ایران پرسمان

آخرين مطالب

18 سال چشم‌ انتظاری برای برقی‌سازی راه‌آهن تهران ـ مشهد سیاست روز

18 سال چشم‌ انتظاری برای برقی‌سازی راه‌آهن تهران ـ مشهد
  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - فارس /پروژه راه‌آهن برقی تهران ـ مشهد یکی از پروژه‌های کلیدی حوزه حمل‌ونقل و ترانزیت کشور به شمار می‌رود که می‌تواند تحولی بزرگ در جابه‌جایی مسافران و ترانزیت کالا ایجاد کند که قریب به دو دهه چشم‌انتظاری را تجربه کرده‌ است.
تأمین مالی و حل چالش‌های اجرایی از جمله مسائل مهمی است که برقی‌سازی قطار تهران-مشهد را تحت تاثیر قرار داده است.
برآوردها می‌گوید که با همکاری همه نهادهای مرتبط، این پروژه در آینده‌ای نزدیک به بهره‌برداری برسد و به یکی از افتخارات حمل و نقل ریلی کشور تبدیل شود.خط ریلی تهران-مشهد به عنوان یکی از محورهای پرتقاضا و اصلی شبکه راه‌آهن کشور از جنبه‌های مسافری، باری و ترانزیتی اهمیت ویژه‌ای دارد.
از 31 میلیون نفر مسافر راه‌آهن در سال 1402، بیش از 8 میلیون نفر در مسیرهای ریلی منتهی به مشهد جابه‌جا شده‌اند. همچنین، طبق آمار مدیرعامل سابق راه‌آهن، 70 درصد از ترددهای ریلی برون‌شهری در این مسیر انجام می‌شود.
سرعت طراحی این خط ریلی 160 کیلومتر بر ساعت است، اما با توجه به شرایط خط و نوع بهره‌برداری، معمولاً با سرعت حدود 120 کیلومتر بر ساعت و زمان تقریبی 12 ساعت در حال بهره‌برداری است.

این خط که در تمام ایام سال پذیرای زائران حرم امام رضا (ع) است، با مشکلاتی مانند کمبود بلیت و دسترسی دشوار و همچنین زمان سفر طولانی مواجه است. به گونه‌ای که گاهی به دلیل خرابی قطار، زمان سفر به 18 ساعت نیز می‌رسد.
این شرایط باعث شد تا موضوع احداث خط راه‌آهن پرسرعت تهران-مشهد در دستور کار قرار گیرد.برای اولین در سال 1385 موضوع راه آهن پرسرعت تهران-مشهد در دولت نهم مطرح شد که مطالعات این پروژه توسط شرکت مشاوره مترا و سیسترا فرانسه صورت گرفت. هدف اولیه این پروژه، کاهش زمان سفر به طوری که مردم بتوانند در یک روز سفر زیارتی داشته‌باشند، مطرح شده‌بود.
پروژه قطار پرسرعت تهران-مشهد چهار پشتوانه حائز اهمیت برای اجرایی شدن دارد:
نخست تاکید رهبری بر اجرای این پروژه، گنجانده شدن این پروژه در برنامه بالادستی هفتم توسعه کشور، مطالبه اجتماعی برای سفر مطلوب به مشهد مقدس و کسب سهم از زنجیره ارزش چین-اروپا با ترانزیت کالا بین این دو قطب اقتصادی
مهدی نایینی، کارشناس ترانزیت، در مصاحبه با خبرگزاری فارس عنوان کرد احیای کریدور شرق-غرب عبوری از ایران با ورودی سرخس در امتداد راه‌آهن تهران-مشهد، بازار ترانزیتی 30 میلیون تنی در اختیار ایران قرار می‌گیرد.
وی ادامه داد: با هدف‌گذاری کسب 10 میلیون تن از این بازار و با فرض درآمد 75 دلاری برای ترانزیت هر تن، درآمد ارزی 750 میلیون دلاری در اختیار ایران قرار می‌گیرد که این هدف با برقی‌سازی راه‌آهن تهران-مشهد، افزایش بهر‌وری این مسیر و بهینه‌سازی گراف عبور قطارهای باری و مسافری محقق خواهد شد.
طبق نظر کارشناسان، موقعیت جغرافیایی ایران در این پیوند چین و اروپا غیرقابل انکار است؛ زیرا دسترسی چین به بازارهای اروپا، آمریکا، آفریقا و غرب آسیا عمدتاً از طریق دریا صورت می‌گیرد که علاوه بر مسافت طولانی و زمان‌بر بودن، ریسک‌های امنیتی نیز به همراه دارد.
اکنون در دولت چهاردهم نیز نگاه‌ها به این پروژه دوخته شده است که آیا می‌توان مسیر تهران-مشهد را در زمان کمتری طی کرد و تحولی در راه‌آهن تهران-مشهد رخ خواهد داد یا همچنان باید منتظر ماند.

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/1198349/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شاخص بورس 6 هزار واحد رشد کرد

دولت خواستار ایجاد سازمان بازرگانی و تنظیم بازار شد

وضعیت یک کارگر بعد از اتمام بتن ریزی ساختمان!

سلطان پارک در پارکینگ برفی!

شفافیت عجیب دریاچه یخ زده در روسیه

«ایلان ماسک» معتقد است که ربات‌ها آینده هوش مصنوعی هستند

شعرخوانی زیبا از سوگل مشایخی

نسخه پورمحمدی برای سلامت اداری در کشور

انتقاد آقاتهرانی از تعویق در ابلاغ و اجرای قانون حجاب

منابع دیپلماتیک: نظامیان اسرائیلی در فیلادلفیا و نتساریم می مانند

دستور نتانیاهو به ارتش: حداقل تا پایان 2025 در جبل‌الشیخ بمانید

تایید رسمی کالج الکترال؛ «دونالد ترامپ چهل و هفتمین رئیس جمهور آمریکاست»

اولین واکنش بایدن به ماجرای پهپادهای مرموز

حماس: خواهان توافق مکتوب با اسرائیل هستیم

سرمقاله ابتکار/ ایرانیان و فلسفه یلدا

سرمقاله جوان/ «هسته سخت» نظام خودش مدعی نظام نیست!

رئیس برنامه و بودجه: متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان از ماه جاری مطابق قانون انجام می‌شود

توضیح مهاجرانی در مورد علت تعطیلی های بی موقع با اطلاع رسانی دیرهنگام

پاسخ مهاجرانی در مورد علت دقیقه نود بودن اعلام قطعی ها

وزیر نیرو: مردم استخراج‌کنندگان بیت‌کوین را معرفی کنند و پاداش بگیرند

اولویت اصلی بنیاد شهید و امور ایثارگران ترویج فرهنگ ایثار و شهادت است

لاشه‌خواری یک هما در کوهستان‌های البرز

زیبایی جنگل کاج سوادکوه در برف

لیزر در ابعاد نانومتری ساخته شد

عرضه «مربی‌گری، از مبانی تا میدان» در بازار نشر

واکنش سخنگو به تجمع همراه با توهین به دولت

تحلیل روحانی از وقایع سوریه؛ آرزوی تروریست‌ها بازگشت به شرایط سال 93 است

پاسخ واعظی به اظهارات شمخانی: ایران در 5 گام تعهدات برجامی را کاهش داد

رئیس جمهور: کیفیت اقدامات در سواحل مکران نباید از کشورهای همسایه پایین‌تر باشد

واکنش همسر قالیباف به تالم پزشکیان پس از مشاهده تصویر همسر فقید

کاهش معنادار محبوبیت نخست‌وزیر انگلیس

تحریر الشام: شاخه نظامی خود را منحل می‌کنیم

پاداش آمریکا برای دستگیری الجولانی به قوت خود باقی است

سرمقاله جمهوری اسلامی/ مدیریت انرژی بدون تعطیلی

خیز بلند طلا برای فتح کانال 5 میلیون تومانی؛ دلار در میانه ردیف 77 هزار تومان قرار گرفت

توسعه مراکز ورزشی و گردشگری منجر به ارتقاء سطح سلامت و افزایش نشاط و شادابی ایثارگران می‌شود

خوردن چندش آور جوجه مرغ از داخل تخم به طور کامل (18+)

ترفند جالب هنگام شکستن کلید در قفل

بغض پزشکیان با دیدن عکس همسر مرحومش؛ سخنرانی رئیس جمهور نیمه‌تمام ماند

واکنش خانم سخنگوی به تهدیدات فعال شدن مکانیزم ماشه، اظهارات شمخانی و تجمع همراه با توهین به دولت

اسلامی خطاب به مدیرکل آژانس: بی‌طرفی این نهاد را حفظ کنید

درگیری‌ میان رزمندگان مقاومت با نیروهای تشکیلات خودگردان فلسطین

چه شد که پامپئو از تیم ترامپ حذف شد؟

فرودگاه دمشق فعالیت خود را از سر گرفت

آمریکا اعزام نظامی به سوریه را بررسی می‌کند

قتل یک خانواده 5 نفره آمریکایی با شلیک گلوله

انفجار بمب کنار جاده‌ای در شمال غربی پاکستان

سرمقاله همشهری/ از ظلم به زوال: آینده تاریک رژیم صهیونیستی

سرمقاله شرق/ قانون ناامیدی

توضیح مهاجرانی در مورد قطع برق روزهای اخیر