ایران پرسمان

آخرين مطالب

نیویورک تایمز: پس از حمله اسرائیل، ایران با یک فرصت دیپلماتیک روبه رو شده است تحلیل روز

نیویورک تایمز: پس از حمله اسرائیل، ایران با یک فرصت دیپلماتیک روبه رو شده است
  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - جماران /متن پیش رو در جماران منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست
دیوید ماکوفسکی، یکی از همکاران موسسه واشنگتن برای سیاست خاور نزدیک، گفت: تمایل واشنگتن و اسرائیل نیز این است که درگیری با ایران یک بار دیگر به یک جنگ سایه تبدیل شود و نه یک جنگ آشکار. بازگشت به چنین نقطه در شرایط امروز این یک دستاورد خواهد بود. شما به دشمنی پایان نمی دهید بلکه آن را تحت کنترل در می آورید.
«ایران پس از حملات روز شنبه اسرائیل با یک معضل مواجه است.»
 نیویورک تایمز با این مقدمه درباره حمله بامداد شنبه رژیم اسرائیل به ایران و گزینه های پیش روی تهران می نویسد:
اگر جمهوری اسلامی ایران این حمله اسرائیل را تلافی کند، در شرایطی که از نظر اقتصاد داخلی با مشکلاتی روبه رو است و متحدان او در منطقه هم در موقعیت ضعیفی قرار گرفته اند و البته به نظر می رسد که آسیب پذیری نظامی این کشور هم آشکار شده، خطر تشدید تنش وجود خواهد داشت. اگر به اسرائیل پاسخ ندهد سیگنال ضعف از خود و متحدانش در منطقه بروز داده است.
ایران هم اکنون در میانه جنگ منطقه ای قرار دارد. از زمان حمله حماس در 7 اکتبر 2023، اسرائیل به سرعت برای آسیب رساندن به این گروه شبه نظامی در غزه و دیگر گروه های نیابتی ایران، از جمله حزب الله، حوثی ها و متحدانش در سوریه و عراق اقدام کرده است.
این گروه‌ها نماینده «دفاع پیشرو» ایران در برابر اسرائیل، قلب بازدارندگی این کشور هستند. آنها به دلیل واکنش سخت ارتش اسرائیل از 7 اکتبر به شدت تضعیف شده اند، که ایران را نیز تضعیف می کند و آن را آسیب پذیرتر می کند. مقامات ایرانی به صراحت اعلام کرده اند که خواهان جنگ مستقیم با اسرائیل نیستند، اما همزمان می خواهند متحدان خود را حفظ کنند؛ به اصطلاح «حلقه آتش در اطراف اسرائیل».
پس از حمله اسرائیل به ایران، تهران در روز شنبه علناً تأثیر این حمله را کم اهمیت جلوه داد.این کشور بلافاصله قول تلافی بزرگ را نداد، بلکه حق خود را برای انجام این کار مجدداً اعلام کرد. علاوه بر این، ایران با مشکلات اقتصادی عظیمی مواجه است که این امر آن را نسبت به جنگ طولانی و پرهزینه با اسرائیل محتاط می کند. تحریم های ایالات متحده و اروپا اقتصاد این کشور را تحت تاثیر قرار داده و آن را مجبور کرده که هر چه بیشتر به روسیه و چین نزدیک شود.
تحلیلگران معتقدند این یکی از دلایلی است که آیت الله علی خامنه ای، رهبر معظم انقلاب، پس از کشته شدن (شهادت) ابراهیم رئیسی در سانحه هلیکوپتر، اجازه انتخاب رئیس جمهور معتدلتر، مسعود پزشکیان را داد. در پس‌ زمینه ناآرامی‌های داخلی، آقای پزشکیان برای گفت‌وگوهای جدید در مورد برنامه هسته‌ای ایران در ازای لغو تحریم‌های اقتصادی برنامه دارد؛ گفت‌وگوهایی که به احتمال زیاد تنها با اجازه مقام معظم رهبری انجام می‌شود.
نیویورک تایمز در ادامه این نوشتار با این ادعا که خسارات وارده به متحدان ایران در منطقه می تواند به تغییر دکترین هسته ای ایران منتهی شود، نوشت: وضعیت فعلی فشار بیشتری را بر ایران برای پیشبرد برنامه هسته‌ای خود و رفتن به سمت بمب‌هسته ای وارد می‌کند. ایران چند هفته با تولید اورانیوم با کیفیت و میزان مدنظر برای تولید بمب فاصله دارد و صداهای قوی در ایران وجود دارد که استدلال می کنند بهترین عامل بازدارنده علیه اسرائیل و ایالات متحده داشتن سلاح های هسته ای است؛ همانطور که خود اسرائیل در اختیار دارد. اما ایران همچنین می‌داند که مجموعه‌ای از روسای جمهور آمریکا از جمله دونالد ترامپ، که در رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در برابر کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهوری آمریکا برای پیروزی رقابت می کند، قول داده‌اند که از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای عملیاتی جلوگیری کنند.
محاسبات نهایی ایران هرچه که باشد، امید به اجتناب از یک جنگ بزرگتر به این معنی نیست که این اتفاق در میدان هم عملی خواهد شد.
هم اسرائیل و هم ایران مشتاق هستند تا به اصطلاح «اثر بازدارندگی» را که به اعتقاد آنها با حملات تلافی جویانه همراه است، بازگردانند. آنها به چشم دیده اند که هربار توانایی آنها در ارعاب یکدیگر افزایش یافته و این اقدام به آنها اجازه می دهد تا قدرت یکدیگر را محدود کنند. عباس عراقچی، وزیر امور خارجه ایران در هفته گذشته همانطور که انتظار می رفت گفت که «در صورت حمله اسرائیل، شکل پاسخ ما متناسب و حساب شده خواهد بود.»
این حملات پشت سر هم، هر چند با دقت برنامه ریزی شده باشند، می توانند به راحتی در صورت اصابت به بیمارستان یا مدرسه، حتی به صورت تصادفی، به خشونت گسترده تری تبدیل شوند و باعث تلفات قابل توجه غیرنظامیان شوند.
همانطور که دانیل کورتزر و آرون دیوید میلر این هفته در فارین پالیسی نوشتند، اگر این مارپیچ تنش در نقطه ای متوقف نشود احتمالاً اسرائیلی‌ها را وادار می‌کند تا مجموعه هدف خود را حداقل به زیرساخت‌های اقتصادی گسترش دهند. در چنین شرایطی وضعیت از مدیریت خارج شده می تواند حملات ایران به زیرساخت های نفتی عربستان را هم قابل تصور کند.
اما ایران همچنین ممکن است تصمیم بگیرد که به توصیه های آمریکا و انگلیس برای پایان دادن به این دور از اقدامات تلافی جویانه با سرعت گرفتن مذاکرات برای آتش بس در غزه و لبنان، توجه کند.
علی واعظ، مدیر پروژه ایران برای گروه بین‌المللی بحران، در ایکس گفت که واکنش اسرائیل «به‌طور قابل‌توجهی قوی‌تر» از پاسخ در آوریل بود.
به گفته مقامات اسرائیل، اسرائیل به دفاع هوایی و سایت‌های ساخت موشک ایران در سه استان این کشور و در عین حال به اهدافی در عراق و سوریه نیز حمله کرد. اما از هدف قرار دادن زیرساخت های کلیدی، انرژی و سایت های هسته ای اجتناب کرد.
ایران استدلال قوی برای بالانرفتن از نردبان تشدید تنش با اسرائیل دارد، اما صداهای قدرتمندی در داخل ایران وجود دارند که مرتباً برای پاسخ تهاجمی تر فشار می آورند.
دیوید ماکوفسکی، یکی از همکاران موسسه واشنگتن برای سیاست خاور نزدیک، گفت: تمایل واشنگتن و اسرائیل نیز این است که درگیری با ایران یک بار دیگر به یک جنگ سایه تبدیل شود و نه یک جنگ آشکار. بازگشت به چنین نقطه در شرایط امروز این یک دستاورد خواهد بود. شما به دشمنی پایان نمی دهید، بلکه آن را تحت کنترل در می آورید.
صنم وکیل، مدیر برنامه خاورمیانه در چتم هاوس، با اشاره به اینکه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در ماه نوامبر نیز یک عامل است، گفت: اگر ایران می‌خواهد از یک درگیری گسترده‌تر و تشدید شده قبل از انتخابات نامشخص ایالات متحده جلوگیری کند، باید ضربه را تحمل کند و بازی استراتژیک طولانی‌تری را با تمرکز بر ارتباطات دیپلماتیک با منطقه و فرصت‌هایی که ممکن است از غرب به وجود آید، انجام دهد. با کم‌اهمیت جلوه دادن تأثیر حمله و فشار برای آتش‌بس، ایران تلاش خواهد کرد تا ورق را برگرداند و ضعف نظامی خود را به فرصت‌های دیپلماتیک تبدیل کند.

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/1180283/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تورم خوراکی‌ها اعلام شد

اتلاف انرژی در حوزه تولید و توزیع است، چرا چوبش را بر سر مردم می‌زنید؟

اصلاحات ظاهری؛ مهم‌ترین نقطه قوت بودجه 1404

کلیات لایحه بودجه 1404 در کمیسیون تلفیق تصویب شد

فراکسیون شاهد در مجلس می‌تواند منشا اثر بسیاری باشد

ابراز نگرانی از پرسه خرس‌ها در مناطق مسکونی ساری‌قمیش ترکیه

تولد چهار توله یوزپلنگ در باغ وحشی در نروژ

تصاویری از کشتی گرفتن 2 توله خرس قهوه ای در جنگل‌های رامسر

کشف تفاوت ساختار نورون‌ها در مغز کودکان مبتلا به اوتیسم

فضانوردان می توانند با کشتی سیارکی از زمین به مریخ بروند

ستاره زیبای RS Puppis

تعریف جالب از زخم!

رنج بیهوده از دید دکتر کاکاوند

ارتش، آمار اعلامی موشک‌های شلیک‌شده رژیم صهیونیستی را تکذیب کرد

تقریظ رهبر انقلاب بر کتاب «ایستگاه خیابان روزوِلت»

نشست وزیر کشور با استانداران؛ سازوکار انتخاب شهردار تغییر می‌کند؟

عباس‌زاده: پشت گروهک‌های تروریستی، دلارهای آمریکا و انگشتان رژیم صهیونیستی است

کدخدایی: قانون اساسی ایران، برترین قانون اساسی دنیا است

اعزام تیم‌های پدافند غیرعامل برای ارزیابی آمادگی دستگاه‌ها در سراسر کشور

تل‌آویو طرحی را درباره گذرگاه رفح به مصر داد

با 5 کشتار جدید، شمار شهدای غزه از 43 هزار تن فراتر رفت

آخرین تلاش‌های نامزدهای انتخاباتی آمریکا برای جلب آرا

بورل: در یک قدمی جرقه‌ وقوع جنگ بزرگ قرار داریم

افزایش فشارها برای برکناری رئیس‌جمهور بنگلادش

رقابت تنگاتنگ

تهدید پوتین

روایت جدید از جنایت اسرائیل

انتقاد «جوان» از جبهه اصلاحات: طمع امارات به جزایر ایرانی هم تقصیر ایران شد!

عملکرد صفر 15 بانک در پرداخت وام مسکن 3 ساله شد

وصول12هزارمیلیارد از محل کتمان درآمد با رشد 188 درصدی

جزئیات افزایش قیمت برق اعلام شد

شهید «دکتر علی حیدری» مصطفی چمران جبهه مقاومت در لبنان بود

خون شهیدان فراجا در حادثه تروریستی تفتان پایمال نمی‌شود

بازدید دانش آموزان دبیرستان پسرانه رستگاران از موزه مرکزی شهدا

مراسم یاد بود شهید «دکتر علی حیدری» برگزار شد

شهید «هادی زارع باغبیدی» در یزد تشییع می شود

حکمت/ از نشانه‌های توفیق انسان آزاده

عجیب‌ترین پل معلق دنیا!

وزن کشی لاک‌پشت‌های غول پیکر گالاپاگوس

اولین درمان جهانی برای جلوگیری از آسیب گاز خردل بر چشم

شرح‌حال خودنوشت آوارگان فلسطینی در لبنان

خیلی ها برای زندگی نقشه دارند!

تکذیب ادعاهایی درباره آمار موشک‌های شلیک شده رژیم صهیونیستی از سوی مقام عالی‌رتبه ارتش

وزیر دفاع: در تجاوز اخیر رژیم صهیونیستی به ایران، خسارت جزئی وارد شد

ناتو: نیروهای کره شمالی برای کمک به روسیه، به کورسک اعزام شده‌اند

آماری از قیمت خانه‌های مسکن‌مهر

بازدید سرپرست بنیاد شهید و امور ایثارگران تهران بزرگ از اداره‌کل منطقه 2

دیدار نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمانشاه با جامعه ایثارگری

عیادت مدیرکل بنیاد مازندران از همسر شهید خناری در قائمشهر

مهندس اوحدی: زندگی شهدا در رفتار و سبک زندگی ما اثرگذار است