ایران پرسمان

آخرين مطالب

نابغه‌ای که از غزه به مریخ رسید دانش و فناوری

نابغه‌ای که از غزه به مریخ رسید
  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - خبرآنلاین / لؤی البسیونی فردی با ملیت فلسطینی است که توانست رویای خود را رنگ واقعیت ببخشد و به ناسا برسد. او در حال حاضر مدیر ارشد طراحی الکتریکی موتورها در شرکت فضایی بلو اوریجین(Blue Origin) است و پیش از آن به عنوان یک مهندس در ناسا به ساخت نخستین بالگرد فرازمینی یعنی بالگرد مریخی نبوغ(Ingenuity) کمک کرد.
لؤی البسیونی در آلمان به دنیا آمد و در پنج سالگی به همراه خانواده‌اش به غزه نقل مکان کرد. به گفته خودش این مهاجرت چیزی شبیه به یک شوک فرهنگی بود، اما در عین حال جرقه خلاقیت و مهارت‌های حل مسئله را در او برانگیخت که آینده‌اش را شکل داد.
او با رفتن به دوران کودکی‌اش گفت: فکر می‌کنم در مقطعی به ‌طور تصادفی ایستگاه تلویزیونی خودم را ساختم و بازی‌های آتاری را برای کل محله پخش کردم.
البسیونی که در بیت حانون، روستایی در حاشیه شمالی غزه بزرگ شد، با زندگی در یک منطقه درگیر در جنگ با اسرائیل مواجه بود. به همین دلیل مدرسه‌ای که او در آن درس می‌خواند، اغلب فاقد منابع و امکانات بود، اما به گفته خودش این به برانگیختن کنجکاوی او در حوزه الکترونیک کمک کرد.
البسیونی پس از اتمام مقطع دبیرستان در غزه، برای ادامه تحصیل به آمریکا رفت. با این حال، مشکلات مالی او را مجبور کرد ساعت‌های طولانی در حین تحصیل کار کند. برای این منظور، او مجبور شد چندین بار دانشگاه را به دلیل مشکلات اقتصادی ترک کند.
وی با یادآوری خاطرات خود از آن دوران گفت: هفته‌هایی بود که من 100 ساعت کار می‌کردم تا خرج زندگی‌ام را تأمین کنم. با وجود این چالش‌ها مصمم باقی ماندم و در نهایت از دانشگاه لوئیزویل با مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد در رشته مهندسی برق فارغ التحصیل شدم.
اما پشتکار او زمانی نتیجه داد که در بخش انرژی‌های تجدیدپذیر و خودروهای الکتریکی، از جمله در شرکت «جنرال الکتریک» که در آن روی توسعه سیستم‌های پیشران الکتریکی کار کرد، نقش آفرینی کرد.
تخصص البسیونی در سیستم‌های پیشران الکتریکی در نهایت او را به آزمایشگاه پیشران جت ناسا(JPL) هدایت کرد که در آنجا وظیفه کمک به طراحی و ساخت بالگرد مریخی نبوغ(Ingenuity) را بر عهده داشت.
«نبوغ» اولین پرنده‌ای بود که در سیاره‌ای دیگر به پرواز درآمد. این یک شاهکار بود و نقش البسیونی در تحقق آن حیاتی بود.
وی می‌گوید: من را به عنوان مشاور الکترونیک قدرت آوردند تا ببینم آیا امکان پرواز در مریخ وجود دارد یا خیر. این به این دلیل است که شرایط در مریخ چالش‌های منحصر به فردی را برای پرواز ایجاد می‌کند. گرانش کمتر و جوی با چگالی کمتر از یک درصدِ زمین، طراحی چیزهایی مانند هواپیما را به چالشی کاملاً متفاوت تبدیل می‌کند.
این بدان معناست که هر جنبه‌ای از این بالگرد، از پروانه‌های آن گرفته تا سیستم‌های تامین قدرت آن، نیاز به بازنگری داشت. البسیونی گفت: بزرگترین چالش، تراکم هوا بود. برای ایجاد نیروی بالابری، پروانه‌ها را بسیار بزرگتر کردیم و به آنها قدرتی برای گردش با سرعتی حدود پنج برابر سرعت یک بالگرد معمولی دادیم.
یکی از کمک‌های کلیدی البسیونی، استفاده از وسایل الکترونیکی درجه یک در صنعت خودرو به جای قطعات سنتی فضایی برای فضاپیماها بود.
او توضیح داد: قطعات فضاپیما به گونه‌ای طراحی شده‌اند که بسیار قوی و همچنین بسیار سنگین هستند. من استفاده از وسایل الکترونیکی درجه یک خودرو را پیشنهاد دادم، زیرا آنها از جهاتی سبک‌تر و پیشرفته‌تر هستند. این یک حرکت مخاطره‌آمیز بود، اما به ما اجازه داد تا محدودیت‌های وزنی را رعایت کنیم.
با وجود نوآوری‌های فنی، شک‌های زیادی وجود داشت. حتی در خود ناسا نیز به پرواز درآمدن یک بالگرد در مریخ دور از ذهن به نظر می‌رسید.
البسیونی گفت: بیشتر مردم از جمله رهبران ناسا باور نمی‌کردند که این کار امکان‌پذیر باشد. مردم در مورد آن شوخی می‌کردند، اما ما مصمم بودیم.
یکی از دلایل این شک و تردید، بودجه کم و جدول زمانی کوتاه توسعه آن بود. بالگرد نبوغ در ابتدا برای یک آزمایش 30 روزه برنامه‌ریزی شده بود تا نشان دهد که پرواز روی مریخ امکان‌پذیر است.
با این حال، این پروژه در طول توسعه خود با تاخیر و مشکلات تامین مالی مواجه شد. البسیونی گفت: ما اغلب نمی‌دانستیم که آیا مرحله بعدی تصویب می‌شود یا نه و بارها در معرض خطر لغو پروژه قرار گرفتیم.
با این حال در پایان، سختکوشی این تیم به رهبری البسیونی نتیجه داد و اولین پرواز بالگرد نبوغ در 19 آوریل 2021 به شکلی تاریخی صورت پذیرفت.
این بالگرد که تنها برای 90 ثانیه پرواز طراحی شده بود، بسیار فراتر از انتظارات عمل کرد و تاکنون 72 پرواز را طی 600 روز انجام داده است.
البسیونی گفت: باورنکردنی بود. ما آن را برای 30 روز طراحی کردیم و حالا می‌بینیم که هنوز هم در حال پرواز است.
میراث نبوغ
موفقیت نبوغ پیامدهای گسترده‌ای برای آینده اکتشافات فضایی دارد. ناسا در حال بررسی ارسال بالگردهای بیشتری به مریخ برای کمک به جستجو و جمع‌آوری نمونه است، زیرا مریخ نوردها نمی‌توانند در برخی از مناطق مریخ حرکت کنند.
البسیونی توضیح داد: بالگردها می‌توانند به مناطقی مانند اعماق دره‌ها یا قله کوه‌ها دسترسی پیدا کنند که مریخ نوردها نمی‌توانند. اکنون موفقیت نبوغ فرصت‌های جدیدی را برای اکتشاف باز می‌کند.
البسیونی فراتر از مریخ، آینده روشنی را برای سیستم‌های خودمختار در فضا می‌بیند. او می‌گوید: ما تازه ابتدای کار هستیم و تنها به سطح آنچه که با پهپادها در اکتشافات فضایی ممکن است، رسیده‌ایم. در آینده، ما می‌توانیم شاهد استفاده از این فناوری‌ها در قمرهایی مانند تایتان و اروپا باشیم.

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/1163140/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اولین پرواز برنامه‌ای هواپیمای ایرباس بعد از انجام تعمیرات سنگین

کاهش 550 هزارتومانی نرخ سکه

رئیس سازمان امور اراضی‏ کشور: ارائه تسهیلات ویژه به سرمایه‌گذاران انرژی‌های تجدیدپذیر

عدم همکاری بانک‌ها متقاضیان نهضت ملی مسکن را مجبور به افزایش آورده کرد

خدا برای حسین(ع) آفرید زینب را...

لباس‌ها و آنچه درباره ما می‌گویند

ویدیویی واقعی از تعمیرِ تلسکوپ هابل

عرضه یک‌کتاب «خیلی محرمانه» در بازار نشر؛ از روزهای تاریک ترور تا زندگی با ضدانقلاب

رباعی زیبایی از رودکی

جزئیات سفر پزشکیان به تاجیکستان از زبان عراقچی

گفتگوی پدرسون با نماینده ویژه وزیر امور خارجه ایران در امور سوریه

اکونومیست: دولت ترامپ برنامه‌هایی برای تشدید تحریم‌ها علیه ایران دارد

رایزنی بن فرحان با همتایان روس و سنگاپوری

زلنسکی به لهستان رفت

سرمقاله فرهیختگان/ آقای بایدن! ساعت خواب

موج جدید هک و سرقت رمزارزی

جلسه هم افزائی مدیر کل بنیاد سمنان با سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری در مورد مسائل و مشکلات حوزه ایثارگری

زینب کبری (س) اسوه صبر و شهامت

رژه سگ‌های ربات در ارتش هند!

مشاهده 3 قلاده یوزپلنگ آسیایی در توران

این مارمولک های عجیب عاشق بغل کردن شما هستند!

صدای این پرنده مانند سوت است!

نخستین قطار متروی فیبرکربنی جهان حرکت کرد

اشتباه بیل گیتس سرنوشت مایکروسافت را عوض کرد

فعالیت بدنی و سبک زندگی تاثیری متفاوت بر قند خون افراد دارد

نویسنده معروف، اتهامات اخلاقی را رد کرد

«صدیقی» خطیب نماز جمعه این هفته تهران شد

امیر حیدری: نیروی زمینی ارتش، همواره آماده دفاع از کشور است

انتقاد سلیمی‌نمین از ادبیات کوچک‌زاده و موضع عبدالعلی‌زاده

عضو دفتر نشر آثار رهبری: مذاکره جمهوری اسلامی با آمریکا خیانتی است به کل جهان

پرواز پهپادهای آمریکایی بر فراز جنوب لبنان

ارتش روسیه منطقه «اوکراینکا» در شرق اوکراین را تصرف کرد

وزیر تندروی نتانیاهو کوتاه آمد؛ اعلام آمادگی مشروط برای توافق ‌آتش‌بس در غزه

ماجرای اشتیاق ترامپ برای تصاحب گرینلند

سرمقاله صبح نو/ حقیقت مقاومت

برنج ایرانی گران شد

وزیر جهاد کشاورزی: قیمت‌گذاری میوه بر عهده بازار است

ورود ناگهانی و سرعتی یک ماشین به داخل آرایشگاه مردانه!

خرس‌ها قوانین پایه فیزیک رو میفهمن!

ابزاری جالب و کاربردی برای بالا رفتن از درخت!

فرود موفق هواپیما در طوفان شدید سیسیل ایتالیا

صرفه‌جویی در مصرف برق به کمک راهکارهای باستانی

آغاز پروژه انتقال یک خانه کوچک به کره ماه

آویشن، زنجبیل و نقره به کمک زخم‌های دیابتی می‌آیند

برخاستن بالگرد تنها با فشردن یک دکمه ممکن شد

«دید در شب» چطور کار می‌کند؟

دو خط کتاب/ خانه‌ی تو آنجایی نیست که در آن متولد می‌شوی

کدخدایی: آزادی به‌عنوان یکی از شعارهای اصلی نظام، باید مبتنی بر اندیشه‌های رهبری بازخوانی شود

معاون رئیس‌جمهور: علاقه‌مند به تعامل با دنیا هستیم اما در برابر زورگویی کوتاه نمی‌آییم

رئیس‌جمهور در نخستین سفر خود به اوراسیا چه می‌کند؟