ایران پرسمان - همشهری /خودروسازان مونتاژکار بهدلیل کاهش قیمتها در بازار حاضر به تحویل خودرو به مشتریان نیستند.
شرکتهایی که خودروهای مونتاژی تولید میکنند در یک اقدام هماهنگ محصولات خود را سرموعد مقرر به مشتریان تحویل نمیدهند و این موضوع منجر به اعتراضهای خریداران شده است. در چنین شرایطی سازمان حمایت اعلام کرد افرادی که در این مورد شکایت دارند میتوانند شکایتشان را ثبت کنند تا رسیدگی شود.به گزارش همشهری، چالش خودروهای مونتاژی روزبهروز جدیتر میشود و در تازهترین رویداد مشتریانی که این خودروها را میخرند با مشکل عدمتحویل در موعد مقرر مواجه شدهاند. پیش از این مشتریان از افزایش قیمت خودرو شکایت داشتند و حتی سال گذشته برخی مشتریان بیش از 6بار مقابل وزارت صنعت، شورای رقابت، سازمان تعزیرات و حتی دیوان عدالت اداری تجمع اعتراضی برگزار کردند. امسال اما ماجرا دامنهدارتر شده و به غیراز موضوع افزایش قیمت، تحویل نشدن خودروها در موعد مقرر هم به چالشهای قبلی اضافه و منجر به افزایش اعتراض مردم شده است.
مشکل یک خریدار
پدرام نادری یکی از مشتریانی که با چالش تحویل خودرو مواجه شده به همشهری میگوید: 10خرداد امسال با پرداخت یک میلیاردو 102میلیون تومان یک خودروی آریزو 5اسپرت ثبتنام کردم و در همان زمان شرکت اعلام کرد خودروی موردنظر ظرف 45روز یعنی 23مرداد تحویل خواهد شد.او افزود: بعد از یکماه قیمت خودرو به یک میلیارد و 291میلیون تومان افزایش یافت در نتیجه مجبور شدم مابهالتفاوت قیمت را بهحساب شرکت واریز کنم.او ادامه داد: با گذشت 3ماه از زمان ثبتنام و با وجود افزایش قیمت، خودرو تحویل نشد؛ به همین دلیل ضمن مراجعه به شرکت اعلام کردم که از خرید خودرو منصرف شدهام اما شرکت اعلام کرد پلاک خودرو صادر شده است و امکان انصراف وجود ندارد.نادری اعلام کرد: با وجود اعتراضهای من، شرکت حاضر به پذیرش انصراف نشد و نهایتا در شهریورماه اعلام کرد که خودروی موردنظر تا یک ماه دیگر تحویل میشود.
کجا شکایت کنیم؟
افرادی که از شرکتهای خودروسازی مونتاژی شکایت دارند میتوانند شکایت خود را از طریق سازمان حمایت از مصرفکنندگان و تولیدکنندگان ثبت کنند.مدیرکل روابطعمومی سازمان حمایت از مصرفکنندگان و تولیدکنندگان درباره خلفوعده شرکتهای خودروسازی به همشهری گفت: هر خودروسازی که خارج از قراردادش عمل میکند و مشتریان از آن شرکت شکایت دارند میتوانند از طریق سامانه 124یا از طریق سازمانهای صمت استانها شکایت خود را ثبت کنند و سازمان حمایت این موضوع را رسیدگی خواهد کرد.حسینزادهقشمی با تأکید بر اینکه سازمان حمایت پرونده این شاکیان را رسیدگی خواهد کرد توضیح داد: پس از ثبت شکایت این افراد در سامانه سیمبا پرونده ثبتشده از سوی سازمان حمایت به سازمان تعزیرات ارجاع داده خواهد شد تا به موضوع رسیدگی شود.
آمارها چه میگویند؟
آنطور که آمارها نشان میدهد قیمت برخی خودروهای مونتاژی ظرف چند ماه گذشته بهدلیل کاهش تقاضا با افت مواجه شده و خریداران دست از خرید این محصولات کشیدهاند. بهطور مثال در حال حاضر قیمت خودروهایی مانند ایکس 33کراس، ایکس 55پرو، تیگو 8پرو هیبریدی، جک جی 4، جک جی EJ7، کیامسی تی 8، ون اینرودز، بستیون تی 77و هونگچی E-QM5 در بازار ارزانتر از قیمت کارخانه است.نکته قابلتوجه این است که قیمت برخی از محصولات در بازار حتی تا 350میلیون تومان ارزانتر از قیمت کارخانه است.برخی از این خودروها در زمره خودروهای پرفروش این خودروسازان هستند و احتمالا مونتاژکاران تحتتأثیر همین موضوع در تلاشند بازار را مدیریت کنند تا مانع از نزول بیشتر قیمتهاشوند.همچنین براساس آنچه در لایحه بودجه پیشبینی شده دولت ارز اختصاصیافته به واردات خودرو را از یک میلیارد یورو در سال 1403 به 2 میلیارد یورو برای سال 1404 افزایش داده و صادرکنندگان اجازه دارند تا سقف 2 میلیارد یورو از محل ارز حاصل از صادرات، خودرو وارد کنند.
اعتراض به چیست؟
مشکل اصلی خریداران به غیراز افزایش چندباره قیمت، تحویل داده نشدن خودروهای خریداریشده در موعد اعلامشده از سوی شرکتهای خودروسازی است. پیش از این یکی از مونتاژکاران از ابتدای سال 3 بار قیمتهای خود را افزایش داده بود و حالا از اردیبهشتماه تحویل خودرو را به حداقل رسانده است تا خودروهایی که پول آنها را قبلا گرفته با قیمتهای جدید بفروشد. اما بحث اصلی این است که مشکل اصلی در شرایط فعلی عمل نکردن به وعدههایی است که از سوی خودروسازان
داده میشود.
مشکل کجاست؟
مشکل از آنجا آغاز شد که قیمت خودروهای مونتاژی بهدلیل واردات خودرو با کاهش مواجه شد و همین موضوع عامل اصلی تأخیر در تحویل به مشتریان است. گویا مونتاژکاران از طریق مدیریت عرضه در تلاشند تا مانع از کاهش بیشتر قیمتها شوند.