ایران پرسمان

آخرين مطالب

غول‌های فضایی این هفته با یکدیگر ملاقات می‌کنند دانش و فناوری

غول‌های فضایی این هفته با یکدیگر ملاقات می‌کنند
  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - ایسنا /نام‌های آشنای حوزه فضا قرار است این هفته در شهر میلان ایتالیا در نشست «کنگره بین‌المللی فضانوردی» شرکت کنند.
با تبدیل شدن رقابت ژئوپلیتیکی به یک مسابقه جهانی جدید در مدار زمین و ماه و مشارکت بالای بخش خصوصی برای همگام شدن با شرکت «اسپیس‌ایکس»(SpaceX) متعلق به «ایلان ماسک»(Elon Musk)، سازمان‌های فضایی جهان این هفته در میلان گردهم می‌آیند.
به نقل از فست کمپانی، «کنگره بین‌المللی فضانوردی»(IAC) از سال 1950 تاکنون، رویدادی برای دانشمندان، مهندسان، شرکت‌ها و رهبران سیاسی کشورهای فعال در حوزه فضا بوده است تا در آن بتوانند درباره همکاری حتی در زمان تشدید تنش بین قدرت‌های جهانی صحبت کنند.
نشست امسال، دو رقیب اصلی یعنی آمریکا و چین را زیر یک سقف قرار خواهد داد اما آژانس فضایی روسیه که یک قدرت قدیمی در حوزه فضا به شمار می‌رود، حضور رسمی در این نشست نخواهد داشت.
تقریبا همه 77 کشور عضو «فدراسیون بین‌المللی فضانوردی»(IAF) زیرمجموعه کنگره بین‌المللی فضانوردی در این نشست شرکت خواهند داشت تا درباره چیزهایی گفت‌وگو کنند که انتظار دارند تاثیر زیادی را بر اکتشاف ماه و ائتلاف روبه‌رشد ناسا با کشورهای زیرمجموعه پروژه «آرتمیس»(Artemis) و نیاز مبرم اروپا به دسترسی مستقل بیشتر به فضا داشته باشد.
«کلی موری»(Clay Mowry) رئیس فدراسیون بین‌المللی فضانوردی گفت: 7197 چکیده فنی برای کنگره فرستاده شده است و 37 درصد مقالات توسط دانشجویان و متخصصان جوان ارائه خواهد شد. این هیجان‌انگیزترین زمان در حوزه فضا از زمان ماموریت‌های «آپولو»(Apollo) در دهه 1960 است.
انتظار می‌رود «بیل نلسون»(Bill Nelson) مدیر ناسا در فدراسیون بین‌المللی فضانوردی از راهبرد این آژانس فضایی برای استفاده از شرکت‌های خصوصی به منظور جایگزینی ایستگاه فضایی بین‌المللی قدیمی پس از بازنشستگی در سال 2030 حمایت کند. این آزمایشگاه علمی که بیش از دو دهه قدمت دارد -به رغم درگیری‌های روی زمین- نمادی از دیپلماسی فضایی است که بیشتر توسط آمریکا و روسیه هدایت می‌شود.
ناسا که میلیاردها دلار در برنامه آرتمیس خود سرمایه‌گذاری کرده، علاقه‌مند است تا حضور خود را در مدار پایین زمین برای رقابت با ایستگاه فضایی «تیانگونگ»(Tiangong) چین حفظ کند. ایستگاه فضایی تیانگونگ به مدت سه سال به طور مداوم فضانوردان چینی را در خود جای داده است.
آمریکا و چین در حال رقابت برای فرود آوردن اولین انسان در دهه جاری از زمان آخرین ماموریت آپولو آمریکا در سال 1972 هستند. این دو قدرت فضایی سعی دارند با کشورهای شریک خود در ارتباط باشند. آنها برای برنامه‌های قمری خود به شرکت‌های خصوصی تکیه می‌کنند و اهداف فضایی آژانس‌های فضایی کوچک‌تر را در این مسیر شکل می‌دهند.
کنگره بین‌المللی فضانوردی در حالی برگزار می‌شود که پارلمان ایتالیا تصویب اولین چارچوب قانونی این کشور را برای صنعت فضایی آغاز کرده است تا قوانین و مسئولیت‌هایی را برای سرمایه‌گذاری‌های خصوصی در این بخش تعیین کند. «آدولفو اورسو»(Adolfo Urso) وزیر صنعت ایتالیا گفت: این قوانین، اکوسیستم ملی را راهنمایی می‌کنند که چگونه به اهداف خود برسد و استفاده از فضا را به یک روش پایدار و سودمند محقق کند.
ایتالیا که از بزرگ‌ترین کمک‌کنندگان به آژانس فضایی اروپا به شمار می‌رود، اخیرا متعهد شده است تا مبلغ 7.98 میلیارد دلار را تا سال 2026 برای پروژه‌های ملی و اروپایی اعطا کند.
ظهور فناوری‌های فضایی مخرب، رقابت خصوصی تحریک‌شده توسط اسپیس‌ایکس و تنش‌های ژئوپلیتیکی، اروپا را وادار کرده است که اولویت‌های خود را برای پرتاب‌گرها و ماهواره‌ها دوباره ترسیم کند.
اسپیس‌ایکس و موشک «فالکون 9»(Falcon 9) آن مورد اعتماد بسیاری از کشورهای غربی برای دسترسی به فضا هستند و کشورهایی مانند آمریکا را تشویق می‌کنند تا فضاپیماهای جدید و موشک‌های مقرون‌به‌صرفه‌تری را ارائه دهند. همچنین، شبکه اینترنتی روبه‌رشد «استارلینک»(Starlink) اسپیس‌ایکس، این شرکت را به بزرگترین اپراتور ماهواره‌ای جهان تبدیل کرده است.
اروپا پس از وقفه یک‌ ساله، دسترسی بدون سرنشین به مدار را دوباره با پرواز آزمایشی موشک «آریان 6»(Ariane 6) خود در ماه ژوئیه به دست آورد اما ظرفیت‌ها به دلیل قطع روابط با روسیه که موشک‌های «سایوز»(Soyuz) آن نقش کلیدی برای قاره داشتند، محدود شده است.
صنعت ساخت ماهواره اروپا نیز با فشارهای فزاینده‌ای روبه‌رو خواهد شد زیرا بازاری که زمانی برای ماهواره‌های سفارشی و بزرگ زمین‌ایستای آن پررونق بود، با فشار شدید شبکه‌های ماهواره‌ای در مدار پایین زمین مانند شبکه استارلینک روبه‌رو است.
شرکت ایتالیایی «لئوناردو»(Leonardo) یکی از میزبانان این رویداد یک‌هفته‌ای، خواستار راهبرد جدیدی برای بخش فضایی شده است که شرکت فرانسوی «تالس»(Thales) شریک سرمایه‌گذاری آن و شرکت «ایرباس»(Airbus) رقیب اصلی آنها در تولید ماهواره را در بر می‌گیرد.
استراتژیست‌های اروپایی معتقدند که فضا یک بازار جهانی است و واداشتن شرکت‌های اروپایی به حفظ انتخاب در همان منطقه، تصویر بزرگ‌تری را از رقابت جهانی ارائه می‌دهد.

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/1175983/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

پیش بینی قیمت دلار 25 مهر 1403

تخلیه روانی بورس با نوسان سه درصدی

پیش‌ بینی قیمت طلا و سکه 25 مهر 1403

سازمان حمایت آزادسازی قیمت لبنیات را تکذیب کرد

جدایی زنان متاهل از بازار کار

گارد گرفتن جالب همستر برای دفاع از خود

رشته کوه‌های شگفت انگیز آند در آمریکای جنوبی

زنده بیرون آمدن نوزاد از زیر آوار در لبنان

خرچنگ با رنگی خاص!

عملیات نجاتی که با سقوط مرگبار همراه شد

گوناگون/ هدیه شگفت انگیز یک میلیونر اهل دبی به اسب آبی کوتوله‌ی محبوب

مشاهده یک سگ بر فراز قله هرم جیزه!

اصلاح و بهبود کیفیت خاک‌های کشاورزی با تولید کودهای محلول در آب

با واژه‌های جدید چطور برخورد می‌کنیم!

انتقاد جواد امام از شهرداری تهران: ظاهرا در ذهن آقایان نظام پارلمانی شده است

سوغاتی قالیباف از ژنو؛ سه قطعه کاشی متعلق به 800 سال قبل از میلاد مسیح به ایران بازگردانده شد

عراقچی در دیدار با مقام ارشد آذربایجان: مخالف مداخله کشورهای بیگانه در قفقاز هستیم

شمار شهدای لبنانی طی 24 ساعت گذشته به 41 تن رسید

حملات موشکی سنگین حزب‌الله لبنان به «صفد» و «جولان اشغالی»

روزهای سخت وزیر

کاردستی سنتی ژاپن الهام‌بخش ساخت آنتن‌های بی‌سیم می‌شود

ترجمه و تالیف کتابی درباره مبانی هوش مصنوعی در عرصه هنر و معماری

نوای حمید علیمی در مراسم وداع با پیکر شهید نیلفروشان

بیروت: شمار شهدای لبنان به 2350 نفر افزایش یافت

حزب‌ الله 2 تانک و 3 بولدوزر رژیم صهیونیستی را منهدم کرد

نتانیاهو: با هرگونه توقف یکجانبه جنگ در لبنان مخالفم

تظاهرات مردمی در کوبا برای محکومیت رژیم صهیونیستی

ماجرای حمله پهپادی حزب‌الله به پادگان تیپ گولانی چه بود؟

انزوای صهیونیست‌ها در نشست اتحادیۀ بین‌المجالس

زنده بیرون آمدن نوزاد از زیر آوار در لبنان؛ همه خانواده‌ او شهید شدند

یورش نظامیان صهیونیست به «جنین»

تحلیل یک اقتصاددان از عدالت از دیدگاه هایک

تلاقی شگفت انگیز دو رود با یکدیگر

لحظه برخورد صاعقه قدرتمندی در آسمان شهر تشینای هند

لحظه ترسناک نجات مرد دوچرخه سوار از دست گرگ‌های گرسنه

بررسی اتصالات غیردائمی سازه‌ها با امواج فراصوت

بازتاب قرآن در ادبیات فارسی / وقتی قرآن و غزل در هم تنیده می‌شوند

جزئیات نشست شورای ائتلاف؛ تمجید از اقدام شجاعانه قالیباف و عراقچی

کنایه فاضلی به صدور کیفرخواست پرونده چای دبش

گزافه‌گویی بایدن خطاب به ایران: تلاش برای ترور ترامپ، یک اقدام جنگی تلقی می‌شود

مقام حزب‌الله لبنان: به جبهه داخلی اسرائیل میگویم که حل و فصل در آتش‌بس است

ترس و وحشت شهرک‌نشینان در حیفا بر اثر موشک‌های شلیک شده از لبنان

کاهش قیمت دلار بازار طلا و سکه را نامتوازن کرد؛ تحلیلی از وضعیت امروز بازارها

بدهی جهانی امسال از 100 تریلیون دلار فراتر می رود

پس انداز کن، خرید طلا از 100 هزار تومان

فروش11تن طلا در59حراج

فرار معجزه آسای آتش نشانان از انفجار پمپ بنزین در چچن روسیه

تصاویری از جذابیت های کوچکترین گوزن ایرانی

جایگزین احتمالی ایستگاه فضایی بین‌المللی معرفی شد

جانا ز فراق تو این محنت جان تا کی