ایران پرسمان

آخرين مطالب

ضدآفتاب طبیعی زمین که بدون آن زندگی ممکن نیست دانش و فناوری

ضدآفتاب طبیعی زمین که بدون آن زندگی ممکن نیست
  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - خبرآنلاین /لایه اوزون از ساکنان زمین مقابل اشعه خطرناک فرابنفش خورشید محافظت می‌کند و اولین و طبیعی‌ترین ضدآفتاب جهان است.
چند دهه پیش کلروفلروکربن (CFC) به شکل گسترده در تولید محصولات گوناگون از دئودورانت و اسپری مو تا سیستم‌های تهویه هوا مورد استفاده قرار می‌گرفت. از قرار کلروفلروکربن ماده‌ای سودمند می‌نمود تا اینکه اف شروود رولند و ماریو مولینا در پژوهشی تکان‌دهنده نشان دادند که این ماده‌ به ظاهر بی‌خطر لایه اوزون را تخریب می‌کند.
پژوهش مشترک مولینا و رولند بحث داغی را در مجامع علمی راه انداخت که در نهایت به سازمان ملل هم کشیده شد. اکنون بیش از 191 کشور جهان پروتکل مونترال را امضا کرده‌اند که بر اساس آن استفاده از کلروفلروکربن محدود شده است. ولی داستان به اینجا ختم نمی‌شود چرا که جایگزین‌های کلروفلروکربن، گازهای گلخانه‌ای هستند که خودشان خطری بزرگ برای سلامت کره زمین و متهم ردیف اول گرمایش جهانی هستند.
پروتکل مونترال توافقی برای پایان دادن به استفاده از سی‌اف‌سی و دیگر عناصر نابودکننده اوزون بود.در پی آن سی‌اف‌سی به شکل گسترده با هیدروفلروکربن جایگزین شد که گرچه لایه اوزون را تخریب نمی‌کند اما یکی از گازهای گلخانه‌ای قوی است. برای این مشکل نیز سال 2016 متمم کیگالی به پروتکل مونترال افزوده شد تا استفاده از هیدروفلروکربن متوقف شود.
اوزون
لایه اوزون یکی از لایه‌های استراتوسفر است. استراتوسفر دومین لایه از اتمسفر زمین است. استراتوسفر توده‌ای از گازهای محافظ چسبیده به سیاره زمین است. استراتوسفر لایه‌ لایه‌ است و هر چه در این لایه‌ها بالاتر می‌رویم گرم‌تر می‌شود. گرم بودن لایه‌های بالای استراتوسفر به دلیل وجود لایه اوزون است که اشعه فرابنفش خورشید را جذب می‌کند.

ایران پرسمان


اوزون گازی کم‌مقدار در اتمسفر زمین است. به عبارتی در هر 10 میلیون مولکول هوا فقط سه مولکول اوزون وجود دارد. همین گاز کم مقدار وظیفه‌ای مهم به عهده دارد و همانند اسفنج بخشی از تابش اشعه خورشید را به خود جذب می‌کند. تابش خورشید برای زندگی در زمین حیاتی است اما تابش بیش از حد مرگبار خواهد بود و نقش لایه‌ اوزون برقرار کردن این تعادل شکننده است. می‌توان لایه اوزون را ضدآفتابی طبیعی یا سپر محافظ حیات مقابل خورشید نامید.
اوزون اشعه فرابنفش را به خوبی جذب می‌کند. اشعه فرابنفش از لایه محافظ موجودات زنده (برای مثال پوست)، عبور می‌کند و به مولکول‌های دی‌ان‌ای آسیب می‌زند.
سوراخ لایه اوزون
متهم ماده‌ای شیمیایی به نام کلروفلروکربن (CFC) است. مولکول‌ سی‌اف‌سی که حاوی کربن، فلورین و کلرین است همه جا پیدا می‌شد از تولیدات پلاستیکی گرفته تا یخچال. از آنجا که ارزان است، مسموم‌کننده نیست و به راحتی آتش نمی‌گیرد کسب‌وکارها و مصرف‌کنندگان مایل به استفاده از آن بودند. سی‌اف‌سی وقتی در اتمسفر رها شود همانند خوره به جان لایه اوزون می‌افتد و به زبان ساده سوراخش می‌کند.
مولکول‌ اوزون از سه اتم اکسیژن تشکیل شده است که در چرخه‌ای طبیعی ساخته می‌شوند و از بین می‌روند. سی‌اف‌سی در این چرخه طبیعی اخلال ایجاد می‌کند و کار شکل گرفته دوباره مولکول اوزون را دشوار می‌کند. به این ترتیب لایه اوزون که فقط 0.00006 درصد از جو زمین را تشکیل می‌دهد به مرور با حضور سی‌اف‌سی نازک‌تر می‌شود.
سوراخ لایه اوزون نام عامیانه‌ای است که به نواحی آسیب‌دیده لایه اوزون داده‌اند. توصیف دقیق‌تر این آسیب، نازک‌ شدن برخی بخش‌های لایه است. نازک‌ترین بخش‌های لایه اوزون در اطراف قطب‌های زمین به ویژه قطب جنوب است.
در دهه 1970 میلادی کم کم جهان به نازک شدن لایه اوزون و اثرات منفی آن پی‌ برد. در پی آن بسیاری دولت‌ها، صنایع و کسب‌وکارها در جهت محافظت از لایه اوزون برای توقف استفاده از برخی مواد شیمیایی به توافق رسیدند. پس از نزدیک به نیم قرن اکنون به نظر می‌رسد که حال لایه اوزون رو به بهبود است.
زمین بدون لایه اوزون
لایه اوزون بخش عمده‌ای از اشعه مضر فرابنفش را جذب می‌کند. بدون این سپر محافظ تمام اشعه فرابنفش به زمین می‌رسد و به دی‌ان‌ای گیاهان و دیگر موجودات زنده از جمله انسان آسیب می‌زند. در نتیجه میزان سرطان پوست سر به فلک خواهد کشید هر چند ممکن است کار به آنجا نکشد که انسان‌ها شاهد این انفجار در نرخ سرطان باشند.
چند روز پس از ناپدید شدن لایه اوزون بسیاری گیاهان از بین خواهند رفت چرا شدت تابش خورشید فتوسنتز را برای بسیاری گیاهان ناممکن می کند . حتی گیاهانی که توان فتوسنتز را حفظ می‌کنند نیز سرانجام تسلیم و نابود می‌شوند. بدون گیاهان زنجیره غذایی کره زمین از هم می‌پاشد. گیاه‌خواران غذایی برای خوردن نخواهند داشت و نابود می‌شوند و در پی آن گوشت‌خواران و همه‌چیز خواران رو به نابودی می‌روند. به این ترتیب جهان شاهد یک انقراض جمعی خواهد بود.
اوزون ترمیم می‌شود حتی پس از آتش‌فشان تونگا
لایه اوزون در مسیر بهبودی و ترمیم شدن است اما هر از گاهی اتفاقاتی چون فوران آتش‌فشان تونگا این در این روند وقفه ایجاد می‌کند. فوران آتش‌فشان تونگا در سال 2022 یک دوره کوتاه از سرعت گرفتن تخریب لایه اوزون بر فراز قطب جنوب را به همراه داشت. فوران عظیم تونگا سطح بخار آب اتمسفر را افزایش داد که به شکل محدود باعث تخریب لایه اوزون می‌شد.

ایران پرسمان


بر اساس گزارش سازمان ملل لایه اوزون با روند فعلی بر فراز قطب جنوب تا سال 2066 به وضعیت سال 1980 برمی‌گردد. اوزون در قطب شمال سال 2045 و در باقی جهان در سال 2040 به وضعیت سال 1980 می‌رسد.

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/1167312/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

حباب سکه در بازار 7 میلیون و 750 هزار تومان شد

عضو کمیته دستمزد شورای کار: مسکن کارگری نیازمند توجه جدی است

وزیر اقتصاد مدل حمایت دولت از بازار سرمایه را مشخص کرد

وقتی خروس بجای خوندن استارت میزنه!

جدا شدن سقف و دیواره ساختمان ها در طوفان ویتنام!

لحظه انفجار و تخریب یک برج 22 طبقه در لوئیزیانا

داستانک/ ما چقدر فقیر هستیم!

شگفتی‌های درخت خون اژد‌ها

تله‌پورت در فناوری کوانتوم ممکن شد

باید یاد بگیرم...

آذر منصوری: عاملان اصلی شکاف حاکمیت و ملت، همچنان خط قرمز تعریف می‌کنند

عمل جراحی سفیر ایران در لبنان با موفقیت انجام شد

سعید شریعتی: «وحدت» یعنی همه با من، «اتحاد» یعنی همه با هم!

اصابت موشک‌های حزب‌الله به کوه میرون در شمال فلسطین اشغالی

حمله رژیم صهیونیستی به ضاحیه جنوبی بیروت

لبنان: در صورت حمله زمینی اسرائیل ارتش وارد میدان می‌شود

وقوع حادثه امنیتی در دریای سرخ

تصاویری از انفجار در منطقه «ضاحیه» بیروت

چگونه تایوان ناگهان در مرکز تنش‌های خاورمیانه قرار گرفت؟

چرا نباید پزشکیان راه مرحوم رییسی را در قبال اروپا ادامه دهد؟

کاهش تصدی‌گری دولت در واردات نهاده‌های دامی

صحبت های رئیس اتحادیه طلا و جواهر از دلایل گران شدن سکه

وزیر صنعت: واردات آیفون 15 و 16 باید حل شود

معاون رئیس‌جمهور: بودجه سال 1404 در سه بخش به مجلس تقدیم می‌شود

هیبت امام جعفر صادق علیه السلام به روایت حامد کاشانی

موزه‌ای با بلیت 600 میلیون تومانی!

حکمت/ اهمیت استغفار از زبان امام علی(ع)

گیر کردن شاخ آنتلوپ ها هنگام مبارزه و سرنوشت مرگبار آن

وضعیت ترسناک هواپیما پس از سر خوردن روی باند فرودگاه

ضدآفتاب طبیعی زمین که بدون آن زندگی ممکن نیست

استارلینک دست و پای دانشمندان را بست/ ایلان ماسک برای خود دشمن‌تراشی می‌کند

صحبت های شنیدنی از علی ضیا

ماجرای تسخیر قلعه تسخیرناپذیر حسن صباح

معرفی 6 کتاب تقریظ‌ شده توسط رهبر معظم انقلاب

وکیلی: با «دولت ضعیف و چابک» و «ملت فعال و قوی»، تعارض منافع پایان می‌یابد

پنتاگون درباره احتمال انتقام ایران در پاسخ به ترور هنیه: تاکنون هیچ تغییری مشاهده نشده است

جزئیات هلاکت فرمانده ارشد گروهک تروریستی کومله

کرملین: کنترل تمام مناطق مرزی کورسک را به دست خواهیم گرفت

محکومیت حمله سایبری رژیم صهیونیستی در لبنان توسط دولت ونزوئلا

نیویورک تایمز: لبنانی‌ها از ترس انفجار همه وسایل الکترونیکی خود را خاموش می‌کنند

نشت اضطراری دولت انگلیس درباره فلسطین

حزب‌الله عراق از شهادت یکی از فرماندهانش در دمشق خبر داد

پیش‌بینی درباره آینده نرخ تورم در ایران

تکالیف جدید 2 وزارتخانه درباره خدمات پس از فروش رسمی موبایل

دره زبان مار در کویر لوت

ابتکار جالب فروشنده‌ غذای خیابانی در چین

بندر چانگشا؛ یکی از بنادر زیبای چین

حمله مار به یک گوجه فرنگی!

امام‌ خطاب به نمایندگان: بجای دخالت در انتصابات دولت تکلیف نهادهای موازی قانون‌گذاری را مشخص کنید

رئیس دفتر رهبر انقلاب: انتظار می‌رود به زودی جواب ترور شهید هنیه داده شود