ایران پرسمان

آخرين مطالب

آقای رئیس‌جمهور! چاپلوسان را از خود برانید تحلیل روز

آقای رئیس‌جمهور! چاپلوسان را از خود برانید
  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - وطن امروز /متن پیش رو در وطن امروز منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست
محمد رستم‌پور| نخستین گفت‌وگوی تلویزیونی و سفر استانی رئیس‌جمهور در فضایی صمیمی، خودمانی و بی‌تکلف برگزار شد و مثل همان روزهای تبلیغات انتخاباتی، مسعود پزشکیان را در همان قامت یک سیاستمدار دوست‌داشتنی و متواضع ترسیم کرد. رئیس‌جمهور همچنان اصرار دارد خودش باشد و تاکنون حداقل سه مرتبه تصریح کرده از تشریفات و پروتکل‌ها و قواعدی که میان او و مردم مرز و تمایز می‌کشد، گریزان است. این خصیصه تا جایی برجسته است که رهبر معظم انقلاب در پیام تنفیذ ایشان را چهره‌ای صادق و مردمی توصیف کردند. با این همه دو نکته قابل اعتنا بویژه پس از 2 رخداد جدی گفت‌وگوی تلویزیونی و سفر مسعود پزشکیان به مشهد رخ‌نمایی کرد که به نظر می‌رسد بی‌توجهی به آنها ممکن است زمینه تخلف دولت چهاردهم از مشی و شعار و رکن اساسی تشکیل و چشم‌انداز حرکتش یعنی «وفاق ملی» را فراهم آورد.

اولی آن است که رئیس‌جمهور در پاسخ به سؤالات و برنامه‌هایی که اتفاقا تشکیل‌دهنده وجوه جزئی‌تری از وفاق ملی است، همچنان به ذکر کلیاتی توصیفی بسنده می‌کند و گاهی اوقات همچون دوران انتخابات، از روی صدق و صفا که بر همگان اثبات شده، ابراز بی‌اطلاعی می‌کند، یا مسائلی همچون مبارزه با تورم و کوشش برای ارتقای رشد اقتصادی را که در صدر تذکرات رهبر معظم انقلاب است نیز به وزرا و مدیران دستگاه‌های اجرایی ارجاع می‌دهد. این ارجاع در شرایط کنونی نظام حکمرانی جمهوری اسلامی که رئیس‌جمهور از نظر اجرایی، رئیس قوه مجریه است و باید طراح و هماهنگ‌کننده نیروهای درونی قوای دولت به سوی اهداف تعیین‌شده باشد، پیامی از ابهام و تا اندازه‌ای ناهماهنگی درون جبهه فرماندهی دولت چهاردهم صادر می‌کند. همزمان، همراه و به موازات صمیمیت، خضوع و ابراز تواضع، کارگزار سیاسی باید کاریزما، اقتدار و برندگی از خود نشان دهد تا شعار صادقانه پشتیبانی از توده‌های محروم جامعه، در دل ایشان گرمی و نور و قوت ایجاد کند. 
دوم آن است که گروهی از طرفداران جناحی رئیس‌جمهور بویژه در سکوهای مجازی خارجی همچون توئیتر و تلگرام، ترجیح داده‌اند به جای ضریب‌دهی به نقدهای مشفقانه و تذکرهای معتبر، هر شکلی از مواجهه با دولت چهاردهم را متضاد وفاق ملی ترسیم کنند و در پی تشدید و تراش دوقطبی‌هایی باشند که متعلق به دوره انتخابات است و باید به فرموده رهبر معظم انقلاب بر آن مهر پایان زد. این هواداران هر شکلی از پیام یا رفتار رئیس‌جمهور را در یک ساختار پروپاگاندایی، لباسی از تقدیس می‌پوشانند و حتی از اشکالات و ایراداتی که در آغاز شکل‌گیری دولت، کاملا طبیعی و چه بسا بدیهی به نظر رسد، حماسه و شگفتی می‌سازند. این رفتار که نزدیک‌ترین کلمه برای آن «چاپلوسی» و «تملق» است، گاهی اوقات بوی انتقام نیز می‌گیرد و خلاف رأی و نظر شخص رئیس‌جمهور و معاون اول و برخی وزرای او، به تیغ‌کشی علیه رئیس‌جمهور شهید و تصمیمات و اقدامات او به شکلی ناجوانمردانه و یکسویه منتهی می‌شود.
طرف سوم این منازعه، یعنی مردمی که پای صندوق رأی آمده یا نیامده‌اند، در برابر فضای مسمومی که پدید آمده، چاره‌ای جز ابراز تأسف و تحمل اندوه ندارند. امیدی که با روی کار آمدن چهره‌ای مردمی و خوش‌اخلاق، همچنین با تصویر اتحاد سران قوا پدید آمده و صدای همان بی‌صدایانی که اینک رئیس‌جمهور تریبون و بلندگوی آنان شده، وضعیتی دراماتیک را تجربه می‌کند. این امید و صدا، چیزی فراتر از شعار «وفاق ملی» می‌خواهد و در جست‌وجوی موهبتی غیر از محتواهای توئیتر و تلگرام است. از این نظر است که رئیس‌جمهور، شرایطی خطیر را تجربه می‌کند. از سویی وفاق ملی نیاز به یک پایگاه اجتماعی و آرایش سیاسی جدید دارد و از سوی دیگر، انتظارات فزاینده بیجایی که هواداران او در افکار عمومی می‌سازند، ممکن است وفاق ملی را به یک نشست و برخاست سیاسی تقلیل دهد و آن را بسیار سریع‌تر از آنچه کشش و ظرفیت دارد و پیش از آنکه به گروه‌های اجتماعی برسد، توخالی کند.
دولت چهاردهم هم تئوریسین نیاز دارد و هم تبلیغاتچی. تئوریسین برای آنکه وفاق ملی را براساس آنچه رئیس‌جمهور بدان استناد کرده، یعنی اسناد بالادستی جمهوری اسلامی ایران، همچون سیاست‌های کلی مقام معظم رهبری، به‌صورت بخشی و وزارتخانه‌ای تفسیر کند و آن را در اولویتی بالاتر از صِرف اداره وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های کشور قرار دهد و تبلیغاتچی برای آنکه اولا هواداران را از زیاده‌گویی و اغراق و تملق که گاهی تمسخر نیز به دنبال دارد، بازدارد و متوجه شرایط واقعی کشور کند و ثانیا اقدامات و در شرایط کنونی، ذهنیات رئیس‌جمهور و کارگزاران سیاسی جامعه را برای جامعه تبیین و تفسیر کند. در نتیجه شاید دولت چهاردهم به چند سخنگو در لایه‌های مختلف نیاز داشته باشد. سخنگوهای متعدد و در عین‌حال هماهنگ، حتما قادر خواهند بود نظم هواداری از دولت را از شکل استادیومی خارج کنند و به شکل حزبی درآورند. در شکل اول، هر حساب کاربری توئیتری غیرقابل‌اعتماد یا کانال تلگرامی ناشناس می‌تواند به نیابت از دولت سخن بگوید و کنش کند و در شکل دوم، تنها معتمدان رئیس‌جمهور مبتنی بر یک نظم و آرایش رسانه‌ای می‌توانند وفاق ملی را تعریف و تبیین کنند. شاید لازم باشد روابط عمومی‌های وزارتخانه‌ها به چیزی بالاتر از اداره وب‌سایت دستگاه‌ها فکر کنند.

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/1163152/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

قیمت خرید تضمینی دانه‌های روغنی مشخص شد

عروسک‌های جذاب دیدنی و متفاوت

ماجرای عجیب‌وباورنکردنی که سال1988 برای هواپیمای درحال پرواز رخ داد

می‌دونستید در گذشته ما هم پلک سوم داشتیم؟

اگر بدانید اقیانوس‌ها چقد عمق دارند، وحشت زده خواهید شد!

نمایی از کبیرکوه در شهرستان دره شهر، ایلام

گوناگون/ پرنده‌ای عجیب که انتهای نوکش دندان دارد

یک سیستم ساده اما کاربردی برای غربال‌گری میوه

مقاومت پوست آناناس رو ببینید

رکورد جهانی شیرجه از ارتفاع 52.4 متری در سال 1984

میدونستید که چلغوز از کجا تهیه میشه؟

مقایسه ابعاد و اندازه زمین، زحل و مشتری

خَمِ ابرویِ توام، هیچ گشایشی نشد

رونمایی از پوستر جایزه جهانی «شهر شعر» / «همای زرین» بر شانه کدام شاعر خواهد نشست؟

دیدار نماینده ویژه پوتین با دبیر شورای عالی امنیت ملی برای پیگیری توافقات کریدوری

پزشکیان: برای تامین معیشت مردم، شب و روز نمی‌شناسیم

جدیدترین اظهارات گروسی درباره برنامه هسته‌ای ایران

عضو کمیسیون امنیت ملی: باید دست دولت را باز بگذاریم

سعید جلیلی: موضوع امروز کشور، تبدیل کردن زندان اوین به دانشگاه نیست

رئیس جدید مرکز ارتباطات مردمی نهاد ریاست‌ جمهوری منصوب شد

استقبال قائم‌مقام وزارت‌ خارجه نروژ از تمایل پزشکیان برای تعامل با کشورهای غربی

انتقاد تند خبرگزاری تسنیم به مجری نشست خبری رئیس‌جمهور: قرعه‌کشی، «نمایشی» بود

رئیس سازمان انرژی اتمی: تعداد بازرسان در ایران با هیچ کجا قابل مقایسه نیست

حمله موشکی از جنوب لبنان به شمال فلسطین اشغالی

اوکراین ارتباط با عامل سوءقصد علیه ترامپ را رد کرد

مسئله بچه‌های مسئولین

حمله «جوان» به «فراستی»: مسعود جان! سفره امریکا چرب‌تر بود؟!

آدم‌کشی با اسلحه

گزارش «سازندگی» درباره حضور مهاجران افغانستانی‌ در تهران

تفنگ‌های حقیقی و خواهرهای دلتنگ

ادعایی درباره یک فرد جدید در ماجرای وام‌های نجومی

انتقاد وزیر اقتصاد از بدقولی روسیه برای سرمایه‌گذاری در ایران

لحظه طلوع خورشید بر فراز دماوند

ماشین لباسشویی سنتی در رومانی

گوناگون/ لمس «انگشت مرگ» کشنده است

گوناگون/ گنجی که حتی نخ‌هایش از طلا است، راز جاودانگی 2000 ساله خانواده سلطنتی چین

رکوردشکنی کدو تنبل 800 کیلوگرمی

کوه های مریخی ایران کجا هستند؟

نحوه جالب رنگ‌آمیزی بدنه هواپیمای مسافربری

زندگی مخفی جهان قبل از بیگ بنگ

شعری زیبا از محمد علی بهمنی

ظریف: هر کاری بخواهم بکنم حتما با وزیر خارجه مشورت و هماهنگی می‌کنم

نماینده جنبش امل در تهران با عراقچی دیدار کرد

پاسخ سفارت ایران در لندن به ادعایی درباره همکاری هسته‌ای مخفیانه ایران و روسیه

حواشی نخستین نشست خبری رئیس‌جمهوری را مشاهده کنید

بازتاب نشست خبری پزشکیان در رسانه‌های انگلیسی‌ زبان

شویگو با بشار اسد دیدار کرد

ترامپ: لفاظی‌های هریس و بایدن دلیل سوء قصد به من بود

آخرین فرصت خرید اینترنت تابستانی ارزان با تعرفه ویژه

نظرات جدید کارشناسان درباره قیمت اتریوم