ایران پرسمان

آخرين مطالب

خطر سلطه قطعه‌سازان بر صنعت خودروسازی ایران اقتصاد روز

خطر سلطه قطعه‌سازان بر صنعت خودروسازی ایران
  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - تسنیم /از جمله چالش‌های اساسی در واگذاری مدیریت دو خودروسازی بزرگ کشور، واگذاری سهام های تودلی و اهلیت خریداران است و در این خصوص هیات واگذاری تصمیماتی را اتخاذ کرده است و سازمان خصوصی‌سازی نیز ایده واگذاری تعهدی را مطرح کرده است.
بحث واگذاری و خصوصی‌سازی دارایی‌های دولت در راستای اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی بارها مورد تاکید قرار گرفته است. شاید یکی از موارد خصوصی‌سازی که بیش از سایرین به آن پرداخته شده است، واگذاری دو خودروسازی بزرگ کشور است.
هر چند که در گذشته این دو خودروسازی واگذار شده‌اند اما ترکیب سهام مربوط به شرکت‌های خریدار این دو خودروسازی سبب شده است تا همچنان دولت نقش تعیین کننده را در هیئت مدیره این دو خودروسازی داشته باشد.
این موضوع به عنوان سهام‌های «تودلی » شهرت پیدا کرد چرا که دولت همچنان امکان اعمال نفوذ و مدیریت خود را از طریق سهام شرکت‌هایی که در دل ایرانخودرو و سایپا قرار گرفته بودند حفظ کرد.

چالش در شناسایی و تعیین تکلیف سهام‌های تودلی
در دولت سیزدهم اقداماتی در خصوص شناسایی و تعیین تکلیف سهام‌های تودلی صورت گرفت. با این حال این تلاش‌ها به نتیجه نهایی نرسید. شاید طول عمر دولت سیزدهم اجازه تکمیل این اقدامات را نداد. در حقیقت این اقدمات با دستور رئیس جمهور شهید در آبان ماه سال 1402، برای فروش سهام دولت در خودروسازی آغاز شد.
با توجه به گزارشات موجود به نظر می‌رسد که در مجموع چیزی حدود 17 درصد از سهام سایپا و 6 درصد از سهام ایران خودرو به صورت مستقیم همچنان در اختیار دولت قرار دارد. در عین حال سهم شرکت‌های عمومی وابسته به دولت در ایرانخودرو 12.21 درصد و سهم سهام تودلی نیز 25.24 درصد است. در سایپا نیز سهام شرکت‌های عمومی وابسته به دولت 15.6 درصد و سهام تودلی 39.66 درصد را شامل می‌شود.
خاندوزی، وزیر امور اقتصاد و دارایی دولت سیزدهم در این خصوص گفته بود که قرار است به زودی توافق جدیدی با آقای علی آبادی، وزیر صمت، درباره چگونگی به سرانجام رسیدن واگذاری سهام خودروسازان با سازمان خصوصی سازی انجام شود.
با این حال ظاهراً موضوع تعیین تکلیف سهام تودلی این دو خودروسازی پیچیده‌تر از این بود که بتوان به سرعت آن را تعیین تکلیف کرد به طوری که منوچهر منطقی معاون وقت حوزه حمل و نقل وزارت صمت گفته بود که روند واگذاری خودروسازان پیچیده است و اینگونه نیست که به راحتی این سهام‌ها را واگذار کنیم. این واگذاری پیچیدگی‌های مختلف مالی و سیاستی دارد.
خطر انحصارزایی دوباره در صنعت خودرو
بحث جدی دیگری که در خصوص واگذاری سهام باقی مانده دولت در این دو خودروسازی وجود دارد مربوط به اهلیت خریدار یا خریداران سهام است. معاون قبلی حوزه حمل و نقل وزارت صمت در این خصوص نیز گفته بود که اهلیت یکی از پارامتر‌های مهم در واگذاری سهام خودروسازان است؛ برای مثال نمی‌توان به کسی که تجارت قند دارد سهام فروخت، زیرا این صنعت آسیب خواهد دید.
در حال حاضر نیز برخی شرکت‌های حوزه قطعه‌سازی بخشی از سهام خودروسازان را در اختیار دارند. در صورتی که واگذاری‌ها منجر به افزایش سهام و در نتیجه افزایش نقش مدیریتی این قطعه‌سازی‌ها شود، می‌تواند به ایجاد انحصار نه تنها در صنعت خودرو بلکه در حوزه قطعات نیز دامن بزند. بنابراین موضوع خریداران در واگذاری نیز از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.
مذاکره با خریداران احتمالی خودروسازان/گره کور واگذاری مدیریت خودروسازی‌ها در دولت چهاردهم باز می‌شود؟
زهره عالی‌پور رئیس سازمان خصوصی‌سازی کشور اخیراً در خصوص واگذاری ایران خودرو و سایپا به عنوان دو خودروسازی بزرگ کشور گفته است که سازمان خصوصی‌سازی با مشتریان استراتژیک که بتوانند بهبود فعالیت بدهند و افزایش بهره‌وری و سرمایه‌گذاری جدید در شرکت‌ها داشته باشند مذاکره خواهد کرد. این سازمان در حال بررسی مدل‌های فروش تعهدی در مورد این خودرو سازها نیز است. آنچه که اهمیت دارد این است که با افرایش سرمایه‌گذاری، بدهی‌های شرکت ها پرداخت شود و افزایش بهره وری این دو خودروساز به نتیجه برسد.
وی در ادامه گفته بود که ما تعهداتی خواهیم داشت و در نظر داریم تا به صورت ویژه با مشتریان استراتژیک وارد مذاکره شویم. افزایش سرمایه و تجدید ارزیابی این دو شرکت و خروج از ماده 141 با شرایط و مقررات کنونی امکان پذیر نیست و احتیاج به مصوبه سران سه قوه دارد. در این فرآیند در مورد افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی دو خودروساز هر گونه مصوبه و دستوری ابلاغ شود سازمان خصوصی سازی اعمال خواهد کرد.
همچنین در روزهای اخیر و در چهارصد و بیست و هفتمین جلسه هیات واگذاری نیز مصوباتی در این خصوص به تصویب رسیده است. براساس متن این مصوبات، باعنایت به تکلیف مقرر در جزء (2) بند (ب) ماده (5) برنامه هفتم پیشرفت، موضوع «نحوه واگذاری سهام شرکت‏های اصلی (ایران خودرو و سایپا) توسط شرکتهای فرعی و وابسته» مطرح و مقرر شد پس از برگزاری جلسه تخصصی با مسئولین امر، مجددا در جلسات آتی طرح و تصمیم گیری شود.
بند دیگری نیز از مصوبات هیات واگذاری مربوط به خودروسازی‌ها بود که در ادامه آمده است. موضوع «تعیین تکلیف واگذاری سهام دولت در شرکتهای ایران خودرو و سایپا» مطرح و سازمان خصوصی سازی مکلف به واگذاری مابقی سهام متعلق به دولت در شرکتهای یاد شده گردید.
در حال حاضر و با توجه به رویکرد دولت در این زمینه به نظر می‌رسد که عزم کافی برای واگذاری مدیریت دو خودروسازی بزرگ کشور نیز وجود دارد. با توجه به اقدامات اخیر باید دید که آیا بحث تعیین تکلیف سهام مستقیم دولت و همچنین سهام تودلی در این دو خودروسازی در این دولت به نتیجه خواهد رسید یا خیر.

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/1205800/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تصاویر باورنکردی از چین که واقعا وجود دارند!

خالی ترین کشور جهان که پر از زندگی است!

آمریکا: گفتگوهای سازنده‌ای با دولت موقت سوریه داشتیم

بیروت، جهانی دیگر؛ سفرنامه مهاجرانی به لبنان

روایت سعودی از «مسیر نفوذ جدید ریاض در نظام بین‌الملل»

هراس ریاض از دومینوی مخاطره‌انگیز

پایان سرمایه‏‌گذاری 20 ساله شرکت سعودی در ایران

تحلیل اکوایران از تله فقر در بازار اجاره

روایت مجید شاکری از مهم‌ترین عامل جهش ارزی اخیر

مهم‌ترین حذفی سفره ایرانیان

لحظات شگفت‌انگیز تلاش جوجه اردک‌ها برای بقا در جنگل؛ از پرش 5 متری تا فرار از دست مار

حمله ببر به فیل اهلی در حالی که انسان سوار آن است!

بازسازی عجیب شیرایرانی منقرض شده توسط موزه حیات وحش

گوناگون/ از «دره پادشاهان» چه می‌دانید؟

طلوع خورشید آخرالزمانی در لس آنجلس ناشی از آتش‌سوزی عظیم

ساخت نانوکاتالیست جدید برای تولید بنزوکسازول

بجای چت جی پی تی از این هوش مصنوعی استفاده کن؛

در باب اهمیت انتخاب راه صحیح و نیاز به راهنما در کلام مولانا

مهاجرانی:‌ موضوع انتقال پایتخت در دست مطالعه است

دیدار سران قرقیزستان، ازبکستان و تاجیکستان در خط مرزی مشترک

کشته‌شدن بیش از 12 هزار غیرنظامی از آغاز جنگ اوکراین

پاریس «ایلان ماسک» را تهدید کرد؛ شبکه X را می‌بندیم

جولان تانک‌های اسرائیلی در سوریه

برگزاری نشست شورای امنیت با تاکید بر حفظ تمامیت ارضی سوریه

رنج طبابت در غزه؛ پزشکی که 56 نفر از خانواده‌اش را کفن کرده است

ترامپ نیامده، گرد و خاک به پا کرد

آنجلینا جولانی

مرحوم هاشمی بالانس کننده سیاست های کشور بود

برانداز علیه برانداز!

سند ساماندهی رمز ارزها تصویب شد

خرید طلای آب شده حتی با 100 هزارتومن! 5 سوت طلای هدیه

پیش بینی قیمت دلار 20 دی 1403

پرداخت تسهیلات نهضت ملی مسکن بزودی

گوشی نوکیا 5510؛ تلفیقی از نوستالژی و تکنولوژی

شکار ماهی توسط پرندگان با استفاده از بال‌های خاص!

تعادل حیرت‌انگیز بزکوهی روی صخره‌

عیدی این قاری قرآن به کودکان کلیسا در جشن کریسمس

وقتی هنرمند دید خارج از چارچوب داشته باشه...

این نانوای خیابانی بزرگترین نان جهان را تولید می‌کند

تصاویری تکان‌دهنده از استتار قورباغه‌ای شیشه‌ای برای فرار از دست مار!

لحظه شگفت‌انگیز تپیدن قلب در بدن قورباغه شیشه‌ای

زنده‌خواری گوزن آفریقایی توسط کفتار (+18)

سلاخی وحشتناک گورخر توسط دو تمساح غول‌پیکر! (+18)

مقایسه شگفت‌انگیز مغز انسان با دیگر موجودات

بخشی از کتاب/زمان تغییر می‌کند

نخست وزیر عراق وارد مشهد شد

تسلیت پزشکیان به چینی‌ها و اعلام آمادگی برای ارسال کمک‌ به زلزله‌زدگان

وقتی هاشمی رفسنجانی درباره موضوعی به رفیق‌دوست گفت تو عقلت نمی‌رسد

دبیر شورای عالی امنیت ملی وارد ایروان شد

نماینده ایران در سازمان ملل: خروج ایران از سوریه مسئولانه بود