ایران پرسمان

آخرين مطالب

اوکراین در انتظار چراغ سبز کلیدی واشنگتن تحلیل روز

اوکراین در انتظار چراغ سبز کلیدی واشنگتن
  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - اکو ایران /متن پیش رو در اکو ایران منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست
به نظر می‌رسد که تلاش‌های دفاعی روسیه پیشروی اوکراین را کند کرده است. گزارش شده است که اوکراین طی هفته گذشته یک شهرک را تصرف کرده است، نیژنیا پارووایا در شمال سودژا، و نیروهای روسی موفق به بازپس‌گیری اولانوک در جنوب شرقی سودژا شدند.
در پی حمله غافلگیرانه اوکراین به خاک روسیه، مناطق مرزی روسیه شروع به تشکیل نیروهای داوطلب برای مبارزه با تهاجم چهار هفته‌ای اوکراین در کورسک کرده‌اند. این در حالی است که مسکو همچنان به مقاومت در برابر هرگونه استقرار مجدد نیروها از اوکراین برای دفاع از خاک خود ادامه می‌دهد.
تشکیل نیروی دفاعی داوطلب
به نوشته الجزیره، آلکسی اسمیرنوف فرماندار کورسک جمعه گذشته گفت که یک نیروی ذخیره رزمی داوطلب تشکیل خواهد داد و ویتالی سارانتسف، سخنگوی نیروهای خارکف اوکراین گفت که مناطق بریانسک و بلگورود روسیه نیز همین کار را می‌کنند. هر سه منطقه هم مرز با اوکراین هستند. سارانسف قدرت سه نیروی داوطلب را کمتر از 5000 سرباز تخمین زد.
به نظر می‌رسد مسکو واحدهای محدودی را به کورسک فرستاده است، اما عمدتاً برای دفاع از روسیه به مجموعه‌ای از نیروهای مرزی و امنیت داخلی موجود متکی است.
ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین روز سه‌شنبه به ان‌بی‌سی گفت که مسکو 60 هزار سرباز را از اوکراین به کورسک فرستاده است. یک هفته قبل، فرمانده کل او، الکساندر سیرسکی، این رقم را 30000 نفر اعلام کرده بود. اما آنها جزئیاتی را برای اثبات این ادعاها ارائه نکرده‌اند، که به نظر می‌رسد با آنچه که اطلاعات منبع آزاد نشان می‌دهد، در تضاد است.
پوتین هنگام بازدید از یک مدرسه متوسطه در منطقه تووا در سیبری اهمیت این حمله را نادیده گرفت. او به دانشجویان در قیزیل گفت: «ما باید با این اراذل و اوباش که وارد روسیه شدند مقابله کنیم.» پوتین در طول جنگ از راه‌اندازی بسیج عمومی اجتناب کرده است.
به نظر می‌رسد که تلاش‌های دفاعی روسیه پیشروی اوکراین را کند کرده است. گزارش شده است که اوکراین طی هفته گذشته یک شهرک را تصرف کرده است، نیژنیا پارووایا در شمال سودژا، و نیروهای روسی موفق به بازپس‌گیری اولانوک در جنوب شرقی سودژا شدند.
رد صندوق مبادله
در همین حال، نیروهای روسی به فشار خود به سمت پوکروفسک، شهری در منطقه دونتسک شرقی اوکراین که از زمان تصرف آودیوکا در فوریه مورد توجه آنها بود، ادامه دادند. آن‌ها از آن زمان تا کنون یک مسیر به طول 29 کیلومتر (18 مایل) در غرب آودیوکا را تشکیل داده‌اند و در حدود 8 کیلومتری (5 مایلی) از حومه پوکروفسک هستند.
طی هفته گذشته، نیروهای روسی نوورودیوکا را اشغال کردند و وارد هرودیوکا، دو شهر در شرق پوکروفسک شدند. آنها همچنین ادعا کردند که در حومه شهر میرنوهرد، شهری در شرق پوکروفسک هستند.
زلنسکی به 1300 کیلومتر مربع (502 مایل مربع) تخمین زده شده در کورسک به عنوان «صندوق مبادله‌ای» اشاره کرده و احتمالاً قصد دارد آن را با زمین اوکراین در یک توافق صلح مبادله کند. سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه روز شنبه در مصاحبه‌ای با «راشا تودی»، چنین تصوری را رد کرد: «زلنسکی گفت که برای مبادلات آتی به این نیاز خواهند داشت. به همین دلیل اسیر می‌کنند و می‌خواهند چند کیلومتر مربع را تصرف کنند. این تصور ساده لوحانه‌ای است. ما در مورد قلمرو خود با کسی بحث نمی‌کنیم. ما درباره قلمرو خود مذاکره نمی‌کنیم.»
پوتین در تووا نیز همین موضع را اتخاذ کرد و گفت که عملیات کورسک محکوم به شکست است و هنگامی که این اتفاق افتاد، اوکراین «خواهان واقعی، نه در گفتار، بلکه در عمل، برای حرکت به سمت مذاکرات صلح آمیز خواهد بود.»
زلنسکی کابینه را تغییر داد
زلنسکی گفته است که حمله به کورسک بخشی از طرح پیروزی اوست و به تمام اهداف خود دست می‌یابد.
سه‌شنبه شب، او نسبت به تغییر دولت قبل از پاییز که «برای اوکراین بسیار مهم» خواهد بود، هشدار داد. اولویت‌های اصلی او شامل افزایش تولید تسلیحات، تسریع «مذاکرات واقعی» با اتحادیه اروپا و «تعامل ویژه» با ناتو بود.
دنیس شمیحال، نخست وزیر فعلا بر سر کار باقی مانده است. دمیترو کولبا، وزیر امور خارجه با سابقه اوکراین، استعفا داد و پست دیگری به او پیشنهاد نشد. معاون او، دیپلمات حرفه‌ای آندری سیبیها جایگزین او خواهد شد.
زلنسکی قبلاً از تغییرات گسترده در پرسنل در طول جنگ خودداری کرده بود و وزیر دفاع خود را در میان اتهامات فساد و فرمانده کل خود را پس از ضدحمله ناامیدکننده 2023 جایگزین کرد.
پوتین پس از پیروزی در انتخابات مجدد در ماه مارس، کابینه خود را به طور گسترده ترمیم کرد.
آیا آمریکا اجازه حمله موشکی دوربرد به روسیه را می‌دهد؟
چیزی که واقعاً مقامات روسی را تحت تأثیر قرار داد، این برداشت بود که دولت جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده، در حال بررسی گسترش استفاده مجاز از تسلیحات آمریکایی در داخل روسیه است.
ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روز جمعه گذشته گفت: «دولت بایدن بدیهی است که در حال آماده شدن برای دادن امتیازات بیشتر به زلنسکی در اعطای اختیار برای استفاده از تقریباً هر گونه سلاح آمریکایی، از جمله برای حمله به داخل روسیه است.»
رستم عمروف، وزیر دفاع اوکراین روز جمعه در واشنگتن بود و فهرستی از اهداف احتمالی در داخل روسیه را به مقامات کاخ سفید ارائه کرد. دولت بایدن تا کنون اجازه نداده است که اوکراین، عمق خاک روسیه را با استفاده از تسلیحات آمریکایی هدف قرار دهد.
هفته گذشته، مؤسسه مطالعات جنگ، یک اندیشکده مستقر در واشنگتن، 245 هدف بالقوه را در محدوده سامانه موشکی تاکتیکی ارتش ایالات متحده (ATACMS) که قبلاً در اختیار اوکراین قرار داده شده بود، شناسایی کرد. از این تعداد 36 پایگاه هوایی و بقیه انبارهای مهمات، مراکز ارتباطی، پایگاه‌های ارتش و مراکز فرماندهی بودند.
رویترز روز سه‌شنبه به نقل از مقامات آمریکایی که نامشان فاش نشد، گفت که دولت بایدن می‌تواند به زودی اعلام کند که موشک‌های هوا به سطح (JASSM) را که از F-16 شلیک می‌شوند، به اوکراین می‌دهد. JASSM بردی بین 370 کیلومتر (230 مایل) تا 1000 کیلومتر (621 مایل) دارد. این منبع مشخص نکرد که کدام نوع موشک ارسال خواهد شد. رویترز می‌گوید حتی اگر دولت این سلاح را تایید کند، رسیدن موشک‌ها به اوکراین ماه‌ها طول می‌کشد.
اوکراین به سیاست حملات دوربرد خود ادامه داده که شامل تسلیحات آمریکایی نبود.
وزارت دفاع روسیه اعلام کرد 158 پهپاد یا موشک اوکراینی را بر فراز 16 منطقه روسیه سرنگون کرده است. به نظر می‌رسد بعضی از آن‌ها یک پالایشگاه نفت در خارج از مسکو، یک نیروگاه در کشیرا، 90 کیلومتری (56 مایلی) جنوب شرقی مسکو و یک پایگاه نیروهای ویژه در منطقه تولا، در جنوب مسکو را هدف قرار داده بودند.
روسیه قدرت آتش و پایگاه صنعتی برتر خود را به نمایش گذاشت و هر شب در هفته گذشته پهپادها و موشک‌ها را به سمت اوکراین پرتاب کرد. روسیه بین 29 اوت تا 3 سپتامبر 224 پهپاد شاهد و 43 موشک از انواع مختلف را به سمت اوکراین شلیک کرد. اوکراین اعلام کرد که 154 پهپاد را سرنگون کرده است و 37 فروند دیگر یا خود سقوط کردند یا به بلاروس منحرف شدند یا به روسیه بازگشتند.
با ناکارآمدی 85 درصد از پهپادها، مشکل بزرگ‌تر به وضوح موشک‌ها بود که 42 درصد آن‌ها به هدف برخورد کردند. روسیه نه تنها ظرفیت تولید موشک بسیار بیشتری نسبت به اوکراین دارد، برخی از موشک‌هایی که هفته گذشته اصابت کردند، موشک‌های بالستیک بودند که توسط کره شمالی تامین شده‌اند.
اوکراین گفته است تنها سامانه‌های دفاع هوایی که قادر به سرنگونی موشک‌های بالستیک هستند، پاتریوت ساخت آمریکا و SAMP/T فرانسوی-ایتالیایی هستند. دولت بایدن امسال موفق شد دو سامانه پاتریوت را از متحدانش به اوکراین منتقل کند، اما پنج سامانه دیگر تا سال آینده آماده نخواهند شد.
فقدان چنین سامانه‌هایی برای حفاظت از تمام حریم هوایی اوکراین در روز چهارشنبه، زمانی که دو موشک بالستیک اسکندر به یک آکادمی ارتباطات نظامی و یک مرکز پزشکی در نزدیکی آن در پولتاوا در شرق اوکراین اصابت کرد و حداقل 51 نفر را کشت و 274 نفر را مجروح کرد، مشهود بود.
متحدان اوکراین تلاش کرده‌اند تا دفاع هوایی این کشور را با تأمین جت‌های جنگنده F-16 تقویت کنند که نیم دوجین از آنها تحویل داده شده است. اما اوکراین پنجشنبه گذشته اعلام کرد یکی از آن‌ها در 26 اوت در شرایطی مرموز سقوط کرد و زلنسکی رئیس نیروی هوایی اوکراین را روز جمعه برکنار کرد.
در همین حال، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، دیپلماسی بسیار موفق انرژی خود را در طول هفته ادامه داد. پوتین در جریان بازدید از مغولستان در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه گفت که روسیه مطالعات فنی و امکان سنجی را برای ساخت خط لوله گاز سایوز وستوک به طول 960 کیلومتر (597 مایل) از مغولستان به چین تکمیل کرده است که همچنین گاز ارزان قیمت مغولستان را تامین می‌کند. او همچنین گفت که مهندسان روسی نیروگاه حرارتی اولان‌باتور-3 را بازسازی خواهند کرد تا تولید برق را سه برابر کنند.

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/1163002/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

قیمت خرید تضمینی دانه‌های روغنی مشخص شد

عروسک‌های جذاب دیدنی و متفاوت

ماجرای عجیب‌وباورنکردنی که سال1988 برای هواپیمای درحال پرواز رخ داد

می‌دونستید در گذشته ما هم پلک سوم داشتیم؟

اگر بدانید اقیانوس‌ها چقد عمق دارند، وحشت زده خواهید شد!

نمایی از کبیرکوه در شهرستان دره شهر، ایلام

گوناگون/ پرنده‌ای عجیب که انتهای نوکش دندان دارد

یک سیستم ساده اما کاربردی برای غربال‌گری میوه

مقاومت پوست آناناس رو ببینید

رکورد جهانی شیرجه از ارتفاع 52.4 متری در سال 1984

میدونستید که چلغوز از کجا تهیه میشه؟

مقایسه ابعاد و اندازه زمین، زحل و مشتری

خَمِ ابرویِ توام، هیچ گشایشی نشد

رونمایی از پوستر جایزه جهانی «شهر شعر» / «همای زرین» بر شانه کدام شاعر خواهد نشست؟

دیدار نماینده ویژه پوتین با دبیر شورای عالی امنیت ملی برای پیگیری توافقات کریدوری

پزشکیان: برای تامین معیشت مردم، شب و روز نمی‌شناسیم

جدیدترین اظهارات گروسی درباره برنامه هسته‌ای ایران

عضو کمیسیون امنیت ملی: باید دست دولت را باز بگذاریم

سعید جلیلی: موضوع امروز کشور، تبدیل کردن زندان اوین به دانشگاه نیست

رئیس جدید مرکز ارتباطات مردمی نهاد ریاست‌ جمهوری منصوب شد

استقبال قائم‌مقام وزارت‌ خارجه نروژ از تمایل پزشکیان برای تعامل با کشورهای غربی

انتقاد تند خبرگزاری تسنیم به مجری نشست خبری رئیس‌جمهور: قرعه‌کشی، «نمایشی» بود

رئیس سازمان انرژی اتمی: تعداد بازرسان در ایران با هیچ کجا قابل مقایسه نیست

حمله موشکی از جنوب لبنان به شمال فلسطین اشغالی

اوکراین ارتباط با عامل سوءقصد علیه ترامپ را رد کرد

مسئله بچه‌های مسئولین

حمله «جوان» به «فراستی»: مسعود جان! سفره امریکا چرب‌تر بود؟!

آدم‌کشی با اسلحه

گزارش «سازندگی» درباره حضور مهاجران افغانستانی‌ در تهران

تفنگ‌های حقیقی و خواهرهای دلتنگ

ادعایی درباره یک فرد جدید در ماجرای وام‌های نجومی

انتقاد وزیر اقتصاد از بدقولی روسیه برای سرمایه‌گذاری در ایران

لحظه طلوع خورشید بر فراز دماوند

ماشین لباسشویی سنتی در رومانی

گوناگون/ لمس «انگشت مرگ» کشنده است

گوناگون/ گنجی که حتی نخ‌هایش از طلا است، راز جاودانگی 2000 ساله خانواده سلطنتی چین

رکوردشکنی کدو تنبل 800 کیلوگرمی

کوه های مریخی ایران کجا هستند؟

نحوه جالب رنگ‌آمیزی بدنه هواپیمای مسافربری

زندگی مخفی جهان قبل از بیگ بنگ

شعری زیبا از محمد علی بهمنی

ظریف: هر کاری بخواهم بکنم حتما با وزیر خارجه مشورت و هماهنگی می‌کنم

نماینده جنبش امل در تهران با عراقچی دیدار کرد

پاسخ سفارت ایران در لندن به ادعایی درباره همکاری هسته‌ای مخفیانه ایران و روسیه

حواشی نخستین نشست خبری رئیس‌جمهوری را مشاهده کنید

بازتاب نشست خبری پزشکیان در رسانه‌های انگلیسی‌ زبان

شویگو با بشار اسد دیدار کرد

ترامپ: لفاظی‌های هریس و بایدن دلیل سوء قصد به من بود

آخرین فرصت خرید اینترنت تابستانی ارزان با تعرفه ویژه

نظرات جدید کارشناسان درباره قیمت اتریوم