ایران پرسمان

آخرين مطالب

اولین قطار فیبر کربنی جهان در چین روی ریل رفت دانش و فناوری

اولین قطار فیبر کربنی جهان در چین روی ریل رفت
  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - ایسنا /نخستین قطار فیبر کربنی جهان در چین که قرار است انتشار کربن دی اکسید را به میزان 130 تن کاهش دهد و حدود 11 درصد سبک‌تر از قطارهای سنتی هم‌اندازه خود است و به آن اجازه می‌دهد با هفت درصد مصرف انرژی کمتر کار کند، وارد خدمت شد.
اولین قطار مسافربری فیبر کربنی جهان موسوم به «CETROVO 1.0 Carbon Star Express» اکنون به طور رسمی در چین روی ریل قرار گرفته و وارد خدمت شده است.
این قطار که در خط 1 مترو در چینگدائو استان شاندونگ چین کار می‌کند، حمل و نقل مسافران را آغاز کرده است.
قطار فیبر کربنی که به طور مستقل توسط شرکت‌های چینی توسعه یافته است، یک انقلاب پیشگامانه در فناوری قطارها است، چرا که سازه‌های آن نظیر بدنه در درجه اول از فیبر کربن ساخته شده‌اند که آن را سبک‌تر و کم‌مصرف‌تر از قطارهای تمام فلزی سنتی می‌کند.
این قطار در یک خط آهن که به عنوان خط اصلی شمال به جنوب چینگدائو شناخته می‌شود، به طول 37.2 مایل با 41 ایستگاه به کار گرفته شده است.
طبق گفته شرکت سازنده این قطار به نام «CRRC Qingdao Sifang» حدود 11 درصد سبک‌تر از قطارهای سنتی هم‌اندازه است.
این قطار به دلیل وزن کمتر می‌تواند با 7 درصد مصرف انرژی کمتر کار کند. این به معنای صرفه‌جویی در انتشار کربن دی اکسید در حدود 130 تن در هر سال است. به گفته رسانه‌های چینی، این تقریباً برابر با کاشت 100 هکتار درخت است.
قطارهای فیبر کربنی: سبک‌تر و قوی‌تر
الیاف کربن رشته‌های بلوری نازک و قوی هستند. این رشته‌ها زنجیره‌های ضروری از اتم‌های کربن پیوند خورده هستند که می‌توانند به اشکال مختلف شکل بگیرند. سفتی بادوام و استحکام کششی بالا، الیاف کربن را برای ساخت بدنه خودرو یا سایر عناصر ساختاری ایده‌آل می‌کند.
قطار CETROVO 1.0 نه تنها نقشی حیاتی در تامین نیازهای حمل و نقل انبوه چین ایفا می‌کند، بلکه به کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای مرتبط با سفر ریلی در این کشور نیز کمک می‌کند.
با این حال، مزایای قطار به بهبود کارایی و پایداری طولانی مدت آن محدود نمی‌شود. فیبر کربن حدود پنج برابر قوی‌تر از فولاد است و وزن آن تنها حدود 25 درصد فولاد است که آن را به انتخابی عالی برای وسایل نقلیه ریلی سبک تبدیل می‌کند.
قطارهای فیبر کربن نسبتاً مقاوم‌تر از قطارهای فولادی هستند و مقاومت بسیار خوبی در برابر ضربه و طول عمر ساختاری طولانی‌تری دارند. آنها همچنین دارای مزیت اضافی کاهش لرزش هستند که در نتیجه یک سواری آرام‌تر و آسوده‌تر برای مسافران ایجاد می‌کند.
نوری در انتهای تونل
توسعه CETROVO 1.0 در سال 2021 آغاز شد و پس از سال‌ها تحقیق و توسعه، این قطار سرانجام بین ژوئیه و دسامبر 2024 مورد آزمایش قرار گرفت و در ژوئن سال 2024 توانست به سرعت 140 کیلومتر در ساعت برسد. این سرعت از میانگین سرعت فعلی 80 کیلومتر در ساعت برای قطارهای متروی چین فراتر است.
این قطار در طول این مرحله آزمایشی، بیش از 50 ارزیابی فنی و آزمایش جامع سیستم به وسیله نقلیه را برای تایید کامل عملکرد خود انجام داد. در پایان سال 2024 نیز این قطار بار دیگر آزمایش مسافری را پشت سر گذاشت و سرانجام در روز پنجم ژانویه چراغ سبز گرفت.
این قطار همچنین کاملاً خودکار است، به این معنی که نسبت به قطارهای راننده‌دار می‌تواند برای مدت طولانی‌تر و با دوره‌های بازیابی پایین‌تری کار کند.
این قطار همچنین دارای ویژگی‌های ایمنی هوشمند، از جمله سیستم هشدار اولیه ضد برخورد و سیستم تشخیص موانع است که می‌تواند به طور خودکار قطار را در مواقع اضطراری متوقف کند.

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/1208240/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اولین پرواز برنامه‌ای هواپیمای ایرباس بعد از انجام تعمیرات سنگین

کاهش 550 هزارتومانی نرخ سکه

رئیس سازمان امور اراضی‏ کشور: ارائه تسهیلات ویژه به سرمایه‌گذاران انرژی‌های تجدیدپذیر

عدم همکاری بانک‌ها متقاضیان نهضت ملی مسکن را مجبور به افزایش آورده کرد

خدا برای حسین(ع) آفرید زینب را...

لباس‌ها و آنچه درباره ما می‌گویند

ویدیویی واقعی از تعمیرِ تلسکوپ هابل

عرضه یک‌کتاب «خیلی محرمانه» در بازار نشر؛ از روزهای تاریک ترور تا زندگی با ضدانقلاب

رباعی زیبایی از رودکی

جزئیات سفر پزشکیان به تاجیکستان از زبان عراقچی

گفتگوی پدرسون با نماینده ویژه وزیر امور خارجه ایران در امور سوریه

اکونومیست: دولت ترامپ برنامه‌هایی برای تشدید تحریم‌ها علیه ایران دارد

رایزنی بن فرحان با همتایان روس و سنگاپوری

زلنسکی به لهستان رفت

سرمقاله فرهیختگان/ آقای بایدن! ساعت خواب

موج جدید هک و سرقت رمزارزی

جلسه هم افزائی مدیر کل بنیاد سمنان با سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری در مورد مسائل و مشکلات حوزه ایثارگری

زینب کبری (س) اسوه صبر و شهامت

رژه سگ‌های ربات در ارتش هند!

مشاهده 3 قلاده یوزپلنگ آسیایی در توران

این مارمولک های عجیب عاشق بغل کردن شما هستند!

صدای این پرنده مانند سوت است!

نخستین قطار متروی فیبرکربنی جهان حرکت کرد

اشتباه بیل گیتس سرنوشت مایکروسافت را عوض کرد

فعالیت بدنی و سبک زندگی تاثیری متفاوت بر قند خون افراد دارد

نویسنده معروف، اتهامات اخلاقی را رد کرد

«صدیقی» خطیب نماز جمعه این هفته تهران شد

امیر حیدری: نیروی زمینی ارتش، همواره آماده دفاع از کشور است

انتقاد سلیمی‌نمین از ادبیات کوچک‌زاده و موضع عبدالعلی‌زاده

عضو دفتر نشر آثار رهبری: مذاکره جمهوری اسلامی با آمریکا خیانتی است به کل جهان

پرواز پهپادهای آمریکایی بر فراز جنوب لبنان

ارتش روسیه منطقه «اوکراینکا» در شرق اوکراین را تصرف کرد

وزیر تندروی نتانیاهو کوتاه آمد؛ اعلام آمادگی مشروط برای توافق ‌آتش‌بس در غزه

ماجرای اشتیاق ترامپ برای تصاحب گرینلند

سرمقاله صبح نو/ حقیقت مقاومت

برنج ایرانی گران شد

وزیر جهاد کشاورزی: قیمت‌گذاری میوه بر عهده بازار است

ورود ناگهانی و سرعتی یک ماشین به داخل آرایشگاه مردانه!

خرس‌ها قوانین پایه فیزیک رو میفهمن!

ابزاری جالب و کاربردی برای بالا رفتن از درخت!

فرود موفق هواپیما در طوفان شدید سیسیل ایتالیا

صرفه‌جویی در مصرف برق به کمک راهکارهای باستانی

آغاز پروژه انتقال یک خانه کوچک به کره ماه

آویشن، زنجبیل و نقره به کمک زخم‌های دیابتی می‌آیند

برخاستن بالگرد تنها با فشردن یک دکمه ممکن شد

«دید در شب» چطور کار می‌کند؟

دو خط کتاب/ خانه‌ی تو آنجایی نیست که در آن متولد می‌شوی

کدخدایی: آزادی به‌عنوان یکی از شعارهای اصلی نظام، باید مبتنی بر اندیشه‌های رهبری بازخوانی شود

معاون رئیس‌جمهور: علاقه‌مند به تعامل با دنیا هستیم اما در برابر زورگویی کوتاه نمی‌آییم

رئیس‌جمهور در نخستین سفر خود به اوراسیا چه می‌کند؟