ایران پرسمان

آخرين مطالب

گزارش CNN در مورد سرنوشت ارتش اسرائیل در لبنان تحلیل روز

گزارش CNN در مورد سرنوشت ارتش اسرائیل در لبنان
  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - فرهیختگان /متن پیش رو در فرهیختگان منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست
زهرا طیبی| آخرین جنگ اسرائیلی‌ها علیه حزب‌الله لبنان با کشته‌شدن 170 اسرائیلی، بعد از 33 روز به پایان رسید و اسرائیل مجبور به پذیرش آتش‌بس شد. بعد از تقریبا دو دهه از پایان جنگ 33 روزه، اسرائیلی‌ها در حالی حمله زمینی خود را به لبنان شروع کرده‌اند که در تمام این سال‌ها برای این روزها خودشان را آماده می‌کردند؛ اما به نظر می‌رسد، تجربه تلخ شکست یا همان بن‌بست در 2006 بازهم در حال تکرار است. برخلاف بازنمایی رسانه‌ای صهیونیست‌ها از پیروزی‌هایشان در حمله به لبنان، اما واقعیت میدان نشان می‌دهد، باوجود ضربه صهیونیست‌ها به فرماندهان رده‌بالای حزب‌الله، نیروهای اسرائیلی در جنوب لبنان گیر کرده‌اند و فعلا خبری از پیروزی نیست. باوجود تلاش‌های رژیم برای پنهان کردن سرنوشت ارتش رژیم در میدان اما سی‌ان‌ان در گزارش اخیر خود جزئیات جالب توجهی از وضعیت ارتش رژیم در حمله زمینی به لبنان منتشر کرده که برساخت رسانه‌ای صهیونیست‌ها از حمله زمینی به لبنان را در هم می‌ریزد. 
گسترده شدن یک جنگ خونین در لبنان
«هر اقدام نظامی آن‌سوی مرزها چه از نظر مدت زمانی و چه از نظر جغرافیایی، محدود خواهد بود.» این اظهارنظری بود که فرماندهان رژیم‌صهیونیستی بعد از شروع عملیات زمینی علیه لبنان آن را مطرح کردند. صهیونیست‌ها در روزهای ابتدایی شروع حمله علیه لبنان ادعا می‌کردند «تنها برای اطمینان از تخریب زیرساخت‌های حزب‌الله» حمله زمینی به لبنان را آغاز کردند. اما آنچه از اعزام نیروها به مرزهای درگیر در جنوب لبنان منتشر می‌شود، چیز دیگری را نشان می‌دهد. بر مبنای آنچه ارتش رژیم منتشر کرده، «واحدهایی از چهار لشکر در جنوب لبنان در حال نبردند.» اگرچه صهیونیست‌ها آمار دقیقی از نیروهای خود منتشر نکردند اما سی‌ان‌ان در گزارش خود به این موضوع اشاره و اعلام کرد: «گمان می‌رود هر لشکر، متشکل از 10هزار تا 20هزار سرباز باشد.» آماری که نشان می‌دهد برخلاف ادعای صهیونیست‌ها، آنها آماده ادامه یک جنگ بزرگ‌ترند. سی‌ان‌ان در مورد ادعای صهیونیست‌ها براین‌اساس که تنها هدف آنها ضربه به زیرساخت‌های حزب‌الله است، نیز نوشت: «این زیرساخت‌ها، در چند صد متر یا حتی چند کیلومتر متوقف نمی‌شوند، بلکه تا بیروت، شمال لبنان و دره بقاع امتداد دارد. اگر اسرائیل واقعاً بخواهد آن منطقه را پاک‌سازی کند، ما یک عملیات طولانی‌مدت خواهیم داشت.» علاوه بر این اسرائیل دستور تخلیه یک‌چهارم خاک لبنان را مطرح کرده و بر مبنای گزارش سازمان ملل بیشتر از 1.2 میلیون نفر از ساکنان لبنان آواره شدند. همه این موارد نشان می‌دهد اسرائیل به دنبال یک جنگ گسترده در لبنان است اما شاید علت اصلی مطرح‌شدن اظهارات دروغ درباره این حمله این بود که صهیونیست‌ها از فشارهای مجامع بین‌المللی به آنها در امان بمانند. 
اسرائیل ارتش برتر را دارد البته روی کاغذ
«بر «روی کاغذ» ارتش اسرائیل بسیار برتر از نیروهای حزب‌الله است.» این جمله‌ای است که سی‌ان‌ان در گزارش خود از قابلیت‌های نظامی رژیم‌صهیونیستی بیان می‌کند. این رسانه به این موضوع هم اشاره می‌کند که ارتش رژیم، سلاح‌های پیشرفته و پیچیده‌تری دارد. صهیونیست‌ها اما یک نکته اساسی را در حمله زمینی به لبنان در نظر نگرفته بودند: «این مزیت‌ها در جنگی که در تپه‌های جنوب لبنان در جریان است، جایی که تسلیحات اهمیت کمتری دارد؛ چندان کاربرد ندارند.» صهیونیست‌ها اشتباه تاکتیکی را در حمله زمینی به لبنان مرتکب شدند و به نظر می‌رسد آنها در حملات خود موقعیت کوهستانی در لبنان را چندان جدی نگرفته بودند، امری که این گزاره را پررنگ می‌کرد که «اسرائیل در زمینی می‌جنگد که حزب‌الله آن را خیلی بهتر می‌شناسد.» همین امر هم نشان می‌دهد، برخلاف پیروزنمایی‌هایی که از واقعیت جنگ در نبرد زمینی به لبنان مطرح می‌شود، اما به نظر می‌رسد آنها قرار است تا بازهم وارد یک جنگ فرسایشی شوند. واقع امر این است که صهیونیست‌ها با انفجار پیجرها و مجروح کردن نیروهای حزب‌الله، حذف فرماندهان رده‌بالای حزب‌الله مثل فؤاد الشکر، ابراهیم عقیل، علی کرکی و رهبر حزب‌الله لبنان شهید سیدحسن نصرالله، تصور کردند ضربه‌های کاری به حزب‌الله لبنان زدند و حالا با تشدید حملات علیه لبنان و شروع حمله زمینی به جنوب این کشور می‌توانند به‌راحتی پیروز میدان مبارزه شوند؛ اما آنچه از آغاز حمله رژیم به لبنان رخ‌داده، واقعیت دیگری را نشان می‌دهد. صهیونیست‌ها تقریباً هر روز بیروت را هدف حمله قرار می‌دهند، از آن طرف نیز بیشتر از 60 هزار نیروی رژیم در مرز لبنان با حزب‌الله درگیرند اما «قدرتمندترین ارتش خاورمیانه» هنوز نتوانسته موفقیت قابل‌توجهی در مرز لبنان به دست بیاورد، آن هم درحالی‌که شدت حملات حزب‌الله به سرزمین‌های اشغالی بیشتر شده است. حزب‌الله لبنان در این مدت بیشتر از صد موشک به سرزمین‌های اشغالی شلیک کرده است، برای مثال روز گذشته حزب‌الله به شهرک صهیونیست‌نشین کریات شمونه حمله کرد. همچنین پایگاه نظامی تسوریت را هدف حمله قرار داد. این موارد نشان می‌دهد، باوجود گسترده شدن شدت حملات رژیم به لبنان، آنها هنوز در درگیری نظامی در مرزهای لبنان با حزب‌الله گیر کرده‌اند. 
تکرار شکست 2006؟ 
صهیونیست‌ها بعد از شکستی که در جنگ 33 روزه لبنان خوردند. در طول این دو دهه خود را برای نبرد دوباره با حزب‌الله آماده کرده بودند. سی‌ان‌ان در گزارشش به این موضوع اشاره کرد و نوشت: «اسرائیل تقریبا دو دهه سرمایه‌گذاری کرد تا خود را برای آنچه در چند هفته گذشته دیده‌ایم، آماده کند.» اسرائیلی‌ها در جنگ 33 روزه، حمله زمینی خود به لبنان را آغاز کردند. حزب‌الله لبنان در مقابله با اسرائیل شریان‌های حیاتی رژیم را بست و نفتکش‌های صهیونیست‌ها را در دریا هدف قرار داد. از طرفی حمله زمینی صهیونیست‌ها به جنوب لبنان در حالی اتفاق افتاد که آنها موقعیت جغرافیایی جنوب لبنان را در محاسبات خود لحاظ نکردند. امری که موجب شد، جنگ برای صهیونیست‌ها فرسایشی و البته خسارت‌بار شود و ارتش رژیم مجبور شد آتش‌بس را بپذیرد و جنوب لبنان را ترک کند. در این نبرد 33 روزه، 3هزار و 790 راکت و موشک از جانب حزب‌الله به سرزمین‌های اشغالی اصابت کرد. صهیونیست‌ها 1میلیون و 400 دلار خسارت متحمل شدند و نزدیک به 1 میلیارد و 114 میلیون خسارت به صنعت گردشگری رژیم وارد شد. حالا با گذشت 18 سال از شکست صهیونیست‌ها در مبارزه با حزب‌الله، باوجود تجربه صهیونیست‌ها در جنگ 33 روزه اما به نظر می‌رسد، آنها در حال تکرار اشتباه‌های گذشته در حمله زمینی به لبنانند. سی‌ان‌ان در گزارش خود به این موضوع اشاره کرد که «حزب‌الله مصمم است تا تلفات بیشتری از رژیم بگیرد.» این رسانه در ادامه به این موضوع اشاره کرد که «نیروهای حزب‌الله یک بازی دفاعی انجام می‌دهند. مهم نیست، چند نفر از آنها را بکشید. بازهم طرف ضعیف‌تر درنهایت با تحمیل انباشت مداوم هزینه‌ها برنده می‌شود.» این رسانه صراحتا سیاست و دست برتر حزب‌الله در مقابل رژیم را بیان می‌کند. حزب‌الله در حال تکرار سیاستی است که در 2006 انجام داد. حزب‌الله در این جنگ با فرسایشی کردن جنگ و وارد کردن خسارت توانست ارتش رژیم را در جنگ به بن‌بست بکشاند، اتفاقی که حالا و باوجود ضربه اسرائیل به فرماندهان کلیدی حزب‌الله در حال تکرار است و اسرائیل علی‌رغم ادعاهایی که در رسانه‌ها مطرح می‌کند، بازهم در دام حزب‌الله افتاده است. 
دردسر نارضایتی افکار عمومی سرزمین‌های اشغالی 
صهیونیست‌ها در این حمله زمینی همچنان با یک مشکل اصلی مواجه‌اند و آن هم افکار عمومی سرزمین‌های اشغالی است. این موضوع بارها مورد اشاره قرار گرفته که برای نتانیاهو جنگ غزه تا حد زیادی با حیات سیاسی او پیوند خورده است. نتانیاهو برای جلوگیری از پایان حیات سیاسی‌اش حاضر شد تا به‌جای پذیرش آتش‌بس، جنگ را گسترده‌تر کند. اتفاقی که برای ساکنان سرزمین‌های اشغالی چندان مطلوب نیست. هراس آنها از گسترده و طولانی‌تر شدن جنگ در لبنان و افزایش آن، دردسر تازه‌ای برای رژیم به همراه خواهد داشت. بلندشدن چندباره آژیرهای قرمز در سرزمین‌های اشغالی و زیست در پناهگاه‌ها اوضاع را برای ساکنان سرزمین‌های اشغالی دشوار کرده است. بسیاری از ساکنان بخش شمالی سرزمین‌های اشغالی معتقدند، حمله زمینی به لبنان تصمیم عاقلانه‌ای نبود. شاید به همین خاطر بود که صهیونیست‌ها ادعا کردند حمله زمینی به لبنان در «اهداف محدود» و در «منطقه‌ای محدود» صورت خواهد گرفت. موضوع دیگری که به عمق این نارضایتی‌ها اضافه می‌کند این است که برای اکثر ساکنان سرزمین‌های اشغالی اعم از مرد و زن، سربازی اجباری است و آنها باید در این جنگ‌ها حضور پیدا کنند. اگر تحمل آژیرهای خطر و زندگی در پناهگاه‌ها قابل‌تحمل باشد، دیگر حضور مستقیم در میدان جنگ و اجبار به حضور در جنگ چیزی است که می‌تواند، فشار افکار عمومی به دولت نتانیاهو را بیشتر کند. 
سانسور رژیم در مورد تلفات جنگ
اسرائیل از زمان شروع حمله زمینی به لبنان آمار دقیقی از میزان تلفات، زخمی‌ها و کشته‌شده‌های خود ارائه نکرده است. تنها بیان کرده تا الان 15 سرباز اسرائیلی در لبنان کشته شده‌اند. سی‌ان‌ان ‌در بخشی از گزارش خود به نقل از رئیس بیمارستان زیو، در شمال اسرائیل نوشت: «شمال اسرائیل در آماده‌باش کامل قرار دارد. از کارکنان خواسته شده که در صورت نیاز اهدای خون را مورد توجه قرار دهند.» رئیس این بیمارستان به این موضوع اشاره کرد که در یک سال گذشته آنها در شرایط جنگی قرار داشتند؛ اما با شروع نبرد زمینی به لبنان همه نیروها در حالت آماده‌باشند. این صحبت‌های رئیس بیمارستان تنها در منطقه‌ای نزدیک درگیری مرزی اسرائیل با لبنان نشان می‌دهد، اوضاع برای صهیونیست‌ها بسیار بدتر از آن چیزی است که در رسانه‌ها اعلام می‌کنند، باوجود تلاش‌های رژیم برای سانسور تلفات در میدان اما اظهارات رئیس بیمارستان زیو به سی‌ان‌ان نشان می‌دهد، شدت زخمی‌ها در درگیری مرزی آنقدر زیاد است که حتی ممکن است برای اهدای خون هم با بحران مواجه شوند.
گزارش سی‌ان‌ان مقابل دروغ سیستماتیک رژیم
«حمله نظامی به لبنان تصمیم عاقلانه‌ای نبود» این چیزی است که سی‌ان‌ان در گزارش اخیر خود در مورد سرنوشت ارتش رژیم در لبنان بیان می‌کند. این رسانه برای اثبات این گزاره که تصمیم رژیم برای حمله زمینی به لبنان اشتباه بود، واقعیت‌هایی را از میدان جنگ بیان می‌کند، اظهاراتی که نشان می‌دهد برخلاف فضاسازی رسانه‌ای صهیونیست‌ها، آنها بار دیگر وارد یک جنگ فرسایشی شدند که برای آنها دردسر تازه‌ای به همراه خواهد داشت. متوقف ماندن رژیم در مبارزه با حزب‌الله باوجود ضربه فرماندهان رده‌بالای آن این گزاره را تقویت می‌کند که صهیونیست‌ها تا اینجا نیز شکست سختی خورده‌اند. نکته جالب‌توجه اما انتشار این جزئیات توسط رسانه آمریکایی سی‌ان‌ان است. به نظر می‌رسد انتشار این گزارش برای به راه‌انداختن یک جنگ روانی علیه رژیم است. امری که احتمال افزایش فشارهای بین‌المللی علیه رژیم را تقویت می‌کند و در نقطه مقابل، فضاسازی رسانه‌ای رژیم را از هم می‌پاشد و آن را در موضع ضعف قرار می‌دهد، مواردی که به نظر می‌رسد در راستای تلاش برای افزایش فشار به رژیم برای پذیرش آتش‌بس و عقب‌نشینی از حمله زمینی به لبنان، آن هم از جانب یک رسانه آمریکایی صورت‌گرفته است. 

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/1175570/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تجارت نیوز: سقف معافیت مالیاتی باید 30 میلیون تومان در ماه باشد

تجارت بریکس، بیش از یک‌پنجم حجم کل تجارت جهانی

موسی غنی‌نژاد اقتصاددان: خیرخواهی برای مردم از جیب ثروتمندان مغایر با آزادی است

خلاقیت یک رفتگر برای جارو کردن با موتورش

لحظه افتادن خانم حواس پرت داخل دریچه فاضلاب

لحظه ی برخورد خودرو با موتور سوار

لحظه بلعیده شدن موش توسط مار افعی

صحنه ترسناک همنوع‌خواریِ مار افعی

با ستاره هایی که در همسایگی خورشید قرار دارند آشنا شوید

کتابی که می‌تواند کودکان را بر سر ذوق آورد

ایران: به هیچ وجه در طراحی، تصمیم‌گیری و اجرای عملیات 7 اکتبر نقشی نداشتیم

پیکر شهید نیلفروشان وارد فرودگاه بغداد شد

تشویق قالیباف پس از سخنرانی‌اش در حمایت از مردم لبنان و فلسطین

تاکید روسای مجالس ایران و ترکیه بر مقابله با رژیم صهیونیستی

جزییات دیدار هفتگی پزشکیان با رهبر انقلاب

پادشاه اردن در دیدار با میقاتی: ادامه تجاوز به لبنان، باعث آغاز جنگ منطقه‌ای می‌شود

رسانه عبری: دستور توقف حملات به بیروت از واشنگتن صادر شد

ترامپ، از هریس خواست تا تست هوش بدهد

صبحت های رئیس سازمان توسعه تجارت ایران از ضرورت احیای مجدد WTO

واریز حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی در مهر 1403 ادامه دارد

رئیس سازمان توسعه تجارت: باید به سازمان تجارت جهانی بپیوندیم

مشاهده 300 راس بز وحشی در الموت قزوین

تصاویر پهپادی از یک خرس تشنه و سرگردان در کلمبیا

صحنه ای دلخراش از شکار ناگهانی فوک توسط خرس قطبی

4 گوشه دنیا/ مار غول‌پیکر در حال آدم خوردن

تجلی آینده در نمایشگاه «اینوتک 2024» تایوان

معرفی کتاب دال که درباره اسطوره لرستانی نوشته شده است

تحلیلِ اندیشکده آمریکایی از روابط ایران و روسیه

غریب‌آبادی با رئیس کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در ژنو دیدار کرد

تصویر جالبی از احوالپرسی قالیباف با خانمی که رئیس اتحادیه بین‌المجالس است

حزب دموکرات لبنان: نتانیاهو با چراغ سبز آمریکا مرتکب جنایت می‌شود

توقف پرواز در فرودگاه بن گوریون

روایت فعال فلسطینی از جنایت اسرائیل در محوطه بیمارستان الاقصی

مروری به چند خبر اقتصادی هفته از رکورد فروش اوراق تا ناترازی بانک‌ها

رنگ سبز بازار طلا و سکه؛ دلار به نیمه کانال 63 هزارتومان رسید

جانباز 70درصد و شاخص البرزی «کوروش محمودی» به خیل شهدا پیوست

سرقت کفش‌های مرد جان باخته بر اثر تصادف!

زیباترین ورزشگاه فوتبال جهان در یک روستاست

دلفین‌ها هنگام بازی برای برقراری ارتباط «لبخند» می‌زنند

ظریف: نگرش دولت چهاردهم، اعتدالی است

جزئیات مراسم تشییع پیکر شهید نیلفروشان

نخست‌وزیر عراق: ایران علاوه بر روند سیاسی از ما در مقابل تروریسم حمایت کرد

درخواست آمریکا از شهروندانش برای خروج هرچه سریع‌تر از لبنان

وزیر خارجه چین خواستار آتش‌بس فوری و دائم در غزه شد

تجاوز مجدد آمریکا و انگلیس به خاک یمن

انفجارهایی در حیفا/حزب‌الله: تجمع دشمن اسرائیلی را هدف قرار دادیم

دیدار و رایزنی لاوروف و نماینده صلح پاپ درباره اوکراین

تهدید به تغییر دکترین هسته‌‏ای؛ بازدارندگی یا ماجراجویی؟

هدیه طلا به مقاومت

تحلیلی از عوامل نوسان بازار طلا و سکه