ایران پرسمان

آخرين مطالب

نماینده ایران در شورای امنیت: حملات موشکی، پاسخ ضروری به اقدامات تروریستی اسرائیل در دو ماه گذشته بود سیاست روز

نماینده ایران در شورای امنیت: حملات موشکی، پاسخ ضروری به اقدامات تروریستی اسرائیل در دو ماه گذشته بود
  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - ایرنا / امیرسعید ایروانی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد در نشست اضطراری شورای امنیت گفت: حملات موشکی جمهوری اسلامی ایران پاسخی ضروری و متناسب به اقدامات تجاوزگرانه و تروریستی رژیم اسرائیل در دو ماه گذشته بوده است.
امیر سعید ایروانی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل روز چهارشنبه به وقت محلی در نشست اضطراری شورای امنیت درباره تحولات خاورمیانه افزود: حملات موشکی جمهوری اسلامی ایران پاسخی ضروری و متناسب به اقدامات تجاوزگرانه و تروریستی رژیم اسرائیل در دو ماه گذشته بوده است. این اقدامات شامل نقض حاکمیت ایران، ترور رهبر سیاسی حماس در تهران و شهروندان ایرانی، هدف‌قرار دادن و زخمی‌کردن سفیر ایران در لبنان، و ترور اخیر سید حسن نصرالله، رهبر مقاومت و دبیرکل حزب‌الله و سردار عباس نیلفروشان، مشاور نظامی ایرانی در بیروت است.
ایروانی تصریح کرد: استناد جمهوری اسلامی ایران به حق دفاع مشروع آن‌هم پس از یک دوره طولانی خویشتن‌داری، بیانگر رویکرد مسئولانه ایران در قبال صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی است؛ درست در زمانی که اقدامات غیرقانونی و نسل‌کشی این رژیم اشغالگر آپارتاید علیه مردم فلسطین، و همچنین تجاوزات نظامی مکرر آن علیه لبنان و سوریه همچنان ادامه دارد.
متن کامل سخنان امیر سعید ایروانی، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد، در نشست شورای امنیت پس از عملیات وعده صادق 2 در دوم 2 اکتبر 2024 به شرح ذیل است:
بسم الله الرحمن الرحیم
خانم رئیس،
به شما بابت تصدی ریاست شورای امنیت در این ماه تبریک می‌گوییم و از سرکارعالی برای برگزاری این نشست اضطراری به منظور بررسی تجاوزات رژیم اسرائیل علیه لبنان و وضعیت بحرانی منطقه قدردانی می‌کنیم. همچنین به اسلونی به‌خاطر اتمام موفقیت‌آمیز دوره ریاستش در ماه سپتامبر تبریک می‌گوییم.
خانم رئیس،
نمایندگان محترم،
یک سال است که رژیم آپارتاید و اشغالگر اسرائیل در کمال بی‌کیفرمانی به وحشی‌گری خود در فلسطین اشغالی ادامه می‌دهد. اکنون این رژیم جنگ تجاوزگرانه خود را به لبنان گسترش داده و شبانه‌روز مردم بی‌گناه را در سراسر مرز و در عمق خاک لبنان هدف قرار می‌دهد. این رژیم منطقه را به لبه فاجعه‌ای تمام‌عیار و بی‌سابقه سوق می‌دهد. رژیم اسرائیل هیچ قصدی برای دنبال کردن صلح یا آتش‌بس ندارد.
متأسفانه، شورای امنیت سازمان ملل به‌دلیل کارشکنی ایالات متحده در اتخاذ هرگونه تصمیم مؤثر توسط این نهاد فلج شده است. حمایت بی‌دریغ ایالات متحده، بریتانیا و برخی دیگر از کشورهای غربی از رژیم اسرائیل، به این رژیم تروریستی متجاوز برای انجام هر نوع رفتار شریرانه، مجوز داده است.
اکنون بیش از هر زمان دیگری، این رژیم به تهدیدی جدی برای صلح و امنیت بین‌المللی تبدیل شده است. تنها راه جلوگیری از تشدید بیشتر وضعیت روشن است: رژیم اسرائیل باید فوراً جنگ خود علیه غزه را متوقف کرده و حملاتش به لبنان پایان دهد.
خانم رئیس،
نمایندگان محترم،
همان‌طور که در نامه دیروز خود به اعضای شورای امنیت اطلاع دادیم، نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران مجموعه‌ای از حملات موشکی را علیه مواضع نظامی و امنیتی رژیم اسرائیل انجام دادند. اقدام جمهوری اسلامی ایران کاملاً مطابق با حق ذاتی دفاع مشروع ذیل ماده 51 منشور سازمان ملل متحد و در پاسخ مستقیم به اقدامات تجاوزکارانه مکرر این رژیم علیه ایران، از جمله نقض حاکمیت و تمامیت ارضی کشورم در ماه‌های گذشته بوده است.
استناد جمهوری اسلامی ایران به حق دفاع مشروع آن‌هم پس از یک دوره طولانی خویشتن‌داری، بیانگر رویکرد مسئولانه ایران در قبال صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی است؛ درست در زمانی که اقدامات غیرقانونی و نسل‌کشی این رژیم اشغالگر آپارتاید علیه مردم فلسطین، و همچنین تجاوزات نظامی مکرر آن علیه لبنان و سوریه همچنان ادامه دارد.
حملات موشکی جمهوری اسلامی ایران پاسخی ضروری و متناسب به اقدامات تجاوزگرانه و تروریستی رژیم اسرائیل در دو ماه گذشته بوده است. این اقدامات شامل نقض حاکمیت ایران، ترور رهبر سیاسی حماس در تهران و شهروندان ایرانی، هدف‌قرار دادن و زخمی‌کردن سفیر ایران در لبنان، و ترور اخیر سید حسن نصرالله، رهبر مقاومت و دبیرکل حزب‌الله و سردار عباس نیلفروشان، مشاور نظامی ایرانی در بیروت است.
مایلم به نکات کلیدی اشاره کنم که به‌وضوح نشان می‌دهد اقدام جمهوری اسلامی ایران در دفاع مشروع کاملاً موجه، قانونی و مبتنی بر اصول حقوق بین‌الملل است.
در 1 آوریل 2024، رژیم اسرائیل به‌طور بی‌شرمانه‌ای به اماکن دیپلماتیک ایران در دمشق پایتخت سوریه حمله کرد که نقض آشکار حقوق بین‌الملل، به‌ویژه اصل مصونیت اماکن دیپلماتیک و کنسولی بود. جمهوری اسلامی ایران بلافاصله خواستار محکومیت این اقدام از سوی شورای امنیت شد.
پاسخ شورای امنیت چه بود؟ هیچ! این نهاد به‌جای محکوم کردن اقدام تجاوزکارانه رژیم اسرائیل، تنها از ایران خواست خویشتن‌داری کند و حتی از صدور بیانیه مطبوعاتی پیشنهادی توسط روسیه خودداری کرد. پس از 10 روز سکوت شورای امنیت، ایران چاره‌ای جز استفاده از حق ذاتی خود طبق حقوق بین‌الملل برای پاسخ به این نقض شدید نداشت.
در 31 ژوئیه 2024، رژیم اسرائیل اقدام تجاوزکارانه دیگری مرتکب شد و آقای اسماعیل هنیه، رهبر سیاسی حماس و نخست‌وزیر پیشین فلسطین را که میهمان رسمی دولت ایران در تهران بود، ترور کرد. این نقض آشکار حاکمیت ملی و تمامیت ارضی ایران بود. علی‌رغم درخواست‌های ایران، شورای امنیت بار دیگر اقدامی نکرد. در همین حال، چندین کشور از جمله ایالات متحده، با استناد و اشاره به مذاکرات آتش‌بسِ در حالِ انجام، استناد از ایران خواستند که خویشتن‌داری کند. ما به این درخواست‌های دیپلماتیک احترام گذاشتیم، اما آتش‌بسی محقق نشد و رژیم اسرائیل تنها وقیح‌تر شد.
بار دیگر شاهد جنایت هولناک دیگری از سوی رژیم اسرائیل بودیم؛ این بار از طریق انفجار دستگاه‌های ارتباطی که مردم بی‌گناه لبنان را هدف قرار داد. تعداد زیادی از غیرنظامیان بی‌گناه کشته و زخمی شدند، از جمله سفیر ایران در لبنان. چنین اقدامی، مصداقی دیگر از تروریسم دولتی بود. به‌دنبال آن، رژیم اسرائیل اقدام آشکار دیگری از تجاوز تروریستی انجام داد و با استفاده از بمب‌های سنگرشکن هزار پوندی که توسط ایالات متحده تأمین شده بود، سید حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله و نماد مقاومت در برابر اشغالگری و تجاوز رژیم اسرائیل در لبنان را ترور کرد.
این حمله وحشیانه منجر به شهادت بسیاری از افراد بی‌گناه، از جمله رهبر حزب‌الله و سردار ایرانی عباس نیلفروشان شد و همچنین تعداد زیادی از غیرنظامیان را زخمی کرد. این اقدام فجیع بار دیگر نشان‌دهنده اتکای مداوم این رژیم به خشونت و ترور است.
خانم رئیس،
جمهوری اسلامی ایران همواره به‌دنبال صلح و ثبات برای منطقه بوده و خواستار آتش‌بس فوری و توقف تلفات غیرنظامیان شده است؛ موضعی که بیش از یک سال است حفظ کرده‌ایم. با این حال، تجربه نشان داده که رژیم اسرائیل تنها زبان زور را می‌فهمد. دیپلماسی بارها شکست خورده است، زیرا رژیم اسرائیل خویشتن‌داری را نه به‌عنوان نشانه حسن نیت، بلکه به‌عنوان ضعفی برای بهره‌برداری تلقی می‌کند.
هر اقدام خویشتن‌دارانه‌ای که توسط ایران صورت گرفته، تنها رژیم اسرائیل را وقیح‌تر کرده تا جنایات و اقدامات تجاوزگرانه بیشتری مرتکب شود. در نتیجه، پاسخ ایران برای بازگرداندن تعادل و بازدارندگی ضروری بود. رژیم اسرائیل باید درک کند که هر اقدام تجاوزکارانه‌اش بی‌پاسخ نخواهد ماند و با پیامدهایی مواجه خواهد شد. این بهایی است که این رژیم باید بپردازد.
درست بر عکس این رژیم،که به‌طور مداوم غیرنظامیان بی‌گناه و زیرساخت‌های غیرنظامی را به‌عنوان اهداف مشروع برای تجاوز و قتل‌عام در نظر می‌گیرد، ایران در پاسخ خود تنها تأسیسات نظامی و امنیتی این رژیم را با حملات موشکی دفاعی هدف قرار داده است. زیرا جمهوری اسلامی ایران بر اساس اصول اخلاقی و تعالیم متعالی اسلام عمل می‌کند و کاملاً با اصل تفکیک در حقوق بشردوستانه بین‌المللی مطابقت دارد.
خانم رئیس،
نمایندگان محترم،
جامعه بین‌المللی نمی‌تواند در برابر این وضعیت سکوت اختیار کند. ما بار دیگر از شورای امنیت می‌خواهیم که با فوریت و قاطعیت واکنش نشان دهد. شورای امنیت باید با مداخله خود، تجاوزات مداوم و جنایات جنگی رژیم اسرائیل علیه لبنان، غزه و سوریه را متوقف کرده و از تشدید وضعیت به یک جنگ تمام‌عیار منطقه‌ای جلوگیری نماید. علاوه بر این، شورای امنیت باید رژیم اسرائیل را مجبور به رعایت تعهدات خود تحت قطعنامه‌هایی کند که این نهاد تصویب کرده است. رژیم اسرائیل باید به‌طور کامل قطعنامه 1701 (2006) را اجرا کند.
در نهایت، خانم رئیس، جمهوری اسلامی ایران به‌شدت نسبت به هرگونه اقدام تجاوزکارانه بیشتر از سوی رژیم تروریستی اسرائیل علیه امنیت ملی و منافع حیاتی خود هشدار می‌دهد. ایران کاملاً آماده است تا در صورت لزوم، اقدامات دفاعی بیشتری برای حفاظت از منافع مشروع خود و دفاع از تمامیت ارضی و حاکمیت خود در برابر هرگونه اقدام تجاوزکارانه نظامی و استفاده غیرقانونی از زور انجام دهد. در این زمینه، ایران هیچ تردیدی نخواهد داشت.
در پایان، رژیم ایالات متحده و بریتانیا، که به‌عنوان حامیان بدنام رژیم اسرائیل شناخته می‌شوند، همراه با فرانسه، بار دیگر به‌طور ریاکارانه تلاش کرده‌اند تا جنایات فجیع رژیم اسرائیل را تحت عنوان دفاع مشروع توجیه کنند و مسئولیت را به ایران منتقل کنند.
در حالی که رژیم اسرائیل باید به‌خاطر جنایات فجیع خود پاسخگو باشد، نمی‌توان همدستی ایالات متحده در این جنایات را نادیده گرفت. جنگ‌طلبی رژیم اسرائیل به حمایت نظامی و پشتیبانی سیاسی ایالات متحده وابسته است. سلاح‌های آمریکایی بخش عمده‌ای از تسلیحات و مهمات رژیم اسرائیل در غزه را تشکیل می‌دهند و بنابراین ایالات متحده در هر جنبه‌ای از جنایات رژیم اسرائیل دخیل است.
بیشتر بمب‌هایی که رژیم اسرائیل بر غزه و لبنان می‌ریزد، ساخت ایالات متحده است. رژیم ایالات متحده حتی سوخت جت را برای رژیم اسرائیل تأمین می‌کند. ایالات متحده از 7 اکتبر تاکنون آن‌قدر سلاح به رژیم اسرائیل ارسال کرده که پنتاگون برای تحویل تجهیزات با مشکل در تأمین هواپیماهای باری کافی مواجه شده است.
اگر ذره‌ای صداقت در نگرانی آن‌ها برای از دست رفتن جان غیرنظامیان بی‌گناه فلسطینی در غزه یا لبنان، یا برای گسترش جنگ در منطقه وجود داشت، به‌راحتی می‌توانستند ابزارهایی که رژیم اسرائیل برای ارتکاب این جنایات استفاده می‌کند را از آن‌ها دریغ کنند. با این حال، اقدامات آن‌ها نیت واقعی‌شان را نشان می‌دهد: وقیح‌تر کردن اقدامات جنایتکارانه رژیم اسرائیل.
سپاسگزارم.

supports HTML5 video

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/1171586/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

عراقچی: اکنون زمان اقدام قاطع فرا رسیده است

آمریکا: به‌دنبال تقویت تحریم‌های موجود علیه ایران هستیم

دستور اسرائیل به نظامیانش؛ مراقب باشید تکاوران حزب‌الله شما را نربایند

خیر و برکت!

خواب اسرائیل برای لبنان

ایران حمله کرد تا از وزن ژئوپلیتیک خود حفاظت کند

کدام موشک‌ها در «وعده صادق2» شلیک شدند؟

واکنش دلار به تنش‌های سیاسی کند شد

تمساحی که سگ را شکار کرد!

دریاچه زیبای لوئیز در کانادا

تا به حال تبلیغات 3 بُعدی دیده اید؟

تفاوت آسیبِ BMW و آئودی در تصادف

وقتی هنوز عمرت به دنیا هست

قابی از پرنده طلاییِ بهشتی

وقتی خیابان رو با جت اسکی اشتباه میگیری!

گوناگون/ کشف راز تابوت سربی 500 ساله که اتفاقی پیدا شد

عجیب‌ترین حیوانات شفاف؛ موجودات نامرئی در دنیای واقعی

ساخت طولانی‌ترین تونل بزرگراه زیر دریا در جهان

دانشمندان سریع‌ترین تصاویر جهان از اتم‌ها را ثبت کردند

فضاپیما استارشیپ از روی مجموعه باز شد!

نظر مولانا پیرامون اشعارش از زبان بهمن بنی‌هاشمی

دلا دیشب چه میکردی

«فتاح»، موشک هایپرسونیک سپاه چه ویژگی‌هایی دارد؟

عراقچی: بعید می‌دانم اسرائیل جرئت حمله به تاسیسات هسته‌ای ما را داشته باشد

نماینده مجلس: حاضرم برای رئیس‌جمهور شهادت‌طلب و ضداسراییلی، کُشته شوم

دستغیب: روسای دیوان محاسبات کشورهای جهان مانع از ارسال تسلیحات به رژیم صهیونیستی شوند

بازتاب سفر رئیس‌جمهور ایران به قطر در رسانه‌های عربی

پزشکیان: سفر قطر خطرناک نیست؛ اگر قراره بمیرم با شهادت بمیرم بهتر است

سی ان ان: دولت بایدن تخمین می‌زند که اسرائیل به احتمال زیاد به تاسیسات هسته‌ای ایران حمله نخواهد کرد

فیلم کامل بیانات رهبر انقلاب در دیدار نخبگان و استعدادهای برتر علمی

حملات پیاپی حزب‌ الله به تحرکات نظامیان صهیونیست

حمله موشکی حزب‌الله به عکا و نهاریا در سرزمین‌های اشغالی

تحریم‌های جدید واشنگتن علیه انصارالله یمن

حزب‌الله نظامیان صهیونیست را موشک‌باران کرد

خودروهای نظامی اشغالگران در رفح زیر آتش رزمندگان قسام

ترک مدرسه؛ چاره امروز، بیچارگی فردا

زیدآبادی نوشت: نکته و پرسشی دربارۀ بازداشت ابوالفضل قدیانی

سانسور درد؛ بیماری خطرناکی که در ایران درباره‌اش مخفی‌کاری می‌شود

اسب پیشکشی دندان نداشت

ماجرای شبی که آسمان و زمین اسرائیل را موشک‌های ایران روشن ساخت

شناسایی عامل تشدید فشار در بازار اجاره‌بها

یک نوآوری جالب در کوهستان های چین!

سلفی به این خفنی دیده بودین؟

کار زیبای یک شهروند یزدی برای پرندگان

تصاویری از تیک آف نرم و زیبای بوئینگ 747

فرآیند جالب ساخت کفش چوبی باستانی به روش استاد اسپانیایی

نمایی باشکوه از یک گوزن در البرز

آتش سوزی مرگبار یک اتوبوس مدرسه در تایلند

نمایی از بازیگوشی های یک پلنگ سیاه

لحظاتی نفس‌گیر از نجات پلنگ غول پیکر در سیل