ایران پرسمان

آخرين مطالب

خودروسازی دولتی؛ گران و زیان‎ده سیاست روز

خودروسازی دولتی؛ گران و زیان‎ده
  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - خراسان /افزایش 30 درصدی قیمت خودرو در شرایطی توسط خودروسازان اعمال شده که آثار مدیریت ناکارآمد در تولیدات آن ها نمایان است.
 خودروسازان در یک اقدام تقریباً غیرمنتظره، اطلاعیه های خود مبنی بر افزایش به‎طور متوسط 30 درصدی قیمت محصولات را یک‎شنبه شب منتشر کردند. این در حالی است که ماه هاست از آخرین افزایش قیمت آن ها می گذرد. شاید با لحاظ کردن نرخ تورم بالای 30 درصد، این افزایش پس از ماه ها، چندان زیاد هم نباشد. با این حال، پاسخگونبودن تیراژ تولید در شرایط انحصار، قیمت های بالای خودرو در بازار و به‎خصوص کیفیت، مصرف سوخت و امنیت نامطلوب خودروهای پرتیراژ موجب شده تا نگاه ها به آثار مدیریت ناکارآمد دولتی در این بخش معطوف شود. به گونه ای که می توان گفت در صورت اصلاح این ساختارها و شیوه های مدیریت، امکان ایجاد رضایتمندی بیشتر برای خریداران این صنعت فراهم می شد.
جهش شبانه قیمت خودرو
به گزارش خراسان، متقاضیان خودرو در حالی دو شب قبل را به صبح رساندند که در ساعات نخستین بامداد دیروز، اطلاعیه های خودروسازان مبنی بر افزایش قیمت خودرو، در فضای مجازی پیچید و نشان داد که شایعات روزهای اخیر مبنی بر افزایش قیمت خودرو، بی هیچ نبوده است. گزارش خبرگزاری تسنیم حاکی از آن است که با مجوزی که اخیراً از سوی دستگاه های مسئول در دولت صادر شده، قیمت انواع محصولات سایپا و ایران خودرو به طور متوسط 30 درصد افزایش یافته است. البته بازه این افزایش در سایپا به 14 تا 35 درصد و در ایران خودرو به 30 تا 35.4 درصد می رسد و در نتیجه باید گفت رشد قیمت ها در محصولات ایران خودرو بیشتر بوده است.
بررسی جزئی تر افزایش قیمت ها حاکی است، کوییک گیربکس اتوماتیک (CVT) با رشد 35.2 درصدی بالاترین افزایش قیمت را در محصولات سایپا دریافت کرده به نحوی که قیمت این خودرو در کارخانه از 293 میلیون و 757 هزار تومان به 397 میلیون و 170 هزار تومان رسیده است. در محصولات ایران خودرو نیز دنا پلاس رینگ فولادی، دنا پلاس توربو اتوماتیک، سورن پلاس دوگانه‌سوز و دنا پلاس دستی شاهد افزایش قیمت 35 درصدی بوده است.
نارضایتی مردم از تولیدات خودروسازان
به رغم فریزهای طولانی قیمت خودرو، افزایش قیمت این تولیدات، حساسیت های مردمی را در پی داشته است. در واقع به نظر می رسد در سایه مجموعه ای از عوامل، مردم نسبت به تولیدات این صنعت ناراضی هستند که از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:
1-کمبود خودرو به نرخ کارخانه و افتادن بازار آزاد خودرو دست دلالان: بارزترین مسئله مردم در قبال صنعت خودرو این است که تیراژ تولید خودرو به میزان تقاضا نیست. تقاضای سفته بازانه خودرو به تقاضای مصرفی اضافه شده و همین موضوع امکان یک خرید عادی را از متقاضیان واقعی خودرو گرفته است. در این میان، فریزشدن قیمت ها با توجه به نفوذ دولت در ساختار مدیریتی خودروسازان، امکان تنفس تولیدی از این محل را از خودروسازان گرفته و همه این موارد، خود را در زیان 224 هزار میلیاردی خودروسازان تا پایان سال گذشته نشان داده است.
2-کیفیت خودرو دیگر حتی گزارش هم نمی شود: در سال هایی نه چندان دور، گزارش های کیفیت سنجی خودروهای داخلی منتشر و در آن تغییرات کلی کیفیت خودرو نشان داده می شد. این موضوع یکی از ملاک های انتخاب خودرو توسط خریداران بود. با این حال مدت هاست کیفیت خودروها ولو در همان سطح کلی گزارش نیز نمی شود. این در حالی است که به عنوان مثال گزارش های مردمی در سال های اخیر از وضعیت نامناسب استحکام بدنه خودرو و افت محسوس کیفیت قطعات خودروهای پرتیراژ حکایت دارد. مصرف بالای بنزین خودروها نیز از جمله موارد دیگری است که تاکنون و در سایه ثبات قیمت بنزین، مسکوت مانده بود، اما به نظر می رسد با توجه به زمزمه هایی از افزایش قیمت بنزین و نیز کلید خوردن واردات بنزین سوپر با نرخ کاملاً آزاد، به مرور این موضوع نیز مورد توجه و انتقاد بیشتر متقاضیان خودرو قرار گیرد.
عقب ماندگی قیمت خودرو از قیمت تمام شده
در کنار نارضایتی های مردمی اما نباید از یک واقعیت درخصوص قیمت های خودرو چشم پوشی کرد و آن این که قیمت های جدید خودرو در حالی اعلام شده که از آخرین اعلام قیمت ها بیش از یک سال می گذرد. این موضوع با توجه به نرخ تورم، لزوم به روزرسانی قیمت خودروسازان را عیان می کند. ضمن این که تجربه سال های اخیر نشان می‌دهد که همواره رشد قیمت خودرو از رشد قیمت مواد اولیه و نیز ارز کمتر بوده است.
گزارش شماره 19177 مرکز پژوهش های مجلس با عنوان بررسی مسئله قیمت گذاری خودرو (منتشرشده در مرداد 1402) نیز اگرچه آمارهای تا سال 1401 صنعت خودرو را مورد توجه قرار داده، اما نکته فوق را به وضوح نشان می دهد.
پنهان شدن خودروسازان پشت قیمت تمام شده
با همه این اوصاف، این سوال مطرح می شود که آیا اشکالی به رشد قیمت خودروسازان وارد نیست؟ پاسخ قطعاً منفی است. اگرچه هر دو شرکت ایران خودرو و سایپا در اطلاعیه اخیر خود بر رشد قیمت ها از محل «هزینه های تولید خودرو و مستند به اقلام هزینه ای درج شده در صورت های مالی و حسابرسی شده شرکت های خودروساز» تاکید کرده اند، اما باید گفت اتفاقاً محل اصلی ابهام همین نقطه است.باید گفت زمانی در محاسبه قیمت تمام شده تولید خودرو، زیان خودروسازان که مشتمل بر هزینه های غیرتولیدی نیز بود، لحاظ می شد. با این حال، هم‎اکنون و همان‎طور که خودروسازان نیز در اطلاعیه خود اعلام کرده‌اند، تنها هزینه های تولید ملاک رشد قیمت خودرو قرار گرفته است.
 اما هنوز ابهام اساسی باقی است. گزارش سال گذشته مرکز پژوهش های مجلس نشان می دهد که لااقل تا بازه زمانی تنظیم آن، هزینه تمام شده تعداد زیادی از خودروهای پرتیراژ از سال 1391 محاسبه نشده و صرفاً تعدیل قیمت خودروها از طریق شاخص تورم تولیدکننده و برخی مولفه های دیگر در رشد قیمت ها مدنظر قرار گرفته است.
برای همین، به نظر می رسد تا زمانی که محاسبه قیمت تمام شده واقعی تولیدات خودروسازان تحت نظارت نهادهای مربوط از جمله سازمان حمایت و شورای رقابت انجام نشود، رشد قیمت خودرو به هر میزان در مغایرت با انتظارات عمومی خواهد بود.
لزوم پاک شدن هرچه سریع‎تر مدیریت دولتی از قاموس خودروسازی
نکته قابل تامل دیگر این است که حتی با وجود لحاظ کردن قیمت تمام شده واقعی تولید خودرو و لحاظ کردن آن در رشد قیمت خودروها، باز ساختار ناکارآمد دولتی موجود در خودروسازان، مانع از کاهش هرچه بیشتر هزینه ها و افزایش کیفیت تولیدات به سمت نقطه مطلوب شده و بار مالی این مسئله به دوش خریداران خودروی داخلی می افتد. در یک نمونه، باید به تغییرات متعدد مدیریت خودروسازان تحت نفوذ مدیریت دولت اشاره کرد. بررسی ها نشان می دهد از سال 87 و 88 که واگذاری سهام خودروسازان به شبه‌دولتی‌ها صورت گرفته، ایران خودرو طی 15 سال 5 مدیرعامل را به خود دیده است، یعنی هر 3 سال یک مدیر. وضعیت سایپا نیز بدتر است و در این مدت 8 مدیر به خود دیده است. یعنی هر مدیر کمتر از 2 سال برای اداره شرکت فرصت داشته است.
نمونه دیگر هزینه زا بودن ساختار مدیریت خودروسازان و تحمیل آن بر قیمت تمام شده تولیدات آنان را باید در وجود سهام چرخه ای خودروسازان دانست. بررسی صورت های مالی شرکت های ایران خودرو و سایپا نشان می دهد که بخشی از سهام شرکت های اصلی و مادر در تملک شرکت های زیرمجموعه قرار گرفته است. این شکل از سهامداری که البته با هدف تداوم مدیریت در شرکت های خودروساز صورت گرفته، نقش مهمی در خروج بخشی از منابع خودروسازان از چرخه تولید و در نتیجه تشدید زیان دهی این شرکت ها داشته است.
و سومین نمونه از مدیریت هزینه زای دولتی خودروسازان را باید در آمار و ارقامی که تاکنون در خصوص استخدام های سفارشی خودروسازان منتشرشده دید. گزارش 5 دی ماه 1400 دنیای اقتصاد به نقل از سلیمی عضو وقت هیئت رئیسه مجلس نشان می دهد که تعداد نیروهای مازاد یا سفارشی خودروسازان به 25 هزار نفر می رسد. این در حالی است که مجموع نیروی انسانی این شرکت تا آن زمان 60 هزار نفر عنوان شده است. این تعداد نیروی مازاد سالانه با احتساب حقوق 5 میلیون تومانی درآن تاریخ، ماهانه حداقل 125 میلیارد تومان و سالانه 1500 میلیارد تومان هزینه اضافی به این صنعت و درنهایت قیمت خودروها تحمیل کرده است.با توجه به این موارد، باید گفت در صورت قرارگرفتن دولت در جایگاه مهم قاعده گذاری و میدان دادن به مدیریت بخش خصوصی دارای اهلیت در خودروسازی، اگرچه شاید باز شاهد افزایش قیمت خودرو باشیم، اما در مجموع با رشد تولید و عمق بازار، امکان رسیدن به نقطه بهتری در تولید و صنعت خودرو نسبت به وضع کنونی وجود خواهد داشت.

ایران پرسمان

ایران پرسمان


لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/1187835/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

همتی: به عنوان وزیر اقتصاد از رفع فیلتر دفاع می کنم

کشف 11 ماینر در یکی از ادارات رشت!

وزیر کار: اقتصاد ایران جراحی نمی‌خواهد بلکه نیازمند فیزیوتراپی است

اسکلت یک دایناسور غول پیکر 5 میلیون یورو فروخته شد

بازداشت مردی که صدها رتیل را به شکم خود بسته بود

وحشت نمازگزاران یک مسجد هنگام وقوع زلزله

همزیستی عجیب درختان اقاقیا و مورچه ها؛ یک درخت که بردگان خود را دارد!

علت گریه‌های گردشگر اروپایی در ایران

نمای 360 درجه مریخ از منظر مریخ‌نورد «کنجکاوی»

فراخوان برنامه تابستانه دانشمندان جوان در سال 2025

بازدید عارف از موزه کتاب و میراث مستند ایران

زیبایی انسان عاشق!

نشست سخنگوی قوه قضائیه؛ از تشکیل پرونده برای عباس پالیزدار تا وضعیت پرونده فساد در فوتبال

پاسخ عارف به حواشی و انتقادات از انتصابات

بیگدلی: جنگ اوکراین و جنگ غزه به زودی پایان می‌یابند

الیاس حضرتی: پزشکیان به دولت گفت میخواهم ادبیات «دولت خرابه‌ای را تحویل گرفته است» را حذف کنم

عارف: راهبرد این دولت این است دنبال نخود سیاه نرود

وزارت دفاع انگلیس: 50 هزار اوکراینی را آموزش دادیم

چمدان‌های هوکشتاین در فرودگاه بیروت مورد بازرسی قرار گرفت

اعدام 24 تبعه افغان و پاکستانی در عربستان

حملات موشکی اوکراین برق 80 هزار نفر در «دونتسک» را قطع کرد

ترامپ یک مجری دیگر فاکس نیوز را وزیر کرد

اصابت موشک حزب‌الله به پایگاه «بیت لید» در شمال تل‌آویو

سرمقاله ابتکار/ حاشیه و متن اخبار گفت‌وگوی پنهان در نیویورک

سرمقاله فرهیختگان/ جای درست لاریجانی؟

سرمقاله جوان/ راز تشکیل بسیج دشمن شناسی امام بود

جزئیات تصمیمات جدید برای رفع تعهد ارزی از محل ورود موقت اعلام شد

خضریان: ابلاغیه افزایش قیمت خودرو ابطال شود

سخنگوی دولت: فعلا برنامه‌ای برای قطع برق صنایع نداریم

دلار کوتاه آمد، اما طلای جهانی بالا رفت

وزیر کار: جلسه شورای عالی کار برای تعیین دستمزد 1404 به زودی برگزار می‌شود

نمایی زیب از قلعه اوراوا در اسلواکی

نجات معجزه آسای یک نهنگ

کوکاکولا اولین تبلیغ خود با هوش مصنوعی را ارائه کرد

افتخارآفرینی نخبگان ایرانی در المپیاد نانو؛ مدال طلا برای ایران

شعرخوانی زیبای هوشنگ ابتهاج

هر چه با من اینجاست رنگ رخ باخته است

سرلشکر موسوی به سردار سلیمانی پیام داد

اتخاذ تصمیم توسط ایران در پاسخ به تحریم‌های جدید اروپا

نشست سخنگوی قوه قضائیه؛ از وضعیت پرونده فساد در باشگاه مس رفسنجان تا اطلاع دولت آلمان از مرگ طبیعی جمشید شارمهد

همه‌گیری خودکشی در بین سربازان آمریکایی

تغییرات در کابینه دولت الجزایر

سلاح جدید رژیم صهیونیستی در مقابل مردم غزه

آرزوی خاخام صهیونیست برای وقوع جنگ و درگیری میان مسلمانان!

سرمقاله همشهری/ حزب‌الله؛ ققنوس مقاومت در برابر صهیونیسم

چشمک جنگ به اروپا

سرمقاله شرق/ «شرایط بحرانی» و فرصت اندک

وزیر اقتصاد: 11 درصد واگذاری 23 سال اخیر به بخش خصوصی بود

آب رفتن ماهانه 460 هزار تومان از قدرت خرید کارگران

حضرتی: تلاشمان بر این است که حقوق‌ها نزدیک به تورم شوند