ایران پرسمان

آخرين مطالب

گوناگون/ چرا آتش‌افروزی به شب آخرین چهارشنبۀ سال افتاد؟ خواندنی ها

گوناگون/ چرا آتش‌افروزی به شب آخرین چهارشنبۀ سال افتاد؟
  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - ایسنا / ابراهیم پورداود با بیان اینکه افتادن آیین آتش‌افروزی به شب آخرین چهارشنبۀ سال، پس از اسلام است، می‌گوید: روز چهارشنبه یا یوم الارباع نزد عرب‌ها روز شوم و نحسی است و ایرانیان آیین آتش‌افروزی پایان سال خود را به شب آخرین چهارشنبه انداختند تا با پیش‌آمد سال نو از آسیب روز پلیدی چون چهارشنبه برکنار مانند.
 این اسطوره‌شناس در کتاب «چهارشنبه‌سوری» درباره این آیین نوشته است: «آتش‌افروزی ایرانیان در پیشبازی نوروز از آیین دیرین است و همۀ جشن‌های باستانی با آتش که فروغ ایزدی است، پیشباز می‌شود. آن‌چنان‌که در اوستا آمده، فروردین (جشن نوروز) هنگامی است که فرورهای نیاکان از برای سرکشی بازماندگان از آسمان فرود آیند و ده شبانه‌روز در خان و مان پیشین خود به سر برند. این ده روز، همان آخرین پنج روز از آخرین ماه سال و پنج روزی است که به سال می‌افزودند تا سال خورشیدی، درست دارای 365 روز باشد. این پنج روز را پنجه‌- پنجه دزدیده‌- پنجوه‌- بهیزک (و هیچک)- گاه- اندرگاه- روزهای گاتها می‌گفتند. ناگزیر روزهایی که از برای پیش‌آمد آغاز سال آتش می‌افروختند و شادمانی می‌کردند، بیرون از این ده روز نبود. شک نیست که افتادن این آتش‌افروزی به شب آخرین چهارشنبۀ سال، پس از اسلام است، چه ایرانیان، شنبه و آدینه نداشتند. هر یک از دوازده ماه نزد آنان بی‌کم‌وبیش سی روز بود و هر روز به نام یکی از ایزدان خوانده می‌شد، چون هرمزروز- بهمن‌روز- اردیبهشت‌روز و جز اینها. روز چهارشنبه یا یوم الارباع نزد عرب‌ها روز شوم و نحسی است. جاحظ در المحاسن والاضداد آورده «والاربعاء یوم ضنک و نحس». شعر منوچهری گویای همین روز تنگی (ضنک) و سختی و شومی است:
چهارشنبه که روز بلاست باده بخور
به ساتکین می خور تا به عافیت گذرد
این است که ایرانیان آیین آتش‌افروزی پایان سال خود را به شب آخرین چهارشنبه انداختند تا با پیش‌آمد سال نو از آسیب روز پلیدی چون چهارشنبه برکنار مانند.
کهن‌ترین جایی که از آتش‌افروزی سوری یاد شده، در تاریخ بخاراست، تألیف ابوجعفر نرشخی (248-268). این کتاب را ابونصر احمد بن محمد بن نصر القباوی در سال 572 از عربی به فارسی گردانیده است.
دربارۀ جشن سوری گوید:
«و چون امیر سدید منصور بن نوح به ملک بنشست، اندر ماه شوال سال به سیصد و پنجاه به جوی مولیان، فرمود تا آن سرایها را دیگر بار عمارت کردند و هر چه هلاک و ضایع شده بود، بهتر از آن به حاصل (کردند). آنگاه امیر سدید (به سرای) بنشست. [هنوز] سال تمام نشده بود که چون شب ‌سوری چنان که عادت قدیم است، آتشی عظیم افروختند. پاره آتش بجست و سقف سرای درگرفت و دیگر باره جمله سرای بسوخت و امیر سدید هم در شب به جوی مولیان رفت...»
چنان که دیده می‌شود، در سخن از آتش‌افروزی شب‌ سوری گفته شده «عادت قدیم است» دیگر اینکه گفته شده «شب سوری» بدون چهارشنبه. شک نیست که این آتش‌افروزی در پایان سال، همان جشن چهارشنبه‌سوری کنونی است.
از اینکه این جشن در سه‌شنبه‌شب گرفته می‌شود، ازاین‌رو است که نزد ایرانیان شب پیش از روز به شمار می‌رود. بسا در اوستا گفته شده: «در هنگام سه شب یا در هنگام نُه شب به جای سه روز و نُه روز.» در آتش بهرام نیایش در پارۀ 15 آمده:
«بشود که رمه‌ای از چارپایان از آنِ تو شود و گروهی از مردان بشود که از منش ورزیده و از زندگی ورزیده برخوردار شوی، بشود شاد زندگی کنی به شب‌هایی که خواهی زیست.»
بازار
در فروردین‌یشت، پارۀ 49 آمده:
«فرورهای نیک توانای پاکان در هنگام (جشن گهنبار) همسپتمدم از آرامگاهان خود به سوی زمین فرود آیند و ده شب پی درپی از برای آگاهی یافتن از بازماندگان درین جا بسر برند».
شنبه یا شنبد
به فال نیک و به روز مبارک شنبد
نبیذ گیر و مده روزگار خویش به بد
منوچهری
یک واژۀ بابلی است به دستیاری تازیان به ایران رسیده است. آن‌چنان‌که در آغاز گفتم، نزد ایرانیان، ماه به چهار هفته بخش نمی‌شده. شباتو Shabbatu که در عربی، سبت شده، روز پانزدهم (پرماه) و روز آسایش بود. اما سوری که به جای جشن به کار رفته، به این واژه چندین بار در اوستا برمی‌خوریم: سوئیریه Suirya و به معنی چاشت به کار رفته در پهلوی و پارسی به معنی مهمانی بزرگ گرفته شده:
در سور جهان شدم ولیکن
بس لاغر بازگشتم از سور
زین سور ز من بسی بتر رفت
اسکندر و اردشیر و شاپور
گر تو سوی سور می‌روی رو
روزت خوش باد و سعی مشکور
ناصرخسرو
سورنای، نایی است که در مهمانی و عروسی نوازند.
در پایان باید یادآور شد: در جشن چهارشنبه‌سوری از روی شعلۀ آتش جستن و ناسزایی چون سرخی تو از من و زردی من از تو گفتن از روزگارانی است که دیگر ایرانیان مانند نیاکان خود، آتش را نمایندۀ فروغ ایزدی نمی‌دانستند، آن‌چنان‌که در آتش‌افروزی جشن سده که به گفتۀ گروهی از پیشینیان، پرندگان و چارپایان را به قیر و نفت اندوده، آتش می‌زدند، از روزگاران پس از اسلام است.»
منبع: «چهارشنبه‌سوری»، ابراهیم پورداود، آناهیتا، تهران، 1312، صص 100-102.

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/1232208/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

قالیباف بخش دوم قانون بودجه سال 1404 را ابلاغ کرد

خداحافظی تلخ بورس با سال 1403

شأن و منزلت سوره مبارکه یس و اهمیت قرائت روزانه آن

مناجات دلنشین پیرمرد صاف و ساده همدانی با امام زمان (عج)

تقلید از مصطفی اسماعیل توسط محمدرضا نوریان

نه مادرم را دیدم نه پدرم

گذر یک شبانه روز در سیاره ما

نبض زندگی با این شعر زیبا!

13 هزار سوری از ترس جنایات شورشیان «جولانی» به لبنان گریختند

پایان دومین تماس تلفنی پوتین و ترامپ

پروژه جدید صهیونیست‌ها در سوریه چیست؟؛ تل آویو درصدد احداث یک گذرگاه

ترامپ دستور بازنگری در تحریم‌های آمریکا را داد

حمله موشکی یمن به اسرائیل؛ دیمونا زیر آتش

تصاویر ارتش اسرائیل از بمباران امروز نوار غزه بدست جنگنده‌های این رژیم

سندرز: دیگر به اسرائیل کمک نظامی نفرستید

ارتش یمن بیانیه مهمی صادر می کند

امتیاز بزرگ ترامپ به پوتین؛ کِریمه برای همیشه بخشی از روسیه خواهد شد؟

سقوط بالگرد نظامی روسیه در لنینگراد

جامعه‏ بی‌‏اعتناست نه ناامید

توضیحات سازمان هواپیمایی کشوری درباره نظارت بر سفرهای نوروز 1404

ابلاغ مصوبه واگذاری 7 شرکت دولتی بابت تادیه بدهی دولت به تأمین اجتماعی

پرداخت صد درصد مستمری بازنشستگان و حقوق کارکنان دولت

سعدی خوانی سیدجلال معصومی در محفل

چهارشنبه سوری در سفارت انگلیس با قاشق‌زنی و آش پختن

تلاوت آیاتی از قرآن کریم با موضوع دوستی

تقلید فوق‌العاده از تلاوت معروف عبدالباسط

درمان ابولا با یک قرص؛ آزمایش روی میمون‌ها با نتایج امیدوارکننده همراه شد

ربیعی: برای گروهی ماندن در قدرت از هر اولویت دیگری مرجح‌ تر است

اردوغان خواستار توقف کشتار اسرائیل در نوار غزه از جامعه جهانی شد

دبیرکل سازمان ملل خواستار رعایت آتش‌بس در غزه شد

گفتگوی ترامپ و پوتین؛ کاخ سفید: تماس تلفنی به خوبی پیش می‌رود

واکنش اروپایی‌ها به ازسرگیری حملات اسرائیل به غزه

حزب‌الله: آمریکا و اسرائیل دو روی یک سکه کشتار و ویرانی هستند

یمن: با آمریکا در حال جنگ هستیم

واکنش عضو ناتو به احتمال عادی‌سازی روابط آمریکا و روسیه

تلاش اوکراین برای نفوذ به استان بلگورود روسیه

پایان طوفانی قیمت‌ طلا و سکه در سال 1403

معاون سازمان ملی هوش مصنوعی: از نیروهایمان فقط 15 نفر مانده‌اند که آنها هم کار خاصی نمی‌کنند

امانت‌داران آرمان‌هایی هستیم که از ایثار نشأت گرفته است

واکنش عجیب ماهی‌ها هنگام بارش باران

بیرق عزا در حرم امیرالمؤمنین(ع)

تصادف یک گاری که به جای آمبولانس در غزه کار می‌کرد

ماهواره «گوگل» برای نظارت بر آتش‌سوزی جنگلی پرتاب شد

داستانک/ تشخیص انسان خوب

بیانیه جامعه مدرسین درباره اتفاقات اخیر در سوریه و یمن

انتقاد شدید ایران از رویکرد مداخله‌جویانه غرب در شورای حقوق بشر

آمریکا غرق شدن ناو اطلاعاتی ایران را تکذیب کرد

چرا آمریکا به یمن حمله کرده است؟

فعال اصولگرا: امید به تغییر ریل سیاست خارجی برای 1404 دارم

1403 آخرین رمق ما معمولی‌‏ها بود...