ایران پرسمان

آخرين مطالب

ماجرای رسوب کالاهای اساسی روی کشتی و سهمیه بندی واردات اقتصاد روز

ماجرای رسوب کالاهای اساسی روی کشتی و سهمیه بندی واردات
  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - تسنیم /در حالی شاهد معطلی کشتی‌های حامل کالاهای اساسی در دریا و پرداخت دموراژ سنگین هستیم که به نظر می‌رسد یکی از عوامل اصلی این حوزه عدم مدیریت صحیح سهمیه ارزی و واردات نامتناسب کالاها است.
به‌ نظر می‌رسد یکی از عوامل مؤثر در تأخیر پهلوگیری و تخلیه کالاهای اساسی در بنادر، مدیریت نامناسب سهمیه واردات است. از سال 1402 و با مطرح شدن مسئله تخصیص ارز توسط بانک مرکزی، تصمیمی در مجلس شورای اسلامی گرفته شد که بر اساس آن، هر وزارتخانه مرتبط با واردات (شامل وزارت صمت، جهاد کشاورزی و بهداشت) مسئولیت مدیریت سهمیه ارزی خود را بر عهده داشته باشد. بانک مرکزی میزان سهمیه ارزی هر وزارتخانه را مشخص می‌کند و آن وزارتخانه موظف است که تا پایان سال این سهمیه را مدیریت کند.
نکته حائز اهمیت این است که در برخی موارد مشاهده شده است برخی کالاهای اساسی، مانند سویا، بیش از نیاز کشور وارد می‌شوند، که این امر فشار بر سهمیه ارزی سایر کالاها را تشدید می‌کند. برای مثال، اگر قرار باشد ماهانه یک میلیارد دلار برای واردات کالاهای اساسی تخصیص داده شود، باید به نحوی مدیریت شود که هیچ کالایی بیش از مقدار مورد نیاز وارد نشود.
در غیر این‌صورت، وزارتخانه مربوطه مجبور به اعمال محدودیت‌هایی در واردات سایر کالاهای اساسی خواهد شد. نمونه‌ای از این وضعیت را می‌توان در وزارت صمت مشاهده کرد که به دلیل اتمام سهمیه ارزی خود در ماه‌های پایانی سال گذشته، نتوانست ارز مورد نیاز برای واردات تلفن‌های همراه را تأمین کند و این موضوع به ایجاد بحران در بازار انجامید.

کشتی‌های معطل و هزینه‌های سرسام‌آور دموراژ برای اقتصاد ایران
یکی از نشانه‌های بارز موانع و مشکلاتی که در مسیر واردات کالاهای اساسی به کشور قرار دارند، تأخیر در تخلیه این کالاها در بنادر است. هنگامی که یک کشتی حامل کالاهای اساسی وارد مرزهای آبی کشور می‌شود، اما به دلایل گوناگون امکان تخلیه آن وجود ندارد، صاحب کالا ناگزیر است تا فراهم آمدن شرایط مناسب، مبلغی را تحت عنوان دموراژ پرداخت کند.
در شرایط کنونی، تعداد قابل‌توجهی از کشتی‌های حامل کالاهای اساسی در بنادر جنوبی کشور متوقف مانده‌اند و به همین دلیل، هزینه‌های دموراژ سنگینی بر دوش صاحبان آنها تحمیل می‌شود. بخشی از این کشتی‌ها به دلیل مشکلات اسنادی در انتظار تخلیه‌اند، در حالی که برخی دیگر به علت نبود آمادگی‌های لازم در بنادر به تعویق افتاده‌اند.
تأخیر 7 ماهه در تخلیه کالاهای اساسی؛ دموراژ میلیون‌دلاری در بنادر جنوبی
حدود سه سال پیش، اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دامی اعلام کرد که روزانه یک میلیون دلار به عنوان دموراژ به اقتصاد کشور تحمیل می‌شود. با توجه به این‌که 80 درصد از کشتی‌های معطل‌شده به شرکت‌های دولتی تعلق دارند، این هزینه‌ها از بودجه دولت پرداخت می‌شود. در همان زمان نیز گزارش شده بود که به طور میانگین 25 کشتی ناچار به پرداخت دموراژ هستند. بررسی‌ها نشان می‌دهد که اکنون نیز نزدیک به همین تعداد در یکی از بنادر جنوبی معطل مانده‌اند.
برای نمونه، یک کشتی متعلق به یک شرکت تعاونی که در زمینه واردات کالاهای اساسی فعالیت می‌کند، به دلیل مشکلات اسنادی، به‌ویژه عدم تخصیص ارز، 7 ماه است که در آب‌های کشور متوقف شده است. مورد دیگری از تأخیر، مربوط به کشتی یک شرکت دولتی وابسته به وزارت جهاد کشاورزی است که به دلایلی مشابه، 7 ماه در لنگرگاه معطل مانده و محموله‌اش تخلیه نشده است. هر دو این کشتی‌ها حامل ذرت بوده و وزن مجموع بار آنها حدود 100 هزار تن است.

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/1178736/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

خاطره‌ای از ترک جلسه توسط چینی‌ها از زبان معاون سابق وزیر اقتصاد

افزایش 60 تا 70 میلیون مترمکعبی مصرف گاز در پی کاهش دما

ریز و درشت ارقام مهم بودجه به روایت نایب رییس کمیسیون برنامه؛ از حقوق و مالیات تا قیمت نفت و دلار

بررسی سازوکار اسقاط و تحویل خودرو جایگزین با حضور وزیر صمت

شکار بدون زحمت و راحت تمساح

ترافیک متفاوت در جاده های ایتالیا!

برخورد شهاب سنگی 4 برابر قله اورست به زمین

خوانش شعری زیبا توسط مهران مدیری

جلیلی: فرزندان مقاومت کار بزرگ سنوار را ادامه می‌دهند

عارف: شهید صفی‌الدین اسوه شجاعت و ایستادگی بود

پیام تسلیت پزشکیان پس از شهادت صفی‌الدین

اردوغان: خواستار دیدار با پوتین در جریان سفر به ترکیه هستم

شهید سید هاشم صفی‌الدین که بود؟

مادران شهدا جلوه ای از ایمان، پاکدامنی، اخلاص و صبر و شکیبایی هستند

ماجراجویی‌های خرس‌ قهوه‌ای و توله‌هایش در جنگل‌های رامسر

نبرد دیدنی مار پیتون و انسان

محل قرار گیری درست تخت در اتاق خواب

اقدام جنون‌آمیز یک راننده وسط اتوبان

رونمایی لباسِ فضانوردی مربوط به پروژه ی آرتمیس 3

شعرخوانی دختر شیرین زبان

دیدار پزشکیان و السیسی و بررسی مهمترین مسائل منطقه و راهکارهای توقف جنگ در غزه و لبنان

وزیر کشور:انتخاب استانداران براساس کارآمدی است

سرلشکر جعفری: کمک به حزب‌الله را در همه ابعاد تا پیروزی نهایی ادامه می‌دهیم

حزب الله لبنان شهادت سید هاشم صفی الدین را تائید کرد

واکنش گروه‌های مقاومت به شهادت «سید هاشم صفی‌الدین»

پوتین:حل مناقشه خاورمیانه بر اساس منشور سازمان ملل امکان پذیر است

دیپلماسی ضد جنگ ایران

10 عدد مهم بودجه 1404

رونمایی دلار در کانال 68 هزار تومان؛ طلای 18عیار بالا رفت

تلاوت آیات قرآن با صدای احمد النفیس

تصاویری زیبا از فلورانس ایتالیا

قلعه برفی و زیبای نویشوانشتاین در آلمان

نبرد نفسگیر شیر و گوریل

گوناگون/ داستان اسلام آوردن دختر مسیحی در امام‌زادگان عینعلی و زینعلی (ع)

نمایی زیبا از بارش برف در شهر ارومیه

ورود گوگل و کوالکام به صنعت خودرو

رقابت 19 تیم جنگجوربات برای آچمز کردن حریف

انتصاب دبیر هفته کتاب

تاثیر دیجیتال بر فردوسی گریزی!

دیدار سران ایران و امارات؛ دفاع قاطع از حاکمیت ایران بر جزایر سه‌گانه

کدخدایی: ایران مطابق حقوق بین‌الملل از حق ذاتی دفاع مشروع برخوردار است

وزیر امور خارجه: آینده بریکس نویدبخش است

عملیات تروریستی در آنکارا؛ 3 نفر کشته شدند

«بلینکن» از ترس حمله موشکی حزب‌الله به پناهگاه گریخت

نخست وزیر انگلیس: پوتین مسئول نرسیدن کمک به مردم غزه است!

متن بیانیه رسمی حزب‌الله درباره شهادت سید هاشم صفی‌الدین

اتحادیه اروپا: تحولات اجلاس بریکس را از نزدیک دنبال می‌کنیم

رقابت ناتمام؛ چرا شریعتمداری روایت رائفی پور را رد کرد؟

لایحه بودجه در زمین پارلمان

دومین وتوی آقای رئیس