ایران پرسمان

آخرين مطالب

سرمقاله ایران/ عوارض سیاست تثبیت قیمت‌ها اقتصاد روز

سرمقاله ایران/ عوارض سیاست تثبیت قیمت‌ها
  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - ایران / «عوارض سیاست تثبیت قیمت ها» عنوان یادداشت روز در روزنامه ایران به قلم حسن کریمی سنجری است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:
این روزها با افزایش نرخ محصولات دو شرکت بزرگ خودروساز مجدداً موضوع قیمت‌های غیر رقابتی و کیفیت پایین خودروهای تولید داخل مطرح شده است. به‌عنوان یک کارشناس که سال‌ها در شرکت‌های خودروساز فعال بوده و از طرفی همواره نقدهای تند و تیزی را نسبت به نحوه و نوع مدیریت این شرکت‌ها در رسانه مطرح کرده است با وجود همه انتقادها که به این شرکت ها دارم، تثبیت قیمت و قیمت‌گذاری دستوری برخلاف رشد افسارگسیخته تورم عمومی کشور را مقوله‌ای ناصواب برای اقتصاد کشور می دانم. موضوع خودروسازی در کشور بیش از آنکه به قیمت بالای خودرو مربوط شود به نحوه دخالت دولت در تجارت خودرو و نیز نحوه اداره شرکت‌های خودروساز برمی گردد.
در حال حاضر نزدیک به 300 هزار میلیارد تومان زیان انباشته دو خودروساز بزرگ است و تثبیت بیش از حد قیمت بر خلاف روند تورمی کشور می‌تواند انباشت زیان در این دو شرکت را تعمیق کند به‌گونه‌ای که شاید بزودی تولید در این دو شرکت بطور کامل متوقف شود. برخی معتقدند این دو خودروساز همه خودروسازی کشور نیستند. بنابراین با این توضیح این‌گونه استنتاج می‌کنند که تعطیلی این دو شرکت خللی به روند تولید و بازار خودرو در کشور وارد نمی‌کند. در حالی که فاکتورهای بازار و اقتصاد کشور بیانگر نتیجه دیگری است.
حدود 85 درصد نیاز بازار توسط این دو شرکت و زیرمجموعه‌های بزرگ آنها تولید می‌شود. سایر شرکت‌های خودروساز تنها کمتر از 15 تولیدات سالانه خودرویی را بر عهده دارند. بخصوص آنکه این شرکت‌ها اغلب مونتاژکار هستند و بر این اساس فاقد زنجیره تأمین به معنای واقعی هستند. به‌علاوه بخش مهمی از دانش فنی تولید، اشتغال و سرمایه‌گذاری این دو خودروساز در شرکت‌های زیرمجموعه آنها جریان دارد. بزرگ‌ترین خطوط قطعه‌سازی بویژه در بخش تولید قوای محرکه نظیر موتورسازی ایران خودرو، مگاموتور سایپا و نیرومحرکه ایران خودرو از جمله زیرمجموعه‌های این دو شرکت خودروساز هستند.
از سویی مشتری اصلی شرکت‌های قطعه ساز خصوصی نیز این دو شرکت هستند و شرکت‌های مونتاژکار، قطعات و مجموعه‌های مورد نیاز خود را از طریق واردات و به شکل سی کی دی تأمین می‌کنند. بنابراین توقف آنها باعث توقف بخش بزرگی از قطعه‌سازی کشور خواهد شد. این در حالی است که میزان ارزبری شرکت‌های مونتاژکار با وجود سهم 15 درصدی تولید خودرو در کشور چندین برابر دو خودروساز بزرگ است. حتی با در نظر گرفتن مجموع ارزبری قطعه سازها نیز بازهم سهم شرکت‌های مونتاژکار در استفاده از ارز برای به جریان انداختن تولید بسیار بالاست.

در این بین تأکید سیاستگذار به ادامه قیمت‌گذاری دستوری بر خلاف جریان عمومی اقتصاد کشور که دچار تورمی افسارگسیخته و پایدار است می‌تواند به بخش مهمی از اقتصاد کشور که شامل خودروسازها و قطعه سازها می‌شود صدمه وارد کند. شرکت‌های خودروساز بدهی کلانی به قطعه سازان دارند که بدلیل سیکل منفی ایجاد شده در گردش سرمایه‌های آنها و بازدهی منفی نقدینگی، توانایی بازپرداخت آن را ندارند لذا به‌دنبال توقف تولید در خودروسازی‌ها یقیناً تولید در بسیاری از شرکت‌های قطعه ساز متوقف و در آن صورت بحران بزرگی گریبانگیر اقتصاد کشور و دولت خواهد شد. نمی‌توان به‌دلیل عدم رضایت در کیفیت و قیمت خودروهای ساخت داخل این شرکت‌ها را تعطیل کرد. راه درست اصلاح مدیریت در این شرکت‌ها از طریق واگذاری سهام آنها به شرکت‌های بزرگ خودروساز خارجی است که با توجه به شرایط تحریم فعلاً تنها متقاضی خرید سهام آنها شرکت‌های چینی هستند. در واقع خصوصی‌سازی این شرکت‌ها با استفاده از دانش و سرمایه خارجی می‌تواند مسیر توسعه این دو شرکت بزرگ خودروساز را هموار سازد.

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/1187884/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

زیباکلام به پزشکیان: انتصاب از درون جبهه پایداری یعنی وفاق ملی؟

وزیر دفاع پاکستان: دستاوردهای دفاعی ایران مایه افتخار است

نشان فداکاری به یک جانباز دفاع مقدس ارتش اعطا شد

اظهارات عراقچی در نشست با همتای سوری درخصوص پاسخ به صهیونیست‌ها

هشدار هسته‌ای پوتین به آمریکا و متحدانش

روسیه طرح انگلیس در شورای امنیت درباره سودان را وتو کرد

مدودف: استفاده از موشک‌های دوربرد موجب «پیروزی» اوکراین نمی‌شود

تلاش ناکام اسرائیل برای ترور یکی از فرماندهان ارشد حزب‌الله در بیروت

اصابت پهپادهای انتحاری حزب‌الله به پایگاه هوایی اصلی اسرائیل

حادثه امنیتی در شمال قدس اشغالی

دیدار فرستاده ویژه آمریکا با رئیس پارلمان لبنان در بیروت

واشنگتن پست: مشتاقان حمله نظامی به ایران در تیم ترامپ نخواهند بود

آغاز رجیستری گوشی‌‌های آیفون؛ اپل با رویه مسافری ثبت می‌شود

سخنگوی کمیسیون تلفیق: هزینه آب، برق و گاز کلیه واحدهای آموزشی و پرورشی در سال آینده رایگان می‌شود

قبوض نجومی برق در انتظار مشترکین پرمصرف

دستور بانک مرکزی به بانک‌ها؛ پرداخت وام اشتغال تسریع شود

گوناگون/ کشف طلسم 1500 ساله با تصویر حضرت سلیمان

"اوزون گول" به یک جاذبه گردشگری تبدیل می شود

فرق میوه کامکوات با لایم کوات پیست؟

زیبایی هایی پائیز در بیلجیک

عجیب ترین تصویر از چهره رونالدو

صحنه ای خارق العاده از دیدن رعد و برق در هواپیما

التماس روباه به یک انسان برای نجات فرزند خود!

بومی‌سازی شبیه‌ساز تزریق وریدی کودک

کمک استارلینک به پرواز هواپیماهای مافوق صوت

کتاب «فرهنگ واژگان مازندرانی ونداد» رونمایی شد

سردار سلیمانی: آمریکایی‌ها مانع شکست نظامی و سیاسی رسمی رژیم صهیونیستی شده‌اند

نظر پروانه مافی درخصوص دیدارهای رئیس جمهور با احزاب

جزئیات جدید از پرونده افشای اطلاعات امنیتی رژیم صهیونیستی

پوتین دکترین جدید اتمی روسیه را تایید کرد

شهادت 200 کودک در تجاوز دو ماهه رژیم صهیونیستی به لبنان

افزایش قیمت‌ها در بازار طلا و سکه

رشد 14 هزار واحدی شاخص بورس

افزایش 60 هزار بشکه‌ای تولید روزانه نفت

بلیت قطارهای 5 ستاره 30 درصد گران شد

علاقه عجیب یک گوسفند در ایران به نوشیدن چای با قند!

یوزپلنگ‌ها دارند می‌میرند؛ فقط چند عدد دیگر باقی مانده تا به طور کامل منقرض شوند

صحنه های جذاب پرواز جنگنده از داخل کابین خلبان

تصادف مرگبار موتورسیکلت و آسیب ندیدن معجزه آسای موتورسوار

«اسپیس‌ایکس» اولین ماموریت را برای هند انجام داد

ظهور نویسندگان جوان، از نقاط قوت داستان‌نویسیِ امروز است

نویسنده‌ای که رهبر انقلاب مدیون او بود!

ساداتیان: اوضاع برای مدیریت ترامپ مثل 8 سال پیش نیست

عراقچی از وزیر خارجه سوریه استقبال کرد

امتیاز 2ماهه به زلنسکی؟

سرمقاله وطن امروز/ صدای مقاومت قطع نمی‌شود

همتی: به عنوان وزیر اقتصاد از رفع فیلتر دفاع می کنم

کشف 11 ماینر در یکی از ادارات رشت!

وزیر کار: اقتصاد ایران جراحی نمی‌خواهد بلکه نیازمند فیزیوتراپی است

اسکلت یک دایناسور غول پیکر 5 میلیون یورو فروخته شد