ایران پرسمان

آخرين مطالب

سرمقاله خراسان/ معمای عقب نشینی نظامی آمریکا از عراق تحلیل روز

سرمقاله خراسان/ معمای عقب نشینی نظامی آمریکا از عراق
  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - خراسان / « معمای عقب نشینی نظامی آمریکا از عراق » عنوان یادداشت روز در روزنامه خراسان به قلم سیدرضا قزوینی غرابی است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:
پس از چند هفته کش و قوس درباره توافق پیرامون عقب نشینی نیروهای ائتلاف بین المللی از عراق و زمان اعلام رسمی آن، در نهایت شامگاه جمعه 6 مهرماه وتقریبا همزمان با بمباران شدید بیروت در عملیاتی که منجر به شهادت سیدحسن نصرا... شد، توافق به طور رسمی توسط دو طرف اعلان شد.
نیروهای ائتلاف بین المللی به رهبری آمریکا که متشکل از 86 کشور جهان بود در سال 2014 برای کمک به بغداد در مبارزه با داعش در این کشور مستقر شدند و این به معنای ورود مجدد نیروهای آمریکایی به عراق پس از عقب نشینی آن ها در سال 2011 بود (عقب نشینی که هیچ وقت کامل انجام نشد). نیروهای ائتلاف از زمان اعلان رسمی دولت عراق مبنی بر پیروزی بر داعش در سال 2017 همچنان در عراق به سر می برند. این حضور همواره یکی از چالش های امنیتی در عراق به شمار می رفته است چراکه عراق را به صحنه زد و خورد نظامی میان گروه های مقاومت و آمریکا تبدیل کرده که علاوه بر خسارت های مادی برای دو طرف، منجر به خسارت های جانی برای هر دو نیز شده است.
براساس آن چه که تاکنون اعلان شده، عقب نشینی در دو مرحله خواهد بود. مرحله نخست حدودا یک ماه پیش از انتخابات پارلمانی عراق و در سپتامبر سال آینده میلادی خواهد بود و مرحله دوم نیز تا سپتامبر سال 2026 تحقق می یابد. در مرحله نخست نیروهای ائتلاف از پایگاه های خود خارج می شوند و به سمت اقلیم کردستان خواهند رفت تا پشتیبان نیروهای ائتلاف در سوریه باشند و پس از یک سال و در نهایت در سپتامبر 2026 از اقلیم هم خارج خواهند شد. به گفته برخی منابع، آمریکایی ها در مرحله دوم خواستار حضور برای یک سال اضافه بودند اما با مخالفت دولت بغداد مواجه شدند.
اکنون با اعلان رسمی موضوع عقب نشینی نیروهای ائتلاف پرسش های متعددی مطرح می شود که می تواند نشئت گرفته از تردیدها درخصوص اهداف و نیت واقعی ایالات متحده آمریکا باشد. آیا واشنگتن در موضوع خروج این نیروها از عراق جدی است؟ چرا ماجرای عقب نشینی در این بازه زمانی مطرح شده است؟ و پرسش هایی از این دست.

واقعیت این است که راهبرد ایالات متحده از بقای نیروهای ائتلاف به رهبری خود، تنها به مقابله با داعش منحصر نبوده است. استمرار حضور این نیروها را باید به عنوان یکی از راهبردهای واشنگتن برای مقابله با نفوذ نظامی و امنیتی ایران و گروه های شبه نظامی نزدیک به آن در عراق نیز قلمداد کرد. تردیدی نیست که عقب نشینی وسیع نظامی آمریکا در شرایط کنونی می تواند به تقویت نقش آفرینی نظامی و امنیتی تهران و دوستان آن در عراق بینجامد. در بودجه سه ساله عراق که تا پایان 2026 خواهد بود، بودجه حشد الشعبی 700 میلیون دلار افزایش پیدا کرده است و این موضوع به تقویت آن کمک بیشتری خواهد کرد و قدرت مانور آن را در صورت عقب نشینی بیشتر می کند. در مقابل، این عقب نشینی می تواند به نگرانی دوستان منطقه ای واشنگتن نسبت به افزایش بیشتر نفوذ سیاسی، امنیتی و نظامی ایران دامن بزند. تحولات نظامی پس از طوفان الاقصی و قدرت نمایی نظامی ایران و متحدان آن نشان داد، ارکان مختلف جریان مقاومت موازنه جدیدی را در منطقه رقم زده اند و استمرار حضور نظامی آمریکا در عراق می تواند به نوعی از موازنه، منجر و مانع از خلأهای بیشتر شود.
نکته دیگر قابل توجه در این موضوع، انتخابات پارلمانی عراق و ریاست جمهوری در آمریکاست. برخی باور دارند که اعلان خبر عقب نشینی نیروهای نظامی آمریکایی و ائتلاف، به سود کامالا هریس و اقدامی برای تحریک رأی دهندگان آمریکایی است. کما این که در آن سو، اعلان خروج را به مثابه یک پیروزی تبلیغاتی برای محمد السودانی و نشان دادن موفقیت وی در مذاکره با واشنگتن برای خروج نیروهای خارجی از کشور قلمداد می کنند. به خصوص آن که چارچوب خروج به گونه ای طراحی شده که تقریبا یک ماه پیش از انتخابات عراق، مرحله نخست عقب نشینی آغاز خواهد شد.
در این میان نمی توان این احتمال را نادیده گرفت که اعلان خبر عقب نشینی می تواند به مثابه تنفس و خرید وقت از سوی آمریکایی ها برای در امان ماندن از هرگونه تنش امنیتی و نظامی با گروه های مسلح و مقاومت در عراق و کاستن از آن در شرایط کنونی باشد. شرایطی که هم انتخابات پاییز امسال آمریکا و انتقال قدرت و هم تنش ها و درگیری ها در منطقه و نقش آفرینی شبه مستقیم آمریکا در آن، آن را توجیه می کند.
با این حال شرایط منطقه ای و داخلی در عراق نیز به گونه ای است که منجر به بدبینی هایی نسبت به حقیقت داشتن عقب نشینی این نیروها از خاک عراق می شود.
ادامه حضور داعش در بخش هایی از عراق، توافق نامه امنیتی عراق و آمریکا، شرایط در سوریه و نقش پشتیبان پایگاه های آمریکایی مستقر در شمال عراق از نیروهای خودی در خاک سوریه، ادعای حمایت آمریکا از تقویت روند دموکراسی در عراق، نگرانی از افزایش نفوذ ایران و تقویت گروه های شبه نظامی نزدیک به آن و نگرانی طرف های عراقی مخالف عقب نشینی از جمله این عوامل است.
نکته قابل توجه دیگر این است که جدول زمان بندی مطرح شده برای خروج کامل نیروها یک بازه حدودا دو ساله است و همین مدت، امکان مانور برای هرگونه تغییر در تصمیم را به اشکال مختلف و متناسب با تحولات سیاسی و امنیتی داخلی و منطقه ای به واشنگتن می دهد.
با وجود این حتی اگر بپذیریم که آمریکا به دنبال عقب نشینی واقعی نیروهای ائتلاف از خاک است، نباید این مهم را فراموش کرد که میان عقب نشینی نیروهای ائتلاف بین المللی چند ملیتی به رهبری آمریکا با عقب نشینی نیروهای نظامی ایالات متحده تفاوت وجود دارد. به خصوص آن که در اظهارات مقامات دو طرف، موضوع آغاز مرحله جدیدی از روابط نظامی و امنیتی دوطرفه پس از خروج نیروهای ائتلاف مطرح شده است. در این چارچوب، نیروهای نظامی کشورهای شکل دهنده ائتلاف از عراق خارج می شوند اما نیروهای آمریکایی – با اعداد واقعی که هیچ گاه اعلام نمی شود اما رسما تعداد آن ها 2500 نفر بیان می شود- در چارچوب توافق امنیتی واشنگتن بغداد و به نام نیروهای مستشاری و آموزشی و نه نیروهای رزمی، در این کشور خواهند ماند و موضوعی که بررسی و تحلیل ابعاد آن به دلیل ابعاد امنیتی و سیاسی آن دارای پیچیدگی ها و ابهاماتی است و هیچ گاه جزئیات و زوایای این موضوع، روشن و علنی نبوده است.

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/1175371/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

هدف نهایی دین در حدیث امام علی(ع)

استوری/ فاطمه را خواستم معصومه را زائر شدم

گوناگون/ نخستین و تأثیرگذارترین سلبریتی‌های تاریخ چه کسانی بودند؟

اولین ماهواره چینی با قابلیت استفاده مجدد به زمین بازگشت

مگو شرط دوام دوستی دوری ست ، باور کن

مجاهدت شهید نیلفروشان از نوجوانی تا شهادت

روایت شاهد عینی از لحظه اصابت موشک‌های رژیم صهیونیستی به بیمارستان هلال‌احمر ایران

بورل با تکرار ادعاهای موشکی: پیشنهاد تحریم ایران روی میز است

حمله ارتش رژیم صهیونیستی به تعدادی از روستاهای جنوب لبنان

حمله تند نتانیاهو به نظامیان معترض در ارتش صهیونیستی

گالانت: باید از حمله به پایگاه «گولانی» عبرت بگیریم

سئول: کره شمالی برای تخریب جاده‌های بین دو کره آماده می‌شود

یونیفل در پاسخ به نتانیاهو: نمی‌رویم!

زنگ خطر برای کامالا

سرنوشت نزاع در خاورمیانه چه خواهد شد؟

بررسی گلایه کاربران درباره اتمام زودهنگام بسته‌های اینترنت

زمان واریز یارانه نقدی مهرماه اعلام شد

تجلّی دیگری از معجزه دانش: سپاهان‌دانه، دانش‌بنیان شد

وضعیت خانه ها در فلوریدا بعد از طوفان میلتون

آتش‌سوزی در کلیسای تاریخی در شمال شیلی

سرنشینان ماموریت «کرو-8» فعلا به زمین بازنمی‌گردند

راویتی از زندگی معمولی و بدون سانسور شهید یوسفی

آخرین وضعیت استرداد «خاوری» از زبان رئیس پلیس بین‌الملل فراجا

سخنگوی انصارالله یمن در مسقط با عراقچی دیدار کرد

زیدآبادی: به صداوسیما گفتم در شبکه خبر حاضر نمی‌شوم؛ مایۀ شرّ می‌شود!

پورمحمدی: سال گذشته 200 عملیات جاسوسی و خرابکاری در داخل کشور کشف و خنثی شد

لوکاشنکو: دکترین هسته‌ای جدید روسیه، غربی‌ها را سر جایشان نشاند

26 شهید و 120 زخمی در دو کشتار جدید رژیم اسرائیل در نوار غزه

آخرین عایدی وفاق بر سر FATF رشد منفی و دو برابر شدن تحریم‌ها بود

راه دشوار وفاق

تکذیب تماس با حماس قبل از هفت اکتبر

زمین خوردن دردناک یک مرد بخاطر یک سگ

گوناگون/ گران‌ترین نقاشی موزه «متروپولیتن»‌ کدام است؟

تولید مواد هوشمند با قابلیت‌ «پایش وضعیت پل‌ها» و «تشخیص مواد شیمیایی و گاز در محیط»

تشخیص فوق سریع ذرات پرانرژی با پوسته‌های کوانتومی

محل فروش کتاب کودک نباید فقط کتابفروشی‌ها باشد

شمس‌الواعظین: استعدادهای نظامی ایران نباید یکجا استفاد شود

رایزنی عراقچی با همتای عمانی در مسقط

مطهرنیا: واشنگتن نمی‌خواهد رهبری تحرکات علیه تهران در دست نتانیاهو باشد

تصاویری از گلزار شهدای جدید حزب‌الله در بیروت

افشاگری رسانه‌های صهیونیست درباره راز نفوذ پهپاد حزب‌الله

استولتنبرگ: فلسطینی‌ها باید کشور مستقل داشته باشند

نقطه‌زن‌ها بارها اصابت کردند «تاد» هم هیچ غلطی نتوانست بکند!

فرزین: ایران عضو و سهامدار بانک بریکس می‌شود

پرداخت 100 درصد مطالبات گندمکاران تا پایان هفته آینده

قیمت عمده میوه و سبزیجات اعلام شد

شیوه جالب پخت نان شیرین ایتالیایی

مجازات فروش مال غیر چیست؟

عملیات ناموفق جا به جایی قابلمه!

دی‌اکسید کربن را می‌توان به منبع غذایی تبدیل کرد