ایران پرسمان

آخرين مطالب

سرمقاله وطن امروز/ تداوم حیات خودروسازان با پول مردم جهان ما

سرمقاله وطن امروز/ تداوم حیات خودروسازان با پول مردم
  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - وطن امروز / یادداشت روز روزنامه وطن امروز با عنوان «تداوم حیات خودروسازان با پول مردم» به قلم میثم مهرپور در ادامه آمده است:
در روزهای گذشته خبری روی خروجی رسانه‌ها قرار گرفت که بر اساس آن قیمت خودروهای داخلی 30 درصد افزایش می‌یابد. این اتفاق در حالی رخ داد که تنها 3 ماه از روی کار آمدن دولت چهاردهم می‌گذرد و مسعود پزشکیان به عنوان رئیس‌جمهور در رقابت‌های انتخاباتی چند ماه پیش از گرانی قیمت خودرو به عنوان یکی از چالش‌های مردم یاد کرد! سوال این است: چرا «پزشکیان»ی که تا قبل از ریاست جمهوری معتقد بود مردم توان خرید خودرو ندارند و صراحتا به گرانی قیمت خودرو معترض بود، این قدر زود صحبت‌های خود را فراموش کرده است؟! در این نوشته قصد دارم به دلایل این تصمیم و سکوت رئیس‌جمهور در قبال این تصمیم بپردازم.
1- بر اساس صورت‌های مالی حسابرسی‌نشده 6 ماه نخست سال جاری، خودروسازان در این مدت 19 هزار و 126 میلیارد تومان زیان خالص داشته‌اند. یعنی 2 خودروساز بزرگ ایرانی صرفا طی 6 ماه اخیر نه تنها هیچ سودی نداشته‌اند بلکه تداوم حیات و فعالیت آنها بیش از 19 همت زیان ساخته است. اگر این آمار را در کنار صحبت‌های چند روز پیش رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت که صراحتا اعلام کرده بود ایران خودرو و سایپا ورشکسته‌اند قرار دهیم، می‌توان نتیجه گرفت تداوم حیات خودروسازان ایرانی بدون حمایت دولت مقدور نبوده و دولت تصمیم گرفته این حمایت را از جیب مردم انجام دهد. در استدلال برخی دولتی‌ها از جمله رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت راجع به افزایش 30 درصدی قیمت خودرو آمده است: «این کار برای جلوگیری از سودجویی دلالان انجام شده است». سوال این است: آیا با افزایش قیمت کارخانه‌ای خودروها قرار است قیمت خودرو در بازار آزاد کاهش یابد تا منافع دلالان قطع شود یا این استدلال هم از جنس همان حرف‌های وزیر اقتصاد برای توجیه افزایش دستوری نرخ نیما به بهانه کاهش نرخ ارز در بازار آزاد است؟ به نظر می‌رسد سیاست دولت چهاردهم در 3 ماه گذشته گران کردن و کوچک کردن سفره مردم برای تداوم حیات بنگاه‌های دولتی البته با مفاهیمی توجیه‌گرانه است که نمونه‌های آن را می‌توان در گرانی 30 درصدی قیمت خودرو، قطع برق، گران کردن نان، افزایش نرخ عوارض آزادراه‌ها، گرانی تخم مرغ و.... دید.
2- یکی از سوالات مهم راجع به صنعت خودروسازی در ایران این است که اگر خودروسازها زیان‌ده هستند و دولت مجبور است با افزایش قیمت محصولات یا افزایش بودجه و... تداوم حیات آنها را از جیب مردم دنبال کند چرا بر خلاف نص قانون اقدام به واگذاری واقعی آنها به بخش خصوصی نمی‌کند؟ یکی از دلایل این موضوع را باید شرکت‌های تابع 2 خودروساز بزرگ دانست. به نحوی که این 2 شرکت در مجموع بیش از 100 شرکت زیرمجموعه دارند که در کمال تعجب فعالیت تعداد قابل توجهی از این شرکت‌ها هیچ ارتباطی به خودرو (تولید قطعه یا خودرو) نداشته و در حوزه‌هایی چون بیمه، بازرگانی خارجی، باشگاه‌داری ورزشی و ساخت و ساز(!) فعالیت می‌کنند، شرکت‌هایی که باز در کمال تعجب عموما زیان‌ده هستند! به نظر تنها دلیل تداوم این روند را می‌توان رانت انتصاب حدود 500 مدیر در این شرکت‌ها تحت عنوان اعضای هیات مدیره یا مدیرعامل دانست که دل دولت برای واگذاری چنین امتیازی رضا نیست! طبیعتا برای تداوم این امتیاز، دولت باید هزینه دهد؛ خواه این هزینه با افزایش دستوری قیمت محصولات این بنگاه‌ها و خواه با افزایش بودجه این شرکت‌ها باشد که در هر 2 صورت برداشت از جیب عموم مردم برای حفظ رضایت اقلیتی میزنشینان است.
3- سال 94 که مردم در اعتراض به کیفیت پایین و قیمت بالای خودروهای ایرانی، به نشانه اعتراض، تمایلی به خرید خودروی جدید نداشتند و معتقد بودند قیمت و کیفیت تولیدات خودروسازان داخلی باید اصلاح شود، دولت حسن روحانی از بسته‌ای تحت عنوان «بسته خروج از رکود» رونمایی کرد؛ بسته‌ای که یکی از مهم‌ترین بخش‌های آن حمایت 2500 میلیارد تومانی برای خرید 110 هزار خودرو بود. بر این اساس از سقف 110 هزار فقره اعتبارات در نظر گرفته‌شده قرار شد بانک‌هایی چون ملی، سپه و صادرات هر کدام اعتبارات مورد نیاز برای خرید 25 هزار خودرو را تامین کنند در حالی که در همان مقطع تسهیلات تکلیفی مانند ازدواج یا تسهیلات حمایت از تولید در حوزه‌هایی مانند کشاورزی با چالش تامین منابع مواجه بود. 
دولت روحانی در ظاهر قصد داشت با این بسته، ده‌ها هزار خودروی جدید از سوی مردم خریداری شده، تولید خودرو افزایش ‌یافته و در نتیجه یک تحول بزرگ در صنعت خودروی کشور رخ ‌دهد! اما نتیجه اجرای این سیاست صرفا تنفس مصنوعی به خودروسازان بود و نه تنها کیفیت خودروها بعد از آن ماجرا بهبود نیافت بلکه ماشین زیاندهی خودروسازان شتاب بیشتری نیز گرفت. حالا مسعود پزشکیان در چهارمین ماه آغاز به کار دولت چهاردهم بر خلاف وعده‌های انتخاباتی خود، در قبال افزایش شبانه و 30 درصدی قیمت خودروها سکوت کرده است. افزایش قیمتی که قطعا هزینه‌های آن از جیب مردم پرداخت خواهد شد تا مدیران صنعت خودروسازی همچنان چند صباح دیگر را با خیال راحت پشت میزهای‌شان بنشینند!

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/1189153/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آخرین سهمیه سوخت پاییز شارژ شد

توضیح سخنگوی سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها درباره پرداخت نشدن یارانه برخی دهک ها: یارانه هیچ‌کس حذف نشده است

ویدیوی هوش مصنوعی از یونان در 375 سال پیش از میلاد مسیح

تکنولوژی جدید رادیولوژی در صحنه تصادف

گوناگون/ روزهای قمر در عقرب آذرماه 1403 چه روزی است؟

طبیعت زیبای پاییزی شاندیز

پزشکیان: قرار است از کارشناسان بین‌المللی برای مشورت دعوت کنیم؛ با رهبری هم صحبت شده است

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح پیام صادر کرد

نماینده زاهدان: حضور رئیس‌جمهور در سیستان و بلوچستان باعث تحول خواهد شد

حزب‌الله مراکز ارتش صهیونیستی را موشک‌باران کرد

رسانه صهیونیستی: 110 نظامی تیپ گولانی در غزه و لبنان کشته شده‌اند

سرمقاله دنیای اقتصاد/ تحمیل ریسک سیستماتیک به بانک‌ها

بدهی 700 میلیون دلاری وزارت نفت، دلیل عدم واریز یارانه؟

صدای این ویدیو تراپی محض است!

باران پاییزی در کاخ نیاوران تهران

بهترین تبلیغ دین

رباتی که نظافت را برعهده می‌گیرد

«سربازان ساسانی در جامعه اسلامی» در کتابفروشی‌ها

دیدار وزیر خارجه سوریه با قالیباف

علی مطهری: روس‌ها، ایران را سپر خودشان می‌کنند

دیدار وزیر دفاع ایران با معاون علمی رییس‌جمهور ونزوئلا

طعنه ابطحی به مخالفان ظریف

پزشکیان: ایران باید در منطقه الگو و الهام‌بخش باشد

روسیه برای اولین بار به بزرگترین صادرکننده گاز به اتحادیه اروپا تبدیل شد

تامین 45.5 میلیارد دلار ارز واردات

نجات سنجاب از تله و آزاد کردنش در طبیعت

هواپیمای بدون صندلی در حال سفر از برزیل به آفریقای جنوبی!

اثر مشابه «بربرین» استخراج شده از زرشک با قرص متفورمین

کیهان: امکان هیچ اجماعی علیه برنامه هسته‌ای ایران بین آمریکا و اروپا وجود ندارد

گزارش اینستاگرامی عراقچی درباره دیدار با همتای قطری‌اش

تصاویری از لحظه ورود و خروج علی لاریجانی از فرودگاه بیروت؛ هیچ بازرسی در کار نبود

فنی یا سیاسی‌؟

سرمقاله هم میهن/ سرحد عدم

فروش سکه‌های حراجی به مرز 500 هزار سکه رسید

کارشناس خودرو: 29 نهاد در خودروسازی کشور دخالت می‌کنند

سخنگوی سازمان هدفمندی: منابع یارانه هنوز تامین نشد

تولید برق از راه رفتن در ژاپن

آمدم ای شاه پناهم بده

صحبت های شنیدنی سروش صحت درباره نوشتن

اگر چیزی را از دست دهید چیز بهتری به شما بخشیده می‌شود

استقبال فرزندان شهید رضاپور و شاه‌‌میرزایی از رئیس‌‌جمهور

جزییات پیش‌نویس قطعنامه ارائه شده غرب علیه ایران در آژانس

هاآرتص: اسرائیل بعداز شکست مقابل حزب‌الله به فکر آتش‌بس افتاد

سرمقاله وطن امروز/ تداوم حیات خودروسازان با پول مردم

مدیرعامل راه‌آهن ایران: جا به جایی ریلی مسافر در کشور پنج درصد کاهش یافته است

غروب روشن در استانبول

تغذیه مرغ مگس خوار

کریستالی که از هوا آب می گیرد

خواندن اولین شعر از هفت شربت با خاصیت ناامیدی

موسوی لاری: روسای قوا فکر نکنند پزشکیان امر بَر آنها است و مرتب به او سفارش دهند