ایران پرسمان - برنا / متن پیش رو در «برنا» منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست.
درحالی در لایحه ی بودجه ی 1403 دولت به پیش بینی هزینه ای بالغ بر 3 میلیارد دلاری برای واردات بنزین اشاره کرده است که در سال 1401 از صادرات بنزین حدود 1 میلیارد دلار برای کشور ارزآوری داشتیم. به این ترتیب، شاهد تحمیل کسری بودجه 200 همتی بر بودجه ی سال آتی هستیم.
اتکای شدید صنعت خودروهای سواری کشور به بنزین به عنوان سوخت اولیه، تقاضا برای بنزین را تشدید کرده و منجر به ناترازی در تولید و مصرف شده است. به زعم بسیاری از کارشناسان، برای رهایی از معضل ناترازی بنزین باید به سمت توسعهی خودروهای برقی، توسعه سوخت CNG در کشور و همچنین به سوخت LPG حرکت کنیم و جایگاههای مورد نظر برای این دو سوخت را در کشور توسعه دهیم.
از سوی دیگر باید خودروسازان و واردکنندگان خودرو را ملزم کنیم تا استانداردهایشان را افزایش دهند، تا بتوانیم خودروهای با مصرف سوخت کمتر را تولید و یا به کشور وارد کنیم.
ناترازی انرژی در بخش بنزین، عامل جدید کسری بودجه در لایحه بودجه 1403
درحالی در لایحه ی بودجه ی 1403 دولت به پیش بینی هزینه ای بالغ بر 3 میلیارد دلاری برای واردات بنزین اشاره کرده است که در سال 1401 از صادرات بنزین حدود 1 میلیارد دلار برای کشور ارزآوری داشتیم. به این ترتیب، شاهد تحمیل کسری بودجه 200 همتی بر بودجه ی سال آتی هستیم.
از نگاه بساری از کارشناسان، واردات بنزین عدم النفع بالای اقتصادی برای کشور دارد و به لحاظ امنیتی و سیاسی برایمان مشکل ساز می شود. از طرف دیگر، نمی توانیم تا بی نهایت تولید کنیم و همزمان افزایش مصرف هم داشته باشیم. آنان معتقدند لازم است به سرعت سیاست هایی را در راستای اصلاح صنعت خودروسازی کشور و مدیریت مصرف بنزین به اجرا بگذاریم.
اصلاح صنعت خودروسازی
اگر صنعت خودروسازی بتواند خودروهای با کیفیتتر در داخل کشور تولید کند، که مصرف بنزین آنها پایینتر باشد. در واقع میتواند بخش زیادی از ناترازی بنزین را با این راهکار حل کند، زیرا خودروهای موجود در کشور به میزان بالایی از بنزین استفاده میکنند و مصرف سوخت آنها بالا است. در صورتی که مصرف بنزین در خودروهای خارجی کمتر است.
اهمیت خودرو های الکتریکی و هیبریدی
در لایحه بودجه 1403 مواردی برای تسهیل واردات و بومیسازی خودروهای برقی و هیبریدی گنجانده شده است. مجلس واردات خودروهای برقی را تصویب کرد و عوارض گمرکی خودروهای هیبریدی و برقی را به میزان قابل توجهی کاهش داد. درآمد حاصل از عوارض گمرکی صرف ایجاد مشوقها و مزایای مالیاتی برای تولید داخلی خودروهای برقی میشود که این نشاندهنده گامی مهم در جهت ارتقای خودروهای الکتریکی و کاهش مصرف بنزین و در نهایت بهبود کیفیت هوا در کلان شهرهاست.
مزایای ترویج وسال نقلیه الکتریکی
ترویج وسایل نقلیه الکتریکی مزایای متعددی را ارائه میدهد که فراتر از کاهش مصرف بنزین است. وسایل نقلیه الکتریکی با کاهش آلودگی هوا و انتشار گازهای گلخانهای به محیطی پاکتر کمک میکنند. علاوه بر این آنها فرصتی برای پیشرفت فناوری و نوآوری در صنعت خودرو فراهم میکنند. تولید داخلی خودروهای برقی میتواند شغل ایجاد کند، رشد اقتصادی را تحریک کند و وابستگی به سوختهای فسیلی را کاهش دهد.
http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/1107638/تحمیل-کسری-بودجه-200-همتی-بر-اقتصاد-کشور-با-واردات-بنزین