سطح ماده سیارکی را تا ده‌ها هزار درجه گرم کند و فشار کافی را به آن بدهد.
دانشمندان دو هدف را که هر کدام 12 میلی‌متر عرض داشتند، در خلاء معلق کردند. یکی از آنها از جنس کوارتز و دیگری از جنس سیلیس ذوب‌شده بود. این مواد از نظر ترکیب شبیه به سیارک‌های شناخته‌شده هستند. مور گفت: تلاش‌های پیشین برای مطالعه راهبردهای گوناگون انحراف سیارک‌ها، همه اهداف را در جای خود ثابت نگه می‌داشتند که چندان واقعی نبود. از این گذشته، سیارک‌ها در فضای بیرونی به هیچ چیز متصل نیستند.
پژوهشگران برای غلبه بر این مشکل، چیزی را ابداع کردند که آن را «قیچی اشعه ایکس» می‌نامند. آنها اهداف را با استفاده از ورق فلزی نازک به ضخامت فقط 13 میکرون یا حدود یک هشتم ضخامت موی متوسط ​​انسان آویزان کردند. این ورق فلزی در برخورد با اشعه ایکس تبخیر شد و اهداف را آزاد کرد تا به طور طبیعی در فضا شتاب بگیرند.
پالس‌های پرتو ایکس، ستون‌های بخار را از هر هدف تولید می‌کردند و هر کدام را تا حدود 250 کیلومتر در ساعت شتاب می‌دادند که با پیش‌بینی‌های محاسباتی مطابقت داشت. مور گفت: توانایی انحراف سیارک‌های مینیاتوری در آزمایشگاه با استفاده از ماشین Z، با هر کاری که در هر جای دیگری از زمین می‌توان انجام داد، متفاوت است.
پژوهشگران با افزایش مقیاس این یافته‌ها به یک سیارک با عرض چهار کیلومتر و بمب هسته‌ای یک مگاتنی که در فاصله دو کیلومتری سطح آن منفجر می‌شود، نشان دادند که فشار حاصل می‌تواند به منحرف کردن سیارک‌های خطرناک از زمین کمک کند.
مور خاطرنشان کرد که سیارک‌ها دارای ترکیبات گوناگونی هستند. وی افزود: از این روش جدید می‌توان برای بررسی واکنش انحراف مواد سیارکی متفاوت استفاده کرد. درک چگونگی تبخیر و انحراف مواد سیارک به منظور آماده شدن برای یک مأموریت دفاع سیاره‌ای، حیاتی خواهد بود.

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/1169397/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

حمله موشکی حزب الله به مقر اطلاعات ارتش اسرائیل در شمال

استودیوی شبکه 13 اسرائیل در هنگام حمله موشکی حزب‌الله به تل‌آویو (زیرنویس فارسی)

کسی ادعا کند من پیرو پیامبر (ص) هستم ولی با مستکبران عالم درگیر نباشد!

شعرخوانی احمد بابایی «تیغ صهیون گلو دریده پدر»

افراد کم با بازوان قوی و قلب مطمئن

نماهنگ «اسمع یا صهیون» با نوای ابوذر روحی

کسی که باید حق را بگوید ولی ساکت است، یک شیطان دهن بسته است!

گزافه‌گویی مقام صهیونیست: آماده هدف قرار دادن محموله های ارسالی ایران به لبنان هستیم

الجزیره: حملات رژیم اسرائیل به لبنان هدفمند و براساس اطلاعات است

وزیر دفاع آمریکا: امکان انتخاب یک مسیر متفاوت از سوی اسرائیل و لبنان وجود دارد

حمدان: بایدن اگر برای پایان جنگ جدیت دارد، به حمایت تسلیحاتی از اشغالگران پایان دهد

روایت روزنامه نگار اسرائیلی از «دو هدف تل‌آویو در لبنان»

سورپرایز پاییزی بازار خودرو

«خیبر خیبر یا صهیون» با نوای مهدی رسولی

چرا ماه در افق بزرگ‌تر به نظر می‌رسد؟ / یک معمای حل نشده

شعرخوانی دلنشین از باران نیکراه

واشنگتن‌‌پست: لحن پزشکیان متفاوت بود

بخش‌هایی از نطق پزشکیان که خبر ساعت 14 تلویزیون نپسندید!

اتوبوس های نونوار وارد تهران شدند

قیمت نان بروز شد اما از داغی گران فروشی‌ها و کم فروشی‌ها کم نشد!

22 سایت غیرمجاز فروش بلیت هواپیما مسدود شد

جای پارک میلیونی در مرکز پایتخت!

سیل در خیابان های لندن

سیاره نهم اصلا سیاره نیست!

چون تو دارم همه دارم دگرم هیچ نباید

رئیس جمهور در بازگشت از نیویورک: تا حدودی دیدگاه نادرست از کشورمان با حضور ما برطرف شد

بیانیه مشترک آمریکا و شورای همکاری خلیج فارس درباره ایران و کشورهای منطقه

تصاویری از حمله رژیم صهیونیستی به جنوب بیروت

شهادت فرمانده یگان پهپادی و پدافند هوایی حزب‌الله تایید شد

تصاویری از شهر عکا درپی اصابت موشک‌های حزب‌الله

چالش FATF در دولت چهاردهم

استراحت در انفرادی مدرن؛ گزارشی از اجاره ساعتی و روزانه هتل‌های کپسولی

اعمال و فضایل شب و روز جمعه

ساخت سکوی زنجیره تامین صنعت غذا

پزشکیان: دغدغه های ایرانی های خارج از کشور را رفع خواهیم کرد تا راحت بتوانند وارد کشور شوند

تسلیت رئیس جمهور به خانواده های داغدار کارگران معدن طبس

عراقچی: حزب‌الله هیچ اقدامی بر خلاف قطعنامه شورای امنیت نکرده است

گزارش آخرین روز حضور رئیس جمهور در نیویورک از زبان عراقچی

اتفاق عجیب هنگام آب خوردن رییس شورای ریاستی انتقالی هائیتی هنگام سخنرانی در سازمان ملل

ادعای محمود عباس: کنترل غزه باید به ما واگذار شود

برگزاری دربی فقط به نفع صداوسیما است

سیگنال مثبت دولت به بورس

تصاویر زیبا از دریاچه سنت‌آن در فرانسه

زندگی بزرگان/ فرمانده‌ای که باعث شکست حصر آبادان شد

بمب اتمی نجات‌بخش می‌شود؟

شعرخوانی زیبا با صدای هوشنگ ابتهاج

رئیس‌جمهور وارد تهران شد

ایمانی: در دنده افراط افتاده‌ایم

پزشکیان: با همدردی تنها مشکل فلسطین حل نمی‌شود

اسرائیل مدعی ترور مسئول یگان پهپادی حزب الله شد