ایران پرسمان

آخرين مطالب

خسرو معتضد: آتش اختلاف ایران و امارات از گور انگلیس بلند می‌شود سیاست روز

خسرو معتضد: آتش اختلاف ایران و امارات از گور انگلیس بلند می‌شود
  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - فارس / خسرو معتضد در خصوص قرارداد ایران و شارجه درباره مالکیت جزایر سه‌گانه گفت: قرار شد دولت ایران سپاهیان خود را آن جا مستقر کند، اما مترجم که عامل انگلستان بود، به جای کلمه مستقر از کلمه اشغال استفاده کرد.
جزایر سه‌گانه جزء لاینفک جمهوری اسلامی ایران است که از قرن‌ها پیش متعلق به خاک کشورمان بوده. خسرو معتضد پژوهشگر و مورخ با حضور در برنامه «جهان‌آرا»، بیانیه وقاحت‌آمیز کشورهای عربی و اتحادیه اروپا درباره مالکیت جزایر سه‌گانه را در بستر تاریخ بررسی کرد.
 معتضد در این برنامه، مالکیت جزایر سه‌گانه را مقوله‌ای بسته شده دانست و توضیح داد: شورای امنیت در سال 1350 در مذاکرات مفصلی که انجام شد، به شکایت جمهوری بعث عراق، لیبی، الجزایر و سیری رسیدگی کرد و نتیجه آن را مسکوت گذاشت. بنابراین تجدید این مطلب یک اشتباه دیپلماسی است. کشورهای اطراف می‌خواهند ما را در فشار بگذارند. خود امارات آن قدر دنبال این مسئله نیست که دیگران هستند!
قشم برای انگستان است چون سربازانش آن جا قبرستان دارند!
این مورخ ادامه داد: زمانی خلیج فارس بی‌صاحب بوده و هر کس می‌رسید یک اسمی روی آن می‌گذاشت. دولت انگلستان در سال‌های 1300 تا 1320 می‌گفت قشم مال ماست، چون قبرستان سربازان ما آن جاست! وقتی در قرن 19 یک نفر می‌مرد، نمی‌بردند انگستان دفن کنند، همان جا دفن می‌کردند.

او در ادامه توضیح داد که کتابی درباره خلیج فارس طی 8 ماه نوشته که هم‌اکنون در مرکز مطالعات خلیج فارس در حال چاپ است و به زودی وارد بازار نشر می‌شود. معتضد گفت: «این کتاب به زبان‌های عربی و انگلیسی ترجمه خواهد شد.»
ابوموسی یک کلمه عربی است
این پژوهشگر با ذکر اینکه نام اصلی جزیره بوموسی، بوموف است، تأکید کرد: ابوموسی اسم جعلی آن است. خواستند عربی‌اش کنند‌. اولین کسی از انگلیسی‌ها که به جزیره بوموسی توجه کرد، شخصی به نام پایگریو بود. او در 1863 به سفری رفت و 1868 کتابش را در لندن نوشت. در کتابش نوشت: «بوموسی جای خوبی برای تجارت، کشتی پهلو انداختن و ... است.» چون انگلیسی‌ها خلیج فارس را خلیج انگلیسی می‌دانستند. بزرگ‌ترین خبط شاه عباس این بود که نیروی دریایی درست نکرد. انگستان می‌گفت نیروی دریایی من در اختیار شماست. هلندی‌ها هم می‌گفتند ما در اختیار شما هستیم. مثل نوکران ما کار می‌کردند تا بتوانند تجارت ابریشم انجام دهند.
قفل نیروی دریایی در خلیج فارس کی باز شد؟
او بیان کرد: عباس میرزا خیلی سعی کرد ایران صاحب نیروی دریایی شود؛ اما نشد. انگلیسی‌ها هم برای فروش کشتی به ایران وعده دادند اما کاری نکردند. 
معتضد اظهار داشت: زمان ناصرالدین شاه امیرکبیر اولین کسی بود که طرح نیروی دریایی شخصی، یعنی غیرنظامی، را تهیه کرد که اجرا نشد. بعد از آن ناصرالدین شاه در سال 1300 دستور داد یک کشتی جنگی خریدند به نام پرسپولیس که الان در سبزآباد است. کشتی خوبی بود و امنیت را برقرار می‌کرد.
انگلستان از ایران برده می‌برد!
این مورخ اضافه کرد: سال 1320 که انگلستان کشتی‌های ما را نابود کرد، برده‌فروشی متداول شد؛ یعنی از ایران برده می‌بردند. آن‌ها می‌آمدند جوانان و دختران ایرانی را می‌دزدیدند و می‌برندند به عربستان. قاچاق کالا و اسلحه اتفاق می‌افتاد تا زمانی که ما دوباره صاحب نیروی دریایی شدیم. 
هر کس تنگه هرمز را بگیرد فرمانروای جهان است
معتضد گفت: ما در خلیج فارس جزایر زیادی داریم که طلا هستند؛ نمونه آن کیش. چرا بقیه جزایر را مثل کیش آباد نمی‌کنیم. چرا هندورابی با آن عظمت و زیبایی‌اش باید آن طور بماند. جزیره قشم دو برابر بحرین است و بهشت است. جزیره خارک مرکز نفتی است‌. جزیره هرمز در قرن 16 پرتقالی‌ها گرفتنش. دریاسالار پرتقالی گفته بود: «مرکز دنیا جزیره هرمز است و هر کس بر تنگه هرمز تسلط داشته باشد فرمانروای جهان است.»
این پژوهشگر سپس بر اینکه کلمه تنب عربی نیست تأکید کرده و گفت: اسامی بعضی از این جزایر مثل «شیخ شعیب» عربی است؛ چون آن زمان صاحب نداشت. هر کسی می‌آمد آن جا اسم خودش یا پسرش را می‌گذاشت روی آن. گاهی یک بیرق هم می‌گذاشتند. چون کسی آن جا نبود و نیروی دریایی وجود نداشت. 
او سپس با ذکر اینکه ما همیشه دشمن داشتیم‌، شرح داد: از قدیم چشم طمع دشمنان به جزایر ما بوده؛ چون از زبان نادرشاه نیروی دریایی ما از بین رفته بود. چشم طمع دشمنان از زمانی که انگستان آمد و قراردادی با 7 تا از آن شیخ نشین‌های جنوب بست، دنبال جزایر 3 گانه بوده.
«تنب» برای زبان بوشهری است
معتضد درباره نحوه جدا شدن بحرین از ایران توضیح داد: این اعرابی که در بحرین هستند مال خلیج فارس نیستند. آن‌ها از عربستان آمدند. 22 کیلومتر بین بحرین تا عربستان فاصله است. ما به این جزایر رسیدگی نمی‌کردیم، نقشه‌کش نداشتیم و ... سرمان کلاه رفت.
این مورخ با بیان اینکه این سه جزیره کاملًا برای ایران است و حرفی در این باره وجود ندارد، افزود: تنب به زبان بوشهری یعنی پشته. بوموسی هم در اسناد تاریخی با نام بوموف درج شده است. بوم یعنی جا و مکان. وف یعنی آب. روی هم رفته یعنی مکان آب، مکانی که وسط آب است. روی هم رفته به معنای جای سبز. همه نام آن فارسی است.
خیال می‌کنند ما خوابیم!
او سپس کتاب «سرزمین‌های شمالی پیرامون خلیج فارس و دریای عمان در صد سال پیش به تألیف سدیدالسلطنه بندرعباسی» را نشان داده و توضیح داد: سدیدالسلطنه دانشمندی در بندرعباس بوده و زبان‌های انگلیسی، روسی، آلمانی و فرانسه بلد بوده‌. علتی که ادعا می‌کنند جزایر سه‌گانه برای آن‌ها است، این است که خیال می‌کنند ما خوابیم. می‌گویند ایران گرفتاری‌های زیادی دارد و بهترین موقع است که جزایر را بگیریم. این در حالی است که پرونده این موضوع در سال 1350 بسته شده است.
معتضد اضافه کرد: حاکم بندر لنگه از جواسم بود.2 مدل جواسم داشتیم که یکی برای شمال خلیج فارس و دیگری برای جنوب خلیج فارس بود. اماراتی‌ها می‌گویند چون حاکم بندر لنگه از جواسم بوده، بوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک هم برای ماست. این در حالی است که حاکم بندر لنگه نوکر دولت ایران بوده که بعد از آن هم بیرونش کردند.
مرزفروشی در روز روشن
این پژوهشگر گفت: در زمان استعمار که ما جغرافی‌دان، نقشه‌بردار و آدم باسواد نداشتیم و آدم رشوه‌گیر داشتیم، مرزها را می‌فروختند.
او گفت: امارات برای این ایجاد شد که هنگ کنگ از دست چین خارج شد. هنگ کنگ حدود 90 سال در اجاره چین بود و آخر قرن بیستم برگشت به دولت چین. الان هم هنگ کنگ دولت خودمختار دارد و آبش با چینی‌ها به یک جوب نمی‌رود.
معتضد شرح داد: خانم هاشمی که نماینده امارات است در شورای امنیت سازمان ملل متحد، تحصیل کرده دو دانشگاه در انگلیس و آمریکا است. زبان انگلیسی را عادی صحبت می‌کند. زن زیبایی هم هست وقتی در سازمان ملل صحبت می‌کند همه را تحت تأثیر قرار می‌دهد. گاهی اشک هم می‌ریزد و می‌گوید ببینید کشور ایران به ما ظلم می‌کند. این در حالی است که سال 1350 شورای امنیت کار را تمام کرد.
اراده مردم از جزایر سه‌گانه محافظت می‌کند
این پژوهشگر بیان کرد: آن‌ها ما را تنها گیر آوردند و تنها چیزی که جلوی آن را می‌گیرد اتحاد و اراده مردم ایران است. دولت باید مردم را بسیج کند؛ نه بسیج سفارشی و دستوری. به مردم بگوید که این جزایر از زمان ایلامی‌ها برای ما بوده و همه چیز هم دارند. از نظر نظامی نمی‌توانم بگویم جزیره بوموسی در جنگ تحمیلی چه خدمتی به ما کرد. جایی بود که عراق را زمین‌گیر کردیم. نیروی دریایی عراق از بین رفت. اگر یک وجب خاک را بدهیم به آن‌ها، فردا می‌گویند خوزستان برای ماست! پسفردا می‌گویند هرمز برای ماست.
او اضافه کرد: از سال 1346 قرار بود انگلیسی‌ها فدراسیون شیوخ را درست کنند و امارات متحده عربی را بسازند. شرطش هم این بود که ما از استقلال بحرین بگذریم. دولت ایران زیربار نمی‌رود و خود شاه هم می‌ترسد. می‌گوید: «من اگر این کار را بکنم آبرویم رفته‌.» شاه به عربستان می‌رود. عربستان به او می‌گوید اگر شما از بحرین چشم‌پوشی کنید، ما با شما متحد و دوست می‌شویم و حرفی درباره 3 جزیره نمی‌زنیم.
معتضد افزود: قراردادی بسته شد بین ایران و شارجه و قرار شد دولت ایران سپاهیان خود را آن جا مستقر کند. اما مترجم که عامل انگلستان بود، به جای کلمه مستقر از معادل انگلیسی کلمه اشغال استفاده کرد.

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/1178101/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

انتصاب سرپرست اداره کل مصدومین شیمیایی بنیاد شهید و امور ایثارگران

آویزان ماندن یک زن از پنجره طبقه 16 برج مسکونی

معبد باستانی کایلاسا؛ رازهایی از بزرگترین سازه حکاکی شده در دل صخره ها

کشف مواد شیمیایی سمی دائمی در آب بطری‌ها

سخنان دلنشین عبدالجبار کاکایی

مورخی که گورجای او نامشخص است!

فخاری: توطئه‌های دشمنان برای تجمعات میلیونی در تهران خنثی شدند

وزیر کشور: نباید اجازه داد پدیده های اجتماعی به مسائل امنیتی تبدیل شوند

زمان دومین اجلاسیه رسمی مجلس خبرگان در دوره ششم اعلام شد

قول و قرارهای استاندار جدید پایتخت

رسایی عضو ناظر مجلس در هیأت نظارت بر مطبوعات شد

حضور نمایندگان مجلس در دفتر حماس برای عرض تسلیت

فرمانده نداجا: «دنا» مسئول اسکورت کشتی‌ها در دریای سرخ است

لحظه تقدیم حُکم استانداری تهران توسط وزیر کشور به معتمدیان

عراقچی با ولیعهد کویت دیدار کرد

جهانگیر: بخشی از پرونده نیلوفر حامدی و الهه محمدی که مربوط به 1401 بود، مشمول عفو شد اما...

سیاست یک بام و دو هوای مکرون در خاورمیانه

رقابت نفسگیر ترامپ و هریس در ایالت‌های چرخشی

هند چهارمین زیردریایی هسته‌ای خود را به آب انداخت

رای گیری زودهنگام در آمریکا درباره انتخابات 2024 چه می‌گوید؟

حمله موشکی مقاومت لبنان به تانک رژیم صهیونیستی

سرمقاله ایران/ دشواری‌های وفاق

چرا هیچ‌کس نمی‌داند پیروز انتخابات آمریکا چه کسی خواهد بود؟

سرمقاله دنیای اقتصاد/ اقدام جبرانی برای فقرا در سهمیه کنکور

توضیح پورمحمدی درباره اظهارات بنزینی پزشکیان

جزئیات لایحه بودجه 1404؛ نرخ مالیات بر ارزش افزوده ثابت ماند

سلیمی: بودجه سال 1404 از ابتدا ناتراز است

جزئیات لایحه بودجه 1404؛ حقوق تا سقف 24 میلیون تومان از مالیات معاف شد

نمودار سازمانی بنیاد شهید و امور ایثارگران

فرار برق‌‎آسای کل آب‌دوست از حمله تمساح

مشاهیر ایرانی از نگاهِ هوش مصنوعی

صحنه‌ای شگفت‌انگیز از لحظه پرواز میلیون‌ها غاز برفی مهاجر

اغلب شهاب‌سنگ‌های زمین از 3 نقطه آمده‌اند

عظمت شگفت انگیز starship

حکایتی جالب با حضور یک گربه

سه بیت زیبا از مولانا

پیکر شهیده معصومه کرباسی وارد تهران شد

نشست سخنگوی دستگاه قضا؛ حُکم فرزندان معاول اول سابق قوه قضاییه صادر شد

روحانی در بیمارستان

اعتراض به همکاری با رژیم صهیونیستی در دانشگاه آکسفورد

بلینکن وارد سرزمین‌های اشغالی شد

پیونگ‌یانگ: شایعات اعزام نیرو به روسیه بی‌اساس است

انتقال 16 نظامی صهیونیست زخمی به بیمارستان صفد

خط‌ونشان‌های جریال رادیکال برای دولت

سرمقاله اعتماد/ فلسطینی‌ها و فقدان دولت حامی

افزایش قابل توجه نفوذ ایران در اردن

مالیات خودروهای بالای 5 میلیارد افزایش یافت

رئیس سازمان برنامه: بودجه سال 1404 شفاف و قابل گزارش گیری است

رییس سازمان برنامه: نرخ بنزین در لایحه بودجه 1404 افزایش نخواهد داشت

نشست خبری همایش علمی پژوهشی ایثار برگزار شد