ایران پرسمان

آخرين مطالب

سرمقاله همدلی/ انتخابات چهاردهم، هاله سیاسی و ضرورت حفظ سرمایه اجتماعی دولت تحلیل روز

سرمقاله همدلی/ انتخابات چهاردهم، هاله سیاسی و ضرورت حفظ سرمایه اجتماعی دولت
  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - همدلی / «انتخابات چهاردهم، هاله سیاسی و ضرورت حفظ سرمایه اجتماعی دولت» عنوان یادداشت روز در روزنامه همدلی به قلم مهدی مکارمی است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:
در عرصه سیاست، گاه آنچه یک شخصیت سیاسی را از سایرین متمایز می‌کند، فراتر از اعداد و نتایج رسمی انتخابات است. این تفاوت نه تنها در سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌ها، بلکه در نوعی هاله نمادین تجلی می‌یابد که پیرامون آن شخصیت شکل می‌گیرد و به او قدرتی خاص در جذب نیروهای اجتماعی و جلب حمایت‌های مردمی می‌دهد. والتر بنیامین در نظریه خود درباره «هاله» به تأثیر منحصربه‌فرد یک اثر هنری بر مخاطبانش اشاره می‌کند؛ مفهومی که می‌توان آن را به عرصه سیاست نیز تعمیم داد. همچنین، متاثر از پیر بوردیو در مفهوم سرمایه نمادین می توان به این نکته پرداخت که چگونه یک شخصیت سیاسی می‌تواند با استفاده از جذابیت و اعتبار نمادین خود[یا جریان سیاسی و حامیانش]، بر میدان اجتماعی و سیاسی تأثیرگذار باشد.
در انتخابات اخیر، با وجود مشارکت حدود 40 تا 50 درصدی مردم، اصلاح‌طلبان توانستند هاله سیاسی دکتر پزشکیان را به‌عنوان یک چهره اصلاح‌طلب و نماد تغییر تقویت کنند. این سرمایه نمادین که توسط شبکه‌های اجتماعی و سیاسی پیرامون او به وجود آمد، در کنار ویژگی‌های شخصیتی منحصربه‌فرد و حسن شهرت او، به دکتر پزشکیان امکان داد تا نه تنها آرای قابل توجهی به دست آورد، بلکه فضای سیاسی و اجتماعی را به نفع خود تغییر دهد.
این شبکه‌های اصلاح‌طلبانه با سازماندهی منسجم و انتقال پیام‌های تغییر و اصلاح، هاله‌ای از اعتماد و قابلیت رقابت پیرامون دکتر پزشکیان ایجاد کردند.(همانند انتخابات سال 92 برای روحانی) و میدان نمادینی ساختند که دکتر پزشکیان را به عنوان یک رقیب جدی و جذاب در عرصه انتخابات مطرح کرد. این موفقیت تنها در اعداد و ارقام آرا خلاصه نمی‌شود، بلکه به دلیل ساختار روایی منحصربه‌فردی است که پیرامون شخصیت دکتر پزشکیان شکل گرفت و به عنوان یک میدان سیاسی قدرتمند عمل کرد تا دیگر عوامل نیز برای پیروزی دکتر پزشکیان بسیج وموثر واقع شوند.
حال که انتخابات به پایان رسیده است، دولت جدید باید بر حفظ و تقویت سرمایه اجتماعی خود تمرکز کند.

این سرمایه اجتماعی، که حاصل تلاش‌های شبکه گسترده‌ای از فعالان اجتماعی و سیاسی است، نباید نادیده گرفته شود. بسیاری از این فعالان، که در سراسر کشور از شهرهای بزرگ تا روستاهای کوچک فعالیت کردند، سرمایه‌های انسانی و مدیریتی کشور هستند که در دوره‌های گذشته به دلیل برخوردهای حذفی کنار گذاشته شدند. استفاده از این نیروها در سطوح مختلف مدیریتی نه تنها به حفظ انسجام اجتماعی کمک می‌کند، بلکه از سرخوردگی و دلسردی آن‌ها جلوگیری می‌کند و پالس های امیدبخشی به جامعه نیز می دهد.
اگر این نیروهای باورمند که به ایجاد تغییر و اصلاح وضعیت موجود اعتقاد دارند و در عرصه انتخابات کنشگری می کنند، نادیده گرفته شوند، این موضوع می‌تواند به سیاست‌زدگی و سیاست‌زدایی منجر شود. سرخوردگی این نیروها تنها به دولت آسیب نخواهد زد، بلکه به نهاد سیاست و انتخابات به عنوان یکی از ارکان اساسی دموکراسی آسیب خواهد رساند. به‌ویژه آنکه جامعه ایران هم‌اکنون با کاهش روزافزون تمایل مردم به شرکت در فرآیندهای انتخاباتی و اعتماد به صندوق رأی مواجه است. نیروهایی که به عنوان حلقه اتصال بین دولت و جامعه عمل می‌کنند، می‌بایست در دولت جدید جایگاه مناسبی پیدا کنند تا این پیوند میان مردم و نهادهای دولتی تضعیف نشود.
وفاق اجتماعی که برای پیشبرد امور و کاهش تنش‌های سیاسی ضروری است، باید بر پایه حفظ سرمایه اجتماعی دولت بنا شود. این سرمایه اجتماعی، که از دل شبکه‌ای گسترده و سراسری از فعالان و نخبگان اجتماعی و سیاسی، به‌ویژه از جریان اصلاح‌طلب، شکل گرفته است، نباید نادیده گرفته شود. درست است که در شرایط فعلی، برای کاهش اصطکاک‌های سیاسی، نیاز به انتصاب نیروهایی که لزوماً گرایش سیاسی مشخصی ندارند و یا بعضا در ستادهای انتخاباتی دیگر رقبا فعالیت داشتند وجود دارد، اما این امر نباید به قیمت سرخوردگی نیروهای وفادار و دلسرد کردن آن‌ها از مشارکت در آینده تمام شود.
 بهره‌گیری هوشمندانه از سرمایه اجتماعی و حفظ این شبکه‌های گسترده و تاثیرگذار می‌تواند کلید تداوم اصلاحات و تقویت انسجام اجتماعی در آینده سیاسی کشور باشد.
البته باید درنظر داست که تا این مرحله بخشی از این نیروها نیز در مناصب مختلف بکار گرفته شده اند و هنوز هم دیر نیست و می توان به استفاده بیشتر از نیروهای توانمند و شایسته و معتقد به ایده ها و برنامه های مطرح شده توسط رئیس جمهور در ایام انتخابات امیدوار بود اما بایستی هشدارها و توصیه های دلسوزان برای حفظ سرمایه سیاسی و اجتماعی دولت را نیز مورد توجه قرار داد و تحلیل های ساده سازانه ای که با تحلیل های ریاضی و عددی، نقش نیروهای اجتماعی و سیاسی در شکل گیری فضای سیاسی و میدان قوی انتخاباتی برای دکتر پزشکیان را کمرنگ جلوه می دهند توجه نکرد.

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/1179586/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

حباب سیاسی بازارها ترکید؛ آخرین وضعیت بازار طلا و ارز

بیش از چهار هزار سکه طلا فروخته شد؛ حراج بعدی؛ هفتم آبان

پرداخت وام مشاغل خانگی الزامی شد

بستن حساب صرافی‌ها، نعل وارونه بانک مرکزی برای کنترل نرخ ارز

کشف گربه وحشی کمیاب ایرانی در کرمان

سرقت عجیب کلید خودرو توسط کلاغ

پرواز آکروباتیک هواپیماها؛ دستاوردی تاریخی زیر بلندترین پل راه‌آهن اروپا

گرگ آلفا؛ خطرناک ترین گرگ جهان

حمله وحشیانه پلنگ برفیِ گرسنه به یک گوساله!

تمرینات جالب فضانوردان

اپل در حال آزمایش یک برنامه برای پایش قند خون است

شعر انتخابی رضا ابوذری در مسابقه شعر

سخنان دلنشین اردشیر رستمی

محمدرضا سجادی، سفیر جدید ایران در دانمارک شد

رسانه صهیونیستی: حمله ضعیف علیه ایران، بازدارندگی اسرائیل را به صفر بازگرداند

متکی: چین از طرح تأسیس اتحادیه مقابله با تحریم حمایت کند

عراقچی: حد و مرزی برای دفاع از خودمان نداریم

دبیر کل سازمان ملل در پی تجاوز رژیم صهیونیستی به ایران: اقدامات تشدیدکننده محکوم هستند

اولین واکنش بایدن به حملات موشکی اسرائیل به ایران

بیانیه حزب‌الله لبنان در محکومیت تجاوز رژیم صهیونیستی به ایران

واکنش اردوغان درباره تجاوز نظامی به ایران: اسرائیل به هیچ چیزی نخواهد رسید

سرگردانی صهیونیست‌ها در فرودگاه دبی

اصابت موشک‌های حزب‌الله به گالیله علیا

تصاویری از آتش‌سوزی مهیب در تل‌آویو

رسانه عبری: در باتلاق غزه غرق شده‌ایم

افزایش شمار شهدای حملات رژیم صهیونیستی به لبنان به 2653 نفر

عصبانیت افکار عمومی اسرائیل از نتایج ضعیف حمله به ایران

نقش مانور دیپلماتیک عراقچی در محدود بودن حمله اسرائیل

روایت اکوایران از ردیف‌های مخفی بودجه!

قیمت بنزین چگونه 5000 برابر شد؟

نرخ اشتغال ایثارگران در استان مرکزی بسیار خوب است

رئیس بنیاد شهید و امور ایثلرگران پیگیر موضوع مسکن، اشتغال و درمان جامعه ایثارگری است

رفاقت جالب هاسکی و گریزلی

توانایی حیرت انگیز این پرنده در تقلید گریه نوزاد!

صحنه ای زیبا از نجات یک جوجه پرنده

با گرون‌ترین گاو دنیا آشنا شوید!

اسرار شگفت انگیز برج شیطان

شجاعت شگفت‌انگیز پلنگ مادر برای نجات بچه‌هایش از حمله شیر

شهابی سبز روشن بر فراز آفریقا

شعری زیبا را بشنوید

فرماندار آستارا توضیح داد؛ علت صدای انفجار چه بود؟

ابراز نگرانی هند در پی اقدام متجاوزانه اسرائیل علیه ایران

هلند خواستار خویشتنداری از سوی ایران و اسراییل شد

سفارت روسیه در تهران بیانیه داد: برای ملت و دولت دوست ایران آرزوی استقامت می‌کنیم

اقلیم کردستان عراق، حمله به ایران را محکوم کرد

موریتانی، حمله رژیم صهیونیستی به ایران را به شدت محکوم کرد

آخرین وضعیت شمال غزه از زبان یک مقام این باریکه

عبور اسرائیل از یک خط قرمز مهم

حالا انتظار می‌رود که چه شود؟!

رجانیوز: گردن متجاوز را همین ابتدا باید شکست