ایران پرسمان

آخرين مطالب

18 سال چشم‌ انتظاری برای برقی‌سازی راه‌آهن تهران ـ مشهد سیاست روز

18 سال چشم‌ انتظاری برای برقی‌سازی راه‌آهن تهران ـ مشهد
  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - فارس /پروژه راه‌آهن برقی تهران ـ مشهد یکی از پروژه‌های کلیدی حوزه حمل‌ونقل و ترانزیت کشور به شمار می‌رود که می‌تواند تحولی بزرگ در جابه‌جایی مسافران و ترانزیت کالا ایجاد کند که قریب به دو دهه چشم‌انتظاری را تجربه کرده‌ است.
تأمین مالی و حل چالش‌های اجرایی از جمله مسائل مهمی است که برقی‌سازی قطار تهران-مشهد را تحت تاثیر قرار داده است.
برآوردها می‌گوید که با همکاری همه نهادهای مرتبط، این پروژه در آینده‌ای نزدیک به بهره‌برداری برسد و به یکی از افتخارات حمل و نقل ریلی کشور تبدیل شود.خط ریلی تهران-مشهد به عنوان یکی از محورهای پرتقاضا و اصلی شبکه راه‌آهن کشور از جنبه‌های مسافری، باری و ترانزیتی اهمیت ویژه‌ای دارد.
از 31 میلیون نفر مسافر راه‌آهن در سال 1402، بیش از 8 میلیون نفر در مسیرهای ریلی منتهی به مشهد جابه‌جا شده‌اند. همچنین، طبق آمار مدیرعامل سابق راه‌آهن، 70 درصد از ترددهای ریلی برون‌شهری در این مسیر انجام می‌شود.
سرعت طراحی این خط ریلی 160 کیلومتر بر ساعت است، اما با توجه به شرایط خط و نوع بهره‌برداری، معمولاً با سرعت حدود 120 کیلومتر بر ساعت و زمان تقریبی 12 ساعت در حال بهره‌برداری است.

این خط که در تمام ایام سال پذیرای زائران حرم امام رضا (ع) است، با مشکلاتی مانند کمبود بلیت و دسترسی دشوار و همچنین زمان سفر طولانی مواجه است. به گونه‌ای که گاهی به دلیل خرابی قطار، زمان سفر به 18 ساعت نیز می‌رسد.
این شرایط باعث شد تا موضوع احداث خط راه‌آهن پرسرعت تهران-مشهد در دستور کار قرار گیرد.برای اولین در سال 1385 موضوع راه آهن پرسرعت تهران-مشهد در دولت نهم مطرح شد که مطالعات این پروژه توسط شرکت مشاوره مترا و سیسترا فرانسه صورت گرفت. هدف اولیه این پروژه، کاهش زمان سفر به طوری که مردم بتوانند در یک روز سفر زیارتی داشته‌باشند، مطرح شده‌بود.
پروژه قطار پرسرعت تهران-مشهد چهار پشتوانه حائز اهمیت برای اجرایی شدن دارد:
نخست تاکید رهبری بر اجرای این پروژه، گنجانده شدن این پروژه در برنامه بالادستی هفتم توسعه کشور، مطالبه اجتماعی برای سفر مطلوب به مشهد مقدس و کسب سهم از زنجیره ارزش چین-اروپا با ترانزیت کالا بین این دو قطب اقتصادی
مهدی نایینی، کارشناس ترانزیت، در مصاحبه با خبرگزاری فارس عنوان کرد احیای کریدور شرق-غرب عبوری از ایران با ورودی سرخس در امتداد راه‌آهن تهران-مشهد، بازار ترانزیتی 30 میلیون تنی در اختیار ایران قرار می‌گیرد.
وی ادامه داد: با هدف‌گذاری کسب 10 میلیون تن از این بازار و با فرض درآمد 75 دلاری برای ترانزیت هر تن، درآمد ارزی 750 میلیون دلاری در اختیار ایران قرار می‌گیرد که این هدف با برقی‌سازی راه‌آهن تهران-مشهد، افزایش بهر‌وری این مسیر و بهینه‌سازی گراف عبور قطارهای باری و مسافری محقق خواهد شد.
طبق نظر کارشناسان، موقعیت جغرافیایی ایران در این پیوند چین و اروپا غیرقابل انکار است؛ زیرا دسترسی چین به بازارهای اروپا، آمریکا، آفریقا و غرب آسیا عمدتاً از طریق دریا صورت می‌گیرد که علاوه بر مسافت طولانی و زمان‌بر بودن، ریسک‌های امنیتی نیز به همراه دارد.
اکنون در دولت چهاردهم نیز نگاه‌ها به این پروژه دوخته شده است که آیا می‌توان مسیر تهران-مشهد را در زمان کمتری طی کرد و تحولی در راه‌آهن تهران-مشهد رخ خواهد داد یا همچنان باید منتظر ماند.

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/1198349/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تبعات تعطیلی‌های اجباری بر اقتصاد ایران؛ از کاهش بهره وری تا اُفت تولید

گزارشی از وضعیت نیروهای شرکتی به دولت ارائه می شود

آغاز بررسی لایحه بودجه 1404 کل کشور در شورای نگهبان

مدیرعامل توانیر: 13 نیروگاه به دلیل کمبود سوخت از مدار خارج شدند

وقتی پرنده بودن تکراری شده و می‌خوای یه مدت ماهی باشی!

جارو کردن صخره‌ها در ارتفاع بالا بدون تجهیزات ایمنی

چطوری متوجه می شوند مادرشان کدام است؟

از تطبیق عوامانه نشانه‌های ظهور بپرهیزید!

رونمایی از دستگاه سلامت سنج گیاه در نمایشگاه ایران ساخت

کتاب صوتی «توطئه کرملین» در بازار نشر

دیدار وزرای خارجه ایران و پاکستان در قاهره

تاکید عراقچی بر ضرورت هم‌افزایی کشورهای اسلامی برای مقابله با اسرائیل

عکسی از ظریف با تیپی متفاوت

سرافراز: منافع فیلترشکن فروش‌ها با فیلترینگ پیوند خورده است

پزشکیان حُکم جدید داد

نگرانی آمریکا از باز شدن درهای زندان داعشی‌ها در سوریه

نتانیاهو برای چهارمین بار به دادگاه رفت

لاستیک گران شد

مهارت‌های ضروری برای موفقیت در بازرگانی خارجی

مردم می‌گویند گوشت تنظیم بازاری پیدا نمی‌شود

ثبت‌نام ایران‌خودرو با حساب وکالتی بانک ملی تا دوم دی‌ماه تمدید شد

فرشاد مومنی: 3 میلیارد دلار از بودجه کالای اساسی را کم کردند و به خودرو اختصاص دادند

جدال یک کروکدیل با گله شیرها بر تصاحب یک بوفالو

چیزی که همیشه مزاحم شماست

آبشار زیبای کارا کامیش در قرقیزستان

تیوب سواری در هوای برفی

کشف جدید جیمز وب؛ مجموعه‌ای از سیارک‌ها میان مریخ و مشتری

عشقت رسد بفریاد گر خود بسانِ حافظ

خواندن نامه عاشقانه امام خمینی به همسرشان توسط رئیس مجلس و واکنش همسر قالیباف

قالیباف: اگر معیشت خانواده‌ها را نتوانیم تامین کنیم، اگر راحت بخوابیم وجدان داریم؟

پزشکیان پیش از سفر به مصر: هر چقدر بتوانیم روابط را با کشورهای اسلامی صمیمی‌تر کنیم، توطئه‌ها بیشتر خنثی خواهد شد

رییس‌جمهور عازم قاهره شد

انتقادات ادامه‌دار ترامپ علیه کانادا

واکنش مسکو به سخنان اردوغان درباره مناطقی از سوریه و گزارش ضد تروریسم آمریکا

تحریم‌های جدید انگلیس علیه حوزه انرژی روسیه

بازار داغ فروش پناهگاه‌های هسته‌ای

صادرات زعفران 26 درصد کاهش یافت

لحظه هولناک زلزله 7. 3 ریشتری در تعمیرگاه خودرو

سرقتی دیگر از جواهرفروشی لاکچری در تورنتو

لگد زدن شترمرغ عصبانی به یک زن در مراکش

عاقبت تلخ پارکور کار هنگام بالارفتن از دیوار ساختمان

بیرون کشیدن خودروی راننده بی‌توجه از استخر باشگاه بدنسازی

لگد سهمگین گاو به مرد قصاب در کشتارگاه!

اثر هنری فوق العاده با هسته هلو

سی‌ویکمین کپسول فضایی «دراگون» به زمین بازگشت

تاریخ چهار قرن ایران را در «ایرانشهر» بخوانید

یکی از بنیان‌گذاران حزب موتلفه اسلامی درگذشت

خطیب نماز جمعه این هفته تهران مشخص شد

واکنش قالیباف به بغض امروز پزشکیان برای همسرش

دستیار رهبر انقلاب: در حال گذار به دولت پلتفرمی هستیم