ایران پرسمان

آخرين مطالب

روابط عاشقانه امارات و اسرائیل! خبر خوب

روابط عاشقانه امارات و اسرائیل!
  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - دیپلماسی ایرانی / متن پیش رو در دیپلماسی ایرانی منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
مروان بشاره/ چرا اسرائیل و امارات متحده عربی این چنین شتابزده رابطه برقرار کردند. امارات آنچنان از برقراری رابطه با اسرائیل به وجد آمده که حتی قبل از برقراری رسمی روابط دیپلماتیک، روابط خود با تل آویو را در زمینه های مختلف از جمله ارتباطات، حمل و نقل و مسائل امنیتی، به حالت عادی درآورده است. آنچه انتظار می رفت ازدواج مصلحتی باشد به روابط کاملا عاشقانه بین دو طرف تبدیل شده است. برخلاف ازدواج های سنتی، آنها به طور محرمانه با یکدیگر روابط عاشقانه برقرار کرده و قبل از اینکه رسما تاریخ ازدواج خود را تعیین کنند، روابطی طولانی داشته اند.
همان گونه که در فردای اعلام برقراری روابط عادی میان امارات و اسرائیل در مقاله ای یادآور شدم، دولت امارات بیش از آنکه با مردم فلسطینی همدردی نشان دهد با فلسطینی ها دشمنی داشته است. برقراری روابط بین اسرائیل و امارات در اصل به تقویت هر چه بیشتر اسرائیل و تضعیف هر چه بیشتر مبارزه مردم فلسطینی برای کسب آزادی خواهد انجامید.
آنچه میان اسرائیل و امارات شکل گرفته توافق نبوده بلکه اتحادی بین آنها علیه قدرت های منطقه ای یعنی ایران و ترکیه است، اتحادی که در صورت پیروزی ترامپ در انتخابات، به بی ثباتی بیشتر منطقه خواهد انجامید.
حال باید دید که در صورت پیروزی جو بایدن، نامزد دموکرات ها به عنوان رقیب دونالد ترامپ، نامزد جمهوریخواهان در انتخابات ریاست جمهوری پیش رو چه پیش خواهد آمد. بی تردید مقامات امارات در جریان تحولات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا قرار دارند و به خوبی می دانند که بایدن در نظرسنجی ها به مراتب از رقیب خود پیش افتاده و اینکه وی به توافق هسته ای ایران وفادار است.
اسرائیل از زمان تاسیس خود در پرتو توطئه های استعماری تا کنون، همواره برای به رسمیت شناخته شدن از سوی کشورهای عرب و مسلمان بدون توجه به نوع حکومت و گستره جغرافیایی آنها تلاش کرده است. اکنون که کشور ثروتمندی همچون امارات حاضر شده است بدون هیچ گونه پیش شرطی روابط خود را با اسرائیل عادی کند، جای تعجب ندارد که اسرائیل بخواهد هر چه سریع تر، از فرصت پدید آمده بهره برداری کند. در واقع اسرائیل به امارات به عنوان دروازه ای برای راه یافتن به عربستان سعودی نگاه می کند، همان گونه که انگلیس، هنگ کنگ را دروازه ورود به چین می دانست.
حال باید دید که امارات چرا در این شرایط که تحولات را نمی توان به درستی پیش بینی کرد این چنین شتابزده به برقراری روابط با اسرائیل شتافته است.
شاید به این علت که حدس می زند دقیقا به همین علت یعنی نامعلوم بودن آینده منطقه به ویژه اگر بایدن در انتخابات پیروز شود، برقراری روابط با اسرائیل برایش مفید واقع شود. امارات می داند که نفوذ سیاسی اسرائیل در واشنگتن به حدی است که هر کس در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا پیروز شود، از اسرائیل حمایت خواهد کرد. 
پیشینه روابط پنهان امارات به سال های بعدا از اشغال عراق از سوی آمریکا در سال 2003 باز می گردد، روابطی که در خلال سال های ریاست جمهوری باراک اوباما به علت حمایت وی از بهار عربی و اعمال فشار بر حکومت های خودکامه عرب، ابعاد گسترده تری پیدا کرد. عربستان، اسرائیل و امارات در برابر اوباما که از پیروزی اخوان المسلمین در مصر حمایت کرده بود، جبهه گرفتند. هر سه آنها دموکراسی و آزادی بیان در میان کشورهای عرب را دشمن شماره یک خود می دانند. دشمنی آنها با اوباما در پی امضای توافق هسته ای با ایران شدت گرفت.
با روی کار آمدن ترامپ روند ارتباط میان امارات و اسرائیل شتاب بیشتری گرفت و نخستین ره آورد آن دستیابی امارات به فناوری و نرم افزارهای جاسوسی بود که اسرائیل برای جاسوسی امارات از کشورهای همسایه، در اختیار این کشور قرار داد.
اسرائیل و امارت از ظرفیت بالایی برای به راه انداختن جنگ و ایجاد پیوندهای راهبردی در فراسوی مرزهای خود برخوردارند و به همین علت وجودشان برای غرب در منطقه غنیمت است.
اسرائیل به ثروت بیکران امارات و نفوذ وی در میان کشورهای عرب از تونس و سوریه گرفته تا لیبی و سودان چشم دوخته است و امارات نیز به اقتصاد و فناوری پیشرفته اسرائیل و نفوذ آن در واشنگتن حسادت می کند.
با وجود تردیدهای موجود، فروش جنگنده های پیشرفته اف- 35 از سوی آمریکا به امارات تحقق خواهد یافت و این مردم منطقه هستند که از برتری امارات و اسرائیل در منطقه آسیب خواهند دید.
اسرائیل و امارات تلاش خواهند کرد که مصر و عربستان را نیز با خود همراه کنند تا در برابر هر گونه ابتکار ناخوشایندی از سوی امریکا و اتحادیه اروپا در منطقه ایستادگی کنند.
شاید آنها بتوانند فلسطینی ها و یمنی ها را شکست دهند و شاید بتوانند لبنانی ها و لیبیایی ها را تضعیف کنند اما از عهده ایران و ترکیه به راحتی بر نخواهند آمد.
خلاصه اینکه شرط بندی روی پیمان صلح برای پیشبرد آرمان صلح و ثبات در منطقه، خواب و خیلی بیش نیست و شاید هم توطئه ای در میان باشد.

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/187949/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

در چه صورتی مالیات بر خانه‌های خالی 12 برابر می‌شود؟

موتور خودروهای برقی روشن شد

ارائه بسته‌های «بانکی» به خانواده‌های دارای بیش از سه فرزند

نماینده مجلس: قانون درباره طلافروشان باید اجرا شود

سهم بالای ترکیه در بازار چاپ و بسته‌بندی منطقه

با کریمان کارها دشوار نیست

تصاویری زیبا و متفاوت از گل‌آرایی حرم مطهر رضوی

حال و هوای حرم رضوی هنگام زیباسازی صحن ها به مناسبت ولادت امام رضا(ع)

صوت/ خواننده‌ای که فکر کرد لایق آوازخوانی برای امام رضا(ع) نیست

چگونه قرآن بخوانیم؟

با هر زبون و گویشی؛ تولدتون مبارک آقا جان

کجای جهان را چنین جایی است؟

آشنایی با زندگانی و سیره امام رضا(ع)

گوناگون/ موزه‌هایی که حداقل یک‌بار در طول عمر باید دید

خدام درحال گل‌آرایی زیبای پنجره‌ای رو به آسمان...

وقتی بجای شش موتور بیست هزار موتور سوار برای دیدن کودک سرطانی می‌آیند!

اینشتین در مورد منطقه عجیب اطراف سیاهچاله‌ها درست می‌گفت

تأثیر مطالعه بر سلامت روان

وزیر ارشاد: بیش از 75 درصد مردم ایران از عملیات وعده صادق احساس غرور کردند

متکی: به چیزی جز ریاست مجلس فکر نمی‌کنم

گزارش صداوسیما از جزئیات سفر رئیس جمهور به آذربایجان و دیدار با علی‌اف

کاندیدای نایب رییسیِ مجلس: دو گزینه مطرح ریاست از من درخواست داشتند که کمکشان کنم

تندروهای کابینه نتانیاهو خواستار انحلال شورای جنگ شدند

حمله پهپادی اوکراین به مینی بوس حامل غیرنظامیان در خرسون

جان فیتسو دیگر در خطر نیست

راهبه‌ها دور پاپ حلقه زدند و دستش را بوسیدند

اردوگاه جبالیا زیر بمباران ارتش رژیم صهیونیستی

موضع‌گیری جدید اردن درباره غزه

مدیرعامل راه آهن: پیشرفت برقی‌سازی خط آهن تهران - مشهد صفر است

مهر مدعی شد: حقوق همه بازنشستگان تأمین اجتماعی تا آخر وقت فردا واریز می شود

قیمت شکر بسته بندی اعلام شد

آغاز به کار نخستین خط مونوریل معلق تجاری چین

نوجوان عاشق امام رضا(ع) به آرزویش رسید

آنباکس آیفون 14 پرومکس گلد با طلای 24 عیار

گوناگون/ عجیب اما واقعی؛ در این کشور هیچ باغ‌ وحشی وجود ندارد!

گونه‌های خروس سیاه در کشور آذربایجان

آبشار نگین دشت شیمبار

تصویر روز ناسا؛ شفق شمالی آسمان

طرح جدید ناسا برای ساخت اولین موتور هیبریدی-الکتریکی موشک

نمایشگاه کتاب دوحه میزبان رونمایی از مصحف مشهد رضوی

متکی: آقای رئیسی الا ماشاءالله قول می‌دهد اما...

زمان انتخاب رییس فراکسیون انقلاب اسلامی اعلام شد

مشاور امنیت ملی کاخ سفید وارد تل‌آویو شد

ترکیه پیر می‌شود

بازگشت طلا به مسیر افزایش قیمت؛ سکه کانال 40 میلیون را پس گرفت

حقوق ورودی خودروهای برقی و هیبریدی اعلام شد

لایحه جداول بودجه 1403 به مجمع تشخیص رفت

وزیر نیرو: ایران جزو چهار کشور دنیا در حوزه سدسازی است

جارو شارژی فندکی!! دیگه نگران نظافت ماشین نباشید

ریزش سنگین بورس با کاهش 62 هزار واحدی شاخص کل