ایران پرسمان

آخرين مطالب

انتقاد نماینده ادوار مجلس از مجمع تشخیص مصلحت سیاست روز

انتقاد نماینده ادوار مجلس از مجمع تشخیص مصلحت
  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - اعتماد / احمد مازنی نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی معتقد است که مجمع تشخیص مصلحت نظام نه‌تنها دیگر بن‌بست شکنی نمی‌کند بلکه خودش تبدیل به بن‌بست شده است.
احمد مازنی نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی در یادداشتی با عنوان «از حکومت اسلامی تا جمهوری اسلامی» در روزنامه اعتماد نوشت:
مجمع تشخیص مصلحت نظام سال‌ها بعد در طرح بازنگری قانون اساسی مطرح و در قانون اساسی دوم در قالب اصل یکصد و دوازدهم با ترکیب اعضای حقوقی و حقیقی به تصویب رسید و علاوه بر داوری در موارد اختلافی بین مجلس و شورای نگهبان، تهیه پیش‌نویس سیاست‌های کلی نظام و کمک به رهبری در حل معضلات نظام که از طرق عادی قابل حل نیست به وظایف آن افزوده شد. نتیجه تدبیر حکیمانه امام تصویری از نظام ارایه می‌داد که هیچ بن‌بستی برای اداره کشور و حل مشکلات مردم وجود ندارد، آن روزها می‌گفتند اعضای شورای نگهبان که در جلسه شورای نگهبان مصوبه‌ای را خلاف شرع دانسته و به آن رای منفی می‌دادند، در جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام به همان مصوبه از باب مصلحت نظام رای مثبت می‌دادند. اما در سال‌های اخیر چنین تصویری از رفتار کارگزاران نظام به جامعه ارایه نمی‌شود و در مواردی این شائبه پدید آمده است که نه تنها بن‌بست شکنی نمی‌شود بلکه این ساختار، خود تبدیل به بن‌بست شده است.

نمونه‌ای که خود شاهد بوده‌ام رفتار هیات نظارت بر سیاست‌های کلی نظام درباره طرح اداره و نظارت بر صدا و سیما است که کاملا غیرکارشناسی و سیاسی بوده و نیز صف‌کشی‌های سیاسی برخی اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام در مورد FATF و لوایح مشابه به نحوی است که در راه‌حل معضلات نظام و زندگی مردم ایجاد بن‌بست کرده و جماعتی را نسبت به اصل نظام، قانون اساسی و حکومت دینی مساله‌دار کرده است. در این زمینه اظهارات آقای پورمحمدی در مناظره انتخاباتی و موضع‌گیری‌های برخی اعضای مجمع به جای حس تعامل برای خروج از بن‌بست‌ها، حس تقابل و گروکشی‌های سیاسی را تداعی می‌کند. امام‌خمینی‌ مدام در این مورد به کارگزاران نظام تذکر می‌دادند که بخشی از متن حکم مربوط به تاسیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گواه این دغدغه امام است.
آنجا که می‌فرمایند: «حضرات آقایان توجه داشته باشند که مصلحت نظام از امور مهمه‌ای است که گاهی‌‎ ‌غفلت از آن موجب شکست اسلام عزیز می‌گردد. امروز جهان اسلام نظام جمهوری‌‎‌اسلامی ایران را تابلوی تمام نمای حل معضلات خویش می‌دانند. مصلحت نظام و مردم‌‎ ‌از امور مهمه‌ای است که مقاومت در مقابل آن ممکن است اسلام پابرهنگان زمین را در‎ ‌زمان‌های دور و نزدیک زیر سوال برد و اسلام امریکایی مستکبرین و متکبرین را با‎ ‌پشتوانه میلیاردها دلار توسط ایادی داخل و خارج آنان پیروز گرداند. از خدای متعال‌‎ ‌می‌خواهم تا در این مرحله حساس آقایان را کمک فرماید.»
البته در این سال‌ها نیز شاهد اقدامات مسوولانه و تاثیر مثبت مجمع تشخیص مصلحت نظام بوده‌ایم که حل مساله مربوط به عضویت سپنتا نیکنام هم‌وطن زرتشتی مقیم یزد در شورای شهر یکی از این موارد بوده است. در آن زمان که نماینده مردم شریف تهران در مجلس شورای اسلامی بوده‌ام در تذکری خطاب به کارگزاران نظام گفته‌ام: «پرونده مربوط به حقوق اقلیت‌ها و عضویت سپنتا نیکنام در شورای شهر یزد روی میز مجمع تشخیص مصلحت نظام است. تصمیمی که درخصوص پرونده سپنتا نیکنام در گذشته گرفته شده است، به نوعی مایه وهن نظام جمهوری اسلامی و مذهب تشیع است.
اکنون چشم و گوش‌های بسیاری به تصویب مجمع تشخیص مصلحت نظام دوخته شده است. این مجمع با تدبیر حکیمانه امام خمینی (ره)، مقام معظم رهبری و قانون اساسی می‌تواند ظرفیت و کارآمدی نظام را در شکستن بن‌بست‌ها نشان دهد. در گذشته بارها دیده شده که اعضای شورای نگهبان رای‌های مثبت و منفی به موضوعی داده‌اند، اما در مجمع تشخیص مصلحت به لحاظ مصلحت رای دیگری داده‌اند. به نظر می‌رسد اینجا یکی دیگر از فرصت‌ها فراهم شده است تا اعضای محترم این شورا این‌گونه عمل کنند. چشم‌های زیادی به دکتر لاریجانی در مجمع تشخیص مصلحت نظام است تا درخصوص پرونده مذکور از مجلس دفاع کند. گفته می‌شود دکتر روحانی در جلسات مجمع شرکت نمی‌کند، این درحالی است که این جلسه فرصتی برای ایشان برای حمایت از حقوق شهروندی و وعده‌ها است. بعد از رحلت آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی چشم‌ها به آیت‌الله هاشمی شاهرودی رییس مجمع دوخته شده است تا ببینند چگونه با هدایت‌های مقام معظم رهبری بن‌بست شکنی کرده و امید به آینده را در جامعه ایران زنده می‌کند.» (5 اردیبهشت 1397)
و در نتیجه مجمع تشخیص مصلحت نظام در جلسه روز شنبه، 30 تیر، عضویت سپنتا نیکنام را در شورای شهر یزد تایید کرد. اکنون نیز گره‌های بسیاری در زندگی مردم پدید آمده که باز شدن این گره‌ها به تدبیر کارگزاران نظام ازجمله اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام نیاز دارد، چراکه در بسیاری از موارد مشکلات مربوط به اداره کشور بیش از آنکه ساختاری باشد، رفتاری است و ما می‌توانیم با وفاق و همدلی و اعتماد به نظر کارشناسان دلسوز و فارغ از گروکشی‌های جناحی بن‌بست‌ها را بشکنیم و کارآمدی نظام را در حل معضلات در عمل ثابت کنیم.

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/1178523/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

وزیر اقتصاد احمدی‌نژاد: ارز نیمایی تا پایان سال 55 هزار تومان می‌شود!

تعطیلی 3 ماهه معادن فاقد شرایط ایمنی در سال آینده

ورود 16 هزار میلیاردتومان پول به صندوق های طلا از ابتدای سال

توضیحات رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره وام ازدواج در بودجه جدید

وزیر جهاد: در تامین گوشت قرمز و تامین ارز مورد نیاز هیچ مشکلی نیست

توضیح مهاجرانی در مورد افزایش قیمت بنزین؛ مردم غافلگیر نخواهند شد

وزیر جهاد کشاورزی از لغو روادید بازرگانان برای سفر به تانزانیا خبر داد

انتقاد نماینده مجلس از دولت: پول گندمکاران امسال به بدترین شکل پرداخت شد

وزیر ارتباطات: رفع فیلترینگ با جدیت دنبال می‌شود

سرباز کردن دوباره یک تخلف قدیمی در حوزه واردات موز

مارمولکی عجیب با بینی شبیه به پینوکیو

لحظه هولناک به حرکت در آمدن خودرو در حال سوختن

تا حالا نیش زدن زنبور رو دیده بودید!

صحنه زیبای بسته شدن بال‌های اف 14 در اوج پرواز

ترمیم روده انسان با کمک مارهای بوآ و پیتون!

خستگی ذهنتان را با خوردن این میوه برطرف کنید

کشف جالب دانشمندان در مورد یک دایناسور بالدار

لزوم آشنایی نسل جدید با تاریخ معاصر

عرضه «جهادی بدون مرز» در کتابفروشی‌ها

ظریف: برای دفاع از این مرزوبوم تردید نداریم و دستمان بسته نیست

حضور سردار قاآنی در دفتر حماس در تهران

هشدار پزشکیان به رژیم صهیونیستی: اگر دست از پا خطا کنید پاسخ قاطعانه و غیرقابل باوری دریافت خواهید کرد

کمال خرازی: شهادت یحیی سنوار موجب رخوت در محور مقاومت نخواهد شد

توضیحات پزشکیان درباره رأی مجلس به معاونت حسین‌زاده

صالحی: زدن بزرگان مقاومت نشان می‌دهد صهیونیست‌ها کندذهن هستند

لحظه ورود رئیس جمهور به محل برگزاری اجلاس بریکس در کازان

مشاور عالی فرمانده نزاجا: هیچ هواپیمای جنگنده‌ای نمی‌تواند وارد حریم هوایی ایران شود

واکنش عارف به گزافه‌گویی مدعیان در خصوص جزایر سه‌گانه ایرانی: دست از ادعاهای واهی و پوچ بردارید

اردوغان: گولن مرگ شرافتمندانه‌ای نداشت

اعتراض متفاوت طرفداران یک تیم رئال اسپانیایی در مقابل تیم اسرائیلی

ناگفته‌های نامه یحیی سنوار به سیدحسن نصرالله

سربازان اسرائیلی به نتانیاهو و ارتش هشدار دادند

دبیرکل جنبش نجباء عراق: به‌جای سوگواری، انتقام می‌گیریم

نامعادله بنزین

سرمقاله شرق/ کدام وفاق، کدام ستیز

محمدرضا تاجیک: پیروزی پزشکیان به عنوان کاندیدای اصلاح طلبان یک شکست نیز بود

سرمقاله جمهوری اسلامی/ طلیعه انقلاب ضدصهیونیستی در میان ملت‌های عرب

شریک اقتصادی اسرائیل

دلیل گرانی لوبیا، عدس و شکر از ابتدای سال

طلای جهانی رکورد خودش را شکست

4 تا از بهترین کتاب های آموزش زبان انگلیسی برای کودکان

مومنی: وضعیت امید به خانه دار شدن در تهران به 177 سال رسید!

گردشگری در شهر چونگ کینگ چین

"تانگو" هنر طبیعت دوستانه ژاپنی ها

تشخیص تومورهای پانکراس با کمک بزاق یک هیولا!

کمال خرازی با حضور در دفتر حماس دفتر یادبود شهید سنوار را امضا کرد

وزیر کشور: استانداران براساس سیاست‌های رئیس جمهور انتخاب می‌شوند

مخبر: قطعا فلسطین و رزمندگان محور مقاومت و حزب‌الله به لطف الهی پیروز خواهند بود.

تصاویر تکان‌ دهنده در میان خرابی‌های ناشی از بمباران در لبنان

اجلاس بریکس چه منافعی برای ایران خواهد داشت؟