پدیده «قطعه دزدی» در شرکتهای هواپیمایی؛ ورود 10 هواپیمای انبار قطعه به کشور
اقتصاد روز
بزرگنمايي:
ایران پرسمان - ایلنا /نماینده اسبق ایران در ایکائو گفت: قطعه دزدی به این معنا است که وقتی یک شرکتی هواپیمای ناوگان خود را به شرکت دیگری اجاره میدهد، شرکتی که در مدت زمانی از هواپیمای اجارهای استفاده میکند، این امکان را دارد قطعه با کیفیت این هواپیما را بر روی هواپیماهای ناوگان خود نصب کند. در واقع به معنای قطعه دزدی نیست بلکه به دلیل کمبود قطعه شرکتها مجبور هستند قطعهای را از هواپیمایی خارج و به هواپیمای دیگر نصب کنند و بدهکار میشوند.
علیرضا منظری، نماینده اسبق ایران در ایکائو درباره مشکل ترکیدگی لاستیک هواپیما در صنعت هوانوردی کشورمان -که اخیرا فوکر 100 هواپیمای کارون با آن مواجه شد- و سختی تامین قطعاتی و لوازمی مانند لاستیک هواپیما اظهار داشت: بالای 90 درصد قطعات هواپیما را وارد میکنیم و در داخل کشور تنها قطعات عمومی هواپیما که در سایر صنایع هم از آن استفاده میشود، تولید شده و لاستیک هواپیما هم وارداتی است.
وی ادامه داد: قاعدتا در این شرایط فعلی کشور برای واردات قطعات هواپیما حتی لاستیک و تامین این قطعات و لوازم با مشکل مواجه هستیم. اما موضوع مهم تامین نقدینگی در خرید قطعات است، شرکتهای هواپیمایی باید ذخیرهای از قطعات داشته باشند تا در مواقع نیاز به سرعت جایگزین کنند و از آنجایی که این نقدینگی وجود ندارد و هزینه واردات این قطعات با توجه شرایط فعلی کشور بیشتر از رویه عادی آن است، شرکتها در تامین قطعات با مشکل مواجه میشوند.
نماینده اسبق ایران در ایکائو افزود: شرکتها باید بتوانند انبار قطعات هواپیما داشته باشند که تا مواقع ضروری برای جلوگیری از سوانح و رفع نقص فنیها سریع از این قطعات استفاده کنند، برای مثال هر ایرلاین باید حداقل 100 تا 150 لاستیک در انبار داشته باشد که بتواند در مدت زمان مقرر نسبت به تعویض آن اقدام کنند و ایجاد انبار قطعه برای شرکتها نیاز به سرمایه قابل توجهی دارد.
منظری تاکید کرد: قطعات هواپیما زنجیرهای دارند که تامین آن خارج از این زنجیره سخت است و برای تامین قطعات باید به این زنجیره و تولید کننده آن دسترسی داشته باشیم.
وی گفت: در حال حاضر قطعاتی از هواپیما در داخل کشور تولید میشود که از قطعات عمومی محسوب میشوند که این تولیدات در ایران شمارهای هم ندارند و در سایر صنایع هم مورد استفاده قرار میگیرند مانند انواع پیچها که در زنجیره قطعات هم قرار نمیگیرند. قطعات مختص مصرف در هواپیما شمارهگذاری شده و تایید تولید آن برای مصرف الزامی است.
نماینده اسبق ایران در ایکائو اشاره به واردات هواپیما تنها برای استفاده از قطعات آن اظهار داشت: در طول یکسال گذشته دست کم 10 فروند هواپیما برای انبار قطعه وارد کشور شد که تنها مصرف آنها در تامین قطعه است و وارد چرخه پروازی نمیشوند.
منظری درباره پدیده «قطعه دزدی» در صنعت هوایی کشورمان تاکید کرد: قطعه دزدی به این معنا است که وقتی یک شرکتی هواپیمای ناوگان خود را به شرکت دیگری اجاره میدهد، شرکتی که در مدت زمانی از هواپیمای اجارهای استفاده میکند، این امکان را دارد قطعه با کیفیت این هواپیما را بر روی هواپیماهای ناوگان خود نصب کند. در واقع به معنای قطعه دزدی نیست بلکه به دلیل کمبود قطعه شرکتها مجبور هستند قطعهای را از هواپیمایی خارج و به هواپیمای دیگر نصب کنند و بدهکار میشوند.
وی ادامه داد: عدهای مدعی هستند که قطعه دزدی از آشیانهها انجام میشود که این اتفتاق در سایر صنایع هم رخ میدهد.
لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/1213199/