ایران پرسمان

آخرين مطالب

زندگی بزرگان/ چرا سیدحسن نصرالله برای ایران و جهان مهم بود؟ خواندنی ها

زندگی بزرگان/ چرا سیدحسن نصرالله برای ایران و جهان مهم بود؟
  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - ایرنا / زمانی که مشخص شد سیدحسن نصرالله هدف بمباران سنگین اسرائیل در ضاحیه بیروت بوده بسیاری از ایرانیان و دیگر کشورهای منطقه پیگیر اخبار مربوط به این حمله بودند.
از عصر جمعه و زمانی که مشخص شد سیدحسن نصرالله هدف بمباران سنگین اسرائیل در ضاحیه بیروت بوده و شایعه شهادت او مطرح شد، بسیاری از ایرانیان، با دغدغه پیگیر اخبار مربوط به این حمله بودند تا از سرنوشت رهبر حزب‌الله لبنان آگاه شوند و در ابعادی دیگر، این پیگیری در کشور‌های دیگر منطقه نیز وجود دارد.
اما چرا این روحانی شیعه لبنانی، این میزان برای ایران و جمهوری اسلامی و در سطحی دیگر برای جهان مهم بود؟


اسطوره سیدحسن نصرالله
سیزدهم دی‌ماه سال 1398 سردار شهید قاسم سلیمانی که به نوعی فرمانده جبهه مقاومت به شمار می‌رفت، با حمله مستقیم آمریکایی‌ها و دستور شخص ترامپ ترور شد و 9 شهریورماه همین امسال نیز «اسماعیل هنیه» دبیرکل حماس در تهران هدف ترور قرار گرفت و به شهادت رسید.
سردار سلیمانی از مدتی پیش از شهادت، به عنوان یک فرمانده شجاع، مقتدر، متواضع و متخلق به جامعه نیز شناسانده شد و تشییع باشکوه او در چند شهر ایران، ناشی از این شناخت و ارتباط جامعه با وی بود. شهید اسماعیل هنیه نیز بالاترین مقام حماس بود و در زمانی در تهران به شهادت رسید که هموطنانش بیشترین رنج را دیده و همراهانش بیشترین مجاهدت‌ها را انجام داده بودند. با این حال جایگاه سیدحسن نصرالله، حتی با این دو شهید سرافراز مقاومت نیز تفاوت داشت و به دلایلی، او به یک اسطوره تبدیل شده بود.
سابقه طولانی و پیروزی‌ها
سید حسن نصرالله از سال 1992 و پس از ترور شهید سید عباس موسوی، دبیرکل قبلی حزب الله، رهبر این حزب شد و تاکنون بیش از 3 دهه این سمت را بر عهده داشته که زمانی طولانی است و از مردم لبنان تا شیعیان و مسلمانان پیگیر رویکرد مقاومت، طی این سال‌ها او را به عنوان یک رهبر و الگوی دینی و مجاهد شناخته و با او زندگی کرده اند. علاوه بر سیادت و روحانیت که از عوامل محبوبیت اوست، نصرالله در طول این سه دهه، بار‌ها طعم پیروزی را نه تنها به مردم لبنان، بلکه به مسلمانان و ملت‌های عرب که بار‌ها توسط اسرائیل تحقیر شده اند، چشانده است.
علاوه بر عقب‌نشینی ارتش اسرائیل از مرز‌های لبنان در سال 2000 که از پیامد‌های تحرکات حزب‌الله بود، پیروزی این حزب در جنگ 33 روزه در سال 2006 که در نهایت با معاوضه ده‌ها اسیر با جنازه چند سرباز اسرائیلی خاتمه یافت، از مقاطعی بود که محبوبیت نصرالله را به شدت بالا برد. در مقاطعی کمتر رهبر شیعی و اسلامی و عربی، محبوبیتی به میزان او داشته است. او از قدرت سخنوری بالایی نیز برخوردار بود و بار‌ها در مقاطع درگیری‌های داخلی لبنان و حملات اسرائیل، کلام و بیان و منطقش، تاثیر مهمی در آرامش و راهبری حامیانش داشت.
نیروی ملی لبنانی، محبوب غیرمذهبی‌ها
با وجود ایدئولوژی اسلامی و شیعی، اما حرکت نصرالله و همراهانش در لبنان، کاملا در قامت یک نیروی ملی لبنانی قابل تعریف بوده است. چه بسیار جوانان و دختران مسیحی و سنی و دروزی لبنانی که با مشاهده رشادت نصرالله و یارانش در دفاع از مرز‌های لبنان، تصاویر نصرالله را سر دست می‌گرفتند و همنوا با جولیا پطرس، آهنگ احبائی می‌خواندند. بسیاری از این خوانندگان و هنرمندان غیرمذهبی نظیر «هیفا وهبی» از علاقمندان نصرالله بودند که همزمان با جنگ 33 روزه، ضمن اعلام حمایت از مقاومت، برای دادن اموال خود برای مقاومت اعلام آمادگی کردند.
یکی از دلایل این اقبال جامعه لبنانی، به رغم اختلافات عقیدتی، مشاهده این حقیقت بود که نصرالله و یارانش بر خلاف بسیاری از نیرو‌های سیاسی مدعی ملی‌گرایی لبنان، جان خود را سر دست گرفته و برای دفاع از وطنشان می‌جنگیدند.
نصرالله در این مسیر حتی از قربانی کردن فرزندش دریغی نداشت و شهادت سید هادی نصرالله در 18 سالگی، عزتی بالاتر از دیگر رهبران سیاسی لبنانی برایش به ارمغان آورد. رویکرد ملی و دفاع از مرز‌های لبنان باعث شد سال‌ها فشار برخی احزاب لبنانی برای خلع سلاح به شکست بینجامد و این حزب با این استدلال که همچنان بخش‌هایی از لبنان تحت اشغال است، سلاح خود را برای دفاع از وطن حفظ نمود.
سیاستمدار واقع‌گرا
گرچه برخی نصرالله را به عنوان رهبر یک گروه چریکی شبه نظامی می‌شناسند، اما او و یارانش برای ادامه حیات در جامعه 72 ملت لبنان که چندین مذهب و دین و گروه سیاسی و بعضا تحت حمایت دیگر کشور‌ها در آن فعالند، در قامت یک حزب سیاسی فعالیت می‌کردند. این حزب که همانند تمام احزاب سیاسی در انتخابات‌ها فعال بود و نماینده به مجلس می‌فرستاد، در یکی دو دهه اخیر، به وزنه پرقدرت سیاست لبنان تبدیل شد که بدون نظر آن، شکل گیری دولت در لبنان به راحتی ممکن نبود.
اما این عملگرایی و التزام به قواعد و چارچوب کار سیاسی در لبنان، در کنار دیگر توفیقات و ظرافتها، چنان مشروعیتی برای این حزب ایجاد کرد که حتی برچسب علنی ارتباط با جمهوری اسلامی و دریافت سلاح و امکانات از آن هم در سال‌های اخیر نتوانست آن را از بین ببرد؛ چرا که حزب الله این ارتباط خود با ایران را نیز دستمایه خدمت به مردم لبنان کرد و از جمله در سال 1400 و در بحران اقتصادی لبنان، سه کشتی سوخت از ایران به این کشور آورد.
حامی روز مبادای ایران
حرکت مقاومت اسلامی یا همان گروه حزب الله لبنان که در دهه 1360 توسط مرحوم سید علی اکبر محتشمی پور بنا نهاده شد، بعد‌ها توسط سرداران سپاه پاسداران، ازجمله شهید سلیمانی تقویت و تجهیز شد و کارش از عملیات‌های شهادت طلبانه و زمینی پارتیزانی، به پرتاب کاتیوشا و سپس موشک‌های دوربرد رسید. طبعا این گروه و توان آن، همواره حامی روز مبادای ایران در کنار گوش اسرائیل به شمار می‌رفت و نماد این اطمینان بخشی برای بسیاری از مردم ایران و مسئولان جمهوری اسلامی، شخص سید حسن نصرالله بود. طی دو دهه گذشته، در مقاطع مختلفی که ایران با تهدید‌های مختلف آمریکا و اسرائیل روبرو می‌شد، یکی از موارد قوت قلب ایرانیان و حامیان جمهوری اسلامی، داشتن دستی قدرتمند در کنار سرزمین‌های تحت سلطه اسرائیل بود که می‌توانست نوعی بازدارندگی ایجاد کند. طبعا از همین رو بود که اپوزیسیون جمهوری اسلامی هم او را به شدت دشمن می‌داشتند و با انتشار اخبار مربوط به ترور او، در فضای مجازی و رسانه‌ای شیپور شادی نواخته اند.
آماده شهادت
سید حسن نصرالله از 32 سالگی جانشین فردی شد که با ترور به شهادت رسید و به رغم واقعگرایی و تلاش برای صلح، طی این چند دهه، همواره خود را در چند قدمی ترور و حذف فیزیکی دیده است. بیش از همه، بعد از سال 2006 که رسما هدف ترور اسرائیل اعلام شد، یک زندگی مخفی را آغاز کرده و تحت تدابیر امنیتی، یک حزب سیاسی و یک گروه شبه نظامی و نیز جامعه شیعه لبنان را رهبری می‌کرد.
او اکنون پس از یک عمر جهاد و مبارزه و در پی از دست دادن برادرانش، چون قاسم سلیمانی، عماد مغنیه، فواد شکر، فرزندش سید هادی و دیگر یاران شهیدش، به سوی آنان شتافت و انبوهی از علاقمندانش را داغدار کرد. این موارد از جمله دلایل اهمیت نصرالله برای ایرانیان و جهان و امت عربی و اسلامی است و البته به سادگی خلا این چهره مبارز و قهرمان پر نخواهدشد.


لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/1170050/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

10 میلیون تومان تسهیلات به ازای هر فرزند بدون چک و ضامن

تجارت نیوز: جامعه کارگری در انتظار افزایش حق مسکن

پیش بینی بورس فردا یکشنبه 8 مهر 1403

چالش های اقتصادی انتقال پایتخت

دبیر انجمن انرژیهای تجدیدپذیر: ناترازی برق به 35 هزار مگاوات می‌رسد

پیش بینی قیمت دلار 8 مهر 1403

عملیات غرورآفرین ثامن‌الائمه نقطه عطفی در تاریخ سال‌های دفاع مقدس بود

نشست رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با معاون نظارت و بازرسی امور سیاسی و قضائی سازمان بازرسی کل کشور

پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب به مناسبت شهادت سیدحسن نصرالله رضوان‌الله‌علیه

پیام نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی شهادت سید حسن نصرالله

پیام مهندس سعید اوحدی در پی شهادت شهید سید حسن نصرالله

نمای نزدیک از فرآیند دیدنی رشد قارچ چتری گلدانی

آلوچه خوری خرس قهوه‌ای و توله‌اش در جنگل رامسر

شاه کبرا؛ بزرگترین مار سمی جهان!

زندگینامه شهید راه قدس، سید حسن نصرالله

عقاب آذربایجانِ ایران، سرلشکر جواد فکوری

سید حسن نصرالله از تحصیل تا جهاد

سوپ پاشی مجدد به تابلوی ونگوگ در لندن

شهید محمد جهان آرا نماد فداکاری و مقاومت

گوناگون/ اثر باستانی مرموز ماداگاسکار به زرتشتی ها تعلق دارد!

ساخت اندام‌های مصنوعی کوچک برای تست داروهای مبتنی بر زهر عنکبوت

ما خرابیم هنوز از غم ویرانی خود!

گفت‌وگوی عراقچی با رئیس مجمع عمومی سازمان ملل پیرامون جنایت اسرائیل در لبنان

رئیس مجلس خبرگان: شهادت دبیرکل حزب‌الله لبنان مایه خیر و بیداری گسترده در جهان می‌شود

جبهه‌پایداری: خود و دیگر نیروهای انقلابی را از مخاطبان پیام رهبری می‌دانیم

فرمانده کل ارتش: بی‌تردید آینده منطقه در دست نیروهای مقاومت خواهد بود

ماجرای سفر ورزشی سیدحسن نصرالله به ایران

سردار نیلفروشان کیست؟

روایتی از سیدحسن نصرالله درباره همدلی حاج قاسم با حزب‌الله لبنان

وزیر دفاع: به قول سید مقاومت، ما قطعاً پیروز این مبارزه هستیم

عراقچی در گفت‌وگو با گوترش: بی‌عملی شورای امنیت دلیل عمده استمرار جنایت‌های رژیم صهیونیستی است

پیام تسلیت خانواده شهید رئیسی در پی شهادت سیدحسن نصرالله

خانواده شهید سلیمانی: شهادت سیدحسن نصرالله آغازی بر پایان عمر دشمنان اسلام است

ادعای رسانه‌های صهیونیستی درباره ترور «شیخ نبیل قاووق»

نتانیاهو وارد سرزمین‌های اشغالی شد

دفاع تمام قد «بایدن» از ترور «سید حسن نصرالله»

کوبا ترور «سید حسن نصرالله» را محکوم کرد

لحظه اعلام شهادت سیدحسن نصرالله در حرم امام علی(ع)

صدای انفجار در آسمان تل‌آویو شنیده شد

ایرلند: حزب‌الله لبنان و رژیم اسرائیل عقب‌نشینی کنند

امکان‌سنجی عملیات زمینی ارتش اسرائیل علیه لبنان

اسم رمز کد 19؛ داوطلبان معلمی که به واسطه گزینش‌های دهه شصتی رد شده‌اند

روزنامه اصولگرا نوشت: کدام توپ؟ کدام مذاکره؟

دولت فرانسه در باتلاق بدهی بیشتر فرو رفت

صحبت های عضو هیات نمایندگان اتاق تهران از مرگ خاموش شرکت‌های کوچک

روضه‌خوانی «سیدحسن نصرالله» برای سیدالشهدا(ع)

وقوع 1800 صاعقه در آسمان یکی از شهر‌های برزیل

تصاویری از لحظه وداع سید حسن نصرالله با فرزندان شهیدش

زندگی بزرگان/ چرا سیدحسن نصرالله برای ایران و جهان مهم بود؟

از گارد شاهنشاهی تا قائم‌مقامی در سپاه؛ شهید یوسف کلاهدوز