ایران پرسمان

آخرين مطالب

سرمقاله همشهری/ با دم شیر بازی نکنید تحلیل روز

سرمقاله همشهری/ با دم شیر بازی نکنید
  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - همشهری / « با دم شیر بازی نکنید » عنوان یادداشت روزنامه همشهری نوشته علی‌اکبر علیزاده است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:
تحولات جنگ اسرائیل در منطقه را باید خطی تحلیل کرد، نه نقطه‌ای، تا بتوان به درک کامل‌تری از شرایط آینده رسید. طی جنگ 7 اکتبر 2023 به بعد و عملیات طوفان‌الاقصی، اسرائیل تصور می‌کرد حماس را نابود می‌کند، غزه را می‌گیرد و گروگان‌ها را نیز آزاد می‌کند. در حال حاضر رژیم صهیونیستی متوجه شده حماس نابود نشده، قدرت نظامی حماس از بین نرفته، گروگان‌ها آزاد نشده‌اند و ملت غزه نیز همچنان در حال مقاومت هستند. 
زمانی که حزب‌الله لبنان به کمک فلسطین آمد، ابتدا 3کیلومتر خط حائل مرز میان لبنان و سرزمین‌های اشغالی بود. حزب‌الله لبنان شروع به خالی کردن منطقه از وجود نحس صهیونیست‌ها کرد و الآن اسرائیلی‌ها 45 تا 60 کیلومتر به عقب رفته‌اند. اگرچه برخی مردم لبنان آواره شدند، همچنان ساکنان حضور دارند، ولی شهرک‌های اسرائیل خالی شده است. سیدحسن نصرالله (رضوان‌الله‌تعالی‌علیه) گفته بود اسرائیلی‌ها این آرزوها را با خود به گور خواهند برد که دوباره به شمال اسرائیل برگردند. 
از سوی دیگر، یمن در جنگ نبود اما الآن یک طرف جنگ است و پای خود را روی گردن اسرائیل در تنگه باب‌المندب گذاشته است؛ به‌گونه‌ای که بندر ام‌الرشراش یا همان بندر ایلات را کاملا از کار انداخته و میزان صادرات و واردات اسرائیل را به‌شدت کاهش داده است. اسرائیلی‌ها در این یک سال مجبور شده‌اند فاصله‌ای 5هزار کیلومتری از جنوب دماغه امید نیک و تنگه جبل‌الطارق را طی کنند تا به مدیترانه برسند. این هزینه بسیار سنگینی برای اسرائیلی‌ها به وجود آورده است، ضمن اینکه یمنی‌ها حمله به حیفا و تل‌آویو را هم شروع کردند و همین فشار مضاعفی بر اشغالگران تحمیل کرد.
ضمن اینکه اسرائیلی‌ها غلطی مرتکب شدند و کنسولگری ایران در دمشق سوریه را هدف قرار دادند. جمهوری اسلامی ایران در عملیات وعده صادق برای اولین بار از آغاز حیات رژیم صهیونیستی، خاک اسرائیل را با موشک‌های دوربرد هدف قرار داد، به‌گونه‌ای که همه معادلات استراتژیک دنیا و ژئواستراتژیک خاورمیانه به هم ریخت. اسرائیل در موضع ضعف قرار گرفت و جبهه مقاومت به رهبری جمهوری اسلامی ایران در موضع مقاومت.

اسرائیلی‌ها پس از عملیات وعده صادق 1 به فکر افتادند چه اقدامی انجام دهند که صحنه را عوض کنند. انفجار پیجرها و ترور برخی فرماندهان از جمله سیدحسن نصرالله، تاکتیک اسرائیلی‌ها در این بخش از جنگ بود، اما راهبرد هیچ تغییری نکرد. راهبرد اسرائیلی‌ها این است که اسرائیل به امنیت برسد و جبهه مقاومت به شکست. آیا چنین اتفاقی افتاده است؟ خیر. باز هم از جنوب لبنان و از سمت یمن مراکز مهم اسرائیلی‌ها موشک‌باران می‌شود و عملیات وعده صادق2 کمر اسرائیلی‌ها را شکست.
راهبرد جنگ جبهه مقاومت سقوط رژیم صهیونیستی و اخراج آمریکا از منطقه است. جبهه مقاومت قدم به قدم دارد به این هدف نزدیک می‌شود، البته با صبر و حوصله. جبهه مقاومت یقین دارد که «یواش یواش» دارد قدرت خود را به اسرائیل تحمیل می‌کند. نتانیاهو اخیرا گفته بود در 6 جبهه محاصره شده است. جبهه مقاومت دارد کم‌کم حلقه محاصره را تنگ‌تر می‌کند و به سمتی می‌رود که روزی دیگر اسرائیل نباشد و بعدها گفته شود دولت سابق اسرائیل.
اگر اسرائیل غلط دیگری مرتکب شود، تاکتیک دیگری به کار ببرد و دست به اقداماتی داخل ایران بزند، نخواهد توانست به اهداف شوم خود برسد. نیروهای مسلح ایران در جنگ آمادگی مقابله با انواع مواجهات را دارند. جمهوری اسلامی ایران جنگ 8 ساله و دفاع مقدس را تجربه کرده است، شهید باکری، شهید خرازی و شهید چمران برای حفظ وطن داده است. ایران خساراتی دید ولی شکست نخورد و قدرتمندتر شد.
راهبرد جمهوری اسلامی ایران تغییر نخواهد کرد. نیروهای مسلح باید سطح هوشیاری و حفاظت‌ها را ارتقا دهند. سپاه و ارتش قهرمان اعلام کرده‌اند که اگر اسرائیل بخواهد اقدامی علیه ایران کند، چه خسارت‌هایی به این رژیم خواهند زد.
اسرائیل به هدف خود که ضربه سنگین به ایران است نخواهد رسید. این رژیم متکی به آمریکاست و اگر کاخ سفید پشتیبانش نباشد، بیش از 2 روز دوام نخواهد آورد. رژیم اسرائیل اگر بخواهد کاری کند قطعا باید با آمریکا و اروپایی‌ها هماهنگی کند. غربی‌ها می‌دانند اگر بخواهند با اهداف اسرائیل همراهی کنند، انگشتان‌شان در منطقه زیر ساطور جمهوری اسلامی ایران است. 
پایگاه‌های آمریکا در منطقه زیر تیغ ایران هستند. آنها می‌دانند که جنگ و تنش با ایران، تعادل انرژی در دنیا را به هم خواهد ریخت. اگر پایگاه‌های آمریکایی و مراکز نفتی آمریکا در منطقه غرب آسیا و خاورمیانه نابود شود، ضربه بزرگی خواهند خورد. نفت برای آمریکا همه چیز است؛ از سوخت هواپیما گرفته تا نرخ تورم در ایالات متحده. 
غربی‌ها به احتمال زیاد با هشدار ایران به صرافت کنار زدن نتانیاهو خواهند افتاد. گزینه دیگر برای غربی‌ها کنترل کردن نتانیاهوست تا او با دم شیر در منطقه بازی نکند. 

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/1171681/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

نرخ یورو در معاملات امروز مرکز مبادله کاهش یافت

گوناگون/ پیدا شدن یک دایناسور غول‌پیکر در اسپانیا

قابی چشم نواز از طاق‌ بستان

راننده کار بلد یعنی ایشون!

معبد بودایی جدید در نینگبو، چین

این میمون زیبا یکی از کوچکترین پستانداران جهان است

سواری گرفتن بچه زرافه از مادرش

قایم شدنِ بچه نهنگ در زیرِ باله مادرش

پارکی در تایلند برای محافظت از حیوانات زخمی

عصر زیبای بنفش رنگ در کاپادوکیا، ترکیه

تا به حال رقصیدنِ قطرات باران را دیده اید؟

پژوهشگران برتر علوم پایه معرفی شدند

شاعرانه/عهد کردم که ازین پس ندهم دل به خیال

الجزیره به نقل از مقامات آمریکایی: اسرائیل ضرورتی برای پاسخ فوری و گسترده به ایران نمی‌بیند

اولین پیام بقایی در مقام سخنگوی وزارت امور خارجه

طعنه باهنر به اسرائیلی‌ها: عملیات وعده 3 بسیار دردناک‌ خواهد بود

دادستانی تهران علیه «داوری» اعلام جرم کرد

راه نصرالله؛ خط حزب‌الله

مراسم بزرگداشت شهید سیدحسن نصرالله از سوی رهبر انقلاب برگزار می‌شود

واکنش سخنگوی وزارت خارجه به بیانیه ضدایرانی گروه هفت

روزنامه تلگراف: انگلیس توان دفاع از اسرائیل در برابر حملات موشکی را ندارد

مقابله پدافند هوایی سوریه با حمله پهپادی رژیم صهیونیستی

حمله سایبری گسترده به پلیس هلند

اسرائیل متهم به شلیک فسفر سفید در حمله به بیروت شد

محمود عباس: به دلیل پافشاری اسرائیل به خشونت منطقه با خطرات بزرگی مواجه است

برگزاری دوره رایگان آموزش کمک های اولیه برای بانوان

معرفی آثار راه یافته به پنجمین جشنواره ملی تئاتر کوتاه کیش

خبر مهم رییس سازمان برنامه درباره مطالبات گندمکاران و قیمت گندم

شرکت ملی گاز ایران: زمستان امسال نسبت به 1402 از لحاظ مصرف گاز سخت‌تر خواهد بود

پرداخت هزینه بلیت‌ پروازهای باطل شده تا ١٧ مهر ماه

صبح بخیر از چیانگ رای در تایلند

نمایی مسحورکننده در صومعه والام، روسیه

آبشار زیبای جوجب در عمان

طلوع خورشید بر فراز آبشار نیاگارا

داستان اهل شدنِ جوانی با نماز

صبح زیبا در خلیج فانگ نگا، تایلند

برخورد موتورسوار با سه خودرو در جاده!

رویایی بنام دیلمان در استان گیلان

دعوت از دانشجویان و اساتید خارجی برای بازدید از نمایشگاه بین‌المللی نانو

سخنان زیبای دکتر قمشه ای

عارف به قزوین رفت

آملی لاریجانی: صهیونیست‌ها ماجراجویی کنند، پاسخ قاطع‌تری خواهند گرفت

رئیس ستادکل نیروهای مسلح: پلیس مقتدر، آرامش اجتماعی را در کشور تضمین کرده‌ است

شمار شهدای غزه به 41 هزار و 788 نفر رسید

حملات پیاپی حزب‌الله به تحرکات مرزی نظامیان اسرائیلی

واکنش سریع و به موقع خرس مادر برای نجات جان فرزندش

قابی زیبا از یک پلنگ ایرانی

آیا تا به حال در میان بلندترین درختان روی کره زمین ایستاده اید؟

خلاقیت حیرت انگیز در کشیدن نقاشی سه بعدی

زیبایی خیره‌کننده یک زمرد ماهی