ایران پرسمان

آخرين مطالب

گوناگون/ منظره‌هایی که با نقطه خلق شدند! اقتصاد روز

گوناگون/ منظره‌هایی که با نقطه خلق شدند!
  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - ایسنا / دیویزیونیسم(تفکیک گری)، نئو-امپرسیونیسم، کرومو-لومیناریسم: این‌ها از جمله نام‌های زیادی به شمار می‌روند که برای جنبش کوتاه‌مدت اما تأثیرگذار «نقطه‌چینی» وجود دارند. با این حال، همان‌طور که اغلب اتفاق می‌افتد، این نام انتقادی «پوینتیلیسم»(نقطه‌چینی) بود که ماندگار شد. در سال 1886 میلادی «ژرژ سورا» (1859-1891) مشهورترین اثر خود یعنی «یکشنبه بعدازظهر در جزیره گراند ژات» را در آخرین نمایشگاه امپرسیونیست‌ها به نمایش گذاشت. این نقاشی عظیم نوعی مظهر «پوینتیلیسم» بود که با نقطه‌های کوچک رنگ و تأکید قوی بر خطوط کشیده شده بود. علاوه بر این، او یک موضوع امپرسیونیستی، یعنی تفریح پاریسی‌ها، را انتخاب کرد و آن را به چیزی کاملاً متفاوت تبدیل کرد.
«سورا»‌ می‌خواست با استفاده از رنگ‌های خالص و اعمال آن‌ها به صورت نقطه‌های کوچک و منظم روی بوم، رنگ‌ها را از نگاه مخاطب ترکیب کند. از نزدیک، چمن در سبک پوینتیلیسم مخلوطی از نقاط زرد و آبی به نظر می‌رسد، اما از فاصله دور به رنگ‌های مختلفی از سبز تبدیل می‌شود. «سورا» نیز مانند امپرسیونیست‌ها، از نظریه رنگ میشل شوورول استفاده کرد و رنگ‌های مکمل را کنار هم قرار داد تا شادابی بیشتری به اثر ببخشد.

ایران پرسمان

«بندر پورت-آن-بسن» اثر «ژرژ سورا»
سورا در سال 1888 میلادی مدتی را در نرماندی گذراند که یکی از نقاط محبوب امپرسیونیست‌ها نیز بود. در آنجا، او چشم‌اندازهایی از دریا و خط ساحلی نقاشی کرد. تکنیک پوینتیلیسم در «بندر پورت-آن-بسن»(Port-en-Bessin) یک منظره معمولی از یک بندر را به چیزی ایستا و کمی غیرواقعی تبدیل می‌کند. این یک عکس لحظه‌ای از طبیعت، نشان‌دهنده باد، آب‌وهوا و نور نیست، بلکه بازتعبیری منجمد و رؤیاگونه از صحنه است. تغییرات ظریف رنگی در دریا و آسمان نمونه‌ای از روش «ترکیب رنگی» پوینتیلیسم است.

ایران پرسمان

«Golfe Juan»‌ اثر «پل سینیاک»
پوینتیلیسم نمادگرا


پس از مرگ زودهنگام «سورا» در سال 1891 میلادی، «پل سینیاک» (1863-1935) پرچم‌دار پوینتیلیسم شد. او حتی بیشتر از سورا به ویژگی‌های نمادین و احساسی هنر علاقه داشت. «سینیاک» نیز مانند «جیمز مک‌نیل ویسلر»، اغلب در عناوین آثار خود اصطلاحات موسیقایی را می‌گنجاند تا نشان دهد که موضوع اثر کمتر از حس و حال آن اهمیت دارد. «سینیاک» پس از سفر به جنوب فرانسه و خرید یک قایق در سال 1892، او مجموعه‌ای از مناظر و مناظری دریایی با رنگ‌های غنی و شاعرانه خلق کرد.
در این زمینه بیشتر بخوانید:
سردسته گروه هنرمندان یاغی که به داورها گفتند نه!

«جمع‌آوری کومه» اثر «کامی پیسارو»
امپرسیونیست پوینتیلیست
«کامی پیسارو»(1830-1903) در دهه 1870 یکی از اعضای اصلی حلقه‌ی امپرسیونیست‌ها بود. بااین‌حال، پس از اینکه توسط پسرش به «ژرژ سورا» معرفی شد، او نیز پوینتیلیسم(نقطه‌چینی) را امتحان کرد. او در اواسط دهه 1880، بر تصاویری از زندگی کشاورزی تمرکز داشت.
«پیسارو» می‌خواست مخاطبان شهری خود را با زندگی فقیران روستایی آشنا کند. تکنیک پوینتیلیسم به آثار قدرتمند و باشکوه او از کارگران روستایی حسی از ماندگاری می‌بخشید. بااین‌حال، در نهایت، پیسارو دریافت که این سبک بیش‌ازحد محدودکننده و زمان‌بر است، بنابراین به سبک آزادتر امپرسیونیستی بازگشت.
«کامی پیسارو»(1903-1830) یک هنرمند قرن نوزدهمی امپرسیونیست اهل جزیره «سنت توماس» بود که نخستین بار در دوران تحصیل در فرانسه به هنرهای زیبا علاقه‌مند شد و سپس دوران طولانی به فعالیت در حوزه نقاشی و طراحی مشغول شد. او اغلب دوران کودکی‌اش را در «سنت توماس» گذراند و سپس به ونزوئلا رفت و در آنجا به طراحی طبعیت مشغول شد و به تصویر کشیدن منظره را آموخت.
در این زمینه بیشتر بخوانید:
این مرد بزرگ را چقدر می‌شناسید؟

ایران پرسمان

«بذرپاش در غروب» اثر «وینسنت ون‌گوگ»
پوینتیلیسم ون‌گوگ
پیسارو و سینیاک، «وینسنت ون گوگ» (1853-1890) را تحت تأثیر قرار دادند. او نقطه‌های پوینتیلیسم را به خط‌های کوتاه و ضخیم تبدیل کرد. این خط‌های کوتاه، حالتی از جنب‌وجوش آنی ایجاد کردند که در آثار معمولی پوینتیلیسم وجود نداشت؛ به‌ویژه زمانی که با تکینک ایمپاستو سنگین( نوعی تکنیک نقاشی که در آن رنگ را برای خلق اثر هنری به صورت خیلی سنگین و ضخیم بر روی بوم قرار می‌دهند) که ون گوگ به آن علاقه داشت، همراه می‌شد. او این تکنیک را به‌وضوح در خودنگاره‌هایش به کار برد اما در مناظری مانند «بذرپاش در غروب» نیز مشهود است. در نهایت، ون گوگ نیز دریافت که پوینتیلیسم بیش از حد محدودکننده است؛ ضربات قلم‌موی او بزرگ‌تر، متنوع‌تر و پر احساس‌تر شدند.

ایران پرسمان

«Les Cyprès à Cagnes» اثر «هنری ادموند کراس»
یک پوینتیلیست فراموش‌شده
«هنری ادموند کراس»(1856-1910) یکی از مهم‌ترین نمایندگان پوینتیلیسم پاریس در آغاز قرن جدید بود. او که دوست نزدیک پل سینیاک بود، در جنوب فرانسه زندگی می‌کرد؛ جایی که خانه‌اش به مرکزی برای هنرمندانی مانند ماتیس و دورن تبدیل شد. کراس با بزرگ‌تر کردن «نقطه‌های» خود و تبدیل آن‌ها به ضربه‌های کوچک مربعی قلم‌مو، سبکی موزاییکی توسعه داد و اغلب بخش‌هایی از بوم را بدون رنگ باقی می‌گذاشت. نتیجه‌ی این تکنیک، تصویری شکسته‌تر و امپرسیونیستی‌تر بود که حس پویایی و طبیعت‌گرایی بیشتری را القا می‌کرد.

ایران پرسمان

«نمای ساحلی» اثر «تئو ون ریسلبِرگه»
پوینتیلیسم در بلژیک
«تئو ون ریسلبِرگه»(Théo van Rysselberghe)(1862-1926) مشهورترین هنرمند در میان گروهی بود که در اواخر قرن نوزدهم پوینتیلیسم را در بلژیک محبوب کردند. هنگامی که «یکشنبه بعدازظهر در جزیره گراند ژات» در سال 1887 میلادی در بروکسل به نمایش درآمد، موجی از علاقه به این سبک در بلژیک آغاز شد. ریسلبِرگه در استفاده از رنگ‌های ظریف و خطوط تمیز از «سورا» تقلید کرد، اما برخلاف بسیاری از هنرمندان فرانسوی، او بیشتر به یک پالت رنگی سرد از آبی‌ها، سبزها و صورتی‌ها تمایل داشت.

ایران پرسمان

«دویدن دختران» اثر «ویلسون فیلیپ استیر»
پوینتیلیسم در بریتانیا
«ویلسون فیلیپ استیر»(Philip Wilson Steer)(1860-1942) در دهه 1890، درحالی‌که در سواحل شرقی انگلستان در والبِرسویک زندگی و کار می‌کرد، مجموعه‌ای از مناظر را با تأثیر از پوینتیلیسم خلق کرد. این آثار، حس آزادی و پویایی امپرسیونیستی را که ناشی از ضربه‌های تصادفی قلم‌مو است، حفظ کرده‌اند، اما به‌وضوح از «سورا» در ترکیب‌بندی رنگ‌ها الهام گرفته‌اند.

ایران پرسمان

«ویلسون فیلیپ استیر» اثر «آندره دورن»
پوینتیلیسم و فوویسم
اگرچه به نظر می‌رسید که پوینتیلیسم خیلی زود از بین رفت، اما در اوایل دهه 1900 آنری ماتیس (1869-1954) و آندره دورن (1880-1954) هر دو از لکه‌های رنگی در مناظر غنی و پررنگ فوویستی خود استفاده کردند. در سال 1906، دورن در سفری به لندن، 30 بوم نقاشی کرد که ازجمله آن‌ها «پل واترلو» بود. تکنیک پوینتیلیستی او باعث می‌شد که این رنگ‌ها به شکلی انفجاری در سراسر سطح نقاشی پخش شوند.

ایران پرسمان

«تپه‌های شنی» اثر «پیت موندریان»
موندریان و پوینتیلیسم
اگرچه پیت موندریان (1872-1944) بیشتر با انتزاع هندسی شناخته می‌شود، اما او تا سال 1912 از مناظر برای به کارگیری رنگ، ضربه‌های قلم‌مو و هندسه استفاده می‌کرد. در نقاشی «تپه‌های شنی»، خطوط ساده‌شده، نقطه‌های بزرگ و ترکیب رنگ‌ها، نشان‌دهنده آگاهی او از پوینتیلیسم هستند. بااین‌حال، این صحنه ساحلی آن‌قدر ساده‌سازی شده است که تقریباً انتزاعی به نظر می‌رسد.
موندریان پوینتیلیسم را تا حد امکان پیش برد. بااین‌که هنرمندان بعدی همچنان به ایده‌ی ترکیب نقاط رنگی روی بوم علاقه‌مند بودند اما پوینتیلیسم قطعاً فقط یک ایده‌ی «نقطه‌ای» نبود!

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/1217264/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تونل وحشت واردات؛ بررسی موانع ورود کالا به کشور

واکنش وزیر ورزش به شایعه حضورش در وزارت راه

دستفروشی در بساط قانون؛ از اجاره میلیونی پیاده‌روها تا سردرگمی در ساماندهی

تامین ارز واردات به مرز 58 میلیارد دلار رسید

هیچ وقت از پشت به اسب نزدیک نشید!

اجرای دوست‌داشتنی عموهای روحانی در حسینیه معلی

سرود نوستالژی «خجسته باد این پیروزی»

تغییر رنگ جالب یک آفتاب پرست

تغییر سیاست گوگل در استفاده تسلیحاتی و نظارتی از هوش مصنوعی

سخنان دلنشین دکتر قمشه ای

ارائه گزارش مالی دولت توسط رئیس خزانه‌داری در جلسه هیئت وزیران

روایت کاخ سفید از بخشنامه جدید ترامپ علیه ایران

آملی لاریجانی: تهدیدات آمریکایی‌ها همواره بوده؛ می‌خواهند با ترساندن ملت ایران به اهدافشان برسند

سخنگوی وزارت دفاع: در کمترین زمان ممکن می‌توانیم هواپیمای مسافربری بسازیم

عضو کمیسیون اجتماعی: اصلاح قانون مشاغل حساس با رویکرد پی‌نوشت دفتر رهبری انجام می‌شود

اظهارات وزیر نفت درباره پرونده کرسنت و توقیف ساختمان شرکت نفت در هلند

سیدحسن خمینی: الزاماً زدن زیر میز بازی نتایج خوبی ندارد

موافقت رهبر انقلاب با عفو یا تخفیف مجازات بیش از سه هزار نفر از محکومان

مخالفت ترکیه با طرح ترامپ

استقبال وزیر دارایی رژیم صهیونیستی از اظهارات ترامپ درباره غزه

درخواست 160 سازمان بین‌المللی از اروپا برای تحریم اسرائیل

گفت‌وگوی تلفنی امیر قطر و پادشاه اردن درباره غزه

لحظه درست کردن صندلی نتانیاهو توسط ترامپ

جزئیات نقشه صهیونیست ها برای ضربه به حزب الله

عفو بین‌الملل: پیشنهاد ترامپ درباره نوار غزه بیهوده، غیراخلاقی و غیرقانونی است

انتقال مهاجران غیرقانونی به زندان گوانتانامو

اعتراضات به ترامپ

تسلط روسیه بر دو منطقه مسکونی جدید در جنگ اوکراین

سرمقاله اطلاعات/ آیا فرصت آزمون و خطا هست؟

فارن پالیسی: آیا فشار بر ایران وارد فاز جدیدی می‌شود؟

بلاتکلیفی مجمع فوق العاده ایران خودرو

صلوات دخترونه چجوریه؟

«اسپیس‌ایکس» 2 ماهواره رصد زمین شرکت «مکسار» را پرتاب کرد

ساخت پارچه با میکروب‌ در ژاپن

کشف فعالیت‌های ژئولوژیک تازه در ماه

دل ز جان برگیر و در بر گیر یار مهربان

صحبت های شنیدنی دکتر انوشه

پاسخ ظریف به شائبه‌های مطرح شده درخصوص شمخانی: مذاکرات هسته‌ای با وزارت خارجه است

واکنش عارف به سوالی در مورد تابعیت فرزندانش؛ فکر می‌کنید در دهۀ فجر طرح این سوال درست است

توصیه رهبر انقلاب در مورد حل مسئله‌ ناترازی انرژی: بهترین راه صرفه‌جویی است

روایت رفیق‌ دوست از دلیل امام خمینی (ره) در مخالفت با ساخت بمب اتم

رئیس عدلیه: سرمایه اصلی ما مردم هستند؛ هرکاری که با کمک مردم جلو ببریم برکات زیادی دارد

واکنش عارف به احتمال دیدار پزشکیان و ترامپ

توصیه مقام دولت روحانی به پزشکیان و عراقچی در خصوص مذاکره با آمریکا

جوابِ ترامپ به یک سوال؛ برای شروع مذاکرات، با ایرانی‌ها درباره نوعی توافق تماس گرفته‌اید؟

توضیحات وزیر نفت در نمایشگاه وزارت دفاع به زبان انگلیسی برای دبیرکل اوپک

وزیر دفاع: سامانه‌های جدیدی تا پایان سال رونمایی می‌شود

جبهه مردمی فلسطین: کوچ فلسطینی‌ها فقط به اراضی 1948 خواهد بود

محمود عباس: نوار غزه بخش جدایی‌ناپذیر از کشور فلسطین است

تظاهرات‌کنندگان در واشنگتن شعار «غزه فروشی نیست» سر دادند