ایران پرسمان

آخرين مطالب

ایجاد ساختار چابک شرط چرخیدن چرخ هوش مصنوعی در کشور دانش و فناوری

ایجاد ساختار چابک شرط چرخیدن چرخ هوش مصنوعی در کشور
  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - ایسنا /محقق حوزه فناوری اطلاعات با طرح این سؤال که مگر می‌شود معاون اول رئیس‌جمهور، رئیس سازمانی باشد که ذیل معاونت علمی ریاست‌جمهوری است، تاکید کرد: کشور از نظر نخبگان کمبود ندارد و تنها باید زمینه‌ای ایجاد شود که 10 نفر افراد متخصص در ساختار سازمان هوش مصنوعی را به کار گیرد تا چرخ هوش مصنوعی در کشور بچرخد.
دکتر محمد اصولی، محقق حوزه فناوری اطلاعات با اشاره به انتشار اخباری در حوزه ریاست سازمان هوش مصنوعی، گفت: حکمرانی تعاریف متنوعی دارد و در معروف‌ترین این تعابیر آمده است که زمانی می‌توانیم ادعا کنیم که حکمرانی خوبی داریم که یکسری فرایندها و یکسری دی نفعان و بازیگران مختلفی حضور داشته باشند و ترکیب این جمع می‌تواند حکمرانی خوب را ایجاد کند.
وی ادامه داد: بر این اساس برای آنکه بگوییم حکمرانی خوب هوش مصنوعی داریم، یعنی یکسری نهادها و سازمان‌ها و نقش بازیگر آن مانند شورای عالی فضای مجازی، وزارت ارتباطات و معاونت علمی ریاست‌جمهوری مشخص شده باشد.
اصولی با بیان اینکه در حکمرانی خوب فرایند کار نیز مشخص شده است، خاطر نشان کرد: در این فرایند به عنوان مثال نسبت شورای عالی فضای مجازی با هوش مصنوعی و معاونت علمی ریاست‌جمهوری مشخص شده باشد. زمانی که 3 ضلع نهادها، بازیگران و فرایندها را در اختیار داشته باشیم‌، یعنی حکمرانی خوب ایجاد شده است.
این محقق حوزه فناوری اطلاعات ادامه داد: در کشور ما مدلی ایجاد شده که وقتی موضوعی مانند هوش مصنوعی ترند می‌شود و مشاهده می‌شود که اقبال عمومی نسبت به آن زیاد است، احتمالا بودجه‌های خوبی برای آن در نظر گرفته می‌شود و فعالیت در آن دیده می‌شود، به یک باره همه نهادها تمایل دارند که متولی آن حوزه شوند.
وی افزود: این رویکرد متولی‌گری در حالی است که کارهای بر زمین مانده زیادی وجود دارد که این نهادها به سمت اجرای آن نمی‌روند. از این رو از آنجایی که هوش مصنوعی ترند شده، به یکباره ده‌ها نهاد متولی آن می‌شوند و اولین سؤال اساسی در این حوزه این است که چرا سند ملی هوش مصنوعی در شورای عالی انقلاب فرهنگی تدوین شده است.
اصولی اضافه کرد: سؤال دیگر در این حوزه این است که چرا این سند در شورای عالی فضای مجازی تدوین نشده است؟ اکنون این سند در شورای عالی انقلاب فرهنگی تدوین شد و قصد داریم ساختار سازمان هوش مصنوعی را تشکیل دهیم که هیچ ارتباطی با فعالیت‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی ندارد.
این تحلیل‌گر حوزه فناوری اطلاعات خاطرنشان کرد: برای اصلاح ساختار آن از معاونت علمی ریاست‌جمهوری درخواست می‌شود که وارد این حوزه شود. مشاهده می‌شود که سند این فناوری در شورای عالی انقلاب فرهنگی تدوین شد، در حالی که شورای عالی فضای مجازی و وزارت ارتباطات نزدیکترین فعالیت را در حوزه هوش مصنوعی دارند و برای اصلاح آن به معاونت علمی ریاست‌جمهوری واگذار شده است.
وی افزود: در ادامه هم شاهدیم که یک روز معاونت علمی ریاست‌جمهوری اعلام می‌کند سازمان هوش مصنوعی زیر مجموعه این نهاد است و روز دیگر صحبت از عدم وابستگی به این سازمان به میان می‌آورد و این همان رویکردی است که در روزهای اخیر در اخبار آمده است.
وی اظهار کرد: در اظهار نظرهایی که صورت گرفت، یک بار اعلام شد که دکتر عارف معاون اول رئیس‌جمهور، رئیس سازمان هوش مصنوعی است و از سوی دیگر اعلام می‌شود که این سازمان ذیل معاونت علمی ریاست‌جمهوری است و این سؤال مطرح می‌شود که مگر می‌شود معاون اول رئیس‌جمهور، رئیس سازمانی باشد که ذیل معاونت علمی ریاست‌جمهوری است.
اصولی، دلیل این رویکردها را دو عامل بودجه‌ و ترند شدن هوش مصنوعی خلاصه کرد و گفت: درست‌ترین اقدام برای توسعه این حوزه این بود که همه تحولات ذیل شورای عالی فضای مجازی رخ می‌داد، ضمن آنکه سازمان آن هم ذیل این شورا تشکیل می‌شد و بدون هدف اقدام به شوراسازی و سازمان‌سازی نمی‌کردیم.
وی تاکید کرد: متاسفانه در کشور اولین موردی که به ذهن حکمرانان می‌رسد، ایجاد ساختار است. در این مسیر باید یادمان باشد که این بودجه‌ها برای نخبگانی است که در میدان عمل به کار تحقیق و توسعه و تولید هوش مصنوعی مشغول هستند.
اصولی با بیان اینکه باید زمینه‌ای ایجاد شود که با 10 نفر، چرخ هوش مصنوعی در کشور بچرخد، ولی در آینده شاهد خواهیم بود که تا 20 سال آینده سازمان عریض و طویلی در هوش مصنوعی خواهیم داشت که برای هزار نفر پست ایجاد می‌شود.
این محقق و تحلیل‌گر حوزه فناوری اطلاعات با تاکید بر اینکه سرعت رشد و تحولات هوش مصنوعی بسیار سریع است، گفت: ماه آینده نسخه جدید ChatGPT عرضه می‌شود که احتمالا تحولات عظیمی در آن ایجاد شده است، ولی تدوین سند هوش مصنوعی برای ما 4 سال زمانی می‌برد و سازمانی برای آن ایجاد می‌شود که چنین وضعیتی بر آن حاکم است. 
اصولی ادامه داد: ما برای آنکه در هوش مصنوعی به چشم‌انداز 10 ساله مورد نظر مقام معظم رهبری برسیم، نیاز به سازمانی چابک و کوچک همراه با یک سند ملی داریم که این سند ملی هر دو تا سه سال به‌روز رسانی شود. اگر سند ملی با قابلیت به‌روز رسانی آن در دو تا سه سال و سازمان چابک با 20 نیرو در اختیار باشد، به اهداف خواهیم رسید.
وی با انتقاد از عدم تدوین اساسنامه برای سازمان هوش مصنوعی، گفت: در عصر هوش مصنوعی این روند عجیب است. این اساسنامه می‌تواند حتی با چت بات‌ها تدوین شود و با حضور چند نخبه این اساسنامه را تنظیم و نهایی کرد. 
این محقق اظهار کرد: این روند کاری ما در حوزه هوش مصنوعی در حالی است که کشور امارات 7 سال قبل در این حوزه وزارتخانه تاسیس کرد و عربستان در حوزه استراتژی هوش مصنوعی در دنیا در رتبه اول قرار دارد. مگر می‌شود بدون برنامه‌ به نقطه مطلوب رسید.
این متخصص حوزه حکمرانی افزود: با این روند نباید انتظار اتفاق خاصی باشیم. ما نخبگان زیادی در حوزه هوش مصنوعی داریم که نیاز به سیستم مدیریتی خوب است تا آنها را به خط کند تا بتوانیم در دنیا رتبه‌های بالا کسب کنیم. ما از نظر افرادی متخصص و آکادمیک کمبود نداریم.
وی به اقدام کشور در زمینه تدوین نشریات علمی در حوزه هوش مصنوعی اشاره کرد و یادآور شد: یکی از مصادیق راهبردی این حوزه انتشار نشریات علمی است و به سرعت عملیاتی شد، چون مدیریت کلان کشور در این حوزه تاثیر زیادی ندارد. 

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/1180216/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

قیمت هر کیلو گرم گوجه‌فرنگی در مرز 50 هزار تومان

کسری بودجه جاری چقدر است؟

جبران خسارت کاربران راننده پس از رسیدن به مبدأ در سفرهای لغوشده / به‌روزرسانی شرایط لغو سفر در اسنپ

منابع سازمان هدفمندی از کدام محل افزایش می یابد؟

4گوشه دنیا/ کشف یک خانه کوچک در شهر باستانی «پمپئی» همراه نقاشی‌های دیواری

سه عملی که حسابرسی در قیامت را آسان می‌کند

پروژه جدید «متا» برای تولید پادکست با کمک هوش مصنوعی

شبکه جهانی «سم آلتمن» در حلقه‌های هوشمند ادغام می‌شود

چرا نباید دیگران را قضاوت کرد؟/نگاهی به «24 ساعت از زندگی یک زن»

هشدار وزیر کشور به صهیونیست‌ها: قدرت ملت ایران را محک نزنید

نظر رهبر انقلاب درباره خرید و فروش تولیدات شرکت‌های صهیونیستی

معاون پزشکیان: ناتوانی رژیم صهیونیستی در مقابله با ایران آشکارتر شد

گفتگوی صمیمی فرزندان شهدای امنیت با رهبر انقلاب

سرلشکر باقری پیام داد

پزشکیان: خنثی‌سازی تحریم منوط به استفاده حداکثری از ظرفیت‌های و امکانات موجود در کشور است

خط و نشان قاضی القضات برای عوامل حادثه تروریستی تفتان: به اشد وجه مجازات خواهیم کرد

جو بایدن امروز رای می‌دهد

هوش مصنوعی لحظه شهادت شهید یحیی سنوار را به تصویر کشید

نتانیاهو با پیشنهاد آتش‌بس ارائه شده از سوی مصر مخالفت کرد

ترامپ، نخست وزیر انگلیس را تهدید کرد

سرمقاله جمهوری اسلامی/ مسیری برای ائتلاف ضدصهیونیستی

سرمقاله فرهیختگان/ برهم زدنِ خطای محاسباتیِ اسرائیل یعنی چه؟

زمان‌بندی انتظار برای تخصیص ارز واحدهای تولیدی و بازرگانی اعلام شد

دستور عارف برای افزایش ارزش افزوده اموال دولتی

افزایش قیمت‌ها در بازار طلا و سکه؛ دلار به کانال 67 هزار تومان وارد شد

مهاجرانی: دولت تلاش می‌کند تا ناترازی‌های بودجه را به حداقل برساند

تداوم روزهای خوب بورس با رشد 25 هزار واحدی شاخص کل

مقام وزارت راه: با یک بخشنامه خلق‌الساعه، دو میلیون تن ترانزیت را از دست دادیم

داستان یک شهید و جوانی که از دین برنگشت

سخن بزرگان/ آیا انسان فقط در سختی‌ها خدا را می‌خواند؟

ترشی خوشمزه جنوبی

ربات انسان نمای چینی با باتری 8 ساعته از راه رسید

ماجرای یک برده فراری

قناعت می‌کنم با درد چون درمان نمی‌یابم

اظهارات سخنگوی وزارت خارجه درباره پاسخ ایران به صهیونیست‌ها

خانه احزاب به اصلاح‌طلبان می‌رسد؟

احمدیان: عملیات رژیم صهیونیستی در ایران تاثیر اندکی هم بر توان نظامی که هدف این عملیات بود، نداشته است

نگرانی آمریکایی‌ها از سلامت «دموکراسی» آمریکا

اعتراض حامیان فلسطین سخنرانی هریس را قطع کرد

نبرد جنسیتی در آمریکا

سرمقاله همشهری/ پاسخی بدون تعلل و شتاب‌زدگی

سرمقاله شرق/ وفاقی که نه معنایی خواهد داشت نه فایده‌ای

اظهارات سخنگوی ستاد بودجه؛ افزایش تا 45 درصدی حقوق در سال آینده تا سیاست دولت برای تک نرخی کردن ارز

وزیر صمت: شورای عالی صادرات احیا می‌شود

وزیر نیرو: برق گران می شود

مهلت سه روزه برای مسئولان دولتی در خصوص اعلام عمومی حقوق دریافتی

سازمان های تابعه

استوری/ ای مهدی موعود محبوب این امت

شناسایی مزایای بی‌شمار یک نوع عسل منحصربه‌فرد برای سلامتی

ارائه روشی که دارو را به بافت هدف می‌رساند