ایران پرسمان

آخرين مطالب

توضیحات وزیر صمت درباره افزایش قیمت خودروهای ایران خودرو و سایپا اقتصاد روز

توضیحات وزیر صمت درباره افزایش قیمت خودروهای ایران خودرو و سایپا
  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - ایسنا / وزیر صنعت، معدن و تجارت توضیحاتی را درباره افزایش قیمت برخی از خودروهای تولید دو کارخانه خودروسازی ارائه کرد و با تاکید بر اینکه دولت هیچ تمایلی به افزایش قیمت خودرو نداشت گفت که این مصوبه مربوط به دوره قبل است و با این وجود دولت چهاردهم، میزان افزایش را کمتر از نصف آنچه که در 18 ماه قبل مصوب شده بود، اعمال کرد.
سید محمد اتابک درباره مباحث مطرح شده پیرامون افزایش قیمت برخی از خودروها توضیحاتی را ارائه کرد و گفت: در بحث افزایش قیمت خودرو، حتما می‌دانید که 80 درصد خودروهای تولیدی ما توسط دو شرکت خودروسازی انجام می‌شود، یعنی کمترین قیمت ماشین‌ها که باز هم بالا است در این دو شرکت تولید می‌شود.
وی با بیان اینکه این دو شرکت 80 درصد تولید داخلی را برعهده دارند، گفت: مابقی نیز مونتاژی‌ها هستند. در این شرایط باید بگویم که خودروهای تولید شده در این دو شرکت یا همان 80 درصد خودروهای تولیدی در کشور طی 18 ماه گذشته هیچ {افزایش} قیمتی نگرفته بودند. 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت،‌ وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه ما هم علاقه‌ای نداشتیم که قیمت خودروها افزایش پیدا کند، گفت: این خودروها در 18 ماه گذشته هیچ {افزایش} قیمتی نگرفته بودند؛ باید سیر تورم 18 ماهه را در نظر بگیریم و وقتی فولاد، پلیمر، لاستیک و ... گران می‌شود؛ دستمزدها افزایش پیدا می‌کند، عدم افزایش قیمت خودروها موجب بالا رفتن زیان انباشته شرکت‌ها می‌شد که همین هم نارضایتی زیادی ایجاد می‌کرد. شرکت ها باید یک توازن اقتصادی داشته باشند.
اتابک با بیان اینکه این افزایش قیمت خودروها مصوبه‌ای بود که باید در دولت قبل انجام می‌گرفت ولی رها شده بود، تصریح کرد: از آغاز کار این دولت کمتر از 100 روز گذشته است. و زیان‌ها رو به انباشت بود. ببینید ما وضعیت سهام این خودروسازها در بورس را بررسی کردیم و دیدیم که برای 20 میلیون نفر سهام‌دار این موارد مهم بود.
وی با تاکید بر اینکه افزایشی که برای قیمت خودرو اعمال شد، نصف آن چیزی است که 18 ماه پیش مصوب شده بود، گفت: همین میزان افزایش تاثیر مثبتی بر سهام خودروسازان در بورس و 20 میلیون سهامدار گذاشت. بالاخره این‌ها هم دارایی‌های کشور هستند و اشتغال زیادی در خود دارند. ما که نمی‌توانیم بگوییم وقتی میزان زیانشان از نصف سرمایه بالاتر رفته ما تصمیم نگیریم تا برای اقتصاد کشور و مردم مشکلی ایجاد کند. با این اقدام شاهد تاثیر بر بورس و سهام مردم بودیم.
اتابک همچنین گفت: در مورد خودروهایی که سفارش گذاری شده و پول پرداخت شده همه آن مقداری که پرداخت شده به قیمت قدیم است و هرچه باقی مانده را باید با یک نسبتی قیمت جدید را بزنند.
وزیر صمت با بیان اینکه این اتفاقات در مجموع باعث شد بتوانیم از خودروسازان تعهد افزایش تولید و قول کاهش قیمت در المان‌های تشکیل دهنده قیمت خودرو را بگیریم، تصریح کرد: به صورت کلی می‌توان گفت با توجه به سهم خودروسازان در اشتغال و تأثیرگذاری بر اقتصاد، با این اقدام خودروسازها می‌توانند برای ادامه کار از لحاظ اقتصادی بقا داشته باشند.
اتابک در ادامه گفت: خودروسازی چیزی نزدیک به 12 درصد ارزش افزوده صنعت کشور را تشکیل می‌دهد؛ با وجود اینکه مایل به افزایش قیمت خودرو نبودیم وقتی دو طرف معادله را نگاه کردیم متوجه شدیم در دراز مدت به نفع مجموعه اقتصادی کشور و خودروسازان با این سهم بالا در اشتغال و این همه سهام دار است. در نهایت تصمیم گرفتیم تا آنچه که 18 ماه قبل مصوب شده بود، مثل گذشته رها نگذاریم و تصمیم گیری انجام شود.

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/1189502/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

حباب سکه چقدر است؟

توزیع برنج تنظیم بازار با قیمت 45 هزار تومان

کشف معدن 1000 تنی طلا در چین

پوشش مردان ایرانی از قاجار تا به امروز

اسکیت روی یخ در زیر ماه و شفق شمالی

هوش مصنوعی چهره برجسته

واقعا زمین گرد است؟ / پس چرا تخت به نظر می‌رسد؟

شعری جذاب از سعدی

واکنش دولت به اظهارات خارج از عرف یک فرماندار درباره خبرنگاران

جلیلی: برای کمک به موفقیت یک دولت، نیاز به گرفتن مسئولیت نیست

روسیه: قطعنامه ضدایرانی شورای حکام، هدیه بایدن به ترامپ است

تظاهرات مردم اردن در حمایت از کرانه باختری

ملونی: خشم عمیق خود را از زخمی شدن سربازان ایتالیایی یونیفل اعلام می‌کنیم

پارلمان اوکراین تعطیل شد

سفر فرستاده ویژه ترامپ به لبنان؛ توپ در زمین اسرائیل

حمله در شمال افغانستان 10 کشته برجای گذاشت

تعرض «بن گویر» و هزاران شهرک‌نشین به حرم ابراهیمی در الخلیل

تخلیه فرودگاه گتویک لندن در پی حادثه امنیتی

ماسک جدید مرد نارنجی؛ چه در سر ترامپ می‌گذرد؟

داخل دهان کوسه واقعا عجیبه!

ستارگان همسایه خورشید!

فرمانده نیروی هوایی ارتش با خانواده شهیدان رستمی و مهرآسا دیدار کرد

نماینده مجلس: پزشکیان از زنان در پست استانداری بهره بگیرد

«ایلان ماسک» عکس ماهواره‌بر ایرانی را منتشر کرد

زخمی شدن 4 سرباز یونیفل در حمله رژیم‌ صهیونیستی

دارندگان کارت های بانکی بخوانند

حادثه هولناک هنگام تک چرخ زدن با موتور

هرگز از مرگ نترسیدم من!

خط حزب‌الله 471؛ سلاحی اختصاصی در دست جبهه حق

بیمارستان‌های غزه، هدف رژیم صهیونیستی

پاسخ حکیم به ادعای سناتور آمریکایی درباره نگاه شیعه به‌‌ یهود

جنگ آخرالزمان؟

میدونستید در گذشته کالسکه ها به چه صورت بودند؟

چرا انسان دیر بالغ می‌شود؟

شعر انتخابی احمد شیروانی در مرحله چهاردهم رقابت شاعران

سفیر ایران در شورای حکام: برای دستیابی به یک راه‌حل پایدار آماده تعامل مثبت هستیم

یحیی سریع: پایگاه «نواتیم» را با موشک فراصوت هدف قرار دادیم

طلای جهانی دوباره اوج گرفت

کوتاه کردن مو به روش ساطوری!

دیدار مقام نظامی آذربایجان با امیر آشتیانی

حکم دیوان لاهه چه تبعاتی برای رژیم صهیونیستی دارد؟

آخرین وضعیت متناسب سازی حقوق بازنشستگان

گاو عجیبی که وارد کوزه شد!

شکار قدرتمندترین شراره های خورشیدی توسط ناسا

گاهی دلم برای گریه تنگ می شود!

محسن رضایی: اروپا بزرگترین بازنده آمدن ترامپ است

پزشکیان: بدون همفکری مردم، برای مناطق مختلف دستور صادر نمی‌شود

حمله اسرائیل به الشیاح در ضاحیه بیروت

واکنش آلمان و فرانسه به حکم دیوان لاهه علیه نتانیاهو

نیویورک‌ تایمز: آمریکا نابودی قدرت موشکی حزب‌الله را غیرممکن می‌داند