ایران پرسمان

آخرين مطالب

نشست سخنگوی دستگاه قضا؛ از وضعیت پرونده نیلوفر حامدی و الهه محمدی تا تنبیه انضباطی تتلو در زندان سیاست روز

نشست سخنگوی دستگاه قضا؛ از وضعیت پرونده نیلوفر حامدی و الهه محمدی تا تنبیه انضباطی تتلو در زندان
  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - ایسنا / سخنگوی قوه قضاییه در نشست خبری توضحاتی درباره مهمترین پرونده های قضایی ارائه کرد.
اصغر جهانگیر در نشست خبری امروز گفت: هفته گذشته هشتمین جلسه شورای عالی پیشگیری از وقوع جرم با محوریت کالاهای سلامت محور برگزار شد و در آن جلسه چالش‌های حوزه دارویی بررسی شد.
وی افزود: ما همگی شاهدیم و شهادت می‌دهیم که در دوران کرونا، مدافعین عرصه سلامت چه خدمات بزرگی را به مردم عزیزمان داشتند و قدردان این زحمات هستیم؛ لذا بیان چالش‌های دارویی به بیان نادیده گرفتن زحمات آنها نیست.
وی تاکید کرد: موضوع دارو که با سلامت مردم ارتباط دارد مساله مهمی برای حاکمیت و بهداشت و درمان و بخش دارویی است؛ لذا نیاز بود جلسه‌ای برگزار شد. علت برگزاری جلسه موضوعات فراقوه‌ای بود که در دارو وجود دارد و لازم بود تقسیم کار صورت گیرد و از طرفی عدم اجرای برخی قوانین در این حوزه است که یا اجرا نشده یا کامل اجرا نشده بود که نیاز به بازنگری دارد.
وی افرود: نباید اجازه دهیم با قاچاق دارو در بازار سیاه روبرو باشیم؛ لذا نظارت بیشتر در این حوزه از موارد مهمی است که مورد بررسی قرار گرفت.
چهانگیر ادامه داد: در بررسی‌ها مشخص شد 800 بیمارستان به سامانه رهگیری دارو وصل شده‌اند و حدود 300 بیمارستان همچنان به سامانه رهگیری وصل نیستند و لازم بود در این خصوص تصمیم‌گیری صورت گیرد.
جهانگیر افزود: از دیگر اهداف جلسه هفته گذشته، پیشگیری از تقلب، تخلف و جلوگیری از خروج دارو به دلیل شرایط تحریم‌های ظالمانه بود. در این راستا، توجه ویژه‌ای به جلوگیری از کمبودهای مصنوعی و مقابله با پدیده قاچاق دارو در بازار سیاه شد. زنجیره تأمین تا مصرف دارو، به عنوان یکی از موضوعات کلیدی این جلسه، مورد بررسی قرار گرفت تا از بروز مشکلات در این مسیر جلوگیری شود.
وی ادامه داد: سامانه‌های اطلاعاتی داروخانه‌ها نیز به‌طور کامل به سامانه‌های دارویی متصل نشده‌اند. به‌غیر از داروخانه‌های تحت پوشش بیمه سلامت و بیمه تأمین اجتماعی، سایر داروخانه‌ها هنوز اطلاعات خود را به‌صورت کامل در سامانه دارویی ثبت نکرده‌اند. این مسئله نیاز به تصمیم‌گیری نهایی و اقدامات اصلاحی دارد.
جهانگیر همچنین گفت: با تبلیغات غیرمجاز در حوزۀ سلامت برخورد می‌کنیم.
سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوال ایسنا درباره آخرین وضعیت پرونده امیرحسین مقصودلو (تتلو) گفت: نامبرده دو پرونده مطروح دارد. یکی مربوط به توهین به مقدسات است که به تحمل 5 سال حبس تعزیری به عنوان مجازات اصلی محکوم شده و با فرجام خواهی پرونده در تیرماه به دیوان عالی ارسال شده و اکنون در دیوان عالی مفتوح است.
وی افزود: پرونده دیگر مربوط به تشویق به فساد و فحشا است که به 10 ‌سال حبس محکوم شد. رای بدوی در دادگاه تجدیدنظر تایید شد و پرونده جهت اجرای حکم به اجرای احکام ارسال شده است.‌
وی ادامه داد: نامبرده در زندان است. شایعاتی مطرح است که تسهیلاتی به او داده شده یا می شود که درست نیست. زندان نه تنها تسهیلاتی خلاف قانون به او نداده و از آن بهره مند نشده بلکه به دلیل رفتار خلاف قانون مشمول تنبیهات انضباطی شده است.
سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به این سوال که موضوع شکایت از رییس سازمان غذا و دارو چه بوده که او به دو ماه حبس محکوم شده است؟ گفت: رویه دستگاه قضایی این است که پیش از قطعی شدن احکام، آن را اطلاع رسانی نکند. ممکن است با توجه به اینکه افراد در مرحله بدوی به رای صادر شده اعتراض می‌کنند ولو اینکه محکوم شده باشند این امکان وجود دارد که در مرحله تجدید نظر تبرئه بشوند، لذا ما باید رعایت کنیم که به حقوق افراد پیش از قطعی شدن رای خدشه ای وارد نشود.
وی در ادامه گفت: از سوی رییس مرکز بهبود محیط کسب و کار علیه مسئولین وقت دانشگاه علوم پزشکی شکایتی تقدیم دادسرای تهران شد که کیفرخواستی در تاریخ 1403/5/3 علیه نامبرده مبنی بر نقض حکم مقرر در تبصره چهار ماده 7 اصلاحی قانون اجرای سیاست کلی اصل 44 قانون اساسی صادر شد که به دادگاه ارسال شد. در دادگاه حکم محکومیت اولیه صادر شده است که برای مابقی افراد مطرح در پرونده قرار منع تعقیب صادر شده است.
وی افزود: در خصوص فرد نامبرده با توجه به تقاضای تجدید نظر، پرونده او به دادگاه تجدید نظر ارسال شده و نتیجه رسیدگی دادگاه در وقت خود اطلاع رسانی خواهد شد.
سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوالی در خصوص اقدامات دستگاه قضایی در محکومیت رژیم صهیونیستی با توجه به جنایاتی که در غزه و ... انجام می‌دهد، گفت: قوه قضاییه با بهره‌گیری از تمامی ابزارهای قانونی و حقوقی خود، بر اساس قوانین بین‌الملل، برای محکومیت رژیم صهیونیستی اقدامات لازم را انجام داده و همچنان به این تلاش‌ها ادامه می‌دهد. با این حال، چالش اصلی در این مسیر، ساختارهای بین‌المللی است که عمدتاً در خدمت منافع استکباری قرار دارند. سازمان‌های بین‌المللی در بسیاری از موارد به‌گونه‌ای چینش شده‌اند که اهداف قدرت‌های بزرگ و استکباری را دنبال کنند. به همین دلیل، صرف امیدواری به این نهادها برای احقاق حقوق ملت‌های مظلوم فلسطین، غزه، لبنان و سایر ملت‌های تحت ستم، دشوار است.
وی گفت: راهکار اساسی برای مقابله با این وضعیت، بیداری و وحدت مسلمانان در سراسر جهان، مطالبه جمعی حکام مسلمان از سازمان‌های جهانی و قطع ارتباط کشورهای مسلمان و آزادی‌خواه با رژیم صهیونیستی است. این اقدامات می‌تواند به پاسخگو کردن این رژیم و فراهم کردن زمینه‌ای برای رهایی جهان از شر آن کمک کند.
سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوالی در خصوص آخرین وضعیت پرونده حادثه معدن طبس ، گفت: پرونده مربوط به حادثه معدن طبس با ارجاع به هیئت کارشناسی در حال بررسی است. به محض وصول نظریه کارشناسی، اقدامات بعدی در دستور کار قرار خواهد گرفت. پیش از این، بازرسین اداره تعاون شهرستان طبس گزارش‌هایی ارائه کرده بودند که نشان‌دهنده عدم اجرای صحیح و کامل مقررات قانون کار در این معدن بوده است. از جمله تخلفات مطرح شده، عدم رعایت مقررات مربوط به طرح تجهیز، عدم دریافت تأییدیه‌های سالیانه برای صحت عملکرد سیستم اتصال به زمین، و عدم اندازه‌گیری میزان گاز در معدن قبل از شروع هر نوبت کاری و بررسی شبکه تهویه معدن است.
وی گفت: در حال حاضر، کارشناسان در حال بررسی این گزارش‌ها هستند و تأکید شده است که با تمامی مقصران و تقصیرات مرتبط با این حادثه با جدیت و قاطعیت برخورد خواهد شد. همچنین، حفظ حقوق جان‌باختگان و مصدومین این حادثه در اولویت قرار دارد.
جهانگیر یادآور شد: همه مقصرین حادثه طبس تحت تعقیب قرار خواهند گرفت.
سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوالی در خصوص آخرین وضعیت پرونده دو خبرنگار (الهه محمدی و نیلوفر حامدی خبرنگاران بازداشتی در ناآرامی‌های پس از مرگ مهسا امینی) گفت: دو خبرنگار نامبرده که به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» به یک سال حبس و به دلیل «اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور» به پنج سال حبس محکوم شده بودند، در دادگاه تجدیدنظر از اتهام "همکاری با دولت متخاصم آمریکا" تبرئه شدند.
وی افزود: با توجه به حکم صادره، مجازات اشد ( پنج سال حبس) برای این افراد اعمال خواهد شد. پرونده آن‌ها جهت اجرای احکام به مراجع مربوطه ارسال شده است تا حکم نهایی اجرا شود.
سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوالی در خصوص برخورد قوه قضاییه با اینفلوئنسرها و کانال‌های خبری مستقل که اخبار کذب را منتشر می کنند؟ گفت: قوه قضاییه نسبت به انتشار شایعات و اخبار کذب که باعث برهم زدن امنیت روانی جامعه و ایجاد بی‌نظمی می‌شود، حساسیت ویژه‌ای دارد و همچنان که تا کنون نشان داده، با قاطعیت قضایی با این موارد برخورد می‌کند. در مواردی که انتشار مطالب مربوط به اشخاص باشد، رسیدگی و تعقیب قضایی منوط به شکایت شاکی است. اما در مواردی که محتوای منتشر شده، عموم جامعه را تحت تأثیر قرار دهد مدعی‌العموم ورود می‌کند.
وی افزود: در صورت انتشار محتوای خلاف واقع یا مخل امنیت روانی، ابتدا به مدیر تارنمای مربوطه تذکر داده می‌شود تا فوراً اقدام به رفع اثر از محتوای مجرمانه کند. بر اساس آمارهای واصله، تاکنون بیش از 95 درصد از افرادی که به دلیل انتشار محتوای خلاف واقع و مخل امنیت روانی جامعه مورد تذکر قرار گرفته‌اند، بلافاصله نسبت به رفع اثر از اقدام مجرمانه خود اقدام کرده‌اند و این موارد منجر به تشکیل پرونده قضایی نشده است.
ادامه دارد...

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/1175067/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سقف معافیت مالیاتی اصناف و مشاغل 200 میلیون تومان شد

شاخص بورس هزار واحد رشد کرد

کلاهبرداری فیشینگ؛ وارد لینک‌های جعلی نشوید

نرخ بیکاری در تابستان امسال اعلام شد

نشست فصل‌نامه «خط زندگی» بنیاد شهید و امور ایثارگران برگزار شد

معاون فرهنگی و آموزشی بنیاد از پروژه مستند نمایشی «شهدای غریب در اسارت» بازدید کرد

پنجمین جشنواره قرآن و عترت با حضور نماینده ولی‌فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران برگزار شد

پیام تسلیت رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت مادر شهیدان والامقام «نظری جهود بجاری»

پینگ پنگ بازی حرفه ای یک کودک

خیابان بائوباب‌ در غرب ماداگاسکار

زیبایی تک درختی زیبا در منطقه زاگرس

حاجت گرفتن آیت الله سید شهاب‌الدین مرعشی نجفی از حضرت سیدالکریم

ربات نرم و کرکی «CES 2021» توسط کاسیو وارد بازار می‌شود

معرفی افزودنی‌هایی برای بهبود آلیاژهای پزشکی در طرح مشترک ایران، ترکیه و ایتالیا

رقصی چنین میان میدانم آرزوست

قطع روابط سمی

وزیر کشور: استانداران نباید بگذارند عمر مردم در پیچ و خم‌های اداری تلف شود

برنامه‌ هیات پارلمانی ایران در اجلاس IPU؛ چه کسانی به ژنو رفتند؟

استقبال ایران از قطع کامل روابط نیکاراگوئه با صهیونیست‌ها

جزئیات آیین تشییع شهید نیلفروشان در پایتخت

عراقچی وارد بغداد شد

انتقاد سفیر رژیم صهیونیستی در ژاپن از برنده جایزه صلح نوبل

شکایت از 1000 سرباز صهیونیست در دادگاه کیفری بین‌المللی

هریس گزارش پزشکی خود را منتشر کرد

ارتش روسیه یک منطقه دیگر در «دونتسک» را تصرف کرد

آخرین جزئیات از فرآیند تعیین سقف اعتباری برای متقاضیان صدور دسته چک اعلام شد

افزایش قیمت‌ها در بازار طلا و سکه؛ دلار به کانال 62 هزار تومان بازگشت

مقام اگر ماندنی بود به شما نمی‌رسید!

تردستی ماهرانه‌ در برنامه استعدادیابی

گوناگون/ نام 5 ایرانی در فهرست ثروتمندترین افراد جهان

کوچ زیبای اسب های منطقه سیاهکل گیلان به مناطق گرمتر

گوناگون/ داستانی از امام صادق(ع) و توصیه‌ای به ثروتمندان

تامی شلبی مناطق محروم!

راز سنگاب سیاه صحن آزادی چیست؟

نظریه جالب ریسمان

به یاد میرشمس‌الدین ادیب سلطانی

نامه زینب سلیمانی به رهبر انقلاب

کارشناس صداوسیما به دستگاه قضایی احضار شد

عراقچی به عمان می‌رود

سردار اشتری: سردار نیلفروشان می‌دانست در بیروت شهید می‌شود

سخنگوی وزارت خارجه: طرح ادعاهای موهوم تاثیری در پیگیری پرونده ترور سردار سلیمانی ندارد

تایوان در حالت آماده‌باش قرار گرفت

راهپیمایی مردم پرتغال در اعتراض به نسل کشی در فلسطین و لبنان

تصویر جدیدی از محل اصابت بمب های جنگنده های رژیم صهیونیستی در نبطیه

تصاویری از پرتاب پهپاد مقاومت اسلامی در عراق به سمت دو هدف در ایلات

تصاویری از عملیات هدف قرار دادن حومه شهر اشغالی تل آویو

سخنرانی هریس در آریزونا صدای منتقدان را درآورد

وقتی اسرائیل به جای پایگاه نظامی، مردم شهر را نشانه می‌گیرد

کمین حزب‌الله در رامیه؛ هلاکت 20 صهیونیست در عملیات مقاومت

ویرانی گسترده در شهرها و روستاهای لبنان