ایران پرسمان

آخرين مطالب

چند درصد تعاونی‌های کشور تولیدی هستند؟ اقتصاد روز

چند درصد تعاونی‌های کشور تولیدی هستند؟
  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - ایسنا / بر اساس گزارش‌ها، 104 هزار تعاونی فعال در کشور با عضویت 2 میلیون و 700 هزار نفر وجود دارد که 54 درصد آنها را تعاونی‌های تولیدی تشکیل می‌دهند.
بر اساس قوانین بالادستی، بخش تعاون یکی از ارکان اقتصاد کشور به شمار می‌رود به نحوی که مطابق اصول 43 و 44 قانون اساسی، یکی از بخش‌های مهم اقتصادی، بخش تعاونی است که با پویایی آن بخش اعظمی از مشکلات اقتصادی از نظام توزیع تا بیکاری برطرف و گام موثری در جهت ایجاد اشتغال پایدار و حذف دلالی و واسطه‌گری برداشته می‌شود.
مطابق آخرین آمارها 104 هزار تعاونی فعال با عضویت 2 میلیون و 700 هزار در کشور فعالیت دارند که 54 درصد آنها را تعاونی‌های تولیدی تشکیل می‌دهند.
بخش تعاون از ظرفیت‌های اقتصادی و اجتماعی بالایی برخوردار است و سهم بسزایی در رشد و توسعه اقتصادی، تولید ناخالص داخلی، ایجاد اشتغال مولد و پایدار و تجمیع سرمایه های خرد مردمی دارد. برابر آمارهای موجود 9 درصد کل اشتغال کشور در اختیار بخش تعاون است، در حالی که ظرفیت ایجاد اشتغال بخش تعاون در کشور کمتر از 15 درصد نیست.
طبق آخرین آمارها 104 هزار تعاونی فعال با عضویت 2 میلیون و 700 هزار در کشور فعالیت دارند و 54 درصد آنها را تعاونی‌های تولیدی تشکیل می‌دهند. این تعاونی‌ها بیش از 2 میلیون فرصت شغلی را ساماندهی کرده و مجموع سرمایه‌گذاری آنها تا امروز بیش از 339 هزار میلیارد تومان بوده است.
در طول سه سال گذشته بیش از 6600 تعاونی با بیش از 173 هزار فرصت شغلی تشکیل شده که نسبت به دوره گذشته رشد 6.4 درصدی را نشان می‌دهد.
در همین راستا، حامد ویس کرمی ـ معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به مناسبت هفته تعاون جزئیات جدیدی از آمار تعاونی‌ها ارائه کرد و گفت: اگر بخواهیم به تقسیم‌بندی قانون تعاون اشاره کنیم، تعاونی‌ها به دو بخش تولیدی و توزیعی تقسیم می‌شوند که 54 درصد تعاونی‌های کشور در بخش تولید و مابقی در حوزه توزیعی مشغول فعالیت هستند.
به گفته وی بیشترین سهم از تعاونی‌های موجود را تعاونی‌های صنعتی تشکیل می‌دهند و 37.3 درصد از تعاونی‌ها در بخش کشاورزی مشغول فعالیت هستند. مابقی تعاونی‌ها نیز در بخش خدمات فعالند.
آنطور که معاون امور تعاون وزیر تعاون گفته، 22 درصد از اعضای کل تعاونی‌های کشور را زنان تشکیل می‌دهند که این امر نشان می‌دهد تعاونی‌ها می‌توانند بستر مناسبی برای فعالیت اقتصادی بانوان باشند و زنان نیز تمایل دارند در حوزه‌های اقتصادی و اجتماعی مشارکت فعال‌تر و بیشتری از خود نشان بدهند.

ایران پرسمان


در برنامه پنجم توسعه پیش‌بینی شد که سهم تعاونی‌ها در اقتصاد کشور به 25 درصد برسد اما متاسفانه با وجود ابلاغ سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی بخش تعاون هنوز به این سهم و جایگاه نرسیده و علل متعددی در این زمینه اثرگذار بوده است.
با وجود پایین بودن سهم بخش تعاون در اقتصاد،تعاونی‌ها نقش مهمی در تجمیع سرمایه‌های خرد و کوچک، کاهش فاصله طبقاتی، گسترش مشارکت جمعی و ایجاد اشتغال پایدار و ارزان دارند.
از نگاه کارشناسان رسیدن به سهم 25 درصدی بخش تعاون مورد غفلت واقع شده و عواملی نظیر عدم اجرای صحیح قوانین و مقررات مربوط به بخش تعاون، عدم واگذاری تصدی‌گری‌ها با اولویت بخش تعاون و عدم محاسبه آمارهای بخش تعاون در بخش‌های مختلف اقتصاد در این امر موثر بوده است.
عبدالله بهرامی ـ فعال تعاونی در گفت و گو با ایسنا معتقد است: باوجود پایین بودن سهم بخش تعاون در اقتصاد ملی، بنگاه‌های تعاونی در کشور با اتکا به کارکردهای مثبت و ظرفیت بالای خود نقش مهمی در تجمیع سرمایه‌های کوچک، کاهش فاصله طبقاتی، گسترش مشارکت جمعی و ایجاد اشتغال پایدار دارند.
او بر ضرورت حمایت از بخش تعاون تاکید کرده و می‌گوید: حمایت از تعاونی‌ها زمینه اشتغالزایی را فراهم می‌کند و نرخ بیکاری در نقاط محروم و کمتر برخوردار را کاهش می‌دهد.
به گفته بهرامی، تعاونی‌ها به دلیل کارکردها مثبت خود در اشتغالزایی و رفع بیکاری موثرند و می‌توانند با تجمیع سرمایه‌های خرد موجب انجام فعالیت‌های بزرگ اقتصادی شوند.
این فعال تعاونی با بیان اینکه در اکثر کشورها تعاون در قالب یک وزارتخانه مستقل عمل می‌کند، گفت: در کشور ما با وجود داشتن قوانین مترقی و اسناد بالادستی از ظرفیت‌های بخش تعاون غفلت شده است.
امروزه شیوه اقتصاد تعاونی در دنیا به عنوان نمادی از بنگاه‌های کوچک و متوسط زمینه مشارکت هدفمند آحاد مختلف مردم را در فعالیت‌های اجتماعی و اقتصادی فراهم می‌کنند.
در شرایط فعلی اقتصاد و با توجه به نامگذاری شعار سال، استفاده از ظرفیت‌ها و کارکردهای موثر تعاونی‌ها به ویژه تعاونی‌های تولیدی از اهمیت بسزایی برخوردار است. تعاونی‌های تولیدی ضمن ایجاد فرصت‌های شغلی و رونق تولید ملی نقش موثری در توسعه صادرات غیرنفتی و ارزآوری برای کشور دارند و چنانچه بستر رشد و توسعه کمی و کیفی آنها به نحو شایسته‌ مهیا شود موجب کاهش نرخ بیکاری در جامعه و توزیع عادلانه درآمد می‌شوند.

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/1163095/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

میانگین هزینه‌ سالانه‌ خانوارهای ایرانی اعلام شد

پدیده شگفت انگیز سیکلون گوزن‌های شمالی

درخشش چشم‌نواز شهاب‌ها‌‌ی پرساوشی برفراز کوهستان سبلان

گوناگون/ سازه مرموز در اروپا

زیباترین سواحل در هرمزگان

طبیعت زیبای زاگرس در منطقه اورامانت

عقاب شجاعی که چشمان قوچ را نوک زد!

گوناگون/ اعضای بدن نهنگ 23 تنی در بدن وزغ 7 میلی‌متری جا گرفت!

چگونگی شکل‌گیری رشته‌کوه هیمالیا از 88 میلیون سال پیش

4 گوشه دنیا/ اسرار مردان نمکی ایران باستان که 2500 سال پیش در معدن مومیایی شدند

گنج‌یاب‌ها کتیبه خط میخی در شمال غرب ایران را تخریب کردند

کشف ساختارهایی مرموز زیر سطح مریخ

سنگ از این سرگذشت دلتنگ است

گروسی: به‌زودی به تهران سفر می‌کنم

مخالفت خانواده‌های اسرای صهیونیستی با تعیین «گدعون ساعر» به عنوان وزیر جنگ

قیمت خرید تضمینی دانه‌های روغنی مشخص شد

عروسک‌های جذاب دیدنی و متفاوت

ماجرای عجیب‌وباورنکردنی که سال1988 برای هواپیمای درحال پرواز رخ داد

می‌دونستید در گذشته ما هم پلک سوم داشتیم؟

اگر بدانید اقیانوس‌ها چقد عمق دارند، وحشت زده خواهید شد!

نمایی از کبیرکوه در شهرستان دره شهر، ایلام

گوناگون/ پرنده‌ای عجیب که انتهای نوکش دندان دارد

یک سیستم ساده اما کاربردی برای غربال‌گری میوه

مقاومت پوست آناناس رو ببینید

رکورد جهانی شیرجه از ارتفاع 52.4 متری در سال 1984

میدونستید که چلغوز از کجا تهیه میشه؟

مقایسه ابعاد و اندازه زمین، زحل و مشتری

خَمِ ابرویِ توام، هیچ گشایشی نشد

رونمایی از پوستر جایزه جهانی «شهر شعر» / «همای زرین» بر شانه کدام شاعر خواهد نشست؟

دیدار نماینده ویژه پوتین با دبیر شورای عالی امنیت ملی برای پیگیری توافقات کریدوری

پزشکیان: برای تامین معیشت مردم، شب و روز نمی‌شناسیم

جدیدترین اظهارات گروسی درباره برنامه هسته‌ای ایران

عضو کمیسیون امنیت ملی: باید دست دولت را باز بگذاریم

سعید جلیلی: موضوع امروز کشور، تبدیل کردن زندان اوین به دانشگاه نیست

رئیس جدید مرکز ارتباطات مردمی نهاد ریاست‌ جمهوری منصوب شد

استقبال قائم‌مقام وزارت‌ خارجه نروژ از تمایل پزشکیان برای تعامل با کشورهای غربی

انتقاد تند خبرگزاری تسنیم به مجری نشست خبری رئیس‌جمهور: قرعه‌کشی، «نمایشی» بود

رئیس سازمان انرژی اتمی: تعداد بازرسان در ایران با هیچ کجا قابل مقایسه نیست

حمله موشکی از جنوب لبنان به شمال فلسطین اشغالی

اوکراین ارتباط با عامل سوءقصد علیه ترامپ را رد کرد

مسئله بچه‌های مسئولین

حمله «جوان» به «فراستی»: مسعود جان! سفره امریکا چرب‌تر بود؟!

آدم‌کشی با اسلحه

گزارش «سازندگی» درباره حضور مهاجران افغانستانی‌ در تهران

تفنگ‌های حقیقی و خواهرهای دلتنگ

ادعایی درباره یک فرد جدید در ماجرای وام‌های نجومی

انتقاد وزیر اقتصاد از بدقولی روسیه برای سرمایه‌گذاری در ایران

لحظه طلوع خورشید بر فراز دماوند

ماشین لباسشویی سنتی در رومانی

گوناگون/ لمس «انگشت مرگ» کشنده است