گلایه واردکنندگان خودرو جانبازان از مشکلات تخصیص ارز
اقتصاد روز
بزرگنمايي:
ایران پرسمان - ایسنا / یکی از متولیان واردات خودروهای جانبازان، ضمن انتقاد از مشکلات تخصیص ارز برای واردات خودروهای ویژه جانبازان، هدف از واردات این خودروها را کمک به معیشت جانبازان عنوان کرده و تاکید کرد که قیمتگذاری نهایی توسط بازار تعیین خواهد شد.
به گزارش ایسنا، شامگاه امروز (یکشنبه شب) مراسم رونمایی از اولین خودرو وارداتی جانبازان به همت اتحادیه نمایشگاهدارن و فروشندگان خودرو که موفق به ترخیص از گمرک شده و پلاک ملی شده است، در حضور رئیس اتحادیه نمایشگاهداران خودرو و نایب رئیس اتاق اصناف تهران، رونمایی شد.
جهانگیر امیراصلانی- واردکننده خودرو جانبازان- در این مراسم، در جمع خبرنگاران ضمن اشاره به ورود خودروهای برندهای معروف از جمله بنز، BMW و تویوتا به کشور، اظهار کرد: که این خودروها به گمرکات تهران و بندر لنگه وارد شدهاند. خودروهایی نظیر بنز GLB، C200، A180، BMW X2، GLA200 و همچنین تویوتا کمری و رافور وارد کشور شدهاند. این خودروها در چین تولید شدهاند اما سهام عمده آنها (51 درصد) در اختیار کمپانیهای اصلی بوده و 4٩ درصد به دست چینی هاست که در رده کیفی تقریباً برابر با استانداردهای اروپا تولید میشوند.
بازار ![]()
وی مشکلات مدیریتی در زمینه واردات خودروهای جانبازان بهویژه در تخصیص ارز، تصریح کرد: در حقیقت ما دو مشکل اصلی داریم؛ یکی اینکه بنابر بر تشخیص، واحد خودرو را به مدیریت واردات خودرو سپرده شده و از زیر نظر معاونان و... خارخ شده وهمین موضوع باعث شده که این بخش از زیر نظر مستقیم وزیر خارج شود. این مدیریت جدید به تعهدات خود بهخوبی عمل نمیکند و فرآیند تخصیص ارز نیز بهشدت کند و پیچیده است.
امیراصلانی دیگر مشکل را مسائل مربوط به تخصیص ارز عنوان کرد و گفت: ما تنها دو تخصیص ارز از 108 دستگاه خودرو داشتهایم و همین موضوع باعث شده بسیاری از خودروها به دلیل شرایط آبوهوایی و شرجی بودن محیط گمرکات، دچار مشکل شوند. حتی یکی از خودروها به خاطر فضله پرندگان معیوب شده بود اما خوشبختانه توانستیم یکی از خودروها را سالم ترخیص کرده و امروز از آن رونمایی کنیم.
وی در رابطه با موضوع قیمتگذاری خودروهای وارداتی گفت: قیمتهای پیشنهادی ما برای بنز GLB و C200 حدود 24 میلیارد تومان، A180 حدود 17 میلیارد تومان و تویوتا کمری و رافور حدود 11 میلیارد تومان است. این قیمتگذاریها صرفاً پیشنهادی هستند و در حقیقت قیمت نهایی را بازار تعیین خواهد کرد.
این واردکننده خودرو جانبازان تأکید کرد: هدف از اعلام این قیمتها و تلاش برای واردات، کمک به معیشت جانبازان است؛ برخی از جانبازان به دلیل نیازهای مالی، امتیاز واردات خود را با قیمتهای بسیار پایین به فروش رساندهاند. ما تلاش کردیم با تعیین قیمتهای مناسب و اطلاعرسانی به جامعه، ارزش واقعی این امتیازات را حفظ کنیم.
وی همچنین درباره تأثیر شرایط اقتصادی کشور بر قیمتگذاریها تصریح کرد: قیمت خودروهای وارداتی در ایران بهطور میانگین 10 برابر قیمت آنها در کشورهای همسایه است. برای مثال، خودروی لندکروزی که در ایران 15 میلیارد تومان قیمت دارد، در عمان و امارات حدود 1.5 میلیارد تومان ارزش دارد. با توجه به این اختلاف قیمتها، ما نرخ پیشنهادی خود را برای خودروهای جانبازان بهگونهای تعیین کردیم که بخشی از مشکلات مالی آنها را حل کند.
امیر اصلانی پیرامون آینده بازار خودروهای وارداتی، ابراز امیدواری کرد که با آزادسازی واردات و افزایش عرضه خودروها به بازار، قیمتها بهتدریج کاهش پیدا کند و این صنعت از رکود خارج شود؛ در حال حاضر بازار خودرو دچار رکود تورمی شده و خرید و فروش بهندرت انجام میشود. رونق بازار به نفع همه از جمله جانبازان خواهد بود.
لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/1231664/