ایران پرسمان

آخرين مطالب

اسرائیل فلج شد تحلیل روز

اسرائیل فلج شد
  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - دنیای اقتصاد /متن پیش رو در دنیای اقتصاد منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست
اتحادیه کارگری اصلی اسرائیل پس از پیدا شدن جسد 6 اسیر دیگر در غزه، اعلان اعتصاب عمومی کرد

صدها هزار معترض نتانیاهو به خیابان‌ها ریخته و خواستار توافق آتش‌بس شدند و اتحادیه کارگری اصلی اسرائیل نیز پس از پیدا شدن جسد 6اسیر دیگر در غزه، اعلان اعتصاب عمومی کرد. الجزیره در گزارش 1سپتامبر در همین رابطه نوشت، درگیری بین معترضان و نیروهای امنیتی یکشنبه‌شب (11شهریورماه) در آنچه «بزرگ‌ترین تظاهرات ضد دولتی در اسرائیل» از زمان آغاز جنگ غزه در حدود 11ماه پیش نامیده می‌شود، در صدر رسانه‌های جهان قرار گرفت. معترضان شعار می‌دادند «حالا! حالا!» و از بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر می‌خواستند تا با حماس برای بازگرداندن اسرا به خانه‌های خود به آتش‌بس دست یابد. بسیاری از اسرائیلی‌ها جاده‌های تل‌آویو را مسدود و در مقابل دفتر نتانیاهو در قدس اشغالی تظاهرات کردند.
 گزارش «الجزیره» از «بزرگ‌ترین تظاهرات ضد دولتی در اسرائیل » از زمان آغاز جنگ غزه که به تعطیلی فعالیت‌ها از جمله توقف پروازها منجر شد / AP
«انجمن گروگان‌ها و خانواده‌های گمشده» که نماینده خانواده‌های اسیران در غزه است، در بیانیه‌ای اعلام کرد که مرگ 6گروگان نتیجه مستقیم شکست نتانیاهو در دستیابی به توافقی برای توقف جنگ و بازگرداندن اسرا به خانه بود. «گیل دیکمن» که جسد پسر عمویش کارمل گات در میان کسانی بود که بازگردانده شد، از اسرائیلی‌ها خواست که فشار بیشتری بر دولت وارد کنند. او در ایکس نوشت: «به خیابان‌ها بیایید و اسرائیل را تعطیل کنید تا همه برگردند. هنوز هم می‌توان آنها را نجات داد.» «گیدئون لوی» ستون‌نویس روزنامه هاآرتص، به الجزیره گفت که نتانیاهو از احزاب دست راستی در دولتش که مخالف هرگونه امتیازی به حماس هستند، دفاع کرده است. لوی تاکید کرد که در حزب لیکود [متعلق به نخست‌وزیر اسرائیل]، بزرگ‌ترین گروه در کابینه، نتانیاهو قدرت زیادی دارد و حزب از او حمایت می‌کند. لوی گفت: «بنابراین چالش‌های داخل دولت بسیار محدود است. چالش واقعی، تنها چالش ممکن، خیابان‌ها خواهد بود؛ اما برای قضاوت خیلی زود است.»
در همین حال، برای اولین‌بار از 7اکتبر، بزرگ‌ترین فدراسیون اتحادیه‌های کارگری اسرائیل یعنی «هیستادروت» برای تحت فشار قرار دادن دولت برای امضای توافق آتش‌بس اعلان اعتصاب عمومی کرد. اتحادیه مذکور اعلام کرد فرودگاه بن گوریون، مرکز اصلی حمل‌ونقل هوایی اسرائیل، از ساعت 8صبح روز دوشنبه (12شهریور) بسته شد؛ زیرا هدف این اعتصاب تعطیلی یا مختل کردن بخش‌های عمده اقتصاد اسرائیل از جمله بانکداری و مراقبت‌های بهداشتی است تا دولت تن به آتش‌بس بدهد. «آرنون بار دیوید» رئیس هیستادروت گفت: «توافق مهم‌تر از هر چیز دیگری است. ما به جای معامله، کیسه‌های جنازه دریافت می‌کنیم.» او گفت که از سوی تولیدکنندگان و کارآفرینان اصلی اسرائیل در بخش فناوری پیشرفته حمایت می‌شود. خدمات شهری در مرکز اقتصادی اسرائیل -تل آویو- نیز برای بخشی از روز دوشنبه تعطیل بود.
«انجمن تولیدکنندگان اسرائیل» گفت که از این اعتصاب حمایت می‌کند و دولت را متهم کرد که در «وظیفه » خود در زنده بازگرداندن اسیران شکست‌خورده است. «ران تومر» رئیس این انجمن گفت: «بدون بازگشت گروگان‌ها، ما نمی‌توانیم به جنگ پایان دهیم، نمی‌توانیم خودمان را بازسازی کنیم و نمی‌توانیم بازسازی اقتصاد اسرائیل را آغاز کنیم.» یاییر لاپید، رهبر اپوزیسیون اسرائیل و نخست‌وزیر سابق هم به حمایت از این اعتصاب پیوست. اما «بزالل اسموتریچ»، وزیر دارایی، از «گالی بهاراو میارا» دادستان کل خواست تا درخواست فوری برای جلوگیری از اعتصاب سراسری برنامه‌ریزی شود و تداوم آن به دادگاه‌ها ارائه کند. اسموتریچ در نامه خود استدلال کرد که اعتصاب هیچ مبنای قانونی ندارد؛ زیرا هدف آن تاثیر نادرست بر تصمیمات سیاسی مهم سیاستمداران درباره مسائل مربوط به امنیت دولتی است. او همچنین گفت که یک اعتصاب گسترده -که باعث تعطیلی اسرائیل از جمله پروازهای خروجی می‌شود - عواقب اقتصادی قابل توجهی دارد که در زمان جنگ آسیب‌های اقتصادی غیرضروری به همراه خواهد داشت.
«شکاف » در جامعه اسرائیل
«پاتریک کینگزلی» در گزارش 2سپتامبر در نیویورک‌تایمز نوشت، برخی از معلمان، کارمندان شهرداری، کارگران ترانزیت و سایرین در سراسر اسرائیل صبح دیروز دوشنبه در اعتراض به استراتژی جنگی نتانیاهو در غزه دست به اعتصاب کارگری زدند. این امر شکافی را در میان اسرائیلی‌ها به‌دلیل عدم تمایل سیاستمداران به موافقت با آتش‌بس آشکار کرد. در ابراز این مخالفت گسترده ضد دولتی، روسای اتحادیه‌ها و رهبران تجاری دست به دست هم دادند تا با تحت فشار قرار دادن بنیامین نتانیاهو، وی را وادار به موافقت با آتش‌بس در غزه کنند تا شرایط برای تبادل اسرای بازمانده فراهم شود.
این اعتصاب یک روز پس از آن انجام شد که ارتش اسرائیل اعلام کرد که اجساد 6گروگان را از غزه بیرون آورده است. این اعتصاب اختلالات گسترده‌ای را به همراه داشت. بسیاری از مدارس و ادارات شهرداری در سراسر اسرائیل تعطیل شدند یا خدمات خود را قطع کردند. در قدس اشغالی، شبکه راه‌آهن بسته شد. کارگران فرودگاه بین‌المللی بن‌گوریون، برای بخشی از روز [دوشنبه] دست به اعتصاب زدند. کارکنان پزشکی در چندین بیمارستان هم برخی از خدمات غیرفوری را کاهش دادند. این اعتصاب منعکس‌کننده طغیان سراسری خشم و اعتراض پس از شناسایی اجساد 6گروگان در غزه است. منتقدان نتانیاهو استدلال کردند که توافق آتش‌بس می‌توانست جان آنها را نجات دهد.
اعتصاب کارگری دیروز دوشنبه در اسرائیل نشان‌دهنده ابعاد مناقشه در اسرائیل درباره این مساله است که آیا اولویت نتانیاهو باید «نابودی حماس» باشد یا «آزادی گروگان‌ها». به نوشته گزارشگر نیویورک‌تایمز، این بن‌بست خشم بسیاری از اسرائیلی‌ها را برانگیخته است؛ زیرا می‌ترسند که گروگان‌ها در صورت طولانی شدن فرآیند مبادله، جان خود را از دست بدهند. اگرچه وزارت بهداشت رژیم صهیونیستی اعلام کرد که بررسی پزشکی قانونی نشان می‌دهد که گروگان‌ها از فاصله نزدیک بین صبح پنج‌شنبه تا جمعه مورد اصابت گلوله قرار گرفته‌اند، اما حماس در بیانیه ای اعلام کرد که گروگان‌ها توسط ارتش اسرائیل کشته شده‌اند. هنوز نمی‌توان مشخص کرد که اعتراضات و اعتصابات برنامه‌ریزی‌شده چه تاثیری می‌تواند بر رویکرد و استراتژی نتانیاهو داشته باشد. پایگاه راست‌گرای او و متحدان ائتلاف راست‌افراطی‌اش می‌گویند که بهتر است از توافق آتش‌بس معیوب اجتناب شود؛ حتی اگر به بهای جان برخی از گروگان‌ها تمام شود. برخی از اعضای ائتلاف نتانیاهو تهدید کرده‌اند که درصورت تحقق توافق، با ترک کابینه آن را به مرز فروپاشی می‌رسانند. تاکنون تنها «یوآو گالانت» برای توافق فشار آورده است.
«آدام راسگون» و «رونن برگمن» هم در گزارشی در نیویورک‌تایمز نوشتند که «یوآو گالانت» وزیر جنگ اسرائیل به رویکرد نتانیاهو درباره مذاکرات آتش‌بس اعتراض کرده است. در مقابل، اسموتریچ، با انتقاد از اظهارات گالانت گفت که کابینه اجازه نخواهد داد با حماس «معامله تسلیم» صورت گیرد. به نوشته این گزارشگران، کانال 12 اسرائیل نیز گزارش داد که در جلسه کابینه هفته گذشته، گالانت به‌شدت با تصمیم برای نگه داشتن نیروهای اسرائیلی در کریدور فیلادلفی مخالفت کرد.

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/1160769/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

قیمت خرید تضمینی دانه‌های روغنی مشخص شد

عروسک‌های جذاب دیدنی و متفاوت

ماجرای عجیب‌وباورنکردنی که سال1988 برای هواپیمای درحال پرواز رخ داد

می‌دونستید در گذشته ما هم پلک سوم داشتیم؟

اگر بدانید اقیانوس‌ها چقد عمق دارند، وحشت زده خواهید شد!

نمایی از کبیرکوه در شهرستان دره شهر، ایلام

گوناگون/ پرنده‌ای عجیب که انتهای نوکش دندان دارد

یک سیستم ساده اما کاربردی برای غربال‌گری میوه

مقاومت پوست آناناس رو ببینید

رکورد جهانی شیرجه از ارتفاع 52.4 متری در سال 1984

میدونستید که چلغوز از کجا تهیه میشه؟

مقایسه ابعاد و اندازه زمین، زحل و مشتری

خَمِ ابرویِ توام، هیچ گشایشی نشد

رونمایی از پوستر جایزه جهانی «شهر شعر» / «همای زرین» بر شانه کدام شاعر خواهد نشست؟

دیدار نماینده ویژه پوتین با دبیر شورای عالی امنیت ملی برای پیگیری توافقات کریدوری

پزشکیان: برای تامین معیشت مردم، شب و روز نمی‌شناسیم

جدیدترین اظهارات گروسی درباره برنامه هسته‌ای ایران

عضو کمیسیون امنیت ملی: باید دست دولت را باز بگذاریم

سعید جلیلی: موضوع امروز کشور، تبدیل کردن زندان اوین به دانشگاه نیست

رئیس جدید مرکز ارتباطات مردمی نهاد ریاست‌ جمهوری منصوب شد

استقبال قائم‌مقام وزارت‌ خارجه نروژ از تمایل پزشکیان برای تعامل با کشورهای غربی

انتقاد تند خبرگزاری تسنیم به مجری نشست خبری رئیس‌جمهور: قرعه‌کشی، «نمایشی» بود

رئیس سازمان انرژی اتمی: تعداد بازرسان در ایران با هیچ کجا قابل مقایسه نیست

حمله موشکی از جنوب لبنان به شمال فلسطین اشغالی

اوکراین ارتباط با عامل سوءقصد علیه ترامپ را رد کرد

مسئله بچه‌های مسئولین

حمله «جوان» به «فراستی»: مسعود جان! سفره امریکا چرب‌تر بود؟!

آدم‌کشی با اسلحه

گزارش «سازندگی» درباره حضور مهاجران افغانستانی‌ در تهران

تفنگ‌های حقیقی و خواهرهای دلتنگ

ادعایی درباره یک فرد جدید در ماجرای وام‌های نجومی

انتقاد وزیر اقتصاد از بدقولی روسیه برای سرمایه‌گذاری در ایران

لحظه طلوع خورشید بر فراز دماوند

ماشین لباسشویی سنتی در رومانی

گوناگون/ لمس «انگشت مرگ» کشنده است

گوناگون/ گنجی که حتی نخ‌هایش از طلا است، راز جاودانگی 2000 ساله خانواده سلطنتی چین

رکوردشکنی کدو تنبل 800 کیلوگرمی

کوه های مریخی ایران کجا هستند؟

نحوه جالب رنگ‌آمیزی بدنه هواپیمای مسافربری

زندگی مخفی جهان قبل از بیگ بنگ

شعری زیبا از محمد علی بهمنی

ظریف: هر کاری بخواهم بکنم حتما با وزیر خارجه مشورت و هماهنگی می‌کنم

نماینده جنبش امل در تهران با عراقچی دیدار کرد

پاسخ سفارت ایران در لندن به ادعایی درباره همکاری هسته‌ای مخفیانه ایران و روسیه

حواشی نخستین نشست خبری رئیس‌جمهوری را مشاهده کنید

بازتاب نشست خبری پزشکیان در رسانه‌های انگلیسی‌ زبان

شویگو با بشار اسد دیدار کرد

ترامپ: لفاظی‌های هریس و بایدن دلیل سوء قصد به من بود

آخرین فرصت خرید اینترنت تابستانی ارزان با تعرفه ویژه

نظرات جدید کارشناسان درباره قیمت اتریوم