ایران پرسمان

آخرين مطالب

برای جنگ و صلح آماده‌ایم تحلیل روز

برای جنگ و صلح آماده‌ایم
  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - فرارو /متن پیش رو در فرارو منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست
مرحله دیگری از سفر‌های فشرده منطقه‌ای سیدعباس عراقچی وزیر امور خارجه کشورمان با هدف رایزنی‌های جامع برای پایان دادن به وضیعت بحرانی منطقه انجام می‌شود به پایان رسید و رئیس دستگاه دیپلماسی در جریان ادامه این رایزنی‌های فشرده، عصر دیروز تهران را به مقصد منامه پایتخت بحرین ترک کرد. وزیر امور خارجه پس از بحرین، به کویت خواهد رفت. 
 عراقچی در جریان مرحله پیشین سفر‌های خود به اردن، مصر و ترکیه سفر کرد. وزیر امور خارجه ایران دو مصاحبه با رسانه‌های مصری و ترکیه‌ای انجام داد. طبیعی است که مسائل جاری در منطقه و درگیری‌هایی که جریان دارد، محور گفتگو با رئیس دستگاه دیپلماسی کشوری قرار بگیرد که در این بحران تاثیرگذار است و چند روز قبل بزرگ‌ترین حمله موشکی به اسرائیل را انجام داده است. با توجه به اهمیت مصاحبه سیدعباس عراقچی با تلویزیون ان‌تی‌وی ترکیه و رسانه مصری‌الیوم، باید به بین‌سطور و فرامتن این گفتگو‌ها نیز توجه کنیم. 
آمادگی برای سناریو‌های مختلف
عراقچی درباره تهدید به بستن تنگه هرمز که از سوی مدیرمسئول روزنامه کیهان مطرح شده بود، به مصری‌الیوم گفت: «در واقع، ما خواهان جنگ نیستیم، اما برای همه سناریو‌های احتمالی آماده هستیم و اگر اسرائیل به ایران حمله کند. ما آن را به دقت بررسی خواهیم کرد و نحوه پاسخگویی به آن را مشخص خواهیم کرد و اسرائیلی‌ها می‌توانند اراده ما را آزمایش کنند. ما عجله نداریم و تعلل نمی‌کنیم.» 
عراقچی یکبار دیگر سیاست خویشتنداری ایران و تلاش برای دور ماندن از تله جنگ را یادآوری می‌کند: «اسرائیل به دنبال یک جنگ گسترده است و این چیزی است که ما نمی‌خواهیم. بلکه می‌خواهیم صلح و ثبات را در منطقه به ارمغان بیاوریم و هیچکس در منطقه به جز نخست وزیر اسرائیل از سناریوی جنگ گسترده حمایت نمی‌کند و به دامی که «نتانیاهو» انداخته، گرفتار نخواهیم شد.»
رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان در این باره به تلویزیون ان‌تی‌وی نیز گفت: «هر حمله‌ای علیه ایران، به معنای عبور از خط‌قرمز برای ماست. چنین حمله‌ای را بی‌پاسخ نمی‌گذاریم. پاسخ لازم به هر حمله به تأسیسات هسته‌ای ایران یا هر حملهٔ مشابه داده خواهد شد. همهٔ اهداف را در اسرائیل شناسایی کرده‌ایم اسرائیل پاسخ متناسب به هر حمله علیه ایران را دریافت خواهد کرد.»
هشدار به سازمان ملل
به طور کلی و طبیعی، ماموریت دیپلمات‌ها اجتناب از جنگ و چانه‌زنی برای منافع ملی است. سیدعباس عراقچی به دیپلمات ارشد و رئیس دستگاه دیپلماسی کشور – که مجری سیاست خارجی نظام است – در جریان سفر‌ها و رایزنی‌های فشرده‌ای که طی روز‌های گذشته داشت، همواره بر این موضوع تاکید کرد که ایران برای هر سناریویی آماده است. عراقچی در جریان گفتگوی تلفنی خود با دبیرکل سازمان ملل متحد نیز اعلام کرد: «جمهوری اسلامی ایران در عین تلاش همه جانبه برای حراست از صلح و امنیت منطقه، از آمادگی کامل برای پاسخ قاطع و پشیمان کننده به هر گونه ماجراجویی از سوی رژیم صهیونیستی برخوردار است.»
صحبت از رویارویی با آمریکا
عراقچی طی روز‌های گذشته حداقل دو بار به آمریکایی‌ها نسبت به برخورد نظامی میان دو کشور هشدار داده است. فرارو چند روز قبل نیز در تحلیلی نوشت که احتمال دارد عراقچی در جریان سفر به عمان – میانجی سنتی میان ایران و آمریکا – بار دیگر پیامی هشدارآمیز به آمریکا ارسال کرده باشد. رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان در مصاحبه با NTV ترکیه گفت: «اسرائیل بدون آمریکا نمی‌تواند به ارتکاب جنایات در غزه و لبنان دست بزند. همه تسلیحاتی که آنجا استفاده می‌شود، از سوی آمریکا تأمین می‌شود. برای ما آمریکا متحد صهیونیست‌هاست و درصورتی‌که یک جنگ گسترده در منطقه رخ دهد، ایالات متحده به داخل آن کشیده خواهد شد و ما اصلاً این را نمی‌خواهیم.» 
وزیر امور خارجه کشورمان چند روز قبل در توئیتر نوشت: «آمریکا در حال ارسال بی‌سابقه تسلیحات به اسرائیل است. این کشور اکنون جان نیرو‌های خود را با اعزام آنها برای هدایت سیستم‌های موشکی آمریکایی در اسرائیل در معرض خطر می‌دهد. در حالی که ما در روز‌های اخیر تلاش‌های بسیاری برای مهار یک جنگ تمام‌عیار در منطقه کرده‌ایم، به‌وضوح می‌گویم که در دفاع از مردم و منافع خود هیچ خط قرمزی نخواهیم داشت.» 
عراقچی همچنین در واکنش به این که بایدن گفته بود از نحوه و زمان پاسخ اسرائیل به ایران باخبر است، نوشت: «هر که علم و آگاهی از «زمان و چگونگی حمله اسرائیل به ایران» داشته باشد، و یا تجهیزات و پشتیبانی برای چنین حماقتی در اختیار قرار داده باشد، منطقا مسئولیت هرگونه تبعات احتمالی را برعهده خواهد داشت.»
تلاش برای صلح
یکی از اصول پایه‌ای دیپلماسی این است که حتی در شرایط جنگی نیز تماس میان کشور‌ها قطع نمی‌شود. همیشه باید روزنه‌ای برای رسیدن به صلح باز باشد. رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان در موضع‌گیری‌های اخیر خود، علاوه بر این که آمادگی کامل برای دفاع از کشور را به طور رسمی مطرح کرد، صلح را نیز در دستور کار قرار داد. عراقچی به المصری الیوم گفت: «آمریکا می‌تواند با یک گام نقش موثرتری در برقراری صلح در منطقه ایفا کند و آن توقف حمایت از رژیم صهیونیستی و جنایات آن است. معتقدم که تعصب آمریکا نسبت به رژیم صهیونیستی همان چیزی است که امنیت منطقه ما را بی‌ثبات می‌کند و اگر تسلیح رژیم صهیونیستی با سلاح‌ها آمریکایی و غربی نبود، بسیاری از جنایاتی که ما در غزه و سپس در لبنان شاهد هستیم، ممکن نبود.» 
سخنگوی دستگاه دیپلماسی نیز در نشست خبری روز دوشنبه خود به تلاش‌ها برای صلح اشاره کرد و رایزنی‌های گسترده دیپلماتیک منطقه‌ای اخیر را نه برای تقویت روابط دوجانبه بلکه تلاش برای حل تنش‌های منطقه‌ای و جلوگیری از وقوع یک جنگ گسترده دانست. در مجموع، با توجه به این که وزارت امور خارجه بازگوکننده سیاست خارجی نظام است و موضع‌گیری در چنین مسائل حساسی بدون در نظر گرفتن امنیت ملی قابل تصور نیست، به نظر می‌رسد که ایران برای مواجهه با سناریو‌های مختلف خود را آماده می‌کند.

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/1178079/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

داستان زندگی موسس برند «لویی ویتون» را شنیده اید؟

حزب الله این‌گونه متجاوزان اسرائیلی را لت و پار می‌کند

حمله جنگنده‌های رژیم صهیونیستی به ضاحیه بیروت

جواد ظریف، مثل ناصر حجازی!

استفاده از بمب‌افکن‌های بی-2 چه کسی را متوقف خواهد کرد؟

تحلیلی از طوفان هیجان در بازارهای مالی و سرمایه‌ای

بارش شهاب شکارچی در آسمان ایران

فرمانده نیروی دریایی ارتش: عربستان درخواست داده در دریای سرخ رزمایش مرکب انجام دهیم

گزارش سخنگوی وزارت خارجه از سفر عراقچی به بحرین

اصابت موشک‌های حزب‌الله به نظامیان اسرائیل

بگو جزایر ایرانی دهنت عادت کنه

انتقاد از هر سـو؛ پزشکیان دوستانش را فدا کرد

خبررسانی تکان دهنده رسانه ملی

کنگـره آمریکا رقابتی‌‏تر از همیشه

سکوت میلیاردی؛ چرا منتقدان امروز زمان حذف ارز ترجیحی ساکت بودند؟

چرا ایران در دهه 40 توانست صنعتی شود؟

برای جنگ و صلح آماده‌ایم

وال‌استریت ژورنال: یحیی سنوار به صلح سرد اسراییل و اعراب پایان داد؟

آیا روند صعودی قیمت طلا ادامه می‌یابد؟

عضو اتاق ایران: کسری تراز تجاری به 20 میلیارد دلار خواهد رسید

پیش‌ بینی قیمت طلا و سکه 1 آبان 1403

داستان راننده تاکسی!

گذرِ سیاره ی ناهید از مقابلِ خورشید

طبیعت زیبای ژاپن در زیر آب

تایم لپس بی‌نظیر از شنای نهنگ قاتل

نقل خاطره ای از فرزند شیخ احمد کافی در مورد دعای ندبه

4 گوشه دنیا/ 22 حیوان شگفت‌انگیز که می‌توانند اندام خود را بازسازی کنند

سرقت عجیب از ویترین موبایل فروشی در ایرلند

هالشتات شهری کوچک و دنج در اتریش

معنای اعداد روی لاستیک

امیرالمؤمنین (ع) زینتِ همه‌ی خوبی هاست

الکی حرف نزنیم!

هشدار ترکیه درباره ماجراجویی تل‌آویو علیه ایران و تلاش برای تحقق طرح «اسرائیل بزرگ»

خبرگزاری روسی: پزشکیان مجددا به روسیه سفر خواهد کرد

فرمانده کل سپاه پیام داد

روایت معاون پارلمانی دولت از تلاش پزشکیان برای تصویب FATF

آیا مردم بحرین خودشان خواستند در سال 50 از ایران جدا شوند؟

روایتی از حمله به کنسولگری ایران در سوریه تا دفاعی مشروع به‌نام عملیات «وعده صادق»

اهمیت استراتژیک جزایر سه‌گانه ایران به جهت اقتصادی، سیاسی و نظامی چیست؟

وضعیت سخت بیمارستان «کمال عدوان» در شمال غزه به علت نبود امکانات

حمله به «قرض‌الحسن»؛ تخریب هدفمند نهاد خدمات مالی شهروندان لبنانی

می‌دانستید ماهی ها هم می‌توانند صحبت کنند؟

وقتی غذا سفارش دادی و طوطی‌هات تحویل می‌گیرند!

برج کتاب بی‌نهایت در پراگ

گوناگون/ انگلیسی‌زبان‌ها کدام زبان‌های جهان را سخت یاد می‌گیرند؟

راه حل پدر برای دعوای بچه هاش!

شکار دیدنی هشت پا در دریا

وقتی تصادف می کنید و ماشین تان را تعمیر نمی کنید!

گذرِ ایستگاه فضایی بین المللی بر فراز خلیج فارس

کنار من باش!