ایران پرسمان

آخرين مطالب

قیمت‌هایی فیک‌تر از خود کالاها! اقتصاد روز

قیمت‌هایی فیک‌تر از خود کالاها!
  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - خراسان /چند وقتی است فروشگاه‌های اینترنتی معروف رقابتی جدی را با هم شروع کردند تا تخفیف بیشتری روی کالاها ارائه بدهند تخفیف‌هایی وسوسه‌کننده که اگر مشتری با کمی حوصله آن‌ها را بررسی کند، متوجه می‌شود در بیشتر اوقات واقعی نبوده و صرفاً ترفندی غیراخلاقی برای فروش بیشتر است.
سایتی خبری را باز می‌کنید و براساس​​​​​​​ الگوریتمی جالب گوشه آن سایت با تبلیغی مواجه می‌شوید که ممکن است مربوط به کالاهای مورد نیاز یا علاقه شما باشد. پیامک، ایمیل، بیلبورد شهری و چندین مسیر دیگر برای قلاب انداختن فروشگاه‌های اینترنتی بزرگ به ذهن ما وجود دارد تا احساس نیاز کاذبی به خرید از آن‌ها پیدا کنیم. خریدهایی که قرار است تا تخفیف‌های جذاب و شگفت‌انگیز باشد. اما آیا همه‌چیز همین‌قدر جذاب و شیرین است تا ما بتوانیم کالایی را که دوست داریم با یک تخفیف ویژه بخریم؟ اجازه بدهید ماجرا را با یک اتفاق کاملاً واقعی شروع کنیم؛ دنبال یک ساعت هوشمند با قیمت مناسب بودم. داخل یک فروشگاه اینترنتی شدم، محصولات را براساس الگوهای مختلفی مثل بیشترین تخفیف دسته‌بندی کردم و با یک مورد عالی مواجه شدم؛ قیمت یک ساعت هوشمند با حدود 90 درصد تخفیف، از 10 میلیون به یک میلیون رسیده بود و فروشگاه هم با ذکر این موضوع زیر کالا که بیشتر موجودی این کالا به فروش رسیده و تعداد کمی از آن باقی مانده، من را برای خرید سریع، هیجانی و بدون بررسی لازم وسوسه کرد. در کش‌وقوس خرید بودم که ناغافل به ذهنم خطور کرد قیمت همان کالا را از یک سایت دیگر بررسی کنم و متوجه شدم در سایت‌های دیگر قیمت آن ساعت هوشمند حدود یک میلیون و صد هزار تومان است؛ یعنی فقط برای نهایتاً 100 هزار تومان قیمت کمتر، نزدیک بود کالایی را بدون بررسی کیفیتش یا حتی توجه به این‌که کاربرد لازم را دارد یا نه و با فرض این‌که حدود 9 میلیون تومان سود کردم، بخرم. حس سوءاستفاده داشتم آن‌هم وقتی ماجرایی به این عجیبی این‌قدر هم علنی بود اما آیا ماجرای این تخفیف‌های عجیب به همین یک مورد ختم می‌شود؟ فروشگاه‌های آنلاین را که بررسی کنیم با انواع موارد مشابه در دسته‌بندی‌های مختلف کالایی مواجه می‌شویم. انگار نظارتی از سمت دستگاه‌های مسئول به این‌چنین ماجراهایی نیست و این فروشگاه‌ها هم علاقه‌ای به حفظ اعتماد مشتری‌شان ندارند. با بررسی ابعاد ماجرا همراه ما باشید.

ایران پرسمان


وقتی از جیب و سلامت ما سوءاستفاده می‌شود
چرا این تخفیف‌های فیک می‌توانند برای ما مضر باشند؟
می‌شود مثال‌های مختلف زیادی زد اما اجازه بدهید ماجرا را حول همان خرید یک ساعت هوشمند ادامه بدهیم تا انسجام موضوع حفظ شود. تصور کنید اعتماد کردید و ساعتی یک میلیون تومانی را خریدید که فکر می‌کنید قیمتش 10 میلیون تومان است. در چنین حالتی طبیعتاً انتظار عملکردی مثل یک کالای 10 میلیون تومانی را هم از آن خواهید داشت، به ویژه این‌که ساعت‌های هوشمند این‌روزها طیف وسیعی از کاربردها به‌ویژه در بحث سلامت را دارند اما وقتی تولیدکننده‌اش ناشناس است، کالا گارانتی ندارد و قیمت واقعی‌اش هم همان یک میلیون تومان است، طبیعتاً بسیاری از سنسورهای گجت شما که باید ضربان قلب، اکسیژن سنجش فعالیت، خواب عمیق و... را رصد کنند، صرفاً تزئینی خواهند بود و آن‌چه که ساعت به شما نشان می‌دهد نمی‌تواند معیاری برای سلامت، تحرک و آیتم‌های دیگر سلامتی باشد. انگار شما فقط یک وسیله تزئینی خریدید که هر لحظه ممکن است خراب شود. بدتر این‌که اگر از همان اول می‌دانستید آن گجت کیفیت لازم را ندارد، شاید ترجیح می‌دادید یا آن را نخرید یا پول بیشتری هزینه کنید و کالایی با قابلیت‌های واقعی و ماندگاری بیشتر بخرید. اما حالا اسیر یک تخفیف غیرواقعی شده‌اید که نوعی غش در معامله است. این مثال ساده و پیامدهایی را که دارد به بسیاری دیگر از کالاها تسری دهید تا بدانید در ابعاد بالا با چه اتفاقی سروکار داریم. سوءاستفاده‌ای تلخ از اعتماد مشتری، چون فرض را بر این می‌گذاریم که این فروشگاه‌های سرشناس احترام زیادی برای ما قائل اند و نوع فعالیت‌شان هم حتماً درست رصد می‌شود اما هیچ‌کدام از این اتفاقات نمی‌افتد و برای آن‌که ضرر نکنیم باید راه‌و رسم مقابله با ترفندهای آن‌ها را بلد باشیم. ترفندهایی که به‌خصوص در چند وقت اخیر با رقابت جدی آن‌ها برای جذب مخاطب ابعاد وسیعی پیدا کرده و نیاز به دقت نظر ما دارد. 
 10 ترفند برای تشخیص تخفیف‌های دروغین
قبل از آن‌که سروکله فروشگاه‌های اینترنتی پیدا شود، وقتی مقابل یک فروشگاه قرار می‌گرفتیم که روی ویترینش وعده تخفیف داده بود، برای‌مان این موضوع مهم بود که بدانیم این تخفیف یا حراج زیرنظر اتحادیه است یا نه. بیشتر این تخفیف‌ها با مجوز اتحادیه مربوطه نبود و برای همین نمی‌توانستیم اعتماد کنیم که واقعی هستند یا نه. اما حالا که با پدیده‌ای مثل فروشگاه‌های اینترنتی مواجهیم، شاید فکر کنیم که امکان مقایسه وجود دارد و راحت‌تر می‌توانیم ته ماجرا را در بیاوریم؛ درحالی که قلق‌های کار سخت‌تر شده و برای این‌که زمان و پول‌مان را هدر ندهیم و چیزی را که لازم نداریم با قلاب تخفیف بالا نخریم باید به نکات زیادی توجه کنیم که در ادامه می‌خوانید:
 1 کامنت‌ها رو بخون یکی از راه‌های تشخیص ماجرا مرور کامنت‌های بقیه کاربران است؛ مشروط به این‌که خریدار واقعی آن کالا باشند. برخی از سایت‌ها خریداران را از کاربران معمولی متمایز می‌کنند.
2 مقایسه کن فروشگاه‌های اینترنتی تلاش می‌کنند به اشکال مختلف به ماجرا جو بدهند تا تصور کنید یک فرصت طلایی را از دست می‌دهید و برای همین دم به تله بدهید. اما نگران نباشید؛ گاهی در ظاهر موجودی کالایی که تخفیف خورده، تمام می‌شود و دوباره بعد از ساعتی شارژ می‌شود. بدون عجله و نگرانی اسم کامل و مدل آن کالا را در چند سایت جست‌وجو کنید؛ حواس‌تان باشد که قیمت‌ها به روز باشد.


3 تخفیف‌های عجیب خیلی از کالاها ممکن است به دلایل زیادی تخفیف داشته باشد اما امکان ندارد تخفیف یک کالا مثل گوشی، دوربین، ساعت هوشمند، لپ‌تاپ و... بیشتر از 10 درصد باشد. مگر آن‌که همان اول قیمت را آن‌قدر بالا برده باشند که بعد تخفیفی فیک روی کالا بگذارند. خلاصه به تخفیف‌های خیلی زیاد اعتماد نکنید.
4 کالایی که برند معتبر نیست اگر کالایی از یک برند معتبر مثل شیائومی باشد، طبیعتاً قیمتش در بیشتر نقاط کشور با کمی بالا و پایین ثابت است؛ برای همین امکان مقایسه به سادگی فراهم است. بیشتر این تخفیف‌های عجیب شامل گجت‌هایی از برندهای چینی غیرمعروف، پوشاک و... می‌شود که امکان مقایسه قیمت‌شان نیست. پس اگر با تخفیف عجیبی از یک کالا با برند غیرمعروف مواجه شدید، به ماجرا شک کنید.
5 همیشه تخفیف داشتن گاهی ممکن است یک فروشگاه یا نمایندگی یک محصول از مسیر یک فروشگاه برای تبلیغ کار خودش، مدت کمی روی یک کالای خاص تخفیف بگذارد؛ اما این تخفیف‌ها همیشگی نیست. پس اگر متوجه شدید یک کالا در زمان طولانی تخفیف دارد، به ماجرا شک کنید، چون دیگر پای تبلیغ و معرفی آن در میان نیست.
6 توجه به نمودارهای قیمت در برابر تخفیف‌های خیلی ویژه و جذاب می‌توان از نمودار قیمت یک کالا در همان سایت یا سایت‌های دیگر استفاده کرد. نمودارها به ما نشان می‌دهند که یک کالا به‌خاطر گذر زمان، عرضه مدل جدید و... ارزان شده یا یکهو عدد زیادی تغییر کرده است؟
 7 مقایسه با برندهای معروف طبیعتاً وقتی قیمت یک کالا از برند معروف بدون تخفیف به‌طور مثال 5 میلیون تومان است و یک کالای غیربرند بدون تخفیف 10 میلیون و بعد از اعمال تخفیف به 4 میلیون رسیده، یعنی یک جای کار مشکل دارد؛ چون قیمت کالایی با امکانات مشابه از برندی غیرمعتبر نباید دو برابر کالایی از برندی معروف باشد.
8 قیمت دلاری یک راه دیگر آن است که قیمت محصول را در سایت‌های خارجی بررسی کنیم. تقریبا در هر رسته‌ای یک فرمول ثابت برای تعیین قیمت‌ها وجود دارد. با به دست آوردن این فرمول می‌توان در سایت‌های خارجی قیمت حدودی جنس مد نظر را به دست آورد. مثلا قیمت دلاری جنس الف، نصف قیمت ریالی آن است. با همین دست فرمان می‌توان قیمت‌های تقریبی را به دست آورد.

ایران پرسمان

9 با مغازه‌دارها صحبت کن یک راه خیلی راحت برای پی بردن به قیمت‌های حراجی و تخفیفی، صحبت با فروشنده در فروشگاه‌های خیابان است. پس از چند پرس و جو حدود قیمت به دست می‌آید.
10 فروشنده سایت کیست؟ در فروشگاه‌های آنلاین دو نوع جنس برای فروش وجود دارد، یا خود فروشگاه آن را می‌فروشد، یا یک فروشنده بیرونی از بستر سایت استفاده می‌کند. با فهمیدن این موضوع و این که آیا تخفیف خود سایت است یا فروشنده و آیا گزینه‌هایی مثل ارسال فروشنده و... فعال است یا نه، می‌توان پی به قیمت واقعی جنس برد.

ایران پرسمان

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/1181134/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

همتی: رشد نرخ ارز مربوط به انتظارات تورمی است

گوشت گوسفندی از دلار پیشی گرفت

رئیس پیشین اتحادیه بارفروشان: قیمت بالای گوجه‌فرنگی موقتی است

2 تتر هدیه اکسکوینو برای شما + نحوه دریافت

رئیس سازمان بورس: انشالله خودرو در بورس عرضه می‌شود

آمار ایثارگران فارس معادل 7 استان کشور است

راه لذت‌بردن، لذت‌نبردن است

این چرخ انقلابی در دوخت و دوز ایجاد میکنه

نمایی از یک پرنده شکاری

لحظاتی رعب آور از گاوبازی در اسپانیا

فاصله زمین تا ماه چقدر است؟

ضربه وزارت اطلاعات به گروه تروریستی تجزیه‌طلب وابسته به رژیم صهیونیستی

سخنگوی وزارت خارجه: اقدام رژیم اشغالگر علیه آنروا ظالمانه است

معاون حقوقی رئیس‌جمهور: باید کارزار مقابله با صهیونیست‌ها راه بیندازیم

عارف به دبیرکل جدید حزب‌الله پیام داد

ادعای واهی زلنسکی: شاید ایران هم به روسیه سرباز فرستاد!

عید جمهوریت در سفارت ترکیه در ایران جشن گرفته شد

سفیر ایران در سازمان ملل: تحریم‌های آمریکا علیه کوبا باید فوری پایان یابد

ماجرای سرقت ماشین موشک‌انداز از پادگان ارتش اسرائیل چه بوده است؟

کشتی حامل مواد منفجره برای رژیم صهیونیستی، در بندر اسکندریه پهلوگیری کرد

نیویورک تایمز: آمریکا برای جنگ با چین آماده می‌شود

اظهارنظر شیخ نعیم قاسم درباره سنوار و صفی الدین

معاون هریس اظهارات بایدن درباره زباله خواندن حامیان ترامپ را توجیه کرد

رویترز: رئیس سیا برای مذاکره آتش بس غزه به منطقه سفر می‌کنند

ناگفته‌هایی از طوفان‌الاقصی؛ هراس نتانیاهو از نابودی اسرائیل

درخواست عربستان برای برگزاری نشست سران کشورهای اسلامی

لاوروف: نشست بریکس گواه شکست غرب در منزوی کردن مسکو بود

جلیلی در مجلس چه می‌کرد؟

اروپای ریاکار، آلمان جنایتکار

سهم دادن دولت به پایداریچی‌ها درست است یا نه؟

بیروت؛ جهان دیگر زندگی به مثابه روایت

محمدرضا فرزین در بانک مرکزی ابقا شد

ایران 3.5 برابر جهان گاز مصرف می‌کند

رئیس سازمان بورس: قطعی گاز صنایع کم خواهد شد

دور گرانی خودرو تند شد

مادر شهیدان «روشی» آسمانی شد

مادر شهیدان «رضایی» آسمانی شد

مسابقه هیجان‌انگیز کدوتنبل‌رانی

منارجنبان اصفهان چگونه تکان می‌خورد؟

تصاویری باورنکردنی از شکار و خورده شدن کروکودیل توسط مار پایتون

بهبود سلامت چشم‌ها در 6 هفته

پیامی برای درگذشت «نخبه‌ای سختکوش»

عراقچی: شیخ نعیم قاسم، جایگزین شایسته‌ای برای شهید نصرالله است

سفیر فنلاند به وزارت خارجه روسیه احضار شد

حمله پهپادی صهیونیست‌ها به خودرویی در لبنان

روایت هایی از لانه جاسوسی

48 میلیارد دلار هدررفت سوخت

آش شور انتقاد از انتصابات دولت

واکنش بیمه مرکزی به پرداخت وام میلیاردی به کارمندانش

مقام سازمان برنامه و بودجه: 25 همت برای سامانه بی‌حاصل نان هزینه شد