ایران پرسمان

آخرين مطالب

وعده‌های پوچ واردات خودرو؛ امسال چند خودرو وارد می‌شود؟ سیاست روز

وعده‌های پوچ واردات خودرو؛ امسال چند خودرو وارد می‌شود؟
  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - اقتصاد آنلاین / خبر اختصاص 3 میلیارد دلار برای واردات خودرو یادآور وعده‌های قبلی مسئولان دولت سیزدهم درخصوص واردات خودرو است. همان‌طور که هیچ وقت واردات 200 هزار دستگاه خودرو تحقق نیافت، تخصیص 3 میلیارد دلار برای واردات خودرو هم دور از انتظار است.
محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی خبر مثبتی را درخصوص واردات خودرو به کشور در سال 1404 اعلام کرد. طبق گفته قالیباف، با مصوبه سران قوا ارز واردات خودرو مجدد تا 3 میلیارد دلار افزایش یافته است. او همچنین این سوال اساسی را مطرح کرده است که چگونه 9 میلیارد دلار برای واردات قطعات خودرو داریم، اما 3 میلیارد دلار ارز برای واردات خودرو نداریم؟
بازار
سابق بر این هم در آذر ماه سال گذشته قالیباف از روند تخصیص ارز به قطعات خودرو و عدم تخصیص ارز به واردات خودرو انتقاد کرده بود و گفته بود که «الان بانک مرکزی در سال 8 میلیارد دلار ارز برای واردات قطعات خودرو می‌دهد، ولی وقتی نوبت واردات خودرو می‌شود می‌‎گوید ارز ندارم. مجلس تدبیر کرده و گفته است به هر میزان ارز به قطعات می‌دهید، حتما نصف آن را هم به خودرو بدهید که درد ندارم نداشته باشند.»
ناکامی نمایندگان مجلس در افزایش منابع ارزی واردات خودرو
در حالی رئیس قوه مقننه خبر از افزایش یک میلیارد دلاری ارز واردات خودرو داد که در جریان بررسی لایحه بودجه، تلاش‌های نمایندگان مجلس برای افزایش بودجه ارزی واردات خودرو با شکست مواجه شد.
طبق لایحه بودجه دولت 2 میلیارد دلار برای واردات خودرو تخصیص داده بود که نمایندگان مجلس از افزایش این رقم به سه میلیارد و 300 میلیون یورو خبر دادند تا روند واردات خودرو به کشور افزایشی شود، ضمن این که این تصمیم مقابله‌ای در برابر اقدام دولت در خصوص افزایش 100 درصدی تعرفه واردات خودرو بود.
اما این تصمیم با مخالفت مجمع تشخیص مصلحت نظام مواجه شد و مجمع اعلام کرد که طبق گزارش بانک مرکزی، دولت قادر به تامین ارزی فراتر از آنچه که در لایحه دولت آمده است، نیست و به همین دلیل اعضای هیات عالی نظارت مجمع با تخصیص ارز مدنظر مجلس مخالفت کرده است.
ارزبری مونتاژکاران
اختصاص ارز برای واردات قطعات خودرو‌های مونتاژی و گسترش تولید خودرو‌های مونتاژی در کشور در شرایطی که ارز واردات خودرو محدود است و تا همین دو سال پیش واردات خودرو ممنوع بود، همواره یکی از انتقادات جدی کارشناسان حوزه خودو بوده است که این بار مورد توجه رئیس مجلس شورای اسلامی هم قرار گرفته است.
 هر چند که زور مونتاژکاران به هر استدلال و منطقی در کشور می‌چربد و در نهایت آنها هستند که بیشترین ارز تخصیصی به صنایع را دریافت می‌کنند.
خودروسازان مونتاژی در ازای ارزبری مکلف به افزایش عمق داخلی‌سازی هستند که طبق گفته کارشناسان، این داخلی‌سازی هم نتایج مطلوبی به همراه نداشته و منجر به کاهش کیفیت خودرو‌های مونتاژی شده است.
بی تکلیف ماندن واردات خودرو‌های کارکرده
مورد دیگری که قالیباف همزمان با خبر افزایش منابع ارزی واردات خودرو مطرح کرده است، این سوال است که «چرا مردم نباید بتوانند ماشین خارجی دست دوم با عمر حداکثر 5 ساله خریداری کنند و در واقع به قیمت یک پراید، تویوتا سوار شوند؟»
یا به عبارت دیگر باید از دولت پرسید که چرا برای واردات قطعات خودرو ارز وجود دارد و برای واردات خودرو‌های کارکرده نه؟
واردات خودرو‌های کارکرده همزمان با واردات خودرو‌های نو تصویب شد، اما هر بار با یک بهانه‌ای به تعویق افتاد، این روند هم در دولت سیزدهم و هم چهاردهم دنبال شده و دولت بیشتر به دنبال این است که واردات خودرو‌های کارکرده را از سر خود باز کند تا این که به دنبال تحقق آن باشد. محدودیت‌های ارزی مهم‌ترین موردی بود که به صورت رسمی و غیررسمی دلیل عدم واردات خودرو‌های کارکرده اعلام می‌شد.
حالا هم با تعیین تعرفه 100 درصدی برای واردات خودرو‌های کارکرده مشابه آنچه که برای واردات خودرو‌های نو وجود دارد، دولت یک مانع دیگر پیش روی واردات خودرو‌های کارکرده قرار داده است و با این تصمیم این خودرو‌ها نیز با قیمت بالایی وارد کشور خواهد شد و دیگر خبری از واردات خودرو کارکرده هم قیمت با پراید طبق آنچه که رئیس مجلس می‌گوید نیست و باید چند برابر قیمت پرایدی که در حال حاضر 300 تا 400 میلیون تومان است هزینه کرد تا یک خودروی کارکرده به دست مصرف کننده در ایران برسد.
با 3 میلیارد دلار چه تعداد خودرو می‌توان وارد کرد؟
با درنظرگرفتن سقف 20 هزار دلاری برای واردات خودرو، با سه میلیارد دلار می‌توان در سال 1404، 150 هزار دستگاه خودرو وارد کرد. این در حالی است که برای متعادل شدن قیمت خودرو، واردات حداقل 500 هزار خودرو و عرضه آن در بازار نیاز است.
مقاومت بانک مرکزی در برابر تخصیص ارز
بیش از دو سال از آزادسازی واردات خودرو به کشور می‌گذرد و طی این مدت محدودیت ارزی و عدم تخصیص ارز از سوی بانک مرکزی با وجود تصویب دولت و مجلس، مهم‌ترین مانع عاملی بوده که روند واردات خودرو را کند کرده و از آنجایی که رئیس بانک مرکزی ابقا و همان سیاست‌های قبلی پابرجاست، به نظرمی‌رسد همین رویه سابق در واردات خودرو در جریان باشد و تفاوتی ایجاد نشود.
خبر اختصاص 3 میلیارد دلار برای واردات خودرو یادآور وعده‌های قبلی مسئولان دولت سیزدهم درخصوص واردات خودرو است. همان‌طور که هیچ وقت واردات 200 هزار دستگاه خودرو تحقق نیافت، تخصیص 3 میلیارد دلار برای واردات خودرو هم دور از انتظار است.

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/1239068/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

رکوردی که شکسته شد؛ روز تاریخی بورس

نصیری اقدم: با اینکه دلار پایین آمده، اما الان همه چیز با دلار 100 هزار تومانی محاسبه می‌شود

پنج مقصد صادراتی محصولات نانویی ایران

زمان سفر به هر سیاره منظومه شمسی

نقاشی فضاپیمای ناسا از سیاره مشتری

میدان مغناطیسی زمین یکبار فروپاشیده و انسان‌ها جان سالم به در برده‌اند؛ اما چگونه؟

بخشی از کتاب/ جدا شدن از تلخی زندگی

آکسیوس ساعت و محل مذاکره ایران و آمریکا در رم را اعلام کرد

بروجردی: در مذاکرات تضمین‌ها فقط از طرف آمریکا نیست

تسنیم: دور دوم مذاکرات ساعت 14 آغاز می‌شود

گزارش فارس از سفری غیرمنتظره؛ حدس بزنید برای چه کاری به کجا می‌روند؟

جزئیات دیدار محمود عباس با جولانی

سرنگونی پهپاد پیشرفته دیگر آمریکایی در آسمان یمن

سرمقاله اعتماد/ برای دانشگاه

هشدار متفکر آمریکایی: ایران را به جنگ نکشانید!

دیپلماسی در سایه بی‌اعتمادی

انتقاد یک مقام صنفی از مصوبه الزام پمپ بنزین‌ها به ایجاد ایستگاه شارژ برقی

حیات عالمانه به بیان آیت الله جوادی آملی

حرکات نمایشی و خطرناک یک کوئیک در خیابان‌های زاهدان!

نجات جان دخترچه فلسطینی از زیر آوار

اولین رآکتور هسته‌ای نمک مذاب توریم جهان در چین شروع به کار کرد

انسان‌ها 41 هزار سال پیش از ضد آفتاب استفاده می‌کردند!

درس‌های زندگی از منظر امام رضا(ع)

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی: اگر کشور را معطل مذاکرات کنیم دست تیم مذاکره کننده بسته می‌شود

سرتیم عملیاتی گروهک تروریستی جیش‌الظلم که بود؟

ولایتمدار: مذاکره با آمریکا را برای حفظ حقوق و منافع ملت ادامه می‌دهیم

شمخانی 9 اصل مورد نظر ایران در مذاکرات رم را اعلام کرد

آخرین وداع مادر بوسیدن پای فرزند شهیدش بود!

بلومبرگ: ترامپ قصد دارد حاکمیت روسیه بر جزایر کریمه را به رسمیت بشناسد

سرمقاله آرمان ملی/ انگیزه شرقی‌ها از مذاکرات

گروسی دنبال پُست است، اروپا دنبال «نقش»

ویدئویی از دوربین یک آمبولانس در هلند

آماده سازی گران‌ترین غذای دنیا از دریای خزر

دردسرهای همیشگی افراد عینکی

نشانه‌های حیات در فراسوی منظومه / کشفی تازه از سیاره K2-18b

من خود بلای خویشم، از خود کجا گریزم؟

ماهواره ناهید 2 تا دو ماه آینده پرتاب می‌شود

ساعت و محل مذاکره ایران و آمریکا در رم مشخص شد

مقام حزب‌الله: هیچ بحثی درباره خلع سلاح مقاومت را نمی‌پذیریم

سرمقاله هم میهن/ سیاستِ پویا

دیپلماسی چندجانبه، پیام معنادار ایران به واشنگتن

توقف شماره‌گذاری خودروهای تولیدی ایران خودرو به دلیل به‌روزآوری سامانه‌های دولت و فراجا

پرداخت 50 میلیون تومان پاداش برای این افراد

درخشش بیمه دی در خدمات‌رسانی به ایثارگران؛ رتبه اول توانگری و پرداخت به‌روز مطالبات درمانی

حیات عالمانه به بیان آیت الله جوای آملی

قابلیت برخاست و فرود عمودی جنگنده پیشرفته اف-35 بی

آیا هوش مصنوعی نژادپرست است؟

ترجمه «زیر گنبد» استیون کینگ منتشر شد

سلیمی نمین: پزشکیان مثل روحانی مذاکره را به برگی برای افزایش قدرت تبدیل نکرد

یمن: آماده‌ایم وارد بالاترین سطح از درگیری با آمریکا شویم