ایران پرسمان - وطن امروز /متن پیش رو در وطن امروز منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست
حسین راغفر در گفتوگو با «وطن امروز»: پیشنهادم به دولت آقای پزشکیان این است به جای مذاکره با غرب تمرکز خود را روی تولید داخل بگذارد؛ در این حالت آمریکا بیشتر به سمت مذاکره متمایل میشود.
امیرعباس نوری| درباره بررسی مجدد FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام دیدگاههای مختلفی مطرح شده است. عمده انتقادات درباره اراده و اصرار دولت برای تصویب این لوایح این است که در شرایط فعلی که تحریمها همچنان علیه ایران پابرجاست، چه ضرورتی برای تصویب این لوایح وجود دارد؟ این یک نگرانی جدی است که با وجود اعمال تحریمها، تصویب FATF میتواند منجر به محکمتر شدن دایره تحریمها علیه ایران شود. معنای صریحتر این نگرانی این است که تصویب FATF در شرایط فعلی میتواند ایران را در کریدورهای دور زدن تحریم محدودتر کند. یک واقعیت دیگر که منتقدان مطرح میکنند این است که دولت آمریکا و کشورهای اروپایی قوانین و پروتکلهای مشخص و نظاممند درباره تروریسم ندارند. به صورت مشخص دولت آمریکا نشان داده است یک استاندارد دوگانه در تعریف مصادیق تروریسم دارد. به همین دلیل پیشبینی سوءاستفاده دولت آمریکا از تصویب FATF در ایران کاملا محتمل است. بنابراین آنچه منتقدان مطرح میکنند ناظر بر 2 نکته کلیدی است:
1- در شرایطی که تحریمها علیه ایران همچنان پابرجاست، تصویب FATF میتواند منجر به انسداد مسیرهای دور زدن تحریم و در نتیجه محکم شدن حلقه فشار علیه ایران شود. ضمن اینکه به واسطه تحریمهای ثانویه آمریکا و مجازات طرفین تجارت با ایران، نهتنها عضویت در FATF منجر به کاهش تحریمها نشده و هیچ آوردهای برای ایران نخواهد داشت، بلکه کاملا قابل پیشبینی است که افشای اطلاعات مربوط به تجارت ایران، میتواند شرکتهای طرف تجارت با ایران را از ادامه تعاملات منصرف کند.
2- استانداردهای دوگانه دولت آمریکا در تعریف مصادیق تروریسم، همچنین طرح اتهام درباره مراودات تجاری ایران به بهانه احتمال همکاری با تروریسم، میتواند دردسرهای بزرگی در حوزه مراودات اقتصادی ایران ایجاد کند. نه در دولت پزشکیان و نه در دولت روحانی، هیچ پاسخ روشنی به این سوالات و نگرانیها داده نشد. روایت اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره بررسی این لوایح در دولت حسن روحانی نیز نشان میدهد نمایندگان دولت در جلسات مجمع هیچ جوابی به این سوالات ندادهاند. همین موضوع نشان میدهد منتقدان دست روی مسائل مهمی گذاشتهاند. بنابراین کاملا پیداست تصویب لوایحی مانند FATF نهتنها در شرایط فعلی ضرورت جدی ندارد، بلکه میتواند آسیبهای جدی به منافع مالی ایران وارد کند. یکی از نگرانیهای موجود بویژه در حوزه صادرات نفت است. سازمان اتحاد علیه ایران که تمرکزاش بر صفر کردن تجارت ایران با کشورها بویژه در حوزه صادرات نفت است بهتازگی گزارشی منتشر کرده که میگوید صادرات نفت ایران در سال 2024 نسبت به سال 2023 بیش از 10 درصد رشد داشته است. این سازمان اذعان کرده این موضوع نشاندهنده خلاقیت ایران در دور زدن تحریمهاست. حال که ایران کریدورهای دور زدن تحریمها را توسعه داده است، این نگرانی وجود دارد که در صورت تصویب FATF و فاش شدن کریدورهای فروش نفت، دولت آمریکا اقدام به مسدودسازی این کریدورها کند. این نگرانی زمانی جدیتر میشود که دونالد ترامپ، رئیسجمهور منتخب آمریکا اصلیترین سیاست خود علیه ایران را بر توقف صادرات نفت متمرکز کرده است. بنابراین این استدلال منتقدان کاملا منطقی است که در شرایط وجود تحریمها، باید از مسیرهای دور زدن تحریم حراست جدی شود؛ نکته دقیقی که طرفداران تصویب FATF تاکنون تضمینی برای حفظ آن ارائه نکردهاند. اما در کنار فقدان اقامه ادله لازم برای تصویب FATF از سوی دولت و هواداران این موضوع، مساله دیگری که از مدتها قبل مطرح شده ماهیت و پشتپرده اصرار برخی مقامات دولتهای حسن روحانی و مسعود پزشکیان درباره پیوستن ایران به این لایحه است. چرا در شرایطی که تصویب این لایحه و دیگر لوایح مرتبط با آن میتواند هزینههایی بر کشور تحمیل کند، باز هم عدهای در سطح وزیر بر تصویب آن اصرار میکنند؟!
این یک سوال مهم و قابل تامل است. این سوال زمانی تبدیل به شائبه میشود که به ادعاهای کذب طرفداران تصویب FATF درباره مرتبط بودن برخی موضوعات مانند وارد کردن واکسن کرونا به کشور توجه کنیم. در بحبوحه شیوع کرونا در کشور، مقامات دولت دوازدهم مدعی شدند به دلیل نپیوستن ایران به FATF، امکان وارد کردن واکسن کرونا را ندارند اما با روی کار آمدن دولت سیزدهم، دروغ بودن این ادعا ثابت شد و دولت شهید رئیسی بدون پیوستن به معاهده FATF، میلیونها دز واکسن کرونا به کشور وارد کرد!
سوال این است: مقامات مسؤول در دولت حسن روحانی آیا به خاطر ناتوانی در واردات واکسن کرونا، ادعای کذب مرتبط بودن این موضوع با FATF را مطرح کردند؟ یا اینکه با وارد نکردن عمدی واکسن کرونا، نظام را تحت فشار قرار دادند تا با توجه به خطرات جانی کرونا برای مردم، به ناچار با تصویب FATF موافقت کند؟
ادعاهای کذب طرفداران عضویت ایران در FATF تنها به واکسن کرونا محدود نمیشود. مقامات دولت حسن روحانی درباره عضویت ایران در پیمان شانگهای نیز مدعی بودند تا FATF در ایران تصویب نشود، کشورهای عضو پیمان شانگهای از پذیرش ایران خودداری میکنند. این ادعا بارها مطرح شد اما در دولت سیزدهم دروغ بودن این ادعا نیز اثبات شد و بدون تصویب FATF، ایران عضو رسمی سازمان شانگهای شد. با توجه به این موارد، میتوان گفت طرفداران تصویب FATF نهتنها تاکنون نتوانستهاند دلیل قانعکنندهای درباره ضرورت تصویب آن ارائه کنند و نهتنها تاکنون هیچ جواب قانعکنندهای به سوالات منتقدان درباره تبعات و آسیبهای عضویت ایران در این معاهده در شرایط تحریم ندادهاند، بلکه سوابق آنها نشان داده متاسفانه صداقت و اعتبار لازم درباره این مساله را نیز ندارند.
اینکه برخی مقامات دولت حسن روحانی در ضرورت تصویب FATF مطالب خلاف واقع مطرح کردهاند فقط میتواند 2 دلیل داشتن باشد:
1- استنباط و استدلالهای غلطی درباره ضرورت پیوستن به این معاهده داشتهاند. یعنی باور داشتند که واردات واکسن کرونا یا عضویت ایران در پیمان شانگهای مشروط به عضویت ایران در این پیمان است، که عملکرد دولت شهید رئیسی خلاف ادعاهای آنان را ثابت کرد.
2- برای تصویب FATF متاسفانه آلوده به طرح مسائل خلاف واقع شدند.
در هر 2 حالت، این افراد یا فاقد بینش و فهم درستی از قوانین بینالمللی بخصوص درباره FATF هستند و اکنون نیز اصرار آنها برای تصویب آن فاقد ارزش است و آوردهای برای منافع ملی ندارد یا اینکه متاسفانه به واسطه طرح مسائل دروغی که هزینههای جانی برای مردم ایران داشته، فاقد صلاحیت لازم درباره این موضوع هستند.
http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/1209090/روزنامه-اصولگرا--FATF-هیاهو-برای-هیچ-است