ایران پرسمان

آخرين مطالب

روایتی از خوشحالی فراریان مالیاتی از یک تکذیبیه اقتصاد روز

روایتی از خوشحالی فراریان مالیاتی از یک تکذیبیه
  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - مهر / به عقیده کارشناسان، نظام مالیات‌ستانی در ایران به دلیل درگیر بودن با مشکلات ساختاری و اساسی زمینه فرار مالیاتی را برای برخی از مشاغل خاص و پردرآمد و توسعه اقتصاد زیرزمینی مهیا کرده است.
به گزارش خبرنگار مهر، مالیات در اسناد بالادستی کشور نیز از جمله قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی، سند چشم‌انداز 20 ساله کشور، سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، سیاست‌های کلی نظام در بخش تشویق سرمایه‌گذاری و مالی و برنامه‌های توسعه، به صورت جدی مورد توجه قرار گرفته است. بنا بر اصل 17 سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی ضرورت دارد از اتکا به درآمدهای نفتی در منابع عمومی فاصله گرفته و به درآمدهای مالیاتی روی آورد. اقتصاد نفتی آثار نامناسبی مانند بیماری هلندی، تورم، شکنندگی تولید و تاثیرپذیری از تحریم‌ها را در پی دارد که نظام هوشمندانه و مترقی مالیاتی علاوه بر تأمین درآمدهایی پایدار برای کشور، کمترین آثار منفی اقتصادی و بیشترین منفعت در ابعاد مختلف از جمله قدرت حکمرانی اقتصادی به ارمغان خواهد آورد.
مالیات به دلیل کارکردهای چندگانه آن، از ایجاد شفافیت و درآمد گرفته تا طراحی ابزار تنظیم‌گری در اقتصاد و اثر کاهش شکاف طبقاتی، نقش بسیار مهمی در سیاستگذاری‌های اقتصادی، تأمین مالی بودجه و تأمین عدالت دارد. در شرایط کسری بودجه فزاینده، رشد اقتصادی پایین، رشد آرام سرمایه‌گذاری، نرخ بیکاری بالا و وجود نابرابری، سیاست‌های مالیاتی می‌توانند نقش پررنگی در جلوگیری از تورم و حمایت از رشد اقتصادی فراگیر بازی کنند.
دامنه گسترده فرار مالیاتی

بر همین اساس نیز به عقیده کارشناسان، نظام مالیات‌ستانی در ایران به دلیل درگیر بودن با مشکلات ساختاری و اساسی زمینه فرار مالیاتی را برای برخی از مشاغل خاص و پردرآمد و توسعه اقتصاد زیرزمینی مهیا کرده است.
هرچند میزان فرار مالیاتی در ایران به طور دقیق مشخص نیست، زیرا هیچ آمار رسمی در این زمینه وجود ندارد، با این حال، بر اساس برآوردهای انجام شده، میزان فرار مالیاتی در ایران بین 20 تا 40 درصد تولید ناخالص داخلی تخمین زده می‌شود.
البته سال گذشته نیز محمدهادی سبحانیان رئیس سازمان امور مالیاتی گفته بود که «محاسبات مختلف در مورد فرار مالیاتی شده است که چیزی بین 50 هزار میلیارد تومان، 100 هزار میلیارد تومان، است. بعضی‌ها عددهای بالاتری عنوان می‌کنند. خیلی نمی‌شود دقیق بیان کرد، ولی واقعیت این است که عددهایش عددهای قابل توجهی است.»
بنابراین اگرچه نمی‌توان اعداد دقیقی از میزان فرار مالیاتی ارائه کرد اما به هر حال میزان فرار مالیاتی در اقتصاد ایران عدد قابل توجهی است.
آنطور که کارشناسان تاکید دارند از اصلی‌ترین معیارها جهت اطلاع از اندازه عدم تمکین، «شکاف مالیاتی» یا همان مجموع فرار و اجتناب مالیاتی است که از مابه‌التفاوت ظرفیت مالیاتی و مالیات اخذ شده، حاصل می‌شود. اندازه‌گیری و کاهش شکاف مالیاتی از وظایف کلیدی سازمان‌های مالیاتی است؛ با این وجود یکی از اصلی‌ترین چالش‌های نظام مالیاتی ایران اندازه‌گیری این شاخص است.
با وجود اینکه اندازه دقیقی از میزان شکاف مالیاتی ایران وجود ندارد اما نشانه‌های مختلف از بالا بودن این شاخص حکایت دارد به طور مثال حداقل شکاف مالیاتی بر اساس محاسبه پژوهشکده مالیاتی در بخش مشاغل پزشکی بالغ بر 80 درصد است و این وضعیت در سایر بخش‌های نظیر وکلا و طلافروشان نیز محسوس است.
گزارش پژوهشکده مالیاتی کشور بیانگر آن است که مجموع فرار و اجتناب مالیاتی در حدفاصل سال‌های 1392 تا 1398، رشد 30 هزار میلیاردتومانی داشته است. نکته جالب‌توجه این بوده که در سال 1392 حدود 13 درصد از کل شکاف مالیاتی مربوط به بخش غیررسمی و 87 درصد نیز مربوط به عدم تمکین مالیاتی بوده، درحالی‌که این نسبت در سال 1398 به ترتیب به حدود 40 و 60 درصد تغییریافته است.
قانون چه می‌گوید؟
با توجه به مباحث مطرح شده و تاکید همه مسئولان اقتصادی کشور بر گسترده بودن دامنه‌های فرار مالیاتی، قانون‌گذار در قانون مالیات‌های مستقیم ظرفیت‌هایی را برای کاهش میزان فرار پیش بینی کرده است. در همین راستا نیز رئیس جمهور چندی پیش بر لزوم مقابله با فرار مالیاتی و افزایش شفافیت در این بخش تاکید کرد.
در همین رابطه می‌توان به ماده 169 قانون اشاره کرد؛ طبق ماده 169 مکرر قانون مالیات‌های مستقیم، دولت باید اطلاعات هویتی، عملکردی و دارایی همه مودیان مالیاتی یعنی اشخاص حقیقی (مردم عادی) و حقوقی (شرکت‌ها) را جمع‌آوری کند. در این ماده، دولت مکلف شده اطلاعات مالی، پولی و اعتباری، معاملاتی، سرمایه‌ای و ملکی همه افراد را بررسی کند. این مواد قانونی بر لزوم شفافیت در ارائه اطلاعات مالی توسط سازمان‌ها و اشخاص مختلف تاکید دارد و ابزارهای لازم برای دولت جهت ردیابی و بررسی تراکنش‌های مشکوک بانکی را فراهم می‌کند. هدف اصلی این مواد، جلوگیری از فرار مالیاتی و افزایش دقت در محاسبه و وصول مالیات است.
در همین راستا جلسات رسمی به صورت هفتگی با حضور رئیس جمهور، وزیر اقتصاد و رئیس سازمان مالیاتی کشور برگزار شده تا موانع دسترسی سازمان امور مالیاتی به اطلاعات تراکنش‌های بانکی مرتفع شود.
هم‌اکنون اطلاعات مرتبط با تراکنش‌های بانکی به صورت غیربرخط و غیریکپارچه، آن هم به صورت غیرمستقیم توسط بانک مرکزی به سازمان امور مالیاتی ارسال می‌شود که نمی‌تواند تأثیر قابل توجهی در وصول مالیات دقیق از دانه درشت‌ها داشته باشد. در واقع در شرایط کنونی، سازمان امور مالیاتی نمی‌تواند به وظایف خود در وصول مالیات با استناد به تراکنش‌های بانکی به صورت حداکثری عمل کند و ورود رئیس جمهور به صورت مستقیم به این مسئله نیز برای مرتفع شدن این چالش بوده است.
چه کسانی از شفافیت فراری هستند؟
در این راستا وحید شقاقی شهری کارشناس اقتصادی در گفت و گو با خبرنگار مهر، در مورد انتشار خبر دستور رئیس جمهور برای سرکشی به حساب‌های عموم مردم برای اخذ مالیات اظهار کرد: نکته اول که باید به آن اشاره کرد این است که در همه جای دنیا نظام مالیاتی همه این بررسی‌ها و پایش ها را انجام می‌دهد و عملاً از نهادهای مختلف داده و اطلاعات را دریافت می‌کند.
وی افزود: این موضوعی که به نقل از رئیس جمهور در این چند روز منتشر شده بحث امروز و دیروز نیست بلکه بحثی است که در گذشته در قانون ذکر شده بود اما یا کامل اجرا نمی شده یا به آن بها داده نمی‌شد که رئیس جمهور خوشبختانه بر اجرای صحیح این قانون تاکید کرده است.
شقاقی شهری ادامه داد: در واقع شفاف سازی اقتصاد که مورد تاکید رئیس جمهور قرار گرفته بر اساس اجرای مواد 169 و 169 مکرر قانون مالیات‌های مستقیم برای مبارزه با فرار مالیاتی است که به نظر من دستور بسیار خوبی است.
این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: من معتقدم دو گروه مخالف این دستور هستند؛ گروه اول افرادی هستند که فرارهای مالیاتی سنگینی دارند و از این جهت از شفافیت گریزان هستند و اساساً تمایلی به شفافیت ندارند. تاکنون منافع کلانی از این حفره قانونی نصیب این افراد می‌شد و هم اکنون که قرار شده سازوکارها شفاف شود عملاً حیات و منافع اقتصادی این قشر تهدید شده و از این جهت هیاهو به پا کرده‌اند. بنابراین گروه اول ذی‌نفعانی هستند که منافع اقتصادی شأن تهدید شده و حالا با هیاهو به دنبال تثبیت منافع خود هستند.
شقاقی شهری ادامه داد: گروه دوم نیز مخالفان دولت هستند؛ گروه‌های خاصی که مقاصد سیاسی و حزبی را دنبال می‌کنند.
این کارشناس اقتصادی اضافه کرد: این دو گروه در این چند روز دائم هیاهو می‌کنند در حالی که شفاف سازی سازوکار مالیاتی حکمی است که در قانون ذکر شده و باید از گذشته اجرا می‌شد و اگر تاکنون این حکم قانونی اجرا نمی شده باید مسئولان مالیاتی علت عدم اجرا را توضیح دهند.
وی تاکید کرد: در کشورهای دیگر نظام مالیاتی به مراتب سختگیرانه تر از نظام مالیاتی ایران رفتار می‌کند؛ نظام مالیاتی ما رفتار سهل گیرانه تری دارد که به نظر من باید شفافیت در این حوزه افزایش یابد.
گزارش خبرنگار مهر اضافه می‌کند توانایی دولت در پیاده‌سازی مؤثر سیاست‌های مالیاتی و بررسی دقیق تراکنش‌های بانکی، نقطه عطفی در مسیر مبارزه با فرار مالیاتی محسوب می‌شود که اتفاقاً باید از اجرای آن تقدیر شود. شفافیت و انسجام در اجرای این سیاست‌ها، علاوه بر تقویت بنیان مالی کشور، می‌تواند اعتماد عمومی را نیز بهبود بخشد. مهم است که دولت با شجاعت و شفافیت در خصوص این اقدامات عمل کند و از پشتیبانی افکار عمومی بهره‌مند شود.

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/1176792/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ایران و پاکستان در آستانه نهایی‌سازی قرارداد تجارت آزاد

شهدا مایه غرور و الگوی نسل جوان ما هستند

اختراع جدید کشاورزان ویتنامی برای کار در گرما در مزرعه

پاییز رنگارنگ و زیبای ایران

شعور پسر آبی‌پوش را ببینید!

تغییر خط مشی «ایکس» به نفع هوش مصنوعی

پایان چهارگانه منیژه آرمین با توقف در «کافه ماگنولیا»

واکنش محسن رضایی به خبر شهادت السنوار

مقام ارشد حماس شهادت یحیی سنوار را تایید کرد

نقشه خطرناک علی‌اف برای سرزمین‌های آن سوی مرز شمالی ایران

تاخیر در پیش‌فروش بلیت قطارهای مسافری

افزایش قیمت انرژی قیمت بیت کوین را بالا خواهد برد

نبرد عقاب در مقابل شغال

گردشگری/ 6 مقصد رویایی در فصل پاییز

اهمیت دعای امام زمان ارواحنا فداه

طلوع اَبَرماه جذاب در میانه دهانه پل خواجو

حضور عراقچی در دومین اجلاس وزیران خارجه روند 3+3

روایت هاآرتص از نحوه شهادت رهبر حماس

واکنش کرملین به خبر شهادت یحیی السنوار

ویدیوی ساخته‌شده با هوش مصنوعی

گوناگون/ چرا امام سجاد(ع) جنگ‌طلبی و قیام مختار را تأیید نکرد؟

دعایی برای دفع دشمن

4 گوشه دنیا/ با اولین قبرستان اسلامی در آمریکا آشنا شوید

جمع‌آوری نمونه‌های ماه با شبیه‌سازی مجازی

اگر پهپاد لبنانی به دست آرَد دل ما را...!

وزیر خارجه ترکیه: ما از هیچ جنگی علیه ایران، دفاع نخواهیم کرد

واشنگتن پست: نتانیاهو است که مانع توافق آتش‌بس است

گردهمایی کسب و کارها در همایش بزرگ گردشگری هوشمند "کیش تاک"

جنجال طلافروشان برای فرار از مالیات و شفاف سازی درآمدها

هزینه ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن اعلام شد

تلاوت سوره‌ی مبارکه «انسان» توسط حاج میثم مطیعی

مهاجری: اگر راست بگویم آقای پزشکیان ناراحت می‌شود

زخمی شدن 2 نظامی صهیونیست در عملیات تیراندازی در مرز با اردن

2 کشته در سقوط هواپیمای کوچک در فنلاند

مقایسه ابزار امریکایی و ژاپنی و چینی

لحظاتی با شوکا؛ کوچکترین گوزن ایران

طلوع ابرماه جذاب در میانه دهانه پل خواجو

گله از دست کسی نیست ، مقصر دل دیوانه ماست

معرفی نفرات برتر مسابقات قهرمانی شنای آب‌های آزاد بزرگسالان در کیش

کارآمدی کارت کیشوندی در دستور کار سازمان منطقه آزاد کیش

جانور سفالوپود کوچک در اعماق دریا

صحبت های حضرت زهرا (س) از "سپر مردم"

تنگه و آبشار زیبای درونه بردسکن

زنده‌گیری مار سمی توسط آتش‌نشانی روانسر

اولین اظهارات عراقچی هنگام ورود به ترکیه

ترامپ: دوست دارم ایران را موفق ببینم، فقط نباید سلاح هسته‌ای داشته باشند

تظاهرات در یمن در حمایت از غزه و لبنان

حضور آمریکایی‌ها در شکنجه‌گاه مخوف صهیونیست‌ها

فرآیند ثبت‌نام وام 30 میلیون تومانی بازنشستگان غیرحضوری است

دریاچه شگفت انگیز و آسفالت شده درونگر درگز