ایران پرسمان

آخرين مطالب

سرمقاله وطن امروز/ تداوم حیات خودروسازان با پول مردم جهان ما

سرمقاله وطن امروز/ تداوم حیات خودروسازان با پول مردم
  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - وطن امروز / یادداشت روز روزنامه وطن امروز با عنوان «تداوم حیات خودروسازان با پول مردم» به قلم میثم مهرپور در ادامه آمده است:
در روزهای گذشته خبری روی خروجی رسانه‌ها قرار گرفت که بر اساس آن قیمت خودروهای داخلی 30 درصد افزایش می‌یابد. این اتفاق در حالی رخ داد که تنها 3 ماه از روی کار آمدن دولت چهاردهم می‌گذرد و مسعود پزشکیان به عنوان رئیس‌جمهور در رقابت‌های انتخاباتی چند ماه پیش از گرانی قیمت خودرو به عنوان یکی از چالش‌های مردم یاد کرد! سوال این است: چرا «پزشکیان»ی که تا قبل از ریاست جمهوری معتقد بود مردم توان خرید خودرو ندارند و صراحتا به گرانی قیمت خودرو معترض بود، این قدر زود صحبت‌های خود را فراموش کرده است؟! در این نوشته قصد دارم به دلایل این تصمیم و سکوت رئیس‌جمهور در قبال این تصمیم بپردازم.
1- بر اساس صورت‌های مالی حسابرسی‌نشده 6 ماه نخست سال جاری، خودروسازان در این مدت 19 هزار و 126 میلیارد تومان زیان خالص داشته‌اند. یعنی 2 خودروساز بزرگ ایرانی صرفا طی 6 ماه اخیر نه تنها هیچ سودی نداشته‌اند بلکه تداوم حیات و فعالیت آنها بیش از 19 همت زیان ساخته است. اگر این آمار را در کنار صحبت‌های چند روز پیش رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت که صراحتا اعلام کرده بود ایران خودرو و سایپا ورشکسته‌اند قرار دهیم، می‌توان نتیجه گرفت تداوم حیات خودروسازان ایرانی بدون حمایت دولت مقدور نبوده و دولت تصمیم گرفته این حمایت را از جیب مردم انجام دهد. در استدلال برخی دولتی‌ها از جمله رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت راجع به افزایش 30 درصدی قیمت خودرو آمده است: «این کار برای جلوگیری از سودجویی دلالان انجام شده است». سوال این است: آیا با افزایش قیمت کارخانه‌ای خودروها قرار است قیمت خودرو در بازار آزاد کاهش یابد تا منافع دلالان قطع شود یا این استدلال هم از جنس همان حرف‌های وزیر اقتصاد برای توجیه افزایش دستوری نرخ نیما به بهانه کاهش نرخ ارز در بازار آزاد است؟ به نظر می‌رسد سیاست دولت چهاردهم در 3 ماه گذشته گران کردن و کوچک کردن سفره مردم برای تداوم حیات بنگاه‌های دولتی البته با مفاهیمی توجیه‌گرانه است که نمونه‌های آن را می‌توان در گرانی 30 درصدی قیمت خودرو، قطع برق، گران کردن نان، افزایش نرخ عوارض آزادراه‌ها، گرانی تخم مرغ و.... دید.
2- یکی از سوالات مهم راجع به صنعت خودروسازی در ایران این است که اگر خودروسازها زیان‌ده هستند و دولت مجبور است با افزایش قیمت محصولات یا افزایش بودجه و... تداوم حیات آنها را از جیب مردم دنبال کند چرا بر خلاف نص قانون اقدام به واگذاری واقعی آنها به بخش خصوصی نمی‌کند؟ یکی از دلایل این موضوع را باید شرکت‌های تابع 2 خودروساز بزرگ دانست. به نحوی که این 2 شرکت در مجموع بیش از 100 شرکت زیرمجموعه دارند که در کمال تعجب فعالیت تعداد قابل توجهی از این شرکت‌ها هیچ ارتباطی به خودرو (تولید قطعه یا خودرو) نداشته و در حوزه‌هایی چون بیمه، بازرگانی خارجی، باشگاه‌داری ورزشی و ساخت و ساز(!) فعالیت می‌کنند، شرکت‌هایی که باز در کمال تعجب عموما زیان‌ده هستند! به نظر تنها دلیل تداوم این روند را می‌توان رانت انتصاب حدود 500 مدیر در این شرکت‌ها تحت عنوان اعضای هیات مدیره یا مدیرعامل دانست که دل دولت برای واگذاری چنین امتیازی رضا نیست! طبیعتا برای تداوم این امتیاز، دولت باید هزینه دهد؛ خواه این هزینه با افزایش دستوری قیمت محصولات این بنگاه‌ها و خواه با افزایش بودجه این شرکت‌ها باشد که در هر 2 صورت برداشت از جیب عموم مردم برای حفظ رضایت اقلیتی میزنشینان است.
3- سال 94 که مردم در اعتراض به کیفیت پایین و قیمت بالای خودروهای ایرانی، به نشانه اعتراض، تمایلی به خرید خودروی جدید نداشتند و معتقد بودند قیمت و کیفیت تولیدات خودروسازان داخلی باید اصلاح شود، دولت حسن روحانی از بسته‌ای تحت عنوان «بسته خروج از رکود» رونمایی کرد؛ بسته‌ای که یکی از مهم‌ترین بخش‌های آن حمایت 2500 میلیارد تومانی برای خرید 110 هزار خودرو بود. بر این اساس از سقف 110 هزار فقره اعتبارات در نظر گرفته‌شده قرار شد بانک‌هایی چون ملی، سپه و صادرات هر کدام اعتبارات مورد نیاز برای خرید 25 هزار خودرو را تامین کنند در حالی که در همان مقطع تسهیلات تکلیفی مانند ازدواج یا تسهیلات حمایت از تولید در حوزه‌هایی مانند کشاورزی با چالش تامین منابع مواجه بود. 
دولت روحانی در ظاهر قصد داشت با این بسته، ده‌ها هزار خودروی جدید از سوی مردم خریداری شده، تولید خودرو افزایش ‌یافته و در نتیجه یک تحول بزرگ در صنعت خودروی کشور رخ ‌دهد! اما نتیجه اجرای این سیاست صرفا تنفس مصنوعی به خودروسازان بود و نه تنها کیفیت خودروها بعد از آن ماجرا بهبود نیافت بلکه ماشین زیاندهی خودروسازان شتاب بیشتری نیز گرفت. حالا مسعود پزشکیان در چهارمین ماه آغاز به کار دولت چهاردهم بر خلاف وعده‌های انتخاباتی خود، در قبال افزایش شبانه و 30 درصدی قیمت خودروها سکوت کرده است. افزایش قیمتی که قطعا هزینه‌های آن از جیب مردم پرداخت خواهد شد تا مدیران صنعت خودروسازی همچنان چند صباح دیگر را با خیال راحت پشت میزهای‌شان بنشینند!

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/1189153/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ثبت نام طرح رایگان چکاپ سلامت در منزل آغاز شد!

قیمت میوه‌های پاییز 25 درصد افزایش یافت

گوناگون/ رکورد فروش نقاش نامدار سورئال شکسته شد

«تماما مدرن‌ها» به کتابفروشی‌ها آمدند

توصیف رجوی از زبان فردی که با او زندگی کرده است

محمد هاشمی: مواضع ایران بستگی به رفتار ترامپ دارد

آدمک نتانیاهو در مونترال به آتش کشیده شد

حمله پهپادی اسرائیل به خودرویی در بیروت

سرمقاله جمهوری اسلامی/ الزامات حکم دیوان کیفری

سرمقاله ابتکار/ نقطه عطف در تاریخ عدالت بین‌المللی!

جزئیات افزایش 38درصدی تعرفه برق خانگی از ابتدای پاییز 1403

اظهارنظر خودرویی‌ها درباره نرخ‌های جدید؛ تولید درست شود، قیمت بازار کاهش می‌یابد

یخ داغ دیده بودین؟

4گوشه دنیا/ خرابکاران «استون‌هنج» متهم شناخته شدند

پشه‌ها تزریق واکسن به انسان را بر عهده گرفتند!

عبدالکریمی: با نق‌نق روشنفکرانه کار پیش نمی‌رود

هائیتی سفر فرانسه را در پی توهین ماکرون احضار کرد

سرمقاله شرق/ شیفت‌ پارادایم‌ در سیاست خارجی‌ چرا مطلوب است؟

9 ماه سرنوشت‌ساز

اقلام صادراتی برگشتی مشمول مالیات ارزش افزوده شد

صعود میلیونی نرخ سکه در بازار؛ دلار وارد کانال 70 هزار تومان شد

تفال/ ستاره ای بدرخشید و ماه مجلس شد

ذوق کردن خرس از هنگام گرفتن عسل

اولین پیوند ریه دوگانه «کاملا رباتیک» در جهان انجام شد

استارشیپ سال آینده میلادی 25 بار به فضا پرتاب می شود

کشف 3 کهکشان غول‌پیکر سرخ‌ توسط تلسکوپ «جیمز وب»

اگر کسی به اینجا برسد دیگر نه می‌گردد، نه انتظار می‌کشد...

موضوع " کتاب حانیه " در رابطه با زندگی یحیی و حضرت زهرا(س) است

حضور عارف در آیین وداع با پیکر وزیر پیشین دادگستری در مسجد ارگ

توضیحات ربیعی درباره سه سفر پزشکیان به سیستان و بلوچستان

اعلام آمادگی سفیر چین در ایران برای نقش‌آفرینی در حوزه دیپلماسی پارلمانی

روایت روحانی از نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری یازدهم

ساکنان شمال اراضی اشغالی با کابوسی بی‌پایان دست به گریبان هستند

واکنش حماس به هتک حرمت حرم ابراهیمی از سوی بن گویر

شبکه 12 اسرائیل: نعیم قاسم و طلال حمیه هدف بمباران بیروت بودند

قطعنامه ضدایرانی آژانس و خوش‌رقصی مبتذل غربگرایان

سرمقاله کیهان/ هم‌دوش با شیطان

روزنامه ایران/ فرصت برای تعامل و همکاری باقی است

مثلث دیپلماتیک

سایپا لیست جدید قیمت محصولاتش را اعلام کرد

آغاز ترخیص برنج‌های وارداتی از گمرک

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی: بنزین هواپیما از 600 تومان به 7 هزار تومان افزایش می‌یابد

گیر کردن نیش مار در پیشانی مرد بیچاره!

بومی سازی دستگاه برش قالب گچ دندان

تقریظ رهبر انقلاب بر کتاب «بیست سال و سه روز»

حضور رییس‌ جمهور در وزارت ورزش و جوانان

فرمانده نداجا: صنعت دریایی ایران به تحریم‌های اروپا می‌خندد؛ اقتدار ما متوقف‌شدنی نیست

6 وزیر به مجلس می‌روند

وزیر امور خارجه آلمان از همسرش طلاق گرفت

مدودف: بعید است که «ترامپ» تحریم‌ها علیه روسیه را لغو کند