ایران پرسمان

آخرين مطالب

تخلف برخی ایرلاین‌ها؛ فروش بلیت بیزینس با خدمات اکونومی اقتصاد روز

تخلف برخی ایرلاین‌ها؛ فروش بلیت بیزینس با خدمات اکونومی
  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - مهر /فروش بلیت بیزینس کلاس با ارائه خدمات اکونومی توسط برخی شرکت‌های هواپیمایی داخلی، مصداق بارز تضییع حقوق مسافران و تخلف آشکار است.
بلیت‌های بیزینس کلاس در دنیای سفرهای هوایی به عنوان یکی از انتخاب‌های لوکس و راحت برای مسافران شناخته می‌شود. این نوع بلیت‌ها معمولاً همراه با خدمات ویژه‌ای هستند که هدف آن‌ها ارائه تجربه‌ای راحت‌تر، خصوصی‌تر و متفاوت‌تر از پروازهای اکونومی است. با این حال، در برخی پروازهای داخلی ایران، مشاهده می‌شود که بین انتظارات مسافران از بلیت‌های بیزینس کلاس و امکانات واقعی ارائه شده تفاوت‌هایی وجود دارد.
در سطح بین‌المللی، بلیت‌های بیزینس کلاس به طور معمول ویژگی‌هایی نظیر صندلی‌های بزرگ‌تر، فضای بیشتر، پذیرایی با کیفیت بالا و دسترسی به خدمات ویژه همچون اینترنت پرسرعت، پک‌های بهداشتی لوکس و استفاده از سالن‌های اختصاصی فرودگاهی را شامل می‌شوند. این ویژگی‌ها به مسافران این امکان را می‌دهند که در طول پرواز تجربه‌ای راحت و بدون دغدغه داشته باشند.
از دیگر مزایای بلیت‌های بیزینس می‌توان به امکان استراحت کامل با صندلی‌هایی که قابلیت تخت‌شو دارند، اشاره کرد. همچنین پذیرایی در بیزینس کلاس شامل غذاهای متنوع و با کیفیت‌تر است که با توجه به سلیقه مسافران به‌طور اختصاصی سرو می‌شود. خدمات دیگری همچون اولویت در چک‌این، تحویل سریع‌تر بار و خدمات ویژه پس از پرواز، از دیگر ویژگی‌هایی است که برای این کلاس پروازی در نظر گرفته شده است.
بازار
اما در برخی از پروازهای داخلی ایران، شرکت‌های هواپیمایی بلیت‌های بیزینس کلاس را با قیمت‌های نجومی به فروش می‌رسانند، در حالی که امکانات موجود در این پروازها تفاوت زیادی با آنچه که انتظار می‌رود، ندارد. در برخی از این پروازها، مسافران شاهد صندلی‌های معمولی مشابه با بلیت اکونومی یا اقتصادی هستند که هیچ‌گونه قابلیت تبدیل به تخت‌شو یا ایجاد فضای بیشتر را ندارند. همچنین پذیرایی در این پروازها مشابه با کلاس اکونومی است و در بسیاری از موارد، خدماتی که برای بیزینس کلاس در نظر گرفته می‌شود، در سطح استانداردهای بین‌المللی قرار ندارد.
این وضعیت موجب شده است تا برخی از مسافران از کیفیت خدمات ارائه‌شده رضایت نداشته باشند و حتی احساس کنند که بلیت بیزینس کلاس بیشتر یک برچسب قیمتی است تا یک پرواز راحت. بلیط‌های اکونومی (economy) و بیزینس (business class) تفاوت‌هایی با هم دارند که مهم‌ترین آن تفاوت قیمت این دو کلاس پروازی است.
واژه فرانسوی اکونومی به معنای صرفه‌جویی است و همان‌طور که از نامش مشخص است این نوع کلاس پروازی نسبت به سایر کلاس‌های پروازی به‌صرفه‌تر بوده و قیمت پایین‌تری دارد و در واقع ارزان‌ترین کلاس پروازی را به خود اختصاص می‌دهد. کلاس بیزینس یا تجاری در رده دوم کلاس‌های پروازی قرار می‌گیرد و معمولاً با ارائه امکانات و خدماتی گسترده‌تر نسبت به اکونومی قیمت بلیط هواپیما آن بالاتر است.
در شرایطی که قیمت بلیت‌های اکونومی خود به شدت افزایش یافته است و بسیاری از مسافران برای دسترسی به امکاناتی بهتر، به بلیت‌های بیزینس کلاس روی می‌آورند، قیمت‌های بالاتر بلیت‌های بیزینس و عدم تطابق امکانات با آنچه که از این کلاس پروازی انتظار می‌رود، به نوعی بی‌اخلاقی در رعایت حقوق مسافران به شمار می‌آید. این روند موجب آسیب به اعتماد مسافران می‌شود و در واقع نشان‌دهنده نوعی سوءاستفاده از موقعیت موجود است.
فروش بلیت بیزینس با خدمات اکونومی تخلف است
در همین راستا، علیرضا منظری معاون اسبق هوانوردی و امور بین‌الملل سازمان هواپیمایی کشوری در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: برخی مسافران بلیت هواپیما را با نرخ کلاس بیزینس خریداری می‌کنند، اما خدمات ارائه شده در هواپیما در حد کلاس اکونومی است. نرخ بلیت بر اساس قیمت بیزینس کلاس محاسبه می‌شود، در حالی که تسهیلاتی که به مسافر ارائه می‌شود، مطابق با خدمات اکونومی یا معمولی است.
منظری ادامه داد: در این موارد، پیگیری حقوقی امکان‌پذیر است، زیرا مقررات مشخصی براساس ایکائو برای ارائه خدمات بیزینس کلاس وجود دارد. طبق این مقررات، شرکت‌های هواپیمایی موظف به ارائه خدمات ویژه‌ای شامل غذای خاص، سرویس‌های اختصاصی و امکانات متفاوت در مقایسه با اکونومی کلاس هستند.
وی تصریح کرد: سازمان هواپیمایی کشوری بر این موضوع نظارت دارد و در صورت مشاهده تخلف، مسافران می‌توانند شکایت خود را ثبت کنند. در صورتی که شرکت هواپیمایی تخلف کرده باشد و خدمات متناسب با بلیت فروخته شده را ارائه نکرده باشد، موظف به استرداد وجه به مسافر خواهد بود.
معاون اسبق هوانوردی و امور بین‌الملل سازمان هواپیمایی کشوری خاطرنشان کرد: در چارچوب الزامات خدمات بیزینس کلاس، صندلی‌ها باید راحت‌تر و بزرگ‌تر باشند، فاصله میان صندلی‌ها نسبت به اکونومی بیشتر باشد و خدمات پذیرایی نیز با کیفیت بالاتری ارائه شود.
منظری در پایان تاکید کرد: فروش بلیت بیزینس و ارائه خدمات اکونومی تخلف محسوب می‌شود و قابلیت پیگیری قانونی دارد.
ضرورت تطبیق خدمات بیزینس کلاس با استانداردهای بین‌المللی
به گزارش مهر، گفتنی است، رئیس دیوان عدالت اداری در 26 خرداد 1403، با توجه به شکایت برخی شرکت‌های هواپیمایی، رأی داد که ستاد تنظیم بازار مجاز به نرخ‌گذاری در بخش حمل‌ونقل هوایی داخلی نیست. بر همین اساس قیمت‌گذاری بلیت هواپیما به خود شرکت‌های هواپیمایی سپرده شد، اما این در حالیست که متولیان مربوطه باید نسبت به عملکرد ایرلاین‌ها توجه ویژه داشته باشند، تا طبق آنچه که از مسافران پول دریافت می‌کنند، در مقابل نیز خدمات ارائه دهد.
کارشناسان صنعت هوانوردی بر این باورند که شرکت‌های هواپیمایی باید به استانداردهای بین‌المللی پایبند باشند و در صورت عدم امکان ارائه خدمات بیزینس کلاس با کیفیت، از فروش بلیت‌های بیزینس که قابلیت‌های استاندارد را ندارد، خودداری کنند. رعایت حقوق مسافران و شفافیت در ارائه خدمات، اصلی‌ترین عواملی است که می‌تواند اعتماد عمومی به صنعت هوانوردی را تقویت کرده و رضایت مسافران را جلب کند.

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/1246024/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

قیمت جدید شیر خام تغییر می‌کند؟

تو برکت ایرانی، تو خواهر سلطانی...

تصاویری از لواسان در گذشته های دور توسط هوش مصنوعی

عجیب ترین مرز تاریخ در ایران؛ مرز استان مرکزی و اصفهان

کامیون بدون راننده؛ نسلی جدید از ماشین‌ها!

راز موفقیت بونوبوهای ماده در برابر سلطه نرها

رمان «شب ملخ» جواد مجابی منتشر شد

هاآرتص: اسرائیل بیرون از اتاق مذاکرات ایران و آمریکا نگه داشته شده؛ چرا نتانیاهو در این ماجرا دست‌بسته مانده؟

تاکید قطر و انگلیس بر حمایت از مذاکرات میان ایالات متحده و ایران

روایت فارس از فشار دولت به اعضای مجمع تشخیص برای تصویب پالرمو

طرح استیضاح ترامپ کلید خورد

یمن: به ناو هواپیما‌بر ترومن حمله کردیم

پاکستان پهپاد جاسوسی هند را در کشمیر سرنگون کرد

تحرکات مشکوک تانک‌های اسرائیلی در مرز مصر

گفتگوهای دمشق و آنکارا برای افتتاح بانک ترکیه‌ای در سوریه

اختلافات فزاینده نتانیاهو و ترامپ بر سر ایران

خاموشی، ثمره سوءمدیریت

عامل خسارت به تجارت؛ حمله «سازندگی» به وزیر صمت

وضعیت سفید شد؛ بازگشت رویه‌های گمرک شهید رجایی به حالت عادی

این مار افعی بومی شمال را دیدید فرار کنید!

حمله کانگورو به یک مرد در استرالیا

فرار یک مرد از حمله خرس قطبی

راهکار نوین محققان دانشگاه تهران برای جداسازی دی‌اکسید کربن از پساب‌های صنعتی

ابراز همدردی وزیر امور خارجه قرقیزستان با ایران

مخبر: ناترازی‌ها برای نخبگان ما فرصت است

محمدجواد لاریجانی: کار داخلی ما نباید مشروط به مذاکرات شود

اهدای خون جمعی از نمایندگان و کارکنان مجلس شورای اسلامی

نماینده کنگره طرح استیضاح ترامپ را کلید زد

افشاگری نتانیاهو، موساد را غافلگیر کرد

آرژانتین اسناد محرمانه فعالیت نازی‌ها را منتشر کرد

رسوایی اخلاقی دیگر در بی‌بی‌سی

تعمد یا سهل‌انگاری؟

توییت درست وزیر

یک کارشناس امنیتی: نفوذ به بندرهای ایران آسان است

شرایط فروش اقساطی کرمان موتور

زمین 85 میلیون ایرانی در پستوی وزارتخانه خاک می‌خورد

قیمت جدید شیر خام تعیین شد

آخرین مهلت ثبت اطلاعات فعالان حوزه رمز ارز مشخص شد

تدریس فیزیک به جذاب‌ ترین شکل ممکن

نجات بچه گوزن از رودخانه یخی در روسیه

مصرف گوجه‌فرنگی می‌تواند جلوی افزایش وزن را بگیرد

خاطراتی از ثروتمندترین پزشک مناطق محروم

معاون راهبردی رئیس‌جمهور: نهادهای حقوق بشری ناکارآمدند

در سفر یک‌روزه پزشکیان به باکو چه گذشت؟

وبگاه عبری: ایران 2000 موشک بالستیک دارد که می‌توانند به اسرائیل برسند

گزارش مذاکرات در جلسه غیرعلنی مجلس؛ مذاکرات به خوبی پیش می‌رود و آمریکا از بداخلاقی پرهیز کرده است

رایزنی وزرای خارجه انگلیس و آمریکا درباره مذاکرات عمان

روسیه: رابطه اروپا و آمریکا به نقطه بی‌بازگشت رسیده است

جوزف عون: حفظ امنیت لبنان به نفع آمریکا است

جزئیات غرق‌شدن جنگنده آمریکایی در حمله انصارالله